VVíítejte na marketingu vetejte na marketingu ve veveřřejnejnéém sektorum sektoru 11. kv11. kvěěten 2010ten 2010 ZuzanaZuzana ProuzovProuzováá Obsah dneObsah dneššnníí ppřřednednášáškyky Guerrilla Marketing Historie Vymezení a východiska Zlatá pravidla Typy Guerrilla Marketingu Virální, Ambientní, Ambush, Buzz … Obsah dneObsah dneššnníí ppřřednednášáškyky Využití internetu v marketingu Internet a web 2.0 Internet v Marketingovém mixu Nejznámější aplikace web 2.0 Sociální sítě a cílová skupina Guerrilla Marketing Guerrilla Marketing - historie Význam slova Guerrilla na počátku19 st. „boj bez pravidel“ 1960 – Che Guevara – rozšíření o taktiku 1965 – první definování Guerrilla Marketingu 1984 – 1 ucelená kniha – Jay Conrad Levinson Posun chápání od boje s potenciální konkurencí ke boji o pozornost potenciálních Guerrilla Marketing – definice, východiska „ Nekonvenční cesta k oslovení potenciálních zákazníků realizovaná s nízkým rozpočtem, jejich výsledkem je, že recipient věnuje kampani svou pozornost, aniž by si byl primárně vědom, že jde o propagaci“ (Jay Conrad Levinson) Guerrilla Marketing – definice, východiska nekonvenční marketingová kampaň, jejíž cílem je dosažení maximálního efektu s minimálními náklady Nízkonákladový Vysoce efektivní Inovativní Guerrilla Marketing – výhody Flexibilita Osobní vztahy Rychlost Zábavnost Překvapení Pobouření Rošťáctví Nepředvídatelnost Guerrilla Marketing – nutné při tvorbě Jedinečnost Kreativita Dialog Trpělivost Vytrvalost Poselství Soustavnost Pohodlnost pro příjemce Lidské zdroje – osobitost, fantazie, energie, čas a zaujetí Guerrilla Marketing – 50 zlatých pravidel Schopnost přesně definovat váš konkrétní trh či trhy drasticky ovlivňuje vaši ziskovost. (2: Přesnost) Seznam vašich vlastních zákazníků je nejlepší na světě – ovšem pouze v případě, že je plný informací o každém zákazníkovi. (5: Nejlepší seznam zákazníků na světě) Je mnohem snazší prodat řešení nějakého problému než prodat pozitivní výhodu. (4: Řešení problémů) Klaďte důraz na maso a brambory ve vaší nabídce a ne na talíř, na kterém se servírují. (15: Styl versus podstata) Ať tomu říkáte jakkoli, pravdou zůstává, že úplatek má rád každý. (19: Úplatky) Guerrilla Marketing – 50 zlatých pravidel Nepatrné podíly gigantických trhů jsou četné a výnosné, orientujete-li své služby a svůj marketing v každém okamžiku jen na jednoho člověka. (22: Individuální přístup: mikromarketing) Máte-li na vytvoření inzerátu deset hodin, devět z nich věnujte titulku. (30: Síla titulků) Čím větší špionáž provádíte u svých konkurentů, ve vlastním oboru a sami u sebe, tím víc příležitostí ke zdokonalení najdete. (38: Špionáž) Chcete-li uspět v marketingu v době ústupu hospodářské konjuktury, zaměřte své úsilí na existující zákazníky a větší transakce. (46: Marketing za hospodářské recese) Guerrilla Marketing - typy Virální marketing neboli partyzánská propagace účelem virálního marketingu je šíření zpráv (videí, obrázků) mezi lidmi a to hlavně prostřednictvím e-mailu, ICQ, YouTube, Facebooku a dalšími prostředky Nedostatky nemožnost vzít zpět Nevyžádáná zpráva - spam Ambientní marketing Alternativní nutné vyjít vstříc do míst, kde se cílová skupina nejčastěji pohybuje. využívá netradičních nebo alternativních forem médií za účelem zasažení spotřebitelů na neočekávaných místech (kluby, WC, chodníky, odpadkové koše). Ambush marketing parazitování na konkurenci či guerrilla sponzoring jde o dosažení co největší publicity za minimální náklady díky „vychytralosti“ propagaci určitého výrobku na akci pořádané konkurencí. Astroturfing marketing Guerrilla PR moderní nekalá marketingová metoda spočívající ve snaze vyvolat falešný dojem pozitivní spontánní reakce spotřebitelů či fanoušků na dané zboží, službu či politický názor. „Zdánlivě autentické výpovědi, které mají v očích veřejnosti zvýšit hodnotu produktu, jsou však vytvářeny organizovaně – zaměstnanci firmy či přímo najatými lidmi Buzz marketing Zavdává podněty k hovoru, je zaměřen na vyvolání rozruchu a snaží se přimět lidi, aby se o značce/kampani mluvilo Reklama v ústním podání násobená novými technologiemi a masovými médii. Trendem velkých značek, protože reklama, kdy se lidé dozvídají o značce od svých blízkých, je několikrát účinnější než přes klasická média. Nekonvenční, šokující, sexy nebo humorný a je relativně levný Vychází z toho že, sdělení, které si lidé díky netradiční formě marketingu budou chtít předávat mezi sebou, protože jsou rádi středem pozornosti, rádi vypráví něco zajímavého, chtějí ostatní pobavit a dát najevo, že sledují, co se děje Guerrilla Distributing je založen na správném zvolení jednoho nebo více distribučních kanálů. Guerrilla Prizing je strategický tah, založený na stanovení a propagování překvapivé ceny za výrobek pro spotřebitele, kteří splní určité podmínky. Undercover marketing produkt placement) nenápadné nebo více či méně nápadné umístění produktů například ve filmech Internetový marketing Internet a web 2.0Internet a web 2.0 „globální počítačovou síť, která má několik milionů účastníků a která poskytuje různé služby, zejména přístup k hypertextovým dokumentům (World Wide Web), elektronickou poštu (e-mail), audiovizuální přenos, přenos datových souborů a programů atd. Je to volně organizovaná mezinárodní spolupráce propojených autonomních sítí, která umožňuje komunikaci připojených počítačů díky dobrovolnému přijetí a dodržování standardních protokolů a procedur. Internet nikdo nevlastní ani neřídí „označuje etapa vývoje webu, kdy byl pevný obsah webových stránek postupem času nahrazen prostorem pro sdílení a společnou tvorbu obsahu.“ Web 2.0Web 2.0 –– význam pro marketingvýznam pro marketing změna komunikačního modelu – více na více vytváření obsahu koncovými uživateli – stírání hranice mezi autorem a čtenářem. Demasifikace - v důsledky přehlcení informacemi dochází k segmentaci trhu, produkty a služby se diferencují i reklama se soustřeďuje na stále menší tržní segmenty Web 2.0Web 2.0 –– význam pro marketingvýznam pro marketing Dlouhý chvost Internet dokáže uspokojit zákazníky poptávající i menšinové zboží Masová ekonomika a kultura hitů je díky internetu transformována v ekonomiku a kulturu "okrajových" produktů určených pro menšinu. Efekt dlouhodobého chvostu demokratizace výrobních nástrojů demokratizace distribuce propojení nabídky a poptávky Reputační systémy Podstata internetovPodstata internetovéého marketingu aho marketingu a vyuvyužžititíí v marketinguv marketingu uplatňování marketingových principů na internetu „využívání služeb internetu pro realizaci či podporu marketingových aktivit“ (Stuchlík, Dvořáček) Aplikace web 2.0Aplikace web 2.0 Blogger Twitter Facebook YouTube Wikipedie … SociSociáálnlníí ssííttěě „systém, který umožňuje vytvářet a udržovat seznam vzájemně propojených kontaktů. Každý uživatel takového systému má své vlastnosti, které jsou veřejně dostupné pro další uživatele. Lidé se v rámci systému mohou vzájemně vyhledávat, a vytvářet tak virtuální „komunitu“.“ BEDNÁŘ, V. Jak dnes fungují sociální sítě? Server o českém internetu Lupa http://www.lupa.cz/clanky/jak-dnes-funguji-socialni-site SociSociáálnlníí ssííttěě -- facebookfacebook –– 1,5 mil.1,5 mil. uužživativat.. Facebook je větší než Praha, [online], [citace 28.3.2010], Dostupné z: http://www.lidovky.cz/facebook -je-vetsi-nez-praha-ddg-/ln_noviny.asp?c=A090929_000056_ln_noviny_sko&klic=233501&mes=090929_0 SociSociáálnlníí ssííťť facebookfacebook –– vvěěkovkováá strukturastruktura Candytech, Facebook úterý – Speciál: Facebook a čísla. [online]. [cit. 28.3.2010], Dostupné z: http://www.candytech.cz/blog/35-facebook-utery--special-facebook-a-cisla/ K zamyšlení: Stávající poznatky k využití internetu v marketingu? Internet v MarketingovInternet v Marketingovéém mixum mixu Produkt Cena Distribuce Komunikace Lidé Procesy …. Literatura k přednášce Internetový MarketingInternetový Marketing STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Marketing na Internetu, Praha: Grada Publishing, 2000. 16s. ISBN 80-7169-957-8 ANDERSON, CH. The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More. New York: Hyperion, 2006. ISBN 1- 4013-0237-8 Facebook je větší než Praha, [online], [citace 28.3.2010], Dostupné z: http://www.lidovky.cz/facebook-je-vetsi-nez- praha-ddg-/ln_noviny.asp?c=A090929_000056 _ln_noviny_sko&klic=233501&mes=090929_0 GuerrillaGuerrilla MarketingMarketing PATALAS, Thomas. Guerillový marketing : Jak s malým rozpočtem dosáhnout velkého úspěchu. Mgr. Daniel Helekal. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009. 192 s. ISBN 978-80-247-2484-3 Levinson, Conrad Jay. Guerilla marketing. Lucie Schürerová, 1. vyd. Praha : Computer Press, 2009. 336 s. ISBN: 978-80-251-2472-7,