Rozvoj venkova v EU Rozvoj venkova Venkov v EU l 91 % území l 56 % obyvatel – stanovení oblastí, v nichž použití podpory EU na rozvoj venkova vytvoří nejvyšší přidanou hodnotu na úrovni EU – vytvoření spojení s hlavními prioritami EU – zajištění souladu s ostatními politikami EU l hospodářská soudržnost a životní prostředí – napomáhat provádění tržně orientované společné zemědělské politiky a zajištění potřebné restrukturalizace Corkská deklarace l Listopad 1996 l Konference „Živý venkov“ l Integrovaný přístup – Přizpůsobení a rozvoj zemědělství – Diversifikace činností – Řízení přírodních zdrojů – Posílení ekologických funkcí – Rozvoj kultury – Rozvoj cestovního ruchu a rekreace l Principy – Trvalá udržitelnost – Decentralizace – Subsidiarita Lisabonská strategie l 2000 l Přijetí Lisabonské strategie Evropskou radou l Období 2000 až 2010 l Cíl: – EU nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou, schopnou udržitelného hospodářského růstu s více lepšími pracovními místy a s větší sociální soudržností l 2001 – Stockholm, Göteborg – Ekologická dimenze – trvale udržitelný rozvoj l Rozvoj venkova klíčovým nástrojem restrukturalizace zemědělského sektoru Salcburská deklarace l 2003 Salzburg l 2. evropská konference o rozvoji venkova l Hodnocení přijetí Agendy 2000 l Zachování rozmanitosti evropského venkova l Nejen princip PPP – Ale partnerství organizací veřejných a soukromých i občanské společnosti l Využití principu subsidiarity a nástroje Leader l Zjednodušení finančního a kontrolního systému Deklarace z Cáceres l 2004 l Požadavek vytvoření Evropské politiky rozvoje venkova l Zavedení indikátorů rozvoje venkova l Nová typologie venkovských oblastí l Využití: EAFRD, CAP, strukturální fondy, Fond soudržnosti, národní programy, krajské programy, rozpočty obcí l Podpora iniciativy Leader l Certifikace místních partnerství LEADER l Podpora rozvoje venkova v minulosti – Společná zemědělská politika – Operační program Zemědělství l LEADER+ – Iniciativa Společenství zaměřená na rozvoj venkova – Do roku 2006 se jí ČR přímo neúčastnila l Nepřímo zahrnuta v SROPu – Financování ze strukturálních fondů l Evropský zemědělský orientační a záruční fond – orientační sekce Principy iniciativy l Podpora vzniku integrovaných strategií pro rozvoj venkovských regionů l Silný důraz na spolupráci a vytváření sítí mezi venkovskými regiony l Podpora dlouhodobých rozvojových záměrů Příjemci l LAG nebo MAS – Local Action Groups – Místní akční skupiny l Reprezentace nejrůznějších sektorů daného regionu l Zodpovědnost za vypracování rozvojových strategií – Implementace – Realizace Aktivity l Strategie integrovaného rozvoje venkova – Princip bottom-up – Vazba na Natura 2000 – Konkurenceschopnost místních výrobků l Spolupráce mezi venkovskými oblastmi – Podpora MAS l Vytváření sítí venkovských oblastí napříč EU – Příjemci, kteří nejsou zahrnuti v aktivitě 1 a 2 Souhrnné údaje za MAS Místní akční skupiny (MAS) l Společenství lidí, kteří chtějí aktivně přispívat k rozvoji území, na kterém žijí – Region, mikroregion l Sdružení partnerů – Min. 50 % soukromý sektor l Občané, firmy, podnikatelé, sdružení, spolky, neziskové organizace – Max. 50 % veřejný sektor Partneři l Hospodářské a obchodní komory l Agrární komora l Družstva pro společné užívání zemědělského majetku l Jiná družstva l Obchodní společnosti l Podniky l Jednotlivci l Státní organizace – Lesy ČR, Správa NP, Správa CHKO, Národní památkový ústav, OSS l Obce l Svazky obcí l Kraje l Organizace s podílem veřejných financí nad 50 % l Sdružení složené z více než 50 % ze zástupců místních samospráv l Univerzity, školy Činnosti MAS l Dotační tituly l Školení členů MAS l Výběr projektů l Hodnocení přijatelnosti žadatele l Kontrola realizace projektů l Schvaluje projekty na úrovni vlastního řídícího orgánu a na úrovni veřejného projednání Legislativní status l Právní subjektivita – Obecně prospěšná společnost – Občanské sdružení Vymezení cílových území l Subregionální venkovské území l 10 až 100 tis. Obyvatel l Mimo měst nad 25 tis. obyvatel l Vymezeno katastrálním územím všech okrajových obcí Mikroregiony vs. MAS l Zdroj výzkumu – střední Morava, střední Čechy a Severozápad l Mikroregiony – 1991 – 2001 – Do 10 tis. Obyvatel l MAS – 2005 – 2007 – Počet obyvatel l Průměr 33,5 tis. l Maximum 50 tis. – Počet obcí l Průměr 11 – 20 l Maximum 50 – Nižší hustota osídlení l 92 obyv/km Mikroregiony a MAS l působí na stejném území l bývají propojeny společnou strukturou managementu – Organizační – Funkční l Původně 1/2 subjektů zakládána monotematicky – Např. ČOV, kanalizace, plynofikace Rozvojový management l Zastoupení l Mikroregiony – 20 % bez zaměstnanců l MAS – 60 % interní zaměstnanci Funkce rozvojového managementu l Zaměstnanci – Účetní – Předseda – Manažer – Koordinátor – Administrativní pracovník l Funkce – příprava projektové dokumentace – zajištění běžného chodu – komunikace s veřejností – propagace a koordinace činností s místními l podnikateli l neziskovými organizacemi l spolky Externí služby l Projektová dokumentace l Projektové žádosti na granty l Příprava strategických dokumentů l Realizace projektů l 94 % l 58 % l 44 % l 35 % Problémy a otázky l strategie „živý“ či „mrtvý“ dokument l zapojování veřejnosti do procesu tvorby strategií – Mikroregiony 12 % – MAS 14 % l Převaha záměrů strategických plánů se zaměřením na – „tvrdé“ investiční záměry typu rekonstrukce – méně je „měkkých“ neinvestičních opatření l Vágní formulace nebo konstatování rozvoje cestovního ruchu Financování l Mikroregiony – Vyšší četnost využití členských příspěvků l Okolo 80 % – Vyšší členské příspěvky – Stanovení výše příspěvku l Počet obyvatel l MAS – Nižší četnost využití členských příspěvků l Okolo 60 % – Nižší členské příspěvky – Stanovení výše příspěvku l Počet obyvatel l Paušál Politika rozvoje venkova v EU l Před 2007 – Součást politiky soudržnosti EU l Po roce 2007 – Součást Společné zemědělské politiky Fondové financování l Evropský zemědělský garanční fond l Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova l Evropský rybářský fond – Evropský fond pro regionální rozvoj – Evropský sociální fond – Fond soudržnosti Evropský fond pro rozvoj venkova l Cíle – Zlepšení a zvýšení konkurenceschopnosti agrárního sektoru podporou restrukturalizace – Ochrana přírody a krajiny prostřednictvím podpory péče o krajinu (včetně Natura 2000) – Zlepšení kvality života ve venkovských oblastech a podpora ekonomické diverzifikace Prioritní osy EAFRD l Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství l Zlepšování životního prostředí a krajiny l Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova l Leader l Technická pomoc Rozložení prostředků EAFRD Politika rozvoje venkova v EU l Společná zemědělská politika CAF l Politika rozvoje venkova EU l Strategické zásady rozvoje venkova na období 2007 až 2013 l Nařízení rady (ES) č. 1698/2005 o podpoře pro rozvoj venkova z EAFRD l Národní strategický plán pro rozvoj venkova l Program rozvoje venkova l Rozvojové projekty Národní strategický plán rozvoje venkova ČR l priority – zvyšování ekonomického růstu – vytváření nových pracovních příležitostí – udržitelný ekonomický rozvoj l realizován prostřednictvím Programu rozvoje venkova l vazby mezi obecnými cíli rozvoje evropského venkova a cíli rozvoje venkova ČR Národní strategický plán rozvoje venkova ČR l Strategické osy – Konkurenceschopnost – ochrana přírody, životního prostředí a krajiny – rozvoj a diverzifikace venkovského života Program rozvoje venkova l OSA I – ZLEPŠENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNICTVÍ l OSA II – ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A KRAJINY l OSA III – KVALITA ŽIVOTA VE VENKOVSKÝCH OBLASTECH A DIVERZIFIKACE HOSPODÁŘSTVÍ VENKOVA l OSA IV – LEADER l TECHNICKÁ POMOC ZLEPŠENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNICTVÍ l Opatření I.1 – Opatření zaměřená na restrukturalizaci a rozvoj fyzického kapitálu a podporu inovací – I.1.1 Modernizace zemědělských podniků – I.1.1.1 Modernizace zemědělských podniků – I.1.1.2 Spolupráce při vývoji nových produktů, postupů a technologií (resp. – inovací) v zemědělství – I.1.1.3 Založení porostů rychle rostoucích dřevin pro energetické využití – I.1.2 Investice do lesů – I.1.2.1. Lesnická technika – I.1.2.2. Technické vybavení provozoven – I.1.2.3. Lesnická infrastruktura – I.1.3 Přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům – I.1.3.1. Přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům – I.1.3.2. Spolupráce při vývoji nových produktů, postupů a technologií (resp. – inovací) v potravinářství – I.1.4 Pozemkové úpravy l Skupina Opatření I.2 Opatření přechodná pro Českou republiku a ostatní – nové členské státy EU – I.2.1 Seskupení producentů l Opatření I.3 Opatření zaměřená na podporu vědomostí a zdokonalování lidského potenciálu – I.3.1 Další odborné vzdělávání a informační činnost – I.3.2 Zahájení činnosti mladých zemědělců – I.3.3 Předčasné ukončení zemědělské činnosti – I.3.4 Využívání poradenských služeb ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A KRAJINY l Opatření zaměřená na udržitelné využívání zemědělské půdy – II.1.1 Platby za přírodní znevýhodnění poskytované v horských oblastech a platby poskytované v jiných znevýhodněných oblastech (LFA) – II.1.2. Platby v rámci oblastí NATURA 2000 a Rámcové směrnice pro vodní – polititku 2000/60/ES (WFD) – II.1.2.1. Platby v rámci NATURA 2000 na zemědělské půdě – II.1.2.2. Rámcová směrnice pro vodní politiku 2000/60/ES – II.1.3. Agroenvironmentální opatření – II.1.3.1. Podopatření postupy šetrné k životnímu prostředí – II.1.3.1.1. Titul ekologické zemědělství – II.1.3.1.2 Titul integrovaná produkce – II.1.3.1.2.1 Management integrovaná produkce ovoce – II.1.3.1.2.2 Management integrovaná produkce révy vinné – II.1.3.1.2.3 Management integrovaná produkce zeleniny – II.1.3.2. Podopatření ošetřování travních porostů – II.1.3.2.1. Louky – II.1.3.2.2. Pastviny – II.1.3.3. Podopatření péče o krajinu – II.1.3.3.1. Titul zatravňování orné půdy – II.1.3.3.2. Titul pěstování meziplodin – II.1.3.3.3 Titul biopásy l Opatření zaměřená na udržitelné využívání lesní půdy – II.2.1. Zalesňování zemědělské půdy – II.2.1.1. První zalesnění zemědělské půdy – II.2.2. Platby v rámci NATURA 2000 v lesích – II.2.2.1. Zachování hospodářského souboru lesního porostu z předchozího – produkčního cyklu – II.2.3. Lesnicko-environmentální platby – II.2.3.1. Zlepšování druhové skladby lesních porostů – II.2.4. Obnova lesního potenciálu po kalamitách a podpora společenských funkcí lesů – II.2.4.1 Obnova lesního potenciálu po kalamitách a zavádění preventivních opatření – II.2.4.2. Neproduktivní investice v lesích KVALITA ŽIVOTA VE VENKOVSKÝCH OBLASTECH A DIVERZIFIKACE HOSPODÁŘSTVÍ VENKOVA l Skupina opatření III.1 - Opatření k diverzifikaci hospodářství venkova l Skupina opatření III.2 - Opatření ke zlepšení kvality života ve venkovských oblastech l Skupina opatření III.3 - týkající se vzdělávání a informování hospodářských subjektů působících v oblastech, na něž se vztahuje osa III OSA IV - LEADER l IV.1.1. Místní akční skupina l IV.1.2. Realizace místní rozvojové strategie l IV.2.1. Realizace projektů spolupráce Finanční plán EZFRV v Eur 2007-13 Finanční zdraví l Maximum 31 bodů l Minimum 15 bodů Definice ukazatelů Návaznost vzorců na výkazy do 2009 Návaznost vzorců na výkazy 2009