Umístění prodejny Akční rádius (dle Cimler) n= část prostředí, (1) v níž maloobchodní jednotka působí, (2) pro kterou je schopna zajistit nákupní podmínky a (3) kterou potřebuje na zajištění své existence n nHustota obyvatelstva n nDocházková vzdálenost = dosažitelnost (dostupnost) nabídky zboží (provozní jednotky) v tzv. přijatelném čase n nNákupní spád = realizace (části) výdajů obyvatel v maloobchodě v jiném místě než v místě bydliště Saldo nákupního spádu nVnější kladný a záporný nákupní spád nVnitřní nákupní spád n nV absolutní výši n= skutečný maloobchodní obrat sledované lokality (MO1k) – kupní fondy sledované lokality (KF1k) n nV relativní výši n= (skutečný maloobchodní obrat sledované lokality (MO1k) – kupní fondy sledované lokality (KF1k)) / kupní fondy sledované lokality (KF1k) x 100 n Saldo nákupního spádu – pokračování n nSaldo nákupního spádu lokality (NS1k) = skutečný maloobchodní obrat sledované lokality (MO1k) – souhrn předpokládaných (teoretických) výdajů obyvatel ve sledované lokalitě (V´1k) n nSouhrn předpokládaných (teoretických) výdajů obyvatel ve sledované lokalitě (V´1k) = průměrné výdaje na obyvatele vyššího územního celku (V´o) x počet obyvatel sledované lokality (O1k) Zákony obchodní gravitace nReillyho zákon = koupě schopná poptávka z menších sídelních útvarů je přitahována do větších sídel n n n n nRA, RB … koupě schopná poptávka, kterou z mezilehlého místa získá město A, resp. B nPA, PB … počet obyvatel města A, resp. B nDA, DB … vzdálenost města A, resp. B od mezilehlého místa n Hranice spádové oblasti nTransformace Reillyho vzorce Conversem – určení tzv. hraničního bodu (Breaking Point) n n n nDA … vzdálenost z města A do hraničního bodu nDAB … vzdálenost mezi městy A a B nP(A), P(B) … počet obyvatel města A, resp. města B Určení hranice spádové oblasti Zdroj: Yrigoyen, Otero. Spatial interaction models applied to the design of retail trade area Huffův pravděpodobnostní model n n n nPij … pravděpodobnost, že zákazník v i navštíví obchod (město) j nJ … soubor konkurenčních obchodů (měst) v regionu nUij … přitažlivost obchodu (města) j pro zákazníka v i nSj … velikost obchodu j (souboru obchodů ve městě j) nDij … vzdálenost mezi místem i a obchodem (městem) j nα,ß … parametry citlivosti (α=1, ß=-2) Další využití H. modelu nRozdělení zákazníků nPravděpodobný počet zákazníků z i, kteří navštíví obchod (město) j = pravděpodobnost, že zákazník v i navštíví obchod (město) j x počet zákazníků v místě i (Ci) nRozdělení výdajů nPravděpodobný kupní potenciál pro obchod (město) j za zboží l v místě i = pravděpodobnost, že zákazník v i navštíví obchod (město) j x počet zákazníků v místě i (Ci) x roční výdaje na zákazníka v i za zboží l (Bil)