Studijní blok č. 2 Ladislav Kavřík kavrik@mail.muni.cz Efektivnost ve veřejném sektoru o Dosažení stavu ekonomické efektivnosti znamená, že jednotlivé volby mezi cíli a mezi alternativními způsoby jejich dosažení jsou činěny tak, aby bylo dosahováno maximálního celkového prospěchu z disponibilních zdrojů společnosti Technická x alokační efektivnost Veřejná volba – alokační efektivnost Veřejné zakázky – technická efektivnost Definice: n Technicky efektivní řešení je při dosažení požadovaného výstupu s co nejnižšími náklady n Další definice efektivity Veřejné zakázky o Zadávací řízení je proces zadání veřejné zakázky = způsob výběru dodavatele o Cílem procesu je nahradit rozhodovací aparát soukromého sektoru, který zajišťuje efektivnost rozhodování o Způsob řešení spočívá ve snaze zajistit rovné podmínky a předem daný a známý proces výběru o => zachování podmínek rovné hospodářské soutěže při vynakládání veřejných prostředků o x omezující podmínky soutěže – viz. dále Realizace projektu o Okamžik hodnocení n Výběr projektu – veřejná volba n Hodnocení způsobu řešení – veřejná zakázka n Proč existuje legislativní úprava veřejných zakázek? Vývoj právní úpravy veřejných zakázek o Legislativní proces n zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, účinný 14 měsíců n směrnice 2004/18/ES a 2004/17/ES, které nabyly účinnosti 1. února 2006. n zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách – účinný od 1.7. 2006 n hlavní změny – upřesnění x nové instituty Dělení veřejných zakázek o Veřejná zakázka: n Na stavební práce n Na dodávky n Na služby Způsoby hodnocení o Hodnocení formální n Kontrola úplnosti n Kontrola náležitostí nabídky n Kontrola splnění podmínek o Hodnocení věcné n Hodnocení samotné nabídky o Cena o Ekonomická výhodnost nabídky Stanovení požadavků o Zadávací dokumentace o Zákonné požadavky n Obecné požadavky na nabídku n Kvalifikace o Požadavky na smluvní podmínky n Účelem je uzavření smlouvy o Dříve dával smlouvu zadavatel x dnes stanovuje podmínky (smlouvu předkládá uchazeč) Stanovení požadavků o Záměr stanovit požadavky n Nediskriminačně n Transparentně n Pouze k zakázce n Obecně o Realita n Omezují soutěž n Zvýhodňují konkrétní uchazeče n Velmi riziková část Zadávací dokumentace o obchodní podmínky, včetně platebních podmínek – dříve zadavatel předkládal návrh smlouvy, dnes stačí podmínky o technické podmínky o požadavek na způsob zpracování ceny o požadavek a varianty pokud je zadavatel připustil – pouze pro kritérium ekonomická výhodnost nabídky o podmínky a požadavky na zpracování nabídky o způsob hodnocení nabídky – podrobně viz. dále U VZ na stavební práce musí být součástí ZD také: o projektová dokumentace stavby o výkaz výměr (i v elektronické podobě) o byla zrušena vyhláška 239/2004 Sb., kterou se stanoví podrobný obsah a rozsah zadávací dokumentace stavby Konkrétní názvy v ZD o zadávací dokumentace nesmí obsahovat n odkazy na obchodní firmy, n specifická označení zboží a služeb, která platí pro určitou osobu za příznačné, n patenty, n průmyslové vzory, n ochranné známky nebo označení původu – pokud by to vedlo ke zvýhodnění určitých dodavatelů nebo výrobků o výjimečně lze - není-li standardní popis přesný a srozumitelný – vždy však musí být umožněno kvalitativně a technicky obdobné řešení!!! Formální hodnocení o Okamžik hodnocení n Má několik částí n Hodnotí se relativně samostatné části – hodnotí se odděleně n Následky porušení vychází z okamžiku hodnocení Úplnost nabídky o Hodnocení dle § 71 odst. 8 zákona n Jazyk nabídky n Podpis oprávněné osoby n Nabídka obsahuje všechny dokumenty požadované v zákoně a zadávací dokumentaci Jazyk nabídky o Zadavatel si stanovuje požadavek na jazyk, ve které má být nabídka podána n Vždy může být čeština n Pro zahraniční dodavatele – např. angličtina, němčina n Prokázání kvalifikace – umožní se dokumenty v originálním jazyce Podpis oprávněné osoby o vlastní jednání n statutární orgán o zastoupení n smluvní o plná moc o prokura n zákonné o pověřená osoba Úplnost dokumentů o Nabídka obsahuje všechny dokumenty požadované v zákoně a zadávací dokumentaci n Zkoumá se pouze to, zda je dokument v nabídce obsažen, nikoliv jeho obsah (např. pojistná smlouva, referenční listiny, apod.) Úplnost nabídky o Nesplňuje n Vyřazena hodnotící komisí a vyloučena zadavatelem – není moc šancí na obranu n Zadavatelé zde vylučují i proto, že dokument není dle požadavků – chyba Hodnocení kvalifikace o Základní kvalifikační předpoklady o Profesní kvalifikační předpoklady o Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady o Technické kvalifikační předpoklady o Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady a technické kvalifikační předpoklady nemohou být předmětem hodnotících kritérií!!! Prokázání splnění kvalifikace podle požadavků veřejného zadavatele stanovených v souladu se zákonem je předpokladem posouzení a hodnocení nabídky uchazeče. Základní kvalifikační předpoklady o Splňuje uchazeč který: n Nebyl trestaný (viz. zákon, které trestné činy) n Nenaplnil skutkovou podstatu jednání nekalé soutěže formou podplácení n Neprobíhá s ním insolvenční řízení n Není v likvidaci n Nemá nedoplatky na daních, sociálním a zdravotním pojištění o U podlimitních zakázek lze prokázat formou čestného prohlášení Profesní kvalifikační předpoklady o Uchazeč předkládá následující doklady, kterými prokazuje schopnost dodat předmět veřejné zakázky: n výpis z obchodního rejstříku n doklad o oprávnění k podnikání – živnostenský list nebo výpis z živnostenského rejstříku n doklad vydaný profesní samosprávnou komorou n doklad osvědčující odbornou způsobilost dodavatele Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady o Uchazeč předkládá následující doklady, kterými prokazuje svou ekonomickou stabilitu: n Pojistná smlouva n Poslední zpracovaná rozvaha n Údaj o celkovém obratu za poslední 3 účetní období n Cokoliv dalšího, co si vymezí zadavatel a vztahuje se k dané zakázce o V zadávací dokumentaci musí zadavatel určit: n Rozsah, způsob a minimální úroveň Technické kvalifikační předpoklady o Nejrozsáhlejší seznam možných požadavků: n Referenční zakázky n Seznam techniků n Popis technického vybavení n Vzorky n Osvědčení o vzdělání n ISO n atd. o Slouží spíše k omezování soutěže – nejčastěji, pokud některý z dodavatelů nedodrží předepsané náležitosti Soulad s požadavky zadavatele o Soulad s požadovaným předmětem o Soulad s obchodními podmínkami n Otázkou je, pokud dodržím požadavky a přidám si něco, co nebylo upraveno (smluvní pokuta) o Nelze sankcionovat za nedodržení počtu kopií, řazení dokumentů či špatný slovosled u prohlášení Posouzení vyhodnocení o Hodnotí se vše formou splní x nesplní o Možnost za určitých okolností vyzvat k vysvětlení n Pokud je prokázáno a není jasný výklad n Pokud zadavatel požaduje další dodatečné dokumenty n Pokud dokumenty nejsou v požadované kvalitě (originál vs. kopie) Důsledky formálního hodnocení o Požadavky na formální obsah nabídky a na kvalifikační předpoklady jsou zákonem povolené způsoby omezení hospodářské soutěže o Nadměrné užívání = neodůvodněné omezení soutěže a z toho plynoucí negativa o Příklady – kvalifikace Současná ekonomická situace o Vlivy na vynakládání veřejných prostředků o Pozitiva vs. negativa o Efekt vytěsnění x investice do infrastruktury Přestávka …… a to je zatím všechno, pokračování za chvíli. Hodnocení nabídek dle ceny o Cena n Dle § 78 odst. 1 písm. b) zákona o veřejných zakázkách n Základní způsob hodnocení Kritérium hodnocení Kde C je nabízená cena za realizaci veřejné zakázky Výhody hodnocení pouze podle ceny o Výhody n Jednoduchost n Přehlednost n Transparentnost n Rychlost n Objektivní !!!! Nevýhody hodnocení pouze podle ceny o Nevýhody n Zohlednění pouze jednoho kritéria při realizaci n Omezená použitelnost u služeb n Cena jako taková má vypovídající hodnotu o nabízeném plnění – je nosičem informací n Obecný odpor k používání – objektivní Podmínky použití o Přesná specifikace předmětu plnění n Podmínka hospodářské soutěže n Problém u služeb n Zákaz odkazu na konkrétní značky o Ochota používat n Prostředí veřejných zakázek Hodnocení nabídek dle ekonomické výhodnosti o Ekonomická výhodnost nabídky n Dle § 78 odst. 1 písm. a) zákona o veřejných zakázkách n Výrazně častěji používaný způsob hodnocení Kritérium hodnocení o Vícekriteriální hodnocení n Vždy je součástí cena n Jakákoliv další kritéria vztahující se k nabídce (viz. např. Rozhodnutí ÚOHS S117/05) n Naproti tomu hodnocení kvalifikace a § 50 odst. 4 zákona o veřejných zakázkách Kritérium hodnocení o Variantní dle vyjádření zadavatele - bodové n Maximalizace bodového ohodnocení n Minimalizace záporných bodů o Požadavek pouze popsat způsob hodnocení o Dříve vyhláška 240/2004 Sb. – dnes stále nejvíce využívaný systém Dílčí hodnotící kritéria o Objektivní x subjektivní n Výčet je demonstrativní – není konečný n Není stanoven poměr n Není stanoveno, která se mohou kdy použít n Snadný způsob manipulace s výsledkem n Obtížně vyjádřitelná Objektivní hodnotící kritéria o Jsou vyčíslitelná v nabídce n Cena n Záruční doba n Termín plnění n Smluvní pokuta n Provozní náklady n Návratnost nákladů n Apod. Subjektivní hodnotící kritéria o Hodnotí zadavatel n Technická úroveň nabízeného plnění n Kvalita n Estetické a funkční vlastnosti n Zabezpečení dodávek n Vlastnosti plnění z hlediska vlivu na životní prostředí n Apod. Základní způsob hodnocení o Vychází ze zrušené vyhlášky 240/2004 Sb. o Pro hodnocení nabídek použije hodnotící komise bodovací stupnici v rozsahu 0 až 100. Každé jednotlivé nabídce je dle dílčího kritéria přidělena bodová hodnota, která odráží úspěšnost předmětné nabídky v rámci dílčího kritéria. Způsob hodnocení o Pro číselně vyjádřitelná kritéria, pro která má nejvhodnější nabídka maximální hodnotu kritéria, například doba záruky, výše smluvní pokuty, získá hodnocená nabídka bodovou hodnotu, která vznikne násobkem 100 a poměru hodnoty nabídky k hodnotě nejvhodnější nabídky. o Maximalizační kritérium Způsob hodnocení o Pro číselně vyjádřitelná kritéria, pro která má nejvhodnější nabídka minimální hodnotu kritéria, například cena nabídky, doba provádění, získá hodnocená nabídka bodovou hodnotu, která vznikne násobkem 100 a poměru hodnoty nejvhodnější nabídky k hodnocené nabídce. o Minimalizační kritérium Výhody x nevýhody o Výhody n Proporcionální hodnocení nabídek proti sobě n Jednoduchý na vyhodnocení n Při správném nastavení je „neprůstřelný“ o Nevýhody n Obtížné objektivní nastavení hodnotících kritérií obecně n Zneužitelný přes subjektivní kritéria n Bodová hodnota záleží na tom, co nabídnou ostatní uchazeči Příklady nesprávného použití o Velký důraz na subjektivní kritéria o Použití nerelevantního kritéria o Velká váha na nedůležitém dílčím kritériu Příklady správného použití o Omezená váha subjektivního kritéria o Kritéria vztahující se k nabídce o Intervalové omezení některých kritérií (záruka, smluvní pokuta, apod.) o Zvážení přílišného dělení kritérií Závěr …… a to je vše, pokračování příště.