‹#› 1 PORADENSTVÍ V PERSONÁLNÍ OBLASTI Ing. Ivana Jašková ivana.jaskova@email.cz ‹#› 2 OBSAH PŘEDNÁŠKY: 1.Definice základních pojmů 2.Oblasti personálního poradenství nDotazník stylu vedení + další používané nástroje 3.Formy personálního poradenství 4.Typy personálního poradenství 5.Význam personálního auditu 6.Obsah personálního auditu 7.Nástroje personálního auditu ‹#› 3 n nPORADENSTVÍ - specifická odborná služba, která je poskytována speciálně vyškolenými a kvalifikovanými osobami (konzultanty, poradci) n nCÍL PORADENSTVÍ - pomoc při řešení problémů a zlepšení situace klienta n nÚKOL PORADCŮ - pomoci klientovi objektivním a nezávislým způsobem: qidentifikovat a analyzovat problémy, qdoporučit řešení problémů a (pokud jsou o to požádáni) qpomoci při zavádění řešení. ‹#› 4 POŽADAVKY NA: KLIENTA / PORADCE ndefinovat co nejpřesněji svůj problém, ndefinovat cíl, nzvolit si na základě předchozích informací vhodného konzultanta (poradce), naktivně participovat na poradenské činnosti, nsledovat efekt. nodborná kompetence, ndobrý úsudek, schopnost analýzy a syntézy a další intelektuální schopnosti, nschopnost chápat lidi a pracovat s nimi, nschopnost komunikovat, přesvědčovat, motivovat, nintelektuální a emocionální zralost, nosobní iniciativa a energie, nmorální kvality ‑ zejména etika. ‹#› 5 n POSLÁNÍ PERSONÁLNÍHO PORADENSTVÍ (PP): n – přispívat k optimalizaci všech stránek personálního řízení v podniku n n n PERSONÁLNÍ AUDIT: n – prověření personálních n činností a metod a z toho n vyplývající návrh na úpravu n či změnu n - testování, n - hodnocení, n - poradenství. n ‹#› 6 SPECIFICKÉ OBLASTI V PP: nvyhledávání, výběr a adaptace pracovníků, qnapř. Hoganovy testy, AC, ... nmotivace a stimulace pracovního výkonu, nvytváření systémů odměňování pracovníků, nvzdělávání a rozvoj ZCů, qDC, ... nřízení kariérového postupu, nteambuilding (diagnostika, sestavení, supervize tým.práce), qBelbinův test, … nefektivní vedení porad, qfacilitace, ... nuvolňování pracovníků (outplacement), nprávní a psychologické poradenství, nzměny stylu a přístupů k vedení lidí, q4 typy vůdcovských stylů, ... n(koučing), n….. produkty ‹#› 7 NÁVRH TÝMU 9 8 5 1 2 3 6 4 7 7 5 2 4 3 1 6 9 8 2 5 3 8 5 4 6 7 5 5 2 9 6 8 9 4 2 1 8 1 8 3 4 3 7 5 6 9 8 9 6 8 9 6 9 8 Koho zvolíte pro do vysoce výkonného týmu? US Usměrňovač RE Realizátor K Kompletovač (finišer) IN Inovátor MV Monitor vyhodnocovač SP Specialista TP Týmový pracovníck VZ Vyhledavač zdrojů KO Koordinátor ‹#› 8 nVedoucí skupiny by měl mít dobrý profil koordinátora. nKlíčovým indikátorem je tvořivost. nV týmu by mělo být určité spektrum duševních schopností. nŠiroké pokrytí týmových rolí. nLidem by měla být v rámci týmu přidělována odpovědnost a povinnosti, pro které se nejlépe hodí. nÚspěšné týmy mají schopnost přizpůsobit se a učinit pozitivní kroky k zachování rovnováhy týmových rolí za měnících se okolností. ÚSPĚŠNÉ TÝMY / NEÚSP. TÝMY nTýmoví lidé, vykonavatelé a dokončovatelé, ale žádný inovátor, koordinátor nebo vyhledavač zdrojů. nDokončovatel, pozorovatelé-vyhodnocovači a vykonavatelé, ale žádný vyhledavač zdrojů, inovátor nebo usměrňovač. nInovátoři a nic jiného. nInovátoři a vyhledavači zdrojů. nUsměrňovači, koordinátor a vykonavatelé. ‹#› 9 PORADENSTVÍ A KOUČOVÁNÍ nPORADENSTVÍ n – více popisuje, označuje problém a navrhuje řešení n nKOUČOVÁNÍ n – proces, kdy kouč pomáhá člověku, týmu nebo podniku uvolnit jejich potenciál n - koučovaný je veden k tomu, aby sám nacházel řešení ‹#› 10 FORMY PP: ninterní poradenství - zaměřené na permanentní spolupráci podnikového právníka, sociologa, sociálního pracovníka, psychologa a odborníka pro andragogiku (vzdělávání dospělých), atd. s vedoucími pracovníky (v okruhu své působnosti) n nexterní poradenství - zaměřené na jednorázové úkoly zadávané smluvně vybrané poradenské firmě. ‹#› 11 VÝHODY SPOLUPRÁCE S: nEXTERNÍ PORADENSKOU FIRMOU nexterní poradci pomáhají s implementací závěrů auditu, npřinesou kapacitu, kterou podnik nedisponuje, ndodají know‑how, přinášejí nové metody a techniky práce, nmají možnost srovnání s řešeními jiných podniků, nmají nové pohledy na řešení problémů, nmají větší přesvědčovací moc než interní zaměstnanci. n nINTERNÍMI ÚTVARY ndůvěrná znalost sociálního klimatu podniku, npřesnější informace o zkoumaných podnikových otázkách. ‹#› 12 PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ PRO ZADÁNÍ EXTERNÍ ZAKÁZKY V PP: 1.připravit přesné zadání úkolu, 2. 2.volit profesionální a důvěryhodnou firmu, tj.: qoslovit více firem a na základě jejich nabídek provést výběr, qzískat reference o firmách od dalších podniků, quzavřít pečlivě koncipovanou smlouvu o vykonání požadovaných personálních služeb: nspecifikace věcného zadání úkolu, ntermíny ukončení úkolů a odevzdání písemné zprávy, ncena a rozsah prací, nspecifikace sankcí za neplnění sjednaných podmínek n 3.zvolené poradenské firmě podávat přesné informace a úzce s ní spolupracovat. ‹#› 13 TYPY PERS. PORADENSTVÍ : nPODLE MÍRY VEDENÍ PRACOVNÍKA PORADCEM: ndirektivní poradenství nporadce s pracovníkem rozhodne, co by se mělo dělat a motivuje, aby to udělal, nnedirektivní poradenství npracovník sám svůj problém rozebírá, „dobírá“ se jeho pochopení a nachází řešení, nparticipativní poradenství nvzájemná výměna názorů poradce a pracovníka, přispívající k řešení problému nintegrace myšlenek obou účastníků poradenského vztahu do kompromisu. n nPODLE OBSAHU A NÁPLNĚ: nexpertní poradenství njednorázový přenos znalostí od experta k zadavateli při řešení specifického úkolu, nprocesní poradenství npřenos znalostí o postupech, metodách a hodnocení tak, aby podnik sám identifikoval a vyřešil své problémy, nkrizové poradenství nkomplexní řešení situace v tandemu expert ‑ klient; nzpočátku se ani neví, v čem skutečný problém je a jak jej řešit; nporadci ve spolupráci s pracovníky podniku zjistí příčiny problému, zhodnotí východiska, volí varianty řešení a cesty nápravy problému. ‹#› 14 DŮVODY VÝZNAMU PERS. VÝZKUMU / AUDITU: nnezávislé a objektivní hodnocení pers. činností a procesů firmy, nzjištění intelektuálního kapitálu firmy i jednotlivých ZCů, nzjištění vytíženosti jednotlivých pozic, týmů i jednotlivců, nidentifikace potřeb osobního a profesního rozvoje ZCů, nzjištění vzdělávacích potřeb ZCů, nvliv personálního řízení na produktivitu práce a kvalitu pracovního života zaměstnanců, nzvýšení spokojenosti zaměstnanců nvýše nákladů, spojených se zaměstnanci, nvliv spokojenosti zaměstnanců a jejich identifikace s podnikem na výkonnost podniku. ‹#› 15 NÁSTROJE PERSONÁLNÍHO VÝZKUMU / AUDITU: nanalýza dokumentů (vnitropodnikových i externích), n nrozhovory, n ndotazníkové průzkumy, n npopř. personální experimenty. panacci ANALÝZA DOKUMENŮ – technika zkoumání používající veřejné podnikové dokumenty (např. statistiky, vnitropodnikové organizační normy, zápisy z porad, apod.) – „druhotné“ zpracování v podniku existujících oficiálních pramenů ROZHOVOR (INTERVIEW) – technika nepřímého pozorování, kdy se tazatel (výzkumník) v přímém styku snaží přimět druhé osoby k tomu, aby podaly informace o nějakém jevu, uvedly své mínění, vyjádřily motivaci svého chování na základě usměrňování otázkami DOTAZNÍKOVÉ ZKOUMÁNÍ – technika nepřímého pozorování – zjišťování informací na základě předem připraveného formuláře (s řadou otázek), který je předkládán nějakým způsobem lidem k vyplnění, tj. písemné odpovědi na písemně položené otázky PERSONÁLNÍ EXPERIMENT – řízené zavádění (navozování) jevů nebo procesů v kontrolovaných podmínkách (v určitém prostředí) není ve společenských vědách možné, kontrola podmínek je neúplná, proto se jedná o tzv. neúplný (quasi) experiment ‹#› 16 PERSONÁLNÍ EXPERIMENT: nPŘÍKLADY: nporovnání chování pracovníků skupiny, v níž n bylo provedeno důkladné proškolení o účincích n fyzikálních parametrů pracovního prostředí a n možností jejich zlepšování (experimentální n skupina) s jednáním pracovníků ostatních n skupin, kde toto školení neproběhlo, nNÁROKY NA PERSONÁLNÍ EXPERIMENTOVÁNÍ: ndůkladné promyšlení a příprava, nnesmí docházet k porušování etických principů (nelze např. experimentálně zkoušet v jedné skupině naprosto jiný systém odměňování za stejnou práci), ndůkladná kontrola podmínek, aby se odlišilo, zda jednání pracovníků tzv. srovnávací skupiny nebylo zavedením experimentální skupiny přece jen ovlivněno main-2 ‹#› 17 nPříklad využití informací z procesně-personálního auditu: nKritéria: q10% pracovního fondu qpráce ve více než 5 procesech qposunuté těžiště práce nKlíčová zjištění: qorganizační struktura obsahuje pozice, které jsou značně přetíženy, i pozice, u nichž dochází ke kumulaci procesů qprůměrný věk zaměstnanců v provozu překročil 50 let, směnný provoz je neefektivní, existuje velké množství interní dokumentace a dochází k jejím častým změnám apod. nDoporučení: qkrátkodobá v oblastech: optimalizace kapacity kritických pracovních pozic; zefektivnění směnného provozu; snížení administrativy qstřednědobá v oblastech: implementace q navrženého procesního modelu a q org. struktury; vytvoření a využívání q katalogu pracovních funkcí; vytvoření q personálního marketingu; změna systému q motivace a odměňování; sjednocení q softwarové aplikace a informačních syst. MO32a MO32 ‹#› 18 HLAVNÍ OBLASTI ANALYTICKÉ ČINNOSTI: 1.personální výzkum v užším smyslu, 2. 2.výzkum práce, 3. 3.výzkum trhu pracovních sil (pracovních zdrojů), 4. 4.výzkum podnikové kultury a image, 5. 5.výzkum mínění pracovníků podniku, tj. „veřejného mínění“. PERSONÁLNÍ VÝZKUM V UŽŠÍM SMYSLU – získávání informací, které nelze dosti dobře získat jiným způsobem; VIZ ZJIŠŤOVÁNÍ TZV MĚKKÝCH DAT VÝZKUM PRÁCE – mapování aktuálního stavu a vývojových tendencí v oblastech, které se vztahují k problematice práce (profese): - otázky motivace k pracovnímu výkonu a její vývojové proměny, - obecné otázky pracovní výkonnosti, - změny nároků a požadavků na pracovní výkon, - problematika mobility pracovníků (jak geografické, tak profesní), - problematika pracovní pozice a role a další. VÝZKUM TRHU PRACOVNÍCH SIL – připravuje podklady pro strategické řízení rozvoje a fungování podniku; zahrnuje: - výzkum pracovního trhu v rámci podniku, - výzkum pracovního trhu vně podniku. VÝZKUM PODNIKOVÉ KULTURY A IMAGE – poznávání "obrazu" podniku ve vědomí vlastních pracovníků, potenciálních zaměstnanců, zákazníků, externích spolupracovníků apod., - analýza (identifikace) rozhodujících faktorů utváření daného image, - výzkum těch stránek vědomí pracovníků, které se bezprostředně nebo zprostředkovaně odrážejí v jejich pracovní výkonnosti a které se významnou měrou podílejí na celkové prosperitě podniku, - odkrývání vzájemných souvislostí mezi skutečnostmi a na jejich základě formulace návrhů či námětů na optimalizaci problémových oblastí, - odhalování vývojových tendencí. VÝZKUM MÍNĚNÍ PRACOVNÍKŮ PODNIKU – systematické zjišťování názorů zaměstnanců na firmu, tj. co si pracovníci myslí o pracovních podmínkách, o práci svých nadřízených, o personální praxi, případně dotazy na nově zavedené programy a záležitosti většího významu ‹#› 19 ZJIŠŤOVÁNÍ TZV. MĚKKÝCH DAT npracovní spokojenost pracovníků organizace, nočekávání pracovníků ve vztahu k práci a k jejímu obsahu, nebo k podniku jako celku, npreference stylu řízení pracovníky podniku, nsociální klima podniku a sociální klima na pracovištích, npostoje pracovníků k různým stránkám života a fungování podniku, nnázory a mínění pracovníků ve vztahu k cílům a jiným skutečnostem, významným z hlediska prosperity podniku, nhodnotové orientace a preference pracovníků, nvýznamné rysy podnikové kultury a její působení na výsledky hospodářské činnosti, nmíra účinnosti v podniku uplatňovaných podnětů k práci, resp. stimulačních systémů (motivačních programů) apod. ‹#› 20 ÚDAJE Z VÝZKUMU TRHU PRACOVNÍCH SIL: no plánovaném počtu pracovních míst v podniku a jeho vývoji, no kvalifikační struktuře pracovníků podniku a tendencích jejího vývoje, no nárocích na další vzdělávání a rekvalifikaci pracovníků, no věkové struktuře pracovníků podniku a jejím vývoji, no současnosti a vývojových tendencích v oblasti zdravotního stavu a nemocnosti pracovníků, no stavu a tendencích fluktuace pracovníků, no situaci na regionálním (lokálním) trhu pracovních sil, no životních a pracovních očekáváních obyvatel regionu nebo širších geografických útvarů, no vývoji finančních příjmů (mzdové úrovně) v relevantním okolí podniku, núdaje o mimopodnikové mobilitě pracovních sil apod. ‹#› 21 DĚKUJI ZA POZORNOST...