MKV_VESP T2 Politický marketing Ekonomický x politický marketing • Politický marketing – soubor teorií, metod, technik a sociálních postupů, které mají za cíl přesvědčit občany, aby podpořili člověka, skupinu nebo politický subjekt • Marketingový mix – produkt, cena, distribuce a propagace • Cíl: prodat= získat hlasy/podporu Evoluce politických kampaní - vývoj PM • Stranicky orientované kampaně (50,60 léta) – Obecné tištěné materiály – Individuální propagace stran (např. rozhovory s voliči) – Realizace veřejných shromáždění – Použití plakátů a tiskových reklam • Kampaně orientované na kandidáta (60,70 léta) – Využití marketingových technik – Propagace lídra – Využití moderních technologií – Růst nákladů na kampaň • Kampaně orientované na voliče – Decentralizace stranické činnosti, lídrů i kampaně – Permanentní kampaň – Nižší míra standardizace – Image-makers Permanentní PM • Logické vyústění PM • Růst vlivu politických poradců (stratégové, konzultanti, fundraiseři, hlavní poradci) • 80 léta, M. Thatcherová, R. Reagan • 1968 6mil USD na kampaň, r. 1980 20 mil. USD, … Clinton: vlastní TV štáb, 2 firmy na průzkumy • …důsledek – Snížení rozdílu mezi vládnutím a vedením kampaně Komplexní PM • Aplikuje se na veškeré chování politické organizace – nejen na komunikaci • Užívá nejen marketingové pojmy, ale i postupy • Adaptuje marketingové techniky v podmínkách politiky • Aplikuje marketing na chování všech aktérů politiky (nejen PSH ale i zájm. skupiny, media, samospráva aj.) Model politického marketingu Proces PM • Tržně orientované strany – Produkt na přání • Prodejně orientované strany – Prodej stávajícího výrobku • Výrobkově orientované strany – Prodej stávajícího výrobku bez využití komunikačních technik a průzkumu trhu – Tradiční přístup Proces PM • U tržně orientované strany – Průzkum trhu – Návrh výrobku – Úprava výrobku – Realizace – Komunikace – Kampaň – Volby – Dodání výrobku – Udržování tržní orientace • U prodejně orientované strany – Návrh výrobku – Průzkum trhu – Komunikace – Kampaň – Volby – Dodání výrobku Politická nabídka • Osoba, program, ideje… • Podle své marketingové strategie strana formuje/upravuje nabídku • Politický program –by měl: – prezentovat politickou nabídku – přesvědčit ke změně dosavadních preferencí (nebo být ve shodě) – přesvědčit k účasti ve volbách • Veřejná osoba – – Ztotožnění symboliky politické strany s image lídra – Růst zájmu médií o tyto osoby i jejich soukromý život Metody analýzy a diagnostiky politického trhu • Definice politického trhu –Prostor soutěže mezi politickými subjekty. Podmínkou je existence konkurence –Politický trh představuje část společenského prostoru, v němž se uzavírají politické transakce: kupují se, prodávají a vyměňují politické produkty mezi aktéry politického života. Struktura trhu Typy volebního trhu Zdroje údajů o trhu • Volební výsledky • Materiály popisující ekonomické faktory, zabývající se trhem masových médií • Vlastní výzkumy, Archivní materiály, Informace získané o politických konkurentech • Průzkumy… průzkumy • benchmark poll – informace o tom, co voliči preferují, a to průřezové od různých sociálních skupin, informace o image kandidáta v očích veřejnosti • skupinové šetření (focus groups) – podrobné rozhovory realizované s malými skupinami (10-20 osob), vybraných na základě kritéria reprezentace sociálních skupin o jejichž podporu kandidáti usilují • průzkumy trendů (trend polls) – mají za cíl změřit vliv kampaně na změny voličských preferencí elektorátu a na image kandidátů • tracking polls, předvolební průzkumy založené na realizaci nočních průzkumů na nevelkém počtu osob těsně před dnem voleb Stanovení pozice subjektu na politickém trhu • Analýza životního cyklu produktu • Metody percepčních map • Žebříček postojů • SWOT analýza • Identifikace „stakeholders“ Analýza možností rozšiřování trhu • Metody analýzy reklamních technik a nástrojů – Metoda skupinového šetření – Konzumentský soud, test peněženky – Fyziologické testy – Test publika – Kampaň - test Volič • Volič jako politický subjekt • Elektorát – množina voličů (pravicový elektorát – množina osob hlasujících stejným způsobem) • Kategorie voliče – Odběratel politických uskupení – Odběratel kandidátů – Odběratel volebních programů – Odběratel služeb politické reprezentace 3 typy politické informace pro voliče během kampaně • reportážní zpravodajství z průběhu kampaně • marketingová informace, která byla kandidáty a jejich volebními štáby objednaná • politickým marketingem, který provozují jiné organizace. Placené volební reklamy • zafixování jména kandidáta do paměti voličů • vytvoření image kandidáta • zformování negativní image protikandidáta Strategie politických stran • Strategie – původ ve válečném umění • Komplexní plán, který určuje jaká rozhodnutí budou přijata v každé možné situaci • Určení hlavních, dlouhodobých cílů a přijetí takové alokace zdrojů, jež jsou nutné pro konečnou realizaci cílů Politická x volební strategie • Volební strategie – Personální – Finanční – Komunikační – Mezistranické vztahy – Volební program Na to navazuje – Reklamní strategie – Strategie PR Strategie ve volebních kampaních • strategie orientované na stranu – ideje • strategie orientované na problémy – řešení • strategie orientované na image kandidáta – Charisma • Mix… Literatura • Jablonski – Politický marketing – kpt.1-5 (str.9-83) _____________________________ • Nepovinně – Ekonomika politických stran a hnutí za rok 2003 (2004) – www.e-cvns.cz • Bakalářská práce: I.Frízlová:Marketingově orientovaná strana:Labour Party – viz archiv závěrečných prací. • Šaradín, J. - Politické kampaně, volby a politický marketing. Kpt. 1 a 6