Masarykova univerzita v Brně Ekonomicko – správní fakulta POT 1 EKONOMIKA VEŘEJNÉHO SEKTORU Bydlení Zpracovala : Alena Churá – C-CV RRMS __________________ BRNO – DUBEN 2004 O B S A H : Kap. I – Cíl práce …………………………………………………………………………………………str. 3 Kap. II – Obecná charakteristika problematiky bydlení v souvislosti se stáním rozpočtem ……… str. 3 Kap. III – Obecná charakteristika státní správy v oblasti bydlení v souvislosti se státním rozpočtem …………………………………………………………………………str. 3 Kap. IV – Výčet institucí zajišťující veřejné služby …………………………………………………… str. 3 Kap. V - Uvedení konkrétního statku daného odvětví - výdaje na program podpory oprav bytového fondu ………………………………………………………………………. str. 4 Kap. VI – Návrh pořadí pracovních činitelů, vč. příkladů výkonů a užitku z vybraného odvětví …str. 4 Kap. VII – Aplikace na odvětví – vnější a vnitřní faktory ovlivňující vybrané odvětví ……………..str. 4 Kap. VIII – Přehled hospodaření státního rozpočtu v roce 2002 ……………………………………str. 5 Kap. IX – Přehled hospodaření státního rozpočtu v roce 2003 ……………………………………. str. 5 Kap. X – Ukazatele kapitoly 317 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR pro rok 2002……………….. str. 6 Kap. XI – Ukazatele kapitoly 317 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR pro rok 2003 ………………. str. 6 Kap. XII – Použitá literatura ……………………………………………………………………………...str. 7 I. Cíl práce Cílem mé práce je analyzovat skladbu státního rozpočtu, správce kapitoly 317 – Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. Tato kapitola obsahuje výdaje např. na financování programů reprodukce majetku, na výzkum a vývoj, investice do infrastruktury obcí, dotace na rozvoj bydlení, různé programy na rozvoj cestovního ruchu, venkova apod.. V této práci se pokusím charakterizovat dané odvětví podle teorie potřeb a globálního zaměření. Dále bude uveden výčet institucí, které zajišťují v tomto odvětví veřejné služby, včetně uvedení konkrétního statku a navrženým pořadím pracovních činitelů z vybraného odvětví. II. Obecná charakteristika bytové politiky v souvislosti se státním rozpočtem Problematika bydlení spadá do působnosti Ministerstva pro místní rozvoj České republiky. Toto ministerstvo vytváří institucionální právní rámec bydlení tak, aby odpovídalo poměrům v jiných evropských zemích. V současnosti je kvalita bydlení v ČR nižší, avšak zhruba odpovídá ekonomické výkonnosti ČR. Z hlediska státního rozpočtu jsou státní výdaje na bydlení řešeny v rámci kapitoly 317. Regulace výdajů má svá specifika pro omezení jednotlivých druhů podpory; od tzv. „povinných“ výdajů uložených zákony a uzavřenými smlouvami, přes spoluúčast na aktivitách jiných subjektů (banky, spořitelny) a vlastní iniciativu orgánů veřejné správy při určování výběrových kriterií pro poskytování podpor (např. pro výstavbu nájemních bytů v obcích). Finanční prostředky státního rozpočtu zde nahrazují soukromé prostředky. Poskytováním nenávratných dotací na výstavbu obecních nájemních bytů a infrastruktury jsou aktivovány místní zdroje na podporu bytové výstavby. III. Obecná charakteristika státní správy v oblasti bydlení v souvislosti se státním rozpočtem Tuto složku kapitoly představuje činnost ústředního orgánu státní správy a orgánů související se zajišťováním a rozvojem bydlení. Sem patří výdaje na rozvoj infrastruktury v oblasti bydlení, výdaje na programy rekonstrukcí a modernizací bytového fondu, výdaje na programy budování nového bydlení (jedná se zejména o dotace na budování nových nájemních bytů, domů s pečovatelskou službou, tzv. „DPS“), podpora financování bydlení (stavební spoření a hypotéky), ale i výdaje na výzkum a vývoj v dané oblasti, tj. bydlení, platy zaměstnanců ve státní správě nebo výdaje v rámci realizace Národního programu přípravy ČR na členství v EU. Výčet výdajů z rozpočtové kapitoly 317 v oblasti bydlení samozřejmě není úplný. Je třeba připomenout, že sem patří i mnohé další programy, které jsou spojeny s rozvojem a podporou bydlení a jsou financovány prostřednictvím této kapitoly. IV. Výčet institucí zajišťující veřejné služby a) ústřední orgány - Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky - bytový odbor MMR ČR - Státní fond rozvoje bydlení b) ostatní orgány státní správy - krajské úřady - městské a obecní úřady V. Uvedení konkrétního statku daného odvětví - výdaje na program podpory oprav bytového fondu Cílem programu je podpora odstraňování vad panelové výstavby, které způsobují havarijní stav domu. V tomto smyslu je podpora poskytována na nezbytné opravy nařízené stavebním úřadem. Podpora má formu neinvestiční dotace a její výše činí max. 40% z vynaložených rozpočtových nákladů na opravy. Podpora je určena všem vlastníkům domů postavených panelovou technologií – tj. obcím, bytovým družstvům, soukromým fyzickým a právnickým osobám. Program je jednoznačně zacílen na opravy havarijních vad panelových domů a v této podobě doplňuje další programy zaměřené na opravy, rekonstrukce a modernizace panelových bytových domů a na regeneraci panelových sídlišť. VI. Návrh pořadí pracovních činitelů, vč. příkladů výkonů a užitku z vybraného odvětví Vzhledem k tomu, že má práce pojednává o problematice bytové politiky v širším slova smyslu a o problematice regenerace bytových domů postavených panelovou technologií v užším slova smyslu z hlediska rozpočtové skladby, lze ji zařadit do oblasti veřejné správy. V této oblasti je možno považovat pracovní činitele z hlediska důležitosti v následujícím pořadí, a to : 1. mzdy – odvětví náročné na vysokou kvalifikaci a profesionalitu lidského potenciálu v tomto odvětví 2. hmotný a nehmotný investiční majetek – klíčový pro statek (budovy, stroje, zařízení, infrastruktura) 3. materiál – nutný pro reprodukci majetku (zásoby) 4. energie – nezbytný pracovní činitel pro funkčnost výše uvedených bodů (1-3). VII. Aplikace na odvětví – vnější a vnitřní faktory ovlivňující vybrané odvětví a) vnější faktory ovlivňující vybrané odvětví - politické uspořádání společnosti – na základě pol. uspořádání společnosti ve státě (myšlena Česká republika) se rozhoduje o prioritách výdajů ze státního rozpočtu do jednotlivých kapitol - financování odvětví veřejného sektoru – záleží na výkonu tohoto užitku. Výkon v tomto případě znamená kvalitu výkonu, tj. použití prostředků státního rozpočtu takovým způsobem, aby užitek z těchto vynaložených prostředků byl co nejvyšší. Jinými slovy – zefektivnit náklady takovým způsobem, aby vynaložené prostředky ze státního rozpočtu byly využity v maximální míře při zachování co nejnižších nákladů - závazky k mezinárodním institucím – Evropská unie (právo na přiměřené bydlení charakterizované v Evropské sociální chartě) OSN – právo na bydlení je již zakotveno v Všeobecné deklaraci lidských práv a dále jej rozvíjí další dokumenty jako např. Světová strategie bydlení do roku 2000. b) vnitřní faktory efektivnosti - věda a technika – využití poznatků z technických oborů, které souvisí s předmětným odvětvím bydlení; zde se jedná zejména o stavebně-technické poznatky, poznatky z oblasti legislativy, znalost norem atd., ekonomie, účetnictví - dělba práce – co nejefektivnější využití lidských zdrojů v daném odvětví; horizontální (nadřízenost, podřízenost), vertikální (vztahy mezi jednotlivými institucemi v odvětví) - kvalifikace pracovníků – zde je nutno konstatovat, že se jedná o jeden z klíčových vnitřních faktorů ovlivňující chod vybraného odvětví - iniciativa pracovníků – je důležitá pro efektivní plnění úkolů a povinností plynoucí z poslání daného odvětví - systém řízení - kvalitní systém řízení je předpokladem pro úspěšné zvládnutí náročnosti výše uvedených vnitřních faktorů c) ostatní faktory - koncepce bytové politiky ČR VIII. Přehled hospodaření státního rozpočtu v roce 2002 +-------------------------------------------------------+ | v mld. Kč | Příjmy | Výdaje | Saldo | |---------------+-------------+------------+------------| |Leden | 52,24| 55,66| -3,42| |---------------+-------------+------------+------------| |Únor | 89,27| 114,20| -24,93| |---------------+-------------+------------+------------| |Březen | 148,78| 164,52| -15,74| |---------------+-------------+------------+------------| |Duben | 196,33| 238,19| - 41,86| |---------------+-------------+------------+------------| |Květen | 257,15| 289,55| -32,40| |---------------+-------------+------------+------------| |Červen | 348,516| 349,43| -0,915| |---------------+-------------+------------+------------| |Červenec | 411,47| 438,32| -26,85| |---------------+-------------+------------+------------| |Srpen | 455,57| 488,53| -32,96| |---------------+-------------+------------+------------| |Září | 521,93| 543,36| -21,43| |---------------+-------------+------------+------------| |Říjen | 576,39| 608,71| -32,32| |---------------+-------------+------------+------------| |Listopad | 624,32| 666,05| -41,73| |---------------+-------------+------------+------------| |Prosinec | 705,04| 750,76| -45,72| +-------------------------------------------------------+ IX. Přehled hospodaření státního rozpočtu v roce 2003 +-------------------------------------------------------+ |v mld. Kč |Příjmy |Výdaje |Saldo | |----------------+------------+------------+------------| |Leden |52,26 |62,65 |-10,39 | |----------------+------------+------------+------------| |Únor |93,17 |118,11 |-24,94 | |----------------+------------+------------+------------| |Březen |158,36 |190,20 |-31,84 | |----------------+------------+------------+------------| |Duben |206,73 |271,15 |-64,42 | |----------------+------------+------------+------------| |Květen |253,15 |327,74 |-74,59 | |----------------+------------+------------+------------| |Červen |335,62 |389,02 |-53,40 | |----------------+------------+------------+------------| |Červenec |394,7 |456,9 |-62,1 | |----------------+------------+------------+------------| |Srpen |439,33 |511,22 |-71,89 | |----------------+------------+------------+------------| |Září |510,55 |590,82 |-80,27 | |----------------+------------+------------+------------| |Říjen |568,93 |651,87 |-82,94 | |----------------+------------+------------+------------| |Listopad |617,82 |710,03 |-92,21 | |----------------+------------+------------+------------| |Prosinec |699,6 |808,7 |-109,1 | +-------------------------------------------------------+ X. Ukazatele kapitoly 317 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR pro rok 2002 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Souhrnné ukazatele | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté dotace celkem | 30 970| | |---------------------------------------------------------------------+------------| | |Výdaje celkem | 4 145 741| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Dílčí ukazatele výdajů | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Jednotné dílčí ukazatele | | | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci | 119 490| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |z toho: platy zaměstnanců | 116 248| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Povinné pojistné placené zaměstnavatelem *) | 41 740| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Převod fondu kulturních a sociálních potřeb | 2 325| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Výdaje na financování programů reprodukce majetku celkem podle přílohy č. 5| 2 364 000| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | | | | | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Specifické dílčí ukazatele | | | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Výdaje na výzkum a vývoj celkem | 0| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |v tom: institucionální prostředky | 0| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | | účelové prostředky | 0| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci ve státní správě | 105 831| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |z toho: platy zaměstnanců ve státní správě | 103 743| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Státní finanční podpora k hypotečním úvěrům na bytovou výstavbu | 530 000| | |---------------------------------------------------------------------------+-----------| | |Výdaje na realizaci Národního programu přípravy ČR na členství v EU | 1 272 600| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ *) pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění XI. Ukazatele kapitoly 307 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR pro rok 2003 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Souhrnné ukazatele | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté dotace celkem | 131 895| | |--------------------------------------------------------------------+------------| | |Výdaje celkem | 4 626 189| | |--------------------------------------------------------------------+------------| | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Dílčí ukazatele výdajů | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Jednotné dílčí ukazatele | | | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci | 139 356| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |z toho: platy zaměstnanců | 136 097| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Povinné pojistné placené zaměstnavatelem ^1) | 48 775| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Převod fondu kulturních a sociálních potřeb | 2 722| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Výdaje na financování programů reprodukce majetku celkem | 3 032 663| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | | | | | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Specifické dílčí ukazatele | | | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Výdaje na výzkum a vývoj celkem | 0| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |v tom: institucionální výdaje celkem ^2) | 0| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | | účelové výdaje celkem ^2) | 0| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Národní program výzkumu ^3) | 0| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Programy v působnosti poskytovatelů ^3) | 0| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Veřejné zakázky ^3) | 0| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Specifický výzkum na vysokých školách ^3) | 0| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji ^3) | 0| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci ve státní správě | 123 787| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |z toho: platy zaměstnanců ve státní správě | 121 682| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Státní finanční podpora k hypotečním úvěrům na bytovou výstavbu | 530 000| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Výdaje ze státního rozpočtu na financování společných programů EU a ČR celkem| 104 425| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |v tom: PHARE | 10 225| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | | SAPARD | 94 200| | |-----------------------------------------------------------------------------+----------| | |Výdaje na odstraňování škod způsobených povodněmi v roce 2002 | 350 000| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ ^1) povinné pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění 2) výdaje na výzkum a vývoj podle § 6 odst. 1 zákona č. 130/2002 Sb. 3) výdaje na výzkum a vývoj podle § 6 odst. 2 zákona č. 130/2002 Sb. XII. Použitá literatura P o u ž i t á l i t e r a t u r a : /1/ REKTOŘÍK, J. Ekonomika veřejného sektoru Brno:MU, 2004. /2/ www.mfcr.cz /3/ www.mmr.cz /4/ www.koncepcebytovepolitikycr.cz