Veřejné zakázky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Robert Páleník palenik@compet.cz Obsah -c- Intro - „filosofické zamyšlení“ -c- Historie -c- Základní principy systému ZVZ -c- Definice veřejné zakázky -c- Zadavatel -c- Ekonomické dopady (studie EK) -c- Druhy / průběh zadávacích řízení -c- Přezkum zadávání veřejných zakázek -c- Závěr I. Otázky ??? Je správná a oprávněná (ekonomicky, eticky…) existence právní úpravy zadávání zakázek financovaných z veřejných rozpočtů? Neměly by mít všechny subjekty rovné postavení na trhu bez ohledu na to, jakým způsobem jsou financovány (je konkrétní nákup financován)? Proč ano/ne. II. Historie -c- První republika -c- Po II. Světové válce do 1995 – NIC (EU – regulace od 70. let) -c- Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek – založen na modelu UNCITRAL -c- Zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách – transpozice směrnic Základní přehled směrnic • Směrnice rady 93/36/EHS (dodávky) • Směrnice rady 93/37/EHS (práce) • Směrnice rady 92/50/EHS (služby) • Směrnice rady 93/38/EHS (sektorová) • Směrnice rady (92/13/EHS a 89/665/EHS – přezkumné směrnice) • „Legislativní balíček“ nových směrnic (implementace do 01/2006): 2004/18/ES (klasická) a 2004/17/ES(sektorová) III. Principy (1) Smlouva o založení ES: -c- článek 2 – vytvoření společného trhu -c- článek 12 – princip nediskriminace -c- článek 28 – volný pohyb zboží -c- článek 43 – svoboda usazování -c- článek 49 – volný pohyb služeb Principy (2) Ideje Smlouvy o založení ES promítnuty do sekundární legislativy (směrnic) => základní zásady zadávaní VZ (§ 25 zákona): -c- Princip zákazu diskriminace, -c- Princip stejného zacházení, -c- Princip transparentnosti. (vzájemné uznávání, proporcionalita) IV. Definice VZ (1) -c- 199/1994 Sb. (§ 2 odst. 1): veřejnou zakázkou se rozumí úplatná smlouva uzavřená mezi zadavatelem a vybraným uchazečem, jejímž předmětem jsou dodávky, provedení prací nebo poskytování služeb. -c- 40/2004 Sb. (§ 6): Veřejnou zakázkou je zakázka na dodávky, služby nebo stavební práce, jejímž zadavatelem je osoba uvedená v § 2 (def. zadavatele) a u níž předpokládaná cena předmětu veřejné zakázky přesáhne 2 mil. Kč. Veřejná zakázka se uskutečňuje za úplatu na základě písemné smlouvy s jedním nebo více vybranými uchazeči nebo zájemci. -c- Návrh nového zákona: Veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě písemné smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Obecně přijímaná definice neexistuje! Co znamená slovo zakázka… Proces začínající uveřejněním a končící uzavřením smlouvy. Znakem je vztah zadavatele a vybraného uchazeče (úplatnost). Definice VZ (2) -c- Členění VZ dle předmětu: služby, dodávky, stavební práce -c- Členění VZ dle finančního objemu: nadlimitní, podlimitní (nad 2 mil. Kč) -c- „Bagatelní zakázky“ do 2 mil. Kč – jen principy -c- Postup při zadávání nad/podlimitní VZ se zásadně neliší (kratší lhůty) Nadlimitní VZ (3) služby + dodávky (dle typu zadavatele): -c- 130 000 € 4 098 052 Kč -c- 200 000 € 6 305 540 Kč -c- 400 000 € 12 611 080 Kč -c- 600 000 € 18 916 620 Kč stavební práce: o 5 000 000 € 157 638 504 Kč V. Zadavatel (1) -c- veřejní zadavatelé - § 2 odst. 1 písm. a) -c- dotovaní zad. - § 2 odst. 1 písm. b) -c- sektoroví zad. - § 2 odst. 1 písm. c) -c- více zadavatelů dle písm. a) a b) společně Zadavatel (2) – veřejný -c- ČR -c- státní příspěvková organizace -c- územní samosprávný celek + příspěvkové organizace -c- vyjmenovaní zadavatelé -c- subjekty uspokojující potřeby veřejného zájmu (koncept „body governed by public law“) Zadavatel (3) – sektorový -c- ovládán veřejným zadavatelem nebo -c- má oprávnění poskytující zvláštní nebo výhradní práva + vykonává relevantní činnost dle § 3 v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a telekomunikací (nové směrnice vyňaly telekomunikace a nově poštovní služby) VI. Ekonomické dopady -c- Podíl VZ na HDP cca 16 % (EU 15) -c- 16 % VZ nadlimitních, tj. 2,6 % HDP EU 15 (zvýšení v „legislativním balíčku nových směrnic“ => další snížení) -c- Vnitřní trh – vliv na růstový potenciál firem, zvyšování konkurenceschopnosti evropských producentů na celosvětovém trhu (globalizace) -c- Efektivnost výdajů na VZ a deficity veřejných rozpočtů VII. Zadávací řízení (1) -c- otevřené a užší řízení – dle rozhodnutí zadavatele (základní druhy řízení) -c- jednací řízení (s uveřejněním / bez uveřejnění) – jen při splnění podmínek stanovených zákonem (§§ 26 a 27) sektoroví zadavatelé – zadavatel může jako základní zadávací řízení využít i jednací řízení s uveřejněním Otevřené a užší řízení (2) -c- Otevřené řízení: mohou podat nabídku všichni dodavatelé -c- Užší řízení: -c- Fáze- zájemci podávají žádost o účast (prokazují kvalifikaci) -c- Fáze – zadavatel vyzve k podání nabídky zájemce kteří splnili kvalifikaci (+ omezení počtu;5-20) Jednací řízení s uveřejněním (3) -c- v předchozím otevřeném řízení nebo užším řízení byly podány pouze neúplné nabídky a zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky (nemusí uveřejnit vyzve-li všechny uchazeče). -c- ve výjimečných případech u stavebních prací nebo služeb, jestliže povaha rizik neumožňuje stanovit celkovou cenu předmětu předem -c- stavební práce pouze pro účely výzkumu a vývoje a nelze je využít za účelem dosažení zisku nebo k pokrytí nákladů výzkumu a vývoje. Jednací řízení s uveřejněním (4) -c- První fáze obdobná jako u UŘ (žádosti o účast) -c- K podání nabídky vyzve min. 3 -c- Na rozdíl od OŘ a UŘ je o nabídkách možné dále jednat!!!! Jednací řízení bez uveřejnění (5) Výjimečné případy zejm.: -c- Technické a umělecké důvody => jediný možný dodavatel -c- Naléhavý případ – krizový stav (objektivně, nezávisle na vůli zadavatele) -c- Dodatečná dodávka do 3 let – potíže při provozu a údržbě -c- Dodatečné práce/služby do 20 % ceny původní VZ -c- a mnoho dalších….. (viz § 27) Zadávací dokumentace (6) Vymezuje předmět veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky, včetně požadovaného množství. Zadávací dokumentace obsahuje technické specifikace předmětu veřejné zakázky. Za správnost a úplnost zadávací dokumentace odpovídá zadavatel. (pozn.: platí principy!) Oznámení zadávacího řízení (7) -c- Zahájení řízení dnem uveřejnění -c- Podlimitní na centrální adrese; nadlimitní navíc v Úředním věstníku EU (Tenders Electronic Daily) -c- Otevřené, užší, jednací řízení s uveř. -c- Informace o předmětu, požadavcích na kvalifikaci, kritérií hodnocení nabídek… (zadavatel musí dodržet – transparentnost postupu) -c- Jednací řízení bez uveř. – výzva k jednání Další postup v řízení (8) -c- Hodnocení kvalifikace -c- Posouzení nabídky z hlediska splnění zadávacích podmínek (mimořádně nízká NC – zdůvodnění; vysvětlení nabídky) -c- Hodnocení nabídek (kritéria v ozn.) -c- Přidělení VZ -c- Uzavření smlouvy -c- Uveřejnění -c- Zrušení VZ (§ 68) - odůvodnit VIII. Přezkum zadávaní VZ (1) § 94: Dohled nad dodržováním tohoto zákona vykonává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, při kterém přezkoumává zákonnost úkonů zadavatele s cílem zajistit transparentnost zadávání veřejných zakázek a dodržování zásad stejného zacházení a nediskriminace zájemců a uchazečů o veřejné zakázky. Na návrh (2) Na návrh – platby (3) -c- Kauce - 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejvýše však 1 mil. Kč (vrací se v případě úspěchu navrhovatele; jinak propadá do SR) -c- Správní poplatek – paušál 30 tis. Kč -c- V návrhu nového zákona jiné řešení (paušální kauce 100 tis. Kč + náklady řízení) Ex offo (4) -c- Řízení zahájení z vlastního podnětu ÚOHS -c- Na základě podání fyzických/právnických osob, NKÚ, Policie ČR, dalších orgánů st. správy, monitoring masmédií -c- Na základě provedené kontroly v sídle zadavatele (zákon o státní kontrole) -c- Objektem VZ před i po uzavření sml. Nástroje ÚOHS (5) -c- Předběžné opatření (§ 100) -c- Uloží provést nápravu (před uzavřením smlouvy) – provést znovu úkon, zrušit zadávací řízení… -c- Sankce – pokuta do 5 % ceny VZ za spáchání správního deliktu (§ 102 odst. 1 písm. a) b) d)) -c- Zákaz plnění smlouvy (jen odůvodněné případy) -c- + obecný zákaz uzavřít smlouvu 30 dnů Další instance (6) -c- Rozklad k předsedovi ÚOHS -c- Žaloba k správnímu senátu Krajského soudu v Brně -c- Kasační stížnost Nejvyššímu správnímu soudu (omezeno) -c- Ústavní stížnost (omezeno) -c- Pravomoci EK – řízení před ESD (také předběžná otázka národního soudu) IX. Závěr Další komplikace: -c- Koncese na stavební práce / služby -c- Public Private Partnerships Zdroje mmr.cz centralniadresa.cz compet.cz simap.eu.int (portál Evropská komise) sigmaweb.org (OECD) Také: bezkorupce.cz (pozor na vnitrostátní offset)