EU = 25 zemí, 450 milionů obyvatel Marketingové prostředí Marketingové mezinárodní prostředí a EU Domácí prostředí • Státní podpora zahraničně-obchodních aktivit/činností (daně, refundace daní, pojištění, finanční podpora -úvěry…) • Informační služby • Aktivity napomáhající ZOČ (obchodní mise, veletrhy, lobby, obchodní zastoupení…) • Podpora soukromými organizacemi (asociace, banky, obchodní komory…) • Státní obchodování Prostředí cizí země • POLITICKÁ RIZIKA a POLITICKÉ FAKTORY • r. vlastnictví • r. provozní • r. transferu • + importní restrikce, legislativa, kontrola měny (pohybu kapitálu – zisk a investice v měně?), kontrola trhu, cenová kontrola/dohled, daňová kontrola, restrikce trhu práce, vládní změny, vládní politiky a strategie • Obchodní bariéry (cla, kvóty, embargo, administrativní prodlevy) • Terorizmus, politický systém, privatizační aktivity Metody analýzy rizika • BERI (Business Environment Risk Index) - SLEPT analýza a analýza makro i mikroprostředí: teritoriální r. komerční r. tržní r. přepravní r. kurzová r. • PRÁVNÍ FAKTORY PROSTŘEDÍ • Právní vymahatelnost • Právní formy • Postavení soudů • Korupce (Corruption Perceptions Index) http://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index • Ochrana duševního vlastnictví http://www.wipo.int/portal/index.html.en • (v EU 50 let – v USA 70 – 95 let (podnik), v EU poplatky za kopírovací přístroje – kromě Británie, Irska a Lucemburska) • Softwarové pirátství a falšování/padělání http://www.iccwbo.org/iccbaibe/index.html FAKTORY EKONOMICKÉHO PROSTŘEDÍ: - ekonomický růst (HDP/ob.) - výše disponibilních příjmů a kupní síla a její struktura http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_GDP_per_capita - výše a vývoj úrokových mír - měna, směnný kurz a jeho vývoj - inflace (i ve struktuře) https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2092rank.html (zde i další ekonomické a demografické data!!!) - nezaměstnanost (ve struktuře – geografické, demografické, profesní…) - struktura a směr výdajů (podniky i domácnosti) - výše a struktura (+ vývoj) investičních výdajů podniků a vlády - struktura ekonomiky - průměrná mzda a hodinové náklady na prac. sílu (dle odvětví) - délka pracovní doby, dovolené…. - síla a vliv odborů http://en.wikipedia.org/wiki/Financial_and_social_rankings_of_European_countries Index ekonomické svobody http://www.heritage.org/index • EU – Irsko 5. – Dánsko 9. – Velká Británie 11. – Nizozemí 15. – Estonsko 16. – Slovensko 35. – ČR 34. - Bulharsko 75. – Itálie 74. – Řecko 73. – Polsko 71. 10 měřítek - Wall Street Journal a Heritage Foundation (1995): • Business Freedom • Trade Freedom • Monetary Freedom • Government Size • Fiscal Freedom • Property Rights • Investment Freedom • Financial Freedom • Freedom from Corruption • Labor Freedom Úkol: • Porovnat statistické údaje za 2 země EU – struktura a směr výdajů domácností za rok 2007, resp. 2008 Zdroj: http://www.euroskop.cz/701/sekce/tabulka-c-1/ - kliknout na zemi v interaktivní mapě – „odkazy“ – „statistický úřad“ FAKTORY SOCIÁLNĚ-DEMOGRAFICKÉHO PROSTŘEDÍ: - přírůstek obyvatel - věková struktura - migrace (i ve struktuře) - etnické menšiny - gender rozdíly - zaměstnanost žen - typ domácností - práva starých a handicapovaných lidí….. - zdravotní a sociální zabezpečení - ochrana zdraví a bezpečnosti při práci - jazyk, vzdělání….. FAKTORY TECHNOLOGICKÉHO PROSTŘEDÍ technologická vyspělost inovační vyspělost podpora vědy, výzkumu a vývoje informační gramotnost podpora informační gramotnosti připojení na internet e-komerce a e-business regulace nových technologií infrastruktura + PŘÍRODNÍ (fyzické) : - zdroje surovin, energie - závislost na surovinách, energiích - klima - geografický povrch + EKOLOGICKÉ: ??? • kulturní faktory HELPS FREDICT analýza G. Clarke Analýza 5 konk. sil (M. Porter) mezoprostředí Síly: GE matice (General Electric) • Atraktivita trhu Tržní faktory (velikost, velikost segmentů, roční růst, diverzita trhu, sezónnost, vyjednávací síla dodavatelů, citlivost na ceny, externí faktory…) Konkurenční faktory (typy konkurence, stupeň koncentrace, změny, vstupy a výstupy, stupeň a typy integrace…) Finanční a ekonomické faktory (ekonomie množství a zkušeností, bariéry vstupu a výstupu, využití kapacity, marže…) Technologické faktory (zralost a zranitelnost/nestálost, diferenciace, patenty a copyrighty, požadavky na procesy a technologie…) Socio-politické (postoje, trendy, legislativní omezení, nátlakové skupiny, lidské faktory • Konkurenční postavení Tržní podíl, roční růst trhu, vliv na trhu, tržní zaostávání nebo vedení, vyjednávací síla zákazníků a dodavatelů, marketingové schopnosti, srovnatelnost v produktech, síla finanční, produkční, ve službách, managementu, stupeň integrace, citlivost na nové technologie, výše marže, , využití kapacit, zkušenosti, Bariéry vstupu/výstupu, hloubka znalostí, technologie, flexibilita, schopnosti, vztahy… SPACE analýza (kombinace vnitřního a vnějšího prostředí ( strategic position and action evaluation) Dimenze podniku • Finanční síla ROI, likvidita, kapitál požadovaný a k dispozici, cash flow, riziko… • Konkurenční výhody Tržní podíl, kvalita, ŽCV, loajalita zákazníků, technologické know-how, vertikální integrace Dimenze odvětví • Stabilita prostředí Technologické změny, míra inflace, proměnlivost poptávky, bariéry vstupu, tlak konkurence….. • Síly odvětví Potenciál růstu, ziskovosti, kapitálová intenzita, produktivita, technologické know-how, využití zdrojů…. • Analýza mikroprostředí (Hooley) - teorie založena na zdrojích (Resource-based theory) – Analýza zdrojů (pro SW ze SWOT analýzy) + procesy, informace a znalostí atd. – konkurenční výhoda Zdroje informací: • http://www.businessinfo.cz • http://exporter.ihned.cz • http://www.exportdosrn.cz/ • http://www.essays.se/essay/eeda711ab0/ Diplomka: Mobile Virtual Network Operators in Europe. Strategic and Legal analysis • Další? – adresy z minulé prezentace Úkol: • Na www.businessinfo.cz – konkrétněji: http://www.businessinfo.cz/cz/rubrika/teritorialni-informace-zeme/1000540/ vyhledat informace o 1 zemi EU – najít rizika a jiné vlivy prostředí – dopad na marketingový management