Účetnictví ve veřejném sektoru Ing. Hana Jurajdová, Ph.D. E-mail: hanaj@econ.muni.cz Právní úprava účetnictví * Zákon č. 563/1991 Sb.,o účetnictví * Vyhláška č. 500/2002 Sb. pro účetní jednotky, které jsou podnikateli * Vyhláška č. 501/2002 Sb. pro účetní jednotky, které jsou bankami a jinými finančními institucemi * Vyhláška č. 502/2002 Sb. pro účetní jednotky, které jsou pojišťovnami * Vyhláška č. 503/2002 Sb. pro zdravotní pojišťovny * Vyhláška č. 504/2002 Sb. pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání * Od 1. 1. 2010 Vyhláška č. 410/2009 (do konce roku 2009 č. 505/2002 Sb. pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu) * k jednotlivým vyhláškám navazující České účetní standardy Vyhlášky č. 500 - 505/2002 Sb. upravují * rozsah a způsob sestavování účetní závěrky * uspořádání, označování a obsahové vymezení položek majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv v účetní závěrce * uspořádání, označování a obsahové vymezení nákladů, výnosů a výsledků hospodaření v účetní závěrce * uspořádání a obsahové vymezení vysvětlujících a doplňujících informací v příloze v účetní závěrce (příp. konsolidované) * uspořádání a obsahové vymezení přehledu o peněžních tocích a přehledu o změnách vlastního kapitálu * směrnou účtovou osnovu * účetní metody, zejména způsoby oceňování a jejich použití, postupy tvorby a použití opravných položek, postupy odpisování, postupy tvorby a použití rezerv * atd. České účetní standardy Ø tvorbu a vydávání zajišťuje MF Ø za účelem docílení souladu při používání účetních metod účetními jednotkami Ø obsahem standardů je popis účetních metod nebo postupy účtování Ø obsah standardů nesmí být v rozporu s ustanoveními zákona o účetnictví a ostatních právních předpisů ani obcházet jejich účel Ø použití standardů účetními jednotkami se považuje za plnění ustanovení o účetních metodách Ø vydání standardů se oznamuje ve Finančním zpravodaji Ø MF může s právnickou osobou vybranou ve veřejném výběrovém řízení uzavřít smlouvu o vytvoření standardu Ø pro ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory a zpravodajské služby z důvodu zvláštního charakteru majetku může MF vydat zvláštní standardy; tyto standardy a jejich vydání se nezveřejňují Zákon o účetnictví * zákon č. 563/1991 Sb. s účinností od 1.1.2010 Ø stanoví rozsah a způsob vedení účetnictví a požadavky na jeho průkaznost, a to v souladu s právem Evropských společenství Účetní jednotky Ø právnické osoby, které mají sídlo na území České republiky Ø zahraniční osoby, pokud na území České republiky podnikají nebo provozují jinou činnost podle zvláštních právních předpisů Ø organizační složky státu podle zvláštního právního předpisu Ø fyzické osoby, které jsou jako podnikatelé zapsány v obchodním rejstříku Ø ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli, pokud jejich obrat podle zákona o dani z přidané hodnoty, včetně plnění osvobozených od této daně, jež nejsou součástí obratu, v rámci jejich podnikatelské činnosti přesáhl za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku 25 mil. Kč, a to od prvního dne kalendářního roku Ø ostatní fyzické osoby, které vedou účetnictví na základě svého rozhodnutí Ø ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli a jsou účastníky sdružení bez právní subjektivity, pokud alespoň jeden z účastníků tohoto sdružení je osobou uvedenou viz výše Ø ostatní fyzické osoby dle zvláštního právního předpisu Předmět účetnictví Účetní jednotky účtují o: Ø stavu a pohybu majetku a jiných aktiv Ø stavu a pohybu závazků a jiných pasiv Ø nákladech a výnosech Ø výsledku hospodaření Účetní období Ø nepřetržitě po sobě jdoucích 12 měsíců Ø účetní jednotky účtují podvojnými zápisy o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí * kalendářní rok * hospodářský rok (začíná 1. dnem jiného měsíce než leden) * případně kratší či delší (změna účetního období, přeměny dle ObchZ, vznik, zánik) Hospodářský rok Ø nemohou uplatnit organizační složky státu, územní samosprávné celky, příp. další účetní jednotky Ø oznámení záměru změny účetního období místně příslušnému správci daně z příjmů nejméně 3 měsíce před plánovanou změnou účetního období Účetní jednotky jsou povinny: Ø vést jedno účetnictví za účetní jednotku jako celek Ø vést účetnictví v peněžních jednotkách české měny Ø vést účetnictví v českém jazyce * Účetní jednotky mohou pověřit vedením svého účetnictví i jinou právnickou nebo fyzickou osobu, nezbavují se tím odpovědnosti za vedení účetnictví. Účetní případy = skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví Předmětem účetnictví = stav a pohyb majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, a dále náklady a výnosy a výsledek hospodaření Účetní jednotky jsou povinny zachycovat účetní případy účetními doklady. Účetní doklady * jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat: Ø označení účetního dokladu Ø obsah účetního případu a jeho účastníky Ø peněžní částku nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství Ø okamžik vyhotovení účetního dokladu Ø okamžik uskutečnění účetního případu, není-li shodný s okamžikem vyhotovení Ø podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ a osoby odpovědné za zaúčtování Účetní zápisy * povinnost účetních jednotek zaznamenávat účetní případy v účetních knihách, a to na základě průkazných účetních dokladů * provádí se průběžně v účetním období po vyhotovení účetního dokladu Účetní knihy Deník - účetní zápisy uspořádané z hlediska časového (chronologicky), prokazuje zaúčtování všech účetních případů v účetním období Hlavní kniha - účetní zápisy uspořádané z hlediska věcného (systematicky); zahrnuje syntetické účty podle účtového rozvrhu Knihy analytických účtů – podrobněji se rozvádějí účetní zápisy hlavní knihy Knihy podrozvahových účtů -uvádějí se účetní zápisy, které se neprovádějí v účetních knihách Směrná účtová osnova * určuje uspořádání a označení účtových tříd, popřípadě účtových skupin nebo i syntetických účtů pro účtování o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech a o výsledku hospodaření * toto uspořádání musí zajistit sestavení účetní závěrky * obsaženy ve Vyhláškách Účtový rozvrh * jsou účetní jednotky povinny sestavit na podkladě směrné účtové osnovy * uvedou se zde účty potřebné k zaúčtování všech účetních případů a k sestavení účetní závěrky v dané účetní jednotce * sestavuje se pro každé účetní období * v průběhu účetního období je možno jej doplňovat * pokud nedochází ke změně účtového rozvrhu platného v předcházejícím účetním období, postupuje účetní jednotka podle něj i v následujícím účetním období Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví: Ø správné Ø úplné Ø průkazné Ø srozumitelné Ø přehledné Ø způsobem zaručujícím trvalost účetních záznamů Účetnictví účetní jednotky je: * SPRÁVNÉ, jestliže účetní jednotka vede účetnictví tak, že to neodporuje tomuto zákonu a ostatním právním předpisům ani neobchází jejich účel * ÚPLNÉ, jestliže účetní jednotka zaúčtovala v účetním období v účetních knihách všechny účetní případy, které v něm měla zaúčtovat, a nejpozději do konce tohoto období za jemu bezprostředně předcházející účetní období sestavila účetní závěrku, popř. i konsolidovanou, vyhotovila výroční zprávu, zveřejnila informace, a má o těchto skutečnostech veškeré účetní záznamy, a to přehledně uspořádané Účetnictví účetní jednotky je: * PRůKAZNÉ, jestliže všechny účetní záznamy tohoto účetnictví jsou průkazné a účetní jednotka provedla inventarizaci * SROZUMITELNÉ, jestliže umožňuje jednotlivě i v souvislostech spolehlivě a jednoznačně určit obsah účetních případů, obsah účetních záznamů, vazbu mezi účetním záznamem vzniklým seskupením a dílčími účetními záznamy * vedeno způsobem zaručujícím trvalost účetních záznamů, jestliže účetní jednotka je schopna splnit povinnosti spojené s jejich úschovou a zpracováním po celou dobu, po níž jsou jí zákonem uloženy Rozsah vedení účetnictví * povinnost vedení účetnictví v plném rozsahu * ve zjednodušeném rozsahu mohou vést účetnictví např.: • občanská sdružení, církve a náboženské společnosti nebo církevní instituce • obecně prospěšné společnosti, honební společenstva, nadační fondy a společenství vlastníků jednotek • bytová družstva, která nemají zákonný audit, a družstva, která jsou založena výhradně za účelem zajišťování hospodářských, sociálních anebo jiných potřeb svých členů • územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí příspěvkové organizace, u nichž o tom rozhodne jejich zřizovatel • vybrané ostatní účetní jednotky, které nemají zákonný audit Zjednodušený rozsah účetnictví Ø v sestaveném účtovém rozvrhu lze uvést pouze účtové skupiny, příp. jinak Ø lze spojit účtování v deníku s účtováním v hlavní knize Ø nepoužije se ustanovení o všech předvídatelných rizicích a možných ztrátách a o snížení hodnoty, s výjimkou odpisů Ø nepoužijí ustanovení týkající se rezerv a opravných položek, příp. jinak Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví tak, aby účetní závěrka sestavená na jeho základě podávala věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky. Zobrazení: * Zobrazení je věrné, jestliže obsah položek účetní závěrky odpovídá skutečnému stavu, který je přitom zobrazen v souladu s účetními metodami, jejichž použití je účetní jednotce uloženo na základě tohoto zákona. * Zobrazení je poctivé, když jsou při něm použity účetní metody způsobem, který vede k dosažení věrnosti. Tam, kde účetní jednotka může volit mezi více možnostmi dané účetní metody a zvolená možnost by zastírala skutečný stav, je účetní jednotka povinna zvolit jinou možnost, která skutečnému stavu odpovídá. Účetní závěrka * rozvaha (bilance) * výkaz zisku a ztráty * příloha * může zahrnovat i přehled o peněžních tocích nebo přehled o změnách vlastního kapitálu plný x zjednodušený rozsah Zjednodušený rozsah - mohou účetní jednotky, které nejsou povinny mít účetní závěrku ověřenou auditorem s výjimkou akciových společností. Rozvahový den Účetní jednotky sestavují účetní závěrku k rozvahovému dni. * je den, kdy se uzavírají účetní knihy Účetní závěrka * Řádná účetní závěrka - sestavují účetní jednotky k poslednímu dni účetního období * Mimořádná účetní závěrka - v ostatních případech (např. likvidace, insolvenční řízení, atd.) * Mezitímní účetní závěrka - v průběhu účetního období i k jinému okamžiku než ke konci rozvahového dne; neuzavírají se účetní knihy a provádí se inventarizace jen pro účely vyjádření ocenění (např. fúze obchodních společností, příjemci prostředků ze SR nebo rozpočtů ÚSC uplatňující hospodářský rok) Informace v účetní závěrce musí být: Ø spolehlivé Ø srovnatelné Ø srozumitelné Ø posuzují se z hlediska významnosti Informace Ø Informace se považuje za SPOLEHLIVOU, jestliže splňuje požadavek věrného a poctivého obrazu a je-li úplná a včasná. Ø Informace je VČASNÁ, je-li získána ve správném čase z hlediska její významnosti a nákladů na její získání, pokud tyto náklady nepřevýší přínosy plynoucí z této informace. Ø Informace je SROVNATELNÁ, jestliže splňuje požadavky stanovené v § 7 odst. 3 až 5 – účetní metody, oceňování, předpoklad nepřetržitého trvání činnosti účetní jednotky,… Informace Ø Informace je SROZUMITELNÁ, jestliže splňuje požadavky stanovené v § 8 odst. 5 –účetnictví je srozumitelné. Ø Informace se považuje za VÝZNAMNOU (závažnou), jestliže by její neuvedení nebo chybné uvedení mohlo ovlivnit úsudek nebo rozhodování osoby, která tuto informaci využívá; u OSS a u ÚSC, které jsou příjemci prostředků ze státního rozpočtu nebo s nimi hospodaří a jsou povinny tyto prostředky vypořádat, se považuje za významnou též informace o ocenění nehmotného majetku ve výši nad 60 tis. Kč a u samostatných movitých věcí nebo souboru movitých věcí ve výši nad 40 tis. Kč Povinnost ověření účetní závěrky auditorem Ø akciové společnosti, pokud k rozvahovému dni a účetního období bezprostředně předcházejícího překročily nebo již dosáhly alespoň jedno ze tří uvedených kritérií 1.) aktiva celkem více než 40 mil. Kč 2.) roční úhrn čistého obratu více než 80 mil. Kč 3.) průměrný přepočtený stav zaměstnanců více než 50 Ø ostatní obchodní společnosti a družstva, pokud k rozvahovému dni a účetního období bezprostředně předcházejícího překročily nebo již dosáhly alespoň dvou ze tří kritérií Ø účetní jednotky –fyzické osoby a zahraniční osoby, které jsou podnikateli, pokud k rozvahovému dni a účetního období bezprostředně předcházejícího překročily nebo již dosáhly alespoň dvou ze tří kritérií Ø účetní jednotky, kterým tuto povinnost stanoví zvláštní právní předpis Výroční zpráva * jsou povinny vyhotovit účetní jednotky, které jsou povinny mít účetní závěrku ověřenu auditorem * účelem je uceleně, vyváženě a komplexně informovat o vývoji výkonnosti, činnosti a stávajícím hospodářském postavení účetní jednotky * obsahuje též účetní závěrku a zprávu o auditu * dále nejméně finanční a nefinanční informace významné o skutečnostech, které nastaly až po rozvahovém dni, o předpokládaném vývoji činnosti účetní jednotky, o aktivitách v oblasti výzkumu a vývoje, v oblasti ochrany životního prostředí a pracovněprávních vztazích, organizační složku podniku v zahraničí, příp. další * rovněž ověřování výroční zprávy auditorem Zveřejnění účetní závěrky a výroční zprávy Ø povinnost zveřejnění mají účetní jednotky, které se zapisují do obchodního rejstříku, nebo ty, kterým tuto povinnost stanoví zvláštní právní předpis Ø uložením do sbírky listin obchodního rejstříku, účetní závěrka může být uložena jako součást výroční zprávy Ø zveřejňuje se v rozsahu, v jakém byla sestavena,příp. po ověření auditorem a po schválení k tomu příslušným orgánem, a to ve lhůtě do 30 dnů od splnění obou podmínek, nejpozději však do konce bezprostředně následujícího účetního období Další ustanovení zákona 563/91 Sb. * Konsolidovaná účetní závěrka * Způsoby oceňování * Inventarizace majetku a závazků * Úschova účetních záznamů * Průkaznost účetního záznamu * Sankce Neziskový x veřejný sektor p Regulace účetnictví p Mezinárodní účetní standardy pro veřejný sektor (International Public Sector Accounting Standards – IPSAS) p Účetní výkaznictví veřejného sektoru je národní záležitost p ? Hodnocení ekonomické výkonnosti jednotlivých států – např. pro poskytování půjček vládám nadnárodními nevládními institucemi – důvod pro EU standardy implementovat Literatura: p Zákon o účetnictví č. 563/1991 Sb. , v platném znění, tj. k 1. 1. 2010 p PŘÍRUČKA MEZINÁRODNÍCH ÚČETNÍCH STANDARDY PRO VEŘEJNÝ SEKTOR (vloženo v ISu, dostupné na www.nku.cz