Mezinárodní management doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. Ing. Sylva Talpová, Ing. Alena Drášilová pirozek@econ.muni.cz KPH č.dv. 630 Osnova kurzu 1. přednáška 22.2.2010­ Úvod, vymezení problematiky, východiska předmětu a používané pojmy Internacionalizace podniku C1-cvičení 2.3. ­ zadání seminární práce, vymezení studované literatury, úkoly pro jednotlivá cvičení, případová studie 2. přednáška 8.3.­ Společné formy podnikání , mezinárodní prostředí a s tím spojené požadavky C2-cvičení 15.3. - Internacionalizace podniku ­ příležitosti a hrozby 3. přednáška 22. 3. ­ Nástroje využívané v mezinárodním managementu ­ kooperace, akvizice C3-cvičení 29.3. - Společné formy podnikání Osnova kurzu Přednáška 5. 4. odpadá - velikonoce C4-cvičení 12.4. - příklady a praxe provedených akvizic v ČR a zahraničí 4. přednáška 19.4. Nadnárodní společnosti, organizace C5-cvičení 26.4. Nadnárodní společnosti, SWOT analýza pro mezinárodní podnikání 5. přednáška 3.5. - Kultura a Lidské zdroje v mezinárodním managementu - přednáší host C6-cvičení 10.5 kultura a lidské zdroje v MM 6. Přednáška 17.5. Závěrečné shrnutí, vyhodnocení, zpětná vazba Ověření znalostí Způsob hodnocení: * Cvičení 2 ­ max. 3 bodů * Cvičení 3 ­ max. 3 bodů * Cvičení 4 ­ max. 3 bodů * Cvičení 5 ­ max. 3 bodů * Cvičení 6 ­ max. 3 bodů Test ve zkouškovém období spojený s ústní zkouškou - max. 15 bodů CELKEM max. 30 bodů Výsledné hodnocení 0 - 14F 15 - 17E 18 - 20D 21 - 24C 25 - 27B 28 - 30A Počet bodůHodnocení Aktivní účast na cvičeních + seminární práce Seminární práce se zpracovává v kontextu jednotlivých cvičení, zejména cvičení 2,3,4,5,6. Odevzdání vypracované seminární práce bude hodnoceno s aktivní účastí na cvičeních. Způsob odevzdání je do odevzdávárny v ISu MU. Literatura a) základní literatura: Gooderham N.P. ­ Nordhaug O.: International Management CrossBoundary Callenges, Blackwell Publishing, 2003ISBN 0-631- 23341-5 Štrach, P.: Mezinárodní management, Grada Publishing 2009, ISBN 978-80-247-2987-9 Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 b) doporučená literatura: Verbeke A.: International Business Strategy, Cambridge University Press 2009, ISBN 978-0-521-68111-7 Rodrigues C.: International Management, A cultural approach, SAGE Publications 2009, ISBN 978-1-4129-5141-8 Mezinárodní management vymezení Rozdíl od obecného managementu lze spatřit v důrazu a mezinárodní prostředí manažerských aktivit a to jak v podnikatelském, tak i nepodnikatelském sektoru. Důraz je kladen na vnější prostředí ve smyslu právních, politických, technologických, ekonomických a sociálních hledisek. Průnik oblastí organizačního rozvoje, kultury a strategie v mezinárodním prostředí Mezinárodní management vymezení Z tohoto důvodu lze mezinárodní management pojmout jako určitý proces * koordinace aktivit v nadnárodním měřítku * s využitím multikulturních lidských zdrojů za účelem plnění cílů * pro zajištění prosperity z globálního pohledu. Mezinárodní management vymezení Pojem mezinárodního managementu je spojen s globalizací. Globalitou rozumíme propojenost ( a jejich růst) jednotlivých společenských procesů a subjektů za účelem dosahování maximálních společenských přínosů. Index globalizace daný čtyřmi dimenzemi(A.T Kernay): * Ekonomickou integrací * Osobním kontaktem * Technologickou propojeností * Politickou angažovaností A.T. Kearney Top 20 Most Globalized Countries http://www.atkearney.com/index.php/Publications/research- reports.html * 1. Singapore 2. Hong Kong 3. Netherlands 4. Switzerland 5. Ireland * 6. Denmark 7. United States 8. Canada 9. Jordan 10. Estonia * 11. Sweden 12. United Kingdom 13. Australia 14. Austria 15. Belgium * 16. New Zealand 17. Norway 18. Finland 19. Czech Republic 20. Slovenia Vývojové etapy globalizace Etapy První etapa 1490 Druhá etapa 1890 Třetí etapa 1990 Impulz Rozvoj mořeplavby Industrializace a její potřeby Nadnárodní společnosti (70. léta), komunikační reforma (80. léta), vymizení konkurence pro Západ (90. léta). Průběh Zisk a potom vojenská okupace Evangelizátoři, potom objevitelé a nakonec okupace Kulturně-ideologický účinek, proto spontánní účinek na celou zemi Prostředek Dostat křesťanství k pohanům Břemeno bílého muže, humánní mise, rasistické teorie Nejvyšší stupeň civilizace, vláda mezinárodní komunity, "neviditelná ruka" trhu, globalizace = zainteresování všech Politická struktura Impéria a kolonizace Národní státy Regionální a ekonomická integrace Výsledek Kolonialismus Imperialismus Globalizace Zdroj: Murat Ali DULUPÇU a Onur DEMĐREL, Isparta Globalizace a internacionalizace převzato z Yaman, 2001 Mezinárodní management vymezení Nadnárodní společnosti (Multinational Corporations ­ MNCs) jsou: Společnosti nebo jednotky, jejichž vlastnictví je soukromé, státní nebo smíšené, které jsou založené v různých zemích a vzájemně propojené tak, že jedna nebo více z nich může vyvíjet významný vliv na činnost druhých, zvláště s ohledem na společné využívání znalostí a zdrojů. OECD 1977 Mezinárodní management Nadnárodní společnosti na konkrétním příkladě znamenají, že se jedná o společnost, která poskytuje svůj produkt přes zahraniční pobočky v různých zemích. Tyto pobočky kontroluje (ovládá) a koordinuje aktivity z globální perspektivy. ,,Jednat lokálně, myslet globálně" Za určité kvantitativní měřítko se považuje dosažení konsolidovaného obratu v zahraničí alespoň na úrovni 25 ­ 30%. Mezinárodní management vymezení Mateřskou zemí rozumíme stát, kde sídlí centrála společnosti, případně kde je společnost založena. V souvislosti s mezinárodními společnostmi (MNE ­ multinational enterprise) zahrnující jak MNCs se hovoří v tomto smyslu i organizacích pracujících v neziskovém sektoru jako jsou Greenpeace, Červený kříž, církve atd. Mezinárodní management vymezení MNc multinational corporations Poskytuje a zabezpečuje své produkty prostřednictvím zahraničních poboček v několika zemích, kontroluje podnikatelské politiky těchto poboček a řídí je z globální perspektivy (Štrach 2007) Aktivní řízení podstatných přímých zahraničních investic ze strany firem, které mají dlouhodobý závazek s mezinárodní působností (Gooderham 2009) Mezinárodní management Důvody pro mezinárodní formu managementu ­ expanze zvyšující konkurenceschopnost: Defenzivní důvody: * Mezinárodní konkurence * Obchodní bariéry, regulace, restrikce * Požadavky a poptávka zákazníků * Sekundární FDI (automotive ­ dodavatele) Mezinárodní management Ofenzivní důvody ke globální expanzi: * Úspory z rozsahu * Přístup na nové mezinárodní trhy * Prezentace nehmotných aktiv (transfer technologií) * Přístup k omezeným zdrojům * Úspory v nákladech * Investiční pobídky Mezinárodní management Ofenzivní přístup lze charakterizovat vysokým stupněm pro-aktivního rozhodování a souladem se strategii uplatňovanou z pohledu vývoje ex ante. U defenzivní přístupu je tomu naopak kdy se snažíme řešit situaci vyvolanou vnějšími činiteli ne rozhodováním třetích subjektů z pohledu ex post. Mezinárodní management Další členění podle věcné formy: 1. Brownfield versus greenfield investment 2. Přímý, nepřímý export versus management contract 3. Spolupráce v sítích z hlediska míry integrity: * Outsourcing * Společný podnik * Strategické aliance Internacionalizace podniku Internacionalizace podniku popřípadě podnikových činností je spojena se zabezpečováním dlouhodobých podnikových cílů ­ koncepce + strategie. Důvod: mezinárodní prostředí ve které se realizuje konkurenční výhoda, případně ji dále prohlubuje. Pro internacionalizaci se v některých případech stává i jedinečná příležitost. Příklad Prvního historického Oscara pro naši republiku v kategorii nejlepší filmové písně dostala Markéta Irglová s Glenem Hansardem za song Falling Slowly z filmu Johna Carneyho Once, který den předtím obdržel navíc Spirit Awards za nejlepší zahraniční snímek. Kandidatura písně Falling Slowly byla kontroverzní. Píseň vznikla o pět let dřív než snímek Once, díky němuž byla nominována. Kvůli zpochybněné nominaci zasedla nominační komise, spolehla se na ujištění tvůrců, že píseň napsali pro film Once. Zdroj: www . tyden. cz 25.2.2008 Příklad Poláci objevili nestárnoucí píseň Ivana Mládka Jožin z bažin. Klip starý 30 let se rázem stal hitem. Vznikla již disko verze, mládež napodobuje taneční kreace Iva Pešáka. "Józek z bagien", jak se polsky skladba nazývá, poráží v hitparádách písničky současných tvůrců. Mládek tak stanul po boku jiných českých zpěváků, jako je Helena Vondráčková, kteří slaví v Polsku úspěch. Zdroj: www.seznam.cz Vstup na zahraniční trhy Je ovlivněn: * Jazyk ­ rozdíly * Spotřebitelské zvyklosti * Konkurence domácích a zahraničních výrobců * Doprava a pojištění (kabotáž) * Cenové, platební i měnové podmínky (Euro/USD) * Legislativní předpisy (obal, clo, jakost) * Rizika Rizika (dle Dvořáčka) Ekonomická: * Ceny zdrojů a jejích vývoj * Hodnota aktiv * Vývoj obchodní bilance největších ekonomik světa (USA, Německo) * Hrozba finančních krizí * Růst ekonomiky významných zemí ,,odběratelů". Rizika (dle Dvořáčka) Geopolitická: * Terorismus * Organizovaný zločin * Míra korupce * Země se zbraněmi hromadného ničení * Ohniska napětí a válečných konfliktů Rizika (dle Dvořáčka) Sociální: * Náboženské nepokoje a s tím spojený radikalismus * Dopad globalizace a liberalizace * Regulace ekonomiky * Demografický vývoj * Migrace obyvatelstva * Epidemiologická a zdravotní hlediska * Reakce na technický rozvoj Rizika (dle Dvořáčka) Environmentální: * Ekosystémy * Klima a jeho změny * Přírodní zdroje a jejich vzácnost * Katastrofy * Znečištění a jeho dopady Internacionalizace Pro rozhodování ohledně podnikové internacionalizace platí: 1. Výhoda hromadné výroby = vývoz 2. Amortizace nákladů na V&V = licence 3. Cílový trh je větší = společný podnik Vývoz Vstup na zahraniční trhy prodejem svých produktů Předpoklad: * Teritoriální průzkum trhu ­ místní trh a jeho obsazení na základě analýzy informací prostřednictvím SLEPT analýzy. * Komoditní výzkum trhu ­ zaměřen na produkt na daném trhu ­ oborová analýza. Vývoz Důvody pro volbu vývozu: * Nárůst obratu a postavení na trhu * Nižší závislost na trzích, kde společnost působí * Transfer know-how * Potenciál podnikové expanze s umístěním přebytečné kapacity * Informace o zahraniční konkurenci Vývoz Dopady vývozních operací: * Podpora prodeje ­ nový koncept * Nárůst dodatečných administrativních nákladů * Volba vhodných lidských zdrojů * Ekonomika vývozu (doba splatnosti, balení, financování) * Získání exportních povolení Vývoz Vývoz - nástroje Mezi základní nástroje a s tím spojené požadavky patří: * Platební styk * Kupní smlouva * Financování exportní operace * Bankovní záruky * Cla a ostatní finanční plnění (DPH) * Podpora vývozu stát + ostatní Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Jedná se o volnou formu společného podnikání: * Obchodní zástupce * Reprezentant * Prodej licence * Výměnné obchody Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Obchodní zástupce: Nabízí produkty jedné nebo několika firem. Jeho úloha se omezuje na prodej a poradenské služby. Obchodní zástupce je samostatný a pracuje na základě provize. Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Reprezentant Nabízí výrobky pouze jediné firmy. Tyto výrobky představují úplný sortiment zboží zastupované společnosti. Výběr určen podmínkami v místě působnosti. Spolupracovníci reprezentanta jsou zaměstnanci firmy. Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Prodej licence: Předání know-how formou: * Technické dokumentace * Technické asistence * Zaškolením Se zaplacením licenčního poplatku. Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti Výměnné obchody jsou formy pro vybrané obchodní aktivity: * Barter ­ zboží za zboží * Kompenzační obchod akceptace platby zbožím se zapojením třetí osoby * Obchod se zpětným nákupem (offset vlastní produkce) * Paralelní obchod (offset cizí produkce) Investování v zahraničí Patří mezi základní formy v pronikání na zahraniční trhy. Rozdělujeme na: 1. Portfolio kapitál 2. PZI ­ přímá zahraniční investice Cílem je především: * Proniknutí na zahraniční trhy * Dosažení rentability, která je vyšší než v tuzemsku * Zajištění návratnosti vložených prostředků * Bezpečnost investování * Likvidita podnikání Literatura * Štrach, P.: Mezinárodní management, Grada Publishing 2009, ISBN 978-80-247-2987-9 * Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 * Gooderham N.P. ­ Nordhaug O.: International Management Cross-Boundary Callenges, Blackwell Publishing, 2003ISBN 0-631-23341-5 * Murat Ali DULUPÇU a Onur DEMĐREL, Isparta, Globalizace a Internacionalizace, Modul č. 3 Socrates Comenius 2.1, překlad: Mgr. Petr Hartmann * Nývltová R.: České nadnárodní podniky a jejich zahraniční investice, zdroj z www stránek