1 Konkurence jako faktor efektivnosti Šlapanice 2004 Strecková: ˇ ,,Praxe dokazuje, že vytváření konkurenčního prostředí uvnitř veřejného sektoru všude tam, kde je to provozně možné a finančně únosné, přináší typický efekt konkurence a tím je zlepšování vztahu mezi velikosti nákladů a produkovaným užitkem (zdůraznil I.M.). Svobodná volba školy stejného druhu, svobodná volba lékaře, zadání veřejných zakázek veřejnému sektoru cestou grantů, veřejných soutěží apod., to vše přispívá k vytvoření prostředí efektivnosti ve veřejném sektoru. Toto konkurenční prostředí ovšem přináší svůj efekt pouze tehdy, jestliže je uveden do života další jmenovaný faktor, a to je financování podle jeho výkonů a užitků..." ˇ Na druhé straně jsme právě v praxi často svědky, že konkurence je vnímána v prostředí veřejného sektoru jako něco cizího, nevítaného, škodlivého. Jako jev, který je nežádoucí, neboť vede k vyšším nákladům, nevyužití kapacit a zdrojů. ˇ setkáváme se s požadavky na redukci kapacit v zájmu nižších nákladů, vytváření ,,promyšlených" sítí poskytovatelů služeb, které by zajistily koordinovanou investiční politiku a bojovaly s možnými duplicitami v nabízených službách, apod. Reforma VF v ČR: ˇ vnitřní konkurence o dané finanční zdroje.... ,,tolik nutný prvek ..." ˇ Konkurence je zde v jedné řadě s dalšími moderními (a žádoucími) prvky nové fiskální soustavy: tlakem na výkonově orientované rozpočtování, nastartováním procesu výdajových auditů, periodickým monitorováním a analýze výsledků a přínosů konkrétních výdajových programů, vyšší odpovědnosti správců kapitol za plnění cílů s danými finančními prostředky, vyšší otevřenosti a transparentnosti vůči nejširší veřejnosti ­ klientům VS a konkurence A: Která jsou relevantní místa výskytu a kontaktu VS s konkurencí? B: O co se soutěží? C: Kdo s kým? D: Předpoklady... E: Dopady absence předpokladů... A. Která jsou relevantní místa výskytu a kontaktu VS s konkurencí? ˇ uvnitř VS ­ jeden typ služeb (činností) zajišťuje potenciálně více subjektů) ˇ institucionálně ˇ finančně ­ boj o rozpočtové prostředky (viz odkaz (3)) (jednotlivá ,,odvětví", resp. jejich ,,veřejné" části) ˇ VS kontra další sektory ­ ziskový privát (cream skimming) ­ neziskový (NGO) (zejména sociální služby) ­ domácnosti (např. vzdělávání) 2 B: O co se soutěží? ˇ obecně o peníze a v návaznosti na to: ­ klienty, výkony, služby, kapacity (možnost jejich budování) pokud s sebou přinášejí prostředky ­ přízeň politiků (lobbing, PR, mediální politika) ­ zřizovatele ­ zařazení do garantovaných sítí ˇ o možnost dělat věci tak, jak chtějí (míra autonomie, seberealizace, vědecké aspirace, svoboda tvorby...) ˇ o jiné než finanční zdroje ­ kvalitní pracovní sílu ­ budovy, majetek... ˇ soutěžní prvky se vyskytuje i tam, kde se bezprostředně nefinancuje podle výkonu, ale není to tak výrazné a převažuje spíše koordinace ­ postupy státního zastupitelství, soudů... ˇ naopak tendence ,,rozdělovat a panovat" viz VZP C: Kdo s kým? ˇ C: kdo s kým: ˇ manažeři reprezentující celé instituce ˇ výkonní pracovníci mezi sebou a někdy (soutěž o granty) s jinými jinde ˇ ... D. Předpoklady k tomu, aby konkurence napomáhala vyšší efektivnosti využití zdrojů: ˇ financování podle výkonů ˇ vícezdrojové financování ˇ pokud možno soulad jurisdikce s okruhem potenciálních uživatelů veřejně poskytovaných statků a služeb ˇ vyřešení otázky ,,co s těmi, kdo v konkurenci podlehnou" ˇ standardizace výstupu, resp. schopnost artikulovat parametry (kvantitu a kvalitu) výstupu ˇ ...? E. Co se děje, když podmínky splněny nejsou: ˇ Růst fixních nákladů ˇ rigidita kapacit a s ní související přebytek nabídky. ˇ Je to dražší (z pohledu veřejných rozpočtů, je tu ještě subproblém celkových nákladů ­ např. náklady domácností...), ˇ na druhé straně to přináší potenciálně vyšší úroveň kvality (dostupnost služeb, větší variabilita služeb, méně klientů na poskytovatele. ˇ Nezbytně to nemusí být neefektivní. ˇ Distribuční problémy ­ někde mají služby lepší a platí stejně jako jinde...