MKV_VESP Veřejná politika Pojem veřejná politika Zde napomůže angličtina…. • Polity: – Konkrétní nebo existující řád, instituce. • Politics: – Proces a dynamická složka vytvářené politiky. – Ohled na různé zájmy a konflikty. • Policy: – Obsah, výsledek,materiál, cíl, konkrétní politika. Konkrétní politický řád tvoří rámec (polity), v němž na základě strategie politického konfliktu a konsensu (politics) vzniká materiální stránka (policy) Politický cyklus Utváření politické agendy • Proč se některé problémy „řeší“ a jiné ne? • Jak vláda „rozpoznává problém“ a jak jej prezentuje veřejnosti? • Kdo je iniciátorem nastolení diskuze o problému? Problém a jeho rozpoznání • Proč se některé problémy „řeší“ a jiné ne? • Nastolení problému (jednotlivec, zájmová skupina, media, zvolení zástupci) § Vlastnosti „dobrého“ problému § Problém ovlivňuje většinu společnosti § Je srozumitelný a řešitelný § Je schopen ve správný čas generovat „dramatický“ efekt pro media Politická agenda možnost 1 – občan má problém Politická agenda možnost 2 – politik má zájem Politické sítě Koncepce politických sítí Zúčastnění aktéři (politici, odborníci, úředníci, zájmové skupiny,..) ovlivňují výsledek prostřednictvím vlastního nasazení a angažovanosti, přičemž podléhají vlivu pravidel a postupů. Z různých kombinací aktérů a pravidel jsou různé výstupy. Ty jsou ovlivněny: – Sílou vazeb mezi aktéry. – Stupněm flexibility systému. – Právním a tržním prostředím. – Druhem sítě (např. otevřenost x uzavřenost vůči novým aktérům). Akcentován je důraz na nehierarchické pojetí procesu interakcí. Sítě mohou být stabilní i nestabilní. Např. iron triangle – stabilní sít v USA (zájmové skupiny, vládní agentury, kongres) Literatura • Povinná – Potůček-veřejná politika – kpt.1-3 – DSO KVTPVP – kpt.1-3 • Doporučená – Fiala, Schubert – Moderní analýza politiky – kpt.1, 3 – Colebatch – Úvod do policy – Problémy definování a prosazování veřejného zájmu – Sborník KVE, ESF-MU 1999 Implementace – uskutečnění poltiky Struktura: • Uskutečnění rozhodnutí…definice • Přístupy – Top-down x bottom-up – Principal-agent teorie – Teorie volby nástrojů • Implementační styly • Case studies Pojem „implementace“ • Implementace jako stav uskutečnění. Vztah mezi zamýšlenými cíli a výsledkem • Implementace jako proces realizace, na povaze interakcí mezi aktéry závisí výsledek programu • Implementační deficit - rozdíl mezi původně plánovaným cílem a skutečně pozorovaným výsledkem Přístupy k analýze implementačního procesu • Shora dolů (top-down) • Zdola nahoru (bottom-up) • Syntetizující přístupy • Pomocné přístupy – Principal-agent teorie – Teorie volby nástrojů Top-down - soubor podmínek • Jasné a konzistentní cíle programu. • Adekvátní teoretický kauzální model vlivu (impact-model). • Právně strukturovaný implementační proces. • Angažovaní, s programem loajální a kompetentní úředníci. • Podpora zájmových skupin a politických autorit, politická legitimita programu. • Stabilita sociálně ekonomických podmínek, jejich změny, které nenarušují podstatně politickou podporu nebo kauzální model. Top-down analýza • (-) tendence podceňovat vliv dalších aktérů na proces implementace. • (-) metoda je jen obtížně uplatnitelná tam, kde centrální úroveň chybí, nebo na rozhodování má vliv skupina činitelů na centrální úrovni, přičemž žádná tato skupina nemá převažující vliv. • (+) když cílem analýzy je zjistit výhradně efektivnost programu nebo v oblastech, kde je dominantní jeden veřejný program. • (+) když existuje jednoznačná legislativa a tam kde jsou v rámci výzkumu zjišťovány spíše průměrné výsledky před regionálními odlišnostmi. Bottom-up analýza • Identifikace sítě účastníků • Zkoumání jejich cílů, strategií, aktivit a kontaktů. • Identifikace aktérů zapojených do plánování, financování a provádění vládních i nevládních programů. Bottom-up analýza • analýza problémů, které jednotliví aktéři pociťují a strategiemi vytvořenými pro jejich řešení. • Tento přístup umožňuje zjišťování všech účinků programu. • (-) přeceňování vlivu jednotlivých aktérů a periferie (ve vztahu k centru). • (-) neschopnost vyjít z explicitní teorie faktorů ovlivňujících implementaci veřejného programu. • (+) když se na implementaci programu podílí větší množství mocensky nezávislých institucí, případně tam, kde neexistuje jednoznačná legislativní úprava daného politického procesu. Principal-agent teorie • Vyvinuta k vysvětlení rozdílů mezi záměrem politiky a způsobem jakým ji úředníci realizují • Úředník x politik, právník x klient, lékař x pacient • Nutná „dobrá vůle“ agenta vyhovět přání klienta, klientův zájem však nemusí být zájmem agenta • Tvůrce politiky musí počítat s vlivem úředníků na proces implementace. Teorie volby nástrojů • Realizace politiky vyžaduje využití různých nástrojů • Teoreticky může být pro splnění daného cíle jakýkoliv nástroj. – Některé nástroje jsou však vhodnější než jiné • Nástroje skutečné – Informace, dotace, daně, regulace, státní podnik, přímé opatření • Nástroje procedurální – Distribuce informací, výzkum, poradní komise, institucionální reforma Faktory ovlivňující proces implementace • Vnitřní x vnější – Restrukturalizace ministerstva x Nový zákon mají vliv na realizaci cíle • Předvídatelné x nepředvídatelné – Reakce cílové skupiny x povodeň • Silné x slabé (svým vlivem) – Vliv suchého léta na: dotační program do zemědělství x program na podporu výstavby azylového bydlení Aktéři Literatura • Povinná – Potůček- Veřejná politika – str.41-57 • Nepovinně doporučená J – Winkler, J. – Implementace. Brno 2002 – Howlett, Ramesh – Studying public policy Horizontální a vertikální dimenze politiky