VVíítejte na Marketingu vetejte na Marketingu ve veveřřejnejnéém sektorum sektoru 30. 3. 201030. 3. 2010 Analýza prostředí Strategie Strategické marketingové plánování Strategické marketingové plánování Manažerský proces vytváření a udržování rovnováhy mezi cíli a zdroji organizace a jejími měnícími se příležitostmi na trhu. Cílem strategického plánování je přizpůsobovat chování organizace a její produkty potřebám zákazníků s cílem rozvoje organizace. (Kotler 1991) Co to je strategické plánování Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme? Kde jsme? 1. 2.3. Smyslem strategického plánování není pěkně vypadající dokument (ozdoba stolů jeho tvůrců), ale sdílená vize budoucnosti organizace a jasná představa o tom, jakými konkrétními kroky se k ní organizace může přiblížit. Kroky strategického plánování: obecné Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Analýza prostředí Strategie Strategické marketingové plánování Strategie Vyjadřují koncept celého chování organizace, dlouhodobý program a způsob činnosti organizace. Vztahují se ke strategickému plánování. V zásadě dávají odpovědi na tyto základní otázky: - Jak udržet či zlepšit konkurenční pozici org.? - Jakým způsobem se chovat na trhu? - Které výrobky či sortiment vyrábět a které služby poskytovat (jak řešit výrobkové portfolio firmy)? - Které trhy či jejich segmenty obsadit? - Jaký typ růstu firmy volit? - Jaký způsob chování ke konkurenci volit? - Jakou finanční strategii firmy volit? atd. Vytváření strategie pro dosažení cílů organizace: K dosažení zvolených cílů si organizace volí z různých typů strategií: Strategie zaměřená na růst organizace. Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody Strategie zaměřená na vývoj portfolia Strategie vymezení se na trhu Podstata strategického marketingového plánování Využít v každém střetu s konkurencí a její nabídkou co nejvíce svých vlastních předností a naopak eliminovat své nedostatky a maximálně využívat všech slabin konkurence a konkurenčních produktů Nejprve však strategie tržní pozice Určená podílem na trhu Tržní vůdce ­ rozšířit celý trh, udržet tržní podíl a zvýšit Tržního vyzyvatele ­ofenzivní strategie na vůdce či na malé podniky v odvětví Tržního souběžce ­ udržení rovnováhy v odvětví Obsazování tržních výklenků ­ pro menší podniky s konkurenční výhodou, pro velké podniky je tak takový segment neatraktivní Strategie produktu služby Většina organizací poskytuje tzv. mix služeb, tzn. více či méně rozsáhlý sortiment nabízených služeb. O sortimentu služeb hovoříme jako o hloubce a šířce nabízených služeb. PORTFOLIO PRODUKTŮ ORGANIZACE MaticeMatice šíšířře sortimentue sortimentu na příkladu městského zábavního a vzdělávacího centra Šíře sortimentu (produkční řady) Segment předškolní děti školní mládež teenageři dospělí jazykové kurzy pro předškolní děti hudební a výtvarná výchova taneční kurzy jazykové kurzy a kurzy dalšího vzdělávání cvičení pro matky s dětmi divadelní kroužky jazykové kurzy aerobic Hloubka produkční řady předškolní výchova filmová a divadelní představení sportovní turnaje, koncerty popu a rocku zábavní pořady Vytvoření optimoptimáálnlníího portfoliaho portfolia sluslužžebeb může organizace, dokáže-li: Vybrat vhodné služby do produkčního mixu. Stanovit optimální rozsah nabízeného sortimentu, Poznat služby, přinášející co největší zisk, Vytvořit pro svou nabídku co nejlepší pozici na trhu, tzn. představit je zákazníkům co nejlépe ve vztahu ke konkurenční nabídce. 1. Růstové strategie Růst organizace lze analyzovat pomocí dvou základních rozvojových prvků: ROZVOJ TRHU a ROZVOJ PRODUKTU. Kombinaci těchto růstových prvků organizace zachycuje MATICE TRŽNÍ FIRMY, navržená ANSOFFEM (1957). Trhy a produkty jsou zkoumány na základě jejich novosti pro organizaci. Ansoffova matice rozlišuje 4 produktové strategie: Pronikání na trh Vývoj výrobku/služby Rozšiřování trhu Diverzifikace . Vývoj produktu/služby =úprava výrobku/služby pokud jde o kvalitu a výkon Rozšiřování, rozvoj trhu nabízení nových aplikací výr./služeb a tím otevírání nových trhů, nebo převádění výr./služby na zcela nové trhy Diverzifikace jak vývoj výrobku/služby, tak i rozšíření trhu T R H Y existující nové VÝROBKYexistující nové Pronikání na trhy rostoucí prodej stávajícím uživatelům, nebo objevení nových zákazníků na stejném trhu Ansoffova maticeAnsoffova matice . Vývoj produktu Zařazení baletních představení do nabídky divadla Rozšiřování, rozvoj trhu Nabídka stávajících představení pro nový trh Diverzifikace Nabídka nových typů zájezdových představení T R H Y existující nové VÝROBKYexistující nové Pronikání na trhy Dosažení většího tržního podílu mezi diváky z řad studentů. Aplikace Ansoffovy matice pro regionální divadlo 2. Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody Základem pro vytvoření této strategie je zjištění činností, které představují konkurenční výhodu organizace. Podle Portera (1980) lze konkurenční strategie zařadit do tří typů: Výhoda nižších celkových nákladů Diferenciace Specializace Výhoda nižších celkových nákladů Org. sledující tuto strategii musí dosahovat efektivní produkce, např. hospodárností, plynoucí z rozsahu jejích operací. V org. poskytujících služby lze tuto strategii volit, když: Org.je velká, alespoň regionální působnost Org.má menší míru kontaktů se zákazníky, popř. lze využít moderní techniky pro realizaci některých jejích operací (např.účetnictví, poradenství, apod.) POZOR !!! Často dochází ke snížení kvality služeb!!! Diferenciace Snaha o zvýšení hodnoty nabízené služby Spočívá především ve zvýšení kvality poskytované služby ve vztahu k její ceně Vyšší kvalitu lze dosáhnout nabídkou zcela nových, doplňkových služeb nebo zjednodušením přístupu ke službě (např. divadla - rezervace přes Internet, pobočky bank, apod.) Specializace Organizace se zaměřuje na určité menší tržní segmenty. V rámci tohoto segmentu, který dokonale zná, snáze uspoří náklady a ,,ušije" službu přímo na míru spotřebiteli (např. Vítkovice tours ­ dovolená v Chorvatsku, HaDivadlo ­ SŠ a VŠ mládež) Nebezpečí ­ pokles poptávky daného segmetu Porterova konkurenční strategie 3. Strategie zaměřené na vývoj, resp. růst portfolia Organizace, zvláště ty poskytující tržní služby (značně konkurenční prostředí a rychle se měnící požadavky spotřebitelů), by se neměly spoléhat na jednotlivý produkt/službu a jednotlivý trh. Měly by si vytvořit portfolio produktů = více různých služeb pro různé tržní segmenty, tj. sortiment služeb. Analýza portfolia ­ matice BCG, resp. Bostonský diagram Vychází z názoru, že ziskovost je spojena s podílem organizace na trhu a s růstem tohoto trhu. Podíl na trhu = poměr tržeb org. v poměru k tržbám v daném odvětví služeb (tržby alespoň tří nejvýznamnějších konkurentů v odvětví).Hranicí mezi vysokým a nízkým tržním podílem je hodnota 1. Tržní růst se měří v ročních přírůstcích tržeb z prodeje služby. Hranici mezi pomalým a rychlým růstem činí hodnota 10 %. Bostonský diagram: . Tempo růstu trhu Relativní podíl organizace na trhu potřeb vysoké nízké Hvězdy Mírně pozitivní nebo negativní tok peněz. Rostoucí zisk. Otazníky/ Problémové děti Výrazně negativní tok peněz. Nízký zisk. (Dojné) krávy Výrazně pozitivní tok peněz. Nejvyšší zisk. Psi Mírně pozitivní nebo negativní tok peněz.Nejnižší zisk. vysoký nízký1,0 10 % GE strategie O atraktivnosti trhu a konkurenční pozice organizace, z toho usuzovat, do jaké míry je vhodné do příslušné strategické jednotky investovat Nejprve přiřazena určitá váha v intervalu od 0 do 1. váhy se potom rozdělí tak, aby se jejich součet za celou komponentu rovná 1 Každá komponenta je přitom hodnocena škálou 1 velmi slabé až 5 ­ velmi silné. Hodnocení se sumarizují, zprůměrňují a nakonec vynásobí jejich Vahami 4. Strategie pozitioningu P o z i t i o n i n g odlišení nabídky produktu dané organizace od nabídky jejích konkurentů Prostřednictvím Marketing-mixu umísťování svého produktu mezi produkty konkurence Cíl ­ získání konkurenční výhody Základní kameny pozitioningu ve službách: Kvalita Cena Pomocí těchto dvou dimenzí lze vytvořit tzv. poziční mapu. Body podél pomyslné diagonály v poziční mapě představují možné poziční strategie, které mohou uplatňovat poskytovatelé dané služby. Př. Poziční mapa hotelových služeb Vnímaná úroveň ceny vysoká nízká nízká vysoká Vnímaná kvalita hotelových služeb Penzion Slavia Hotel Beránek Hotel Intercontinental Repozitioning Znamená úpravu postavení určité služby na trhu. Je zpravidla důsledkem nevhodné dosavadní strategie positioningu, změny charakteru spotřebitelské poptávky nebo snahy o získání výnosnějších tržních segmentů. Příště uslyšíte... Příště Komunikace v marketingu