Vítejte na základech marketingu přednáška 13. 4. 2010 Public Relation Public Relations a jejich okolí nKOMPLEXNÍ A CÍLENÁ PRÁCE S VEŘEJNOSTÍ, nJinými slovy ndávat o sobě vědět, preventivně zmírňovat možné konflikty, ve svém okolí vytvářet pochopení pro vlastní chování, udržet si důvěru „cílových skupin“. n Další definice PR: n„PR je cílevědomá, plánovaná a nepřetržitá snaha o vytvoření a udržení vzájemného porozumění mezi organizací a její veřejností.“ n(Britský institut pro PR) n PR dle funkcionalistické sociologie: n„PR slouží společnosti zmírňováním konfliktů a budováním vztahů, které jsou podstatné k vytváření dynamického konsensu, na němž je založen společenský řád. Konečným výsledkem PR je úprava a udržování takového sociálního systému, který nám zajišťuje fyzické a sociální potřeby… Jejich společenská funkce spočívá v nahrazování nevědomosti, násilí a radikalismu znalostmi, kompromisem a vzájemným přizpůsobením.“ 2 roviny PR: nrovina institucionální – činnost směřující k získání dobrého jména na veřejnosti, pochopení partnera pro naši vlastní činnosti apod. nrovina individuální - jak se chovat jako reprezentant organizace n Hlavní cíle PR: nzískat podporu (nebo alespoň akceptaci) veřejnosti pro své poslání, pro nové myšlenky a záměry, nzískat příznivé klima pro fundraisingové kampaně, nrozšířit a získat účast dobrovolníků, npropagovat svůj program a služby, aby se dostaly k těm, kdo je potřebují. n Public Relations a Reklama nMají společné: nvyužívají stejné sdělovací prostředky, nobě pracují s cílovými skupinami, npřispívají k vytvoření image organizace, nobě informují, přesvědčují a vybízejí k akci. n PR a reklama - rozdíly Public Affairs nnová reklamní strategie, která propojuje svět PR se světem reklamy. Prodává se dobré jméno firmy jako celku, její pověst, důvěryhodnost. Účelem není přímo něco nabídnout, ale vytvářet u čtenářů pozitivní image firmy. n Perspektivy PR v NS: nrůst poptávky po službách NO, nprofesionalizace řízení NO, nrůst žádostí a výzev anonymní veřejnosti, nrůst konkurence v soutěži o peníze a dobrovolníky, nrozšíření výskytu placené inzerce a rozmach výpočetní techniky, ndůraz na propagaci a ospravedlnění svých programů. n Proces výstavby tohoto systému se odvíjí od toho, zda: norganizace teprve vzniká, nebo chce nově zavést systematickou práci s veřejností, která se už bude zaměřovat na jednotlivé, vymezené cílové skupiny, norganizace zjistí nesoulad mezi sebou a některým druhem veřejnosti, resp. cílovou skupinou a PR využije k odstranění tohoto nesouladu. n Pojmy PR - Coorporate identity – CI n souhrnné zosobnění organizace odvozené z její filosofie, historie, kultury, strategie, způsobů jejího řízení, chování k partnerům. Lze si ji představit jako souhrnnou ideu, jíž podléhá komplex “života organizace”. Pojmy PR - Coorporate design – CD n vizuální způsob prezentace organizace na veřejnosti, přesněji řečeni toho, co jsme nazvali coorporate identity. n Vizuální prezentace by měla dodržet dvě zásady – npostihnout coorporate indentity ndodržet vizuální jednotu. n n Grafický manuál -východiskem pro všechny prostředky vizuální prezentace. Ty zahrnují zejména logo, rastr (pro jednotnou úpravu tiskovin), písmo a typografii, barvu, ale např. i vzhled kanceláře, firemní uniforma atd. Pojmy PR - Coorporate culture - CC n Způsob, jakým organizace jedná se svou vnitřní i vnější veřejností. nDo oblasti vnitřní coorporate culture patří např. způsob, jakým organizace vytváří prostor pro seberealizaci svých zaměstnanců, pro jejich další vzdělávání, jaké dává perspektivy jejich pracovní kariéře atd. nV rámci svých vztahů s vnější veřejností komerční firmy často spolupracují např. s občanskými organizacemi. Zdůrazňují tak mj. hodnotový žebříček své organizace a úroveň její CC. Pojmy PR - Coorporate communication – CCom n Dlouhodobá komunikační strategie organizace směrem dovnitř i vně organizace. n n Je považována za základní funkci public relations. Pojmy PR - Coorporate image – CIm nvzájemné vztahy mezi výše uvedenými činnostmi. nVýchodiskem je coorporate identity. Na jejím základě se budují formy další: coorporate design, coorporate culture a coorporate communication, jež společně vytvářejí střechový pojem – coorporate image. n n (CD+CC+CI) x CCom = CIm. n PR-Audit Struktura systému PR: ncíle PR, nlidé a orgány, které tyto cíle produkují, norganizace práce, která je k tomu zapotřebí, nprostředky a informace, které se přitom používají. n PR – AUDIT ndefinovat zájmy, role, poslání neziskové organizace a od ní odvozených veřejností, nurčit cílové skupiny, jejich zájmy, potřeby, očekávání, nvytvořit seznam cílů vůči těmto skupinám, nzvolit nejvhodnější prostředky PR, nodhadnut náklady, realizovatelnost plánu PR a jeho dalších prvků. n Postup při PR-Auditu: nIdentifikace organizace (poslání, cíle, vize), institucionální kultura. nAnalýza vnitřního a vnějšího prostředí org. nInstitucionální design nInstitucionální komunikace - Cílové skupiny, komunikační nástroje cílenost a jejich obsah, nImage organizace n nViz dokument PR audit – struktura v IS, studijní materiály Komunikační kampaň Otázky pro přípravu komunikační kampaně: nKdo je nejdůležitějším činitelem v každé cílové skupině? nKdo je mluvčím této skupiny, a je-li organizovaná, kdo je jejím faktickým vůdcem? nKým se členové skupiny dají nejsnáze ovlivnit a koho nejvíce uznávají? n Kampaně v PR – 4 etapy: 1.Analýza situace,definování problému PR - odpovídá na otázku Co se děje? 2.Tvorba projektu kampaně - odpovídá na otázku Co bychom měli udělat a říkat? A proč? Jak a kdy to uděláme a řekneme? 3.Realizace kampaně, komunikace. 4.Vyhodnocení kampaně - odpovídá na otázku Jak jsme to udělali? Co z toho plyne pro příště? n( př. 30 dnů pro neziskový sektor) Analýza situace a její přínos: nPomáhá prověřit základní postoje cílových skupin a tím zkvalitní plánovaná sdělení. nZjišťuje skutečné mínění ve skupině, které může být odlišné od mínění křičící menšiny a pomáhá určit, kdo je skutečným vůdcem veřejného mínění. nSnižuje náklady na kampaň, která se může soustředit na prvořadé cíle a na nejdůležitější skupiny. n Analýza situace a její přínos: nPrověřuje účinnost plánované komunikace a komunikačních kanálů, ještě než se použijí naostro a ve velkém. nPoskytuje obousměrnou komunikaci mezi cílovou skupinou a subjektem PR a již tím ovlivňuje jejich vzájemné vztahy. nOdhaluje v postojích veřejnosti potenciální konflikty a hrozby ještě dříve, než se dostanou do tisku a TV. n Přínos analýzy- odpovědi na otázky: nCo je zdrojem obtíží? nKde je tu problém? nKdy se to stává problémem? nKoho se týká? nJak se ho týká? nProč se stává problémem naší organizace a příslušné veřejnosti? n Metody k zjišťování potřebných informací nFormální – sociologické průzkumy názorů veřejnosti a komunikační audity nNeformální – osobní kontakty n institut ombudsmana n poradní sbory NNO n bezplatná telefonní linka n rozbor došlé korespondence n obsahová analýza sdělovacích prostředků. n Tvorba projektu 1.Definice problému n překonat negativní obraz n posílit stávající kladný postoj n vzbudit pozornost veřejnosti n2. Stanovení komunikačních cílů n informační (jen informovat) n motivační (spojeny bezprostředně s žádoucím chováním veřejnosti) n3. Vypracování plánu akcí n co je třeba udělat, kdo to udělá, do kdy, jaké budou náklady, kdo na tom bude spolupracovat. n Realizace kampaní – pár postřehů: nArgumenty pro veřejnost musí být větší než sama organizace. Prvním cílem propagace je prodat myšlenku. Druhým cílem je získat prostředky pro její uskutečnění. nTištěné materiály se musí obracet jak na intelekt, tak na city. Musí působit jak v rovině racionální, tak emocionální. Neměly by se však pohybovat v absurdní či extrémní poloze. nJakákoliv propagace by měla mít své pokračování, navazující vývoj. Rozvíjí se tak a udržuje komunikace s cílovou skupinou. n Realizace kampaní – pár postřehů: nArgumentace by měla být vedena raději pozitivně než negativně. Raději „Pomůžete-li, budou žít“, než „Nepomůžete-li, zemřou“. nPříliš levné není vždy nejlevnější. (důvod – neúčinné) nKaždá kampaň by měla mít svůj vrchol, ke kterému se soustředí zájem veřejnosti. n Vyhodnocení kampaně: nPorovnávat přijaté cíle a očekávané efekty se skutečností, jíž bylo dosaženo. nVyhodnocení by mělo probíhat v takové atmosféře, která umožní přátelské ale přitom kritické hodnocení – nezačínat voláním po odpovědnosti, ale konstatováním stavu. nVhodná je pro to metoda „klipování“ – tj. sledování vybraného tisku a pořizování výstřižku, které se vztahují k organizaci nebo její kampani. n Prostředky práce s veřejností Hlavní prostředky práce s veřejností: ntištěné prostředky, např. výroční zprávy, letáky, informační brožury, nmasmédia, např. prezentace v tisku, rozhlasu, TV, na internetu, nakce, které působní komplexně na všechny smysly, nosobní komunikace, např. osobní kontakt s představiteli veřejnosti, veřejné projevy, "šeptanda". n Zvláštní prostředky komunikace: nprvky organizační kultury nnázev organizace nlogo nslogan npodivné způsoby komunikace včetně lobování. Prvky organizační kultury n představují n nonverbální komunikační prostředek. nJde o to, n „jak organizace vypadá“ Firemní kulturu organizace tvoří: nzpůsob a přijetí návštěvy, klienta, nprostředí, čistota a vzhled objektů i pracovních prostor, kanceláří, noblečení zaměstnanců, nzpůsob jejich komunikace vůči klientovi i sobě navzájem, ncesta, kterou se klient do organizace dostal, zda byla dobře značená, čistá apod., nsociální a technické vybavení, nprvky vizuální prezentace, jako např. logo, slogan, brožury, vizitky, apod. n Název organizace nměl být dobře zapamatovatelný i vyslovitelný, měl by souviset s předmětem činnosti vaší organizace, neměl by být zaměnitelný se jménem jiné organizace a neměl by vzbuzovat jakékoliv negativní asociace. n 3 způsoby tvorby názvu org.: nzkratka - např. AGNES - Agentura neziskového sektoru, BANNO - Brněnská asociace nestátních neziskových organizací, apod. njednoslovný název - např. Filia, Epona, Trialog, apod. nrozvinutý název - např. Sdružení ochránců a příznivců Bílého potoka, apod. - Logotyp: npředstavuje výtvarnou zkratku názvu a poslání organizace, dotváří image a povědomí o organizaci. Kvalitní logo: nSdělné nVystihuje poslání nMá originální námět nPůsobí emocionálně nZaujme na první pohled grafikou, nápadem, barevností, apod. Slogan nheslovitě vyjádřené, do několika slov zhuštěné poslání organizace. n nOrion – vaše čokoládová hvězda. nPhilips – let´s make it better. nCoca Cola – enjoy it. nEurotel – více ze života. Podivné způsoby komunikace: nNekomunikace. Také mlčení něco sděluje, signalizuje, že máme co skrývat, nebo že se nezajímáme o své klienty. Výtečným příkladem jsou zde úřady. nNeznalost, resp. udržování veřejnosti v omylu, někdy nazýváno též "diplomacií", kdy sdělujeme jen část pravdy, n . nfámy, "šeptanda", "jedna paní povídala" to vše může mít pozitivní i negativní dopad na vnímání vaší organizace. Z výzkumů vyplynulo, že nespokojený zákazník se o svou nespokojenost podělí s 10 - 15 lidmi. nznámosti a peníze, nlobování. Tiskoviny nJednoduché nKomponované nDrobné tištěné prostředky nOstatní Jednoduché tiskoviny: nplakáty, nletáky, nhromadné dopisy. n Komponované tiskoviny: nvýroční zprávy a jubilejní publikace, nzpravodaje a časopisy. n Drobné tištěné prostředky: nZáložky do knih, npohlednice, nkalendáře, nbrožury, štočkování, nsamolepky, nPour Felicité, npotisky na různé dárkové předměty, nzdvořilostní a děkovné dopisy. n Ostatní tiskoviny npozvánky, nvývěsky a informační tabule, nfaktová mapa a profil organizace. n Masmédia nProstředky hromadné komunikace, které jsou schopny v jednom okamžiku oslovit velké množství lidí. Vliv médií: nJsou zesilovačem zpráv. Je větší zájem o ty negativní souvislosti, protože zde existuje: n nKauzální vztah mezi: nCharakter zprávy nSledovanost nPříjmy z reklam nZisky. Publicita nObeznámenost příslušné části veřejnosti s organizací, jejími cíli, s jejími akcemi. nPotřeba publicity dvojího druhu: nk získávání, obnovování a posilování celkového image organizace, nk informování, přesvědčování a získávání veřejnosti pro jednotlivé záměry a akce. n Třídění masmédií (v rámci PR): nTisková masmédia nElektronická masmédia nVenkovní masmédia Tisková masmédia: nplacené tiskové služby, nplacená inzerce, n výzvy a otevřené dopisy, ntisková mapa Elektronická média: nRozhlas nTV (video) nPC, internet nkino Venkovní média: nBillboard nPlakát nFasáda domu nDopravní prostředky, apod. Spolupráce s novináři: nRozhovor nČlánek nBriefing nTisková konference nTisková zpráva. Akce jako prostředky práce s veřejností n Prostředky komunikace s cílovými skupinami, které jsou založeny na mimoslovním, nebo komplexním jednání. Druhy akcí: nBenefice a společenská setkání (pikniky, rauty, vernisáže, recepce, apod.) nVzdělávací a prezentační akce (semináře, konference, veletrhy a výstavy, dny otevřených dveří) nBojkoty a petice nSoudní spory. nHappeningy a demonstrace. n n Osobní komunikace njako prostředek práce s veřejností nViz DSO nebo jakákoliv kniha o mezilidské komunikaci, např. nJoseph A.DeVito. Základy mezilidské komunikace. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2001. 387 s. ISBN 80-7169-988-8