Poradenství v řízení financí Základy finančního poradenství Oblasti finančního poradenství Základy finančního poradenství oPoradce by se měl na počátku zakázky přesvědčit zda klient má ozákladní představu o: o oVedení účetních knih – s důrazem na využití informací finančního rázu v manažerských rozhodnutích. oZásadách účetnictví – zejména o rozdílu mezi ziskem a cash-flow, firmou (jako právnickou osobou) a vlastníkem (jako osobou fyzickou) apod. oFinančních výkazech - důležité je pochopení rozvahy a výsledovky, přičemž klient musí být dobře obeznámen se základními komponenty finančního výkazu. oPeněžních tocích – s důrazem na to, že provozní kapitál (jako rozdíl oběžných aktiv a krátkodobých závazků) není vše a je tudíž nutné plánovat a myslet v rámci peněžních toků oFinančních ukazatelích – s důrazem na ukazatele poměrové Finanční ukazatele oUkazatelů existuje celá řada a leze je různým způsobem dělit oNejpoužívanější jsou ukazatele poměrové, které jsou nejčastěji poměrem jednotlivých údajů (absolutních ukazatelů) finančních výkazů (tzn. rozvahy, výkazu zisků a ztrát, event. výkazu cash-flow) oK analýze podniku lze využít i jiných údajů (např. z kapitálového trhu) a lze sestavovat také různé systémy (především poměrových) ukazatelů (např. pyramidové rozklady ukazatelů, bonitní a bankrotní modely apod.) Finanční ukazatele oNejvhodnější je vybrat cca dvanáct až patnáct ukazatelů, které pokryjí všechny důležité finanční oblasti podniku, a ty se naučit ovládat oMezi vybranými ukazateli by se měli objevit ukazatele oz těchto finančních oblastí podniku: oLikvidita = schopnosti podniku platit své závazky v souladu s jejich splatností oZadluženost = poměr vlastního a cizího kapitálu, kterým je kryt majetek podniku oAktivita = efektivnost, rychlost s jakou podnik obrací svůj majetek oRentabilita = ziskovost jednotlivých majetkových a kapitálových složek podniku Likvidita oPoměřuje to, čím je možno platit, tím co je nutno platit. Podle toho, jaká míra jistoty je podnikem požadována, se dosazují do čitatele majetkové složky s různou likvidností (rozuměj schopností majetku přeměnit se na hotové peníze) oNejčastěji jsou sledovány tři ukazatele likvidity: Dlouhodobá likvidita = oběžná aktiva krátkodobé závazky Krátkodobá likvidita (Quick ratio) = oběžná aktiva - zásoby krátkodobé závazky Běžná likvidita (Cash ratio) = finanční majetek krátkodobé závazky Zadluženost oZjišťují míru rizika věřitelů, tzn. míru rizika že jejich pohledávky nebudou uhrazeny oNemusí být negativní charakteristikou podniku, neboť její růst ve finančně stabilním podniku přispívá ke zvyšování rentability oNeexistuje ani přímá souvislost mezi zadlužeností a insolventností, je však vhodné tyto ukazatele posuzovat společně s ukazateli likvidity oMezi nejčastěji používané ukazatele zadluženosti patří: Zadluženost = celkový dluh (cizí zdroje) celková aktiva Zadluženost VK = cizí zdroje vlastní kapitál Krytí úroků = zisk před úroky a zdaněním úroky Aktivita oMěří schopnost podniku využívat vložených prostředků oHodnota ukazatelů se vyjadřuje zpravidla v jednotkách času (roky nebo dny) oNejdůležitější a v praxi nejpoužívanější ukazatele: Obrat aktiv = tržby aktiva (v počtech obratů za rok) Doba obratu zásob = (ve dnech) zásoby roční tržby/365 Doba obratu pohledávek = pohledávky roční tržby/365 (ve dnech) Rentabilita oUkazatel míry zisku, který se počítá jako poměr zisku k vloženému kapitálu oVložený kapitál lze definovat různě, stejně tak různě lze konstruovat zisk, takže se lze setkat s nejrůznějšími modifikacemi stěžejních ukazatelů: Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) = čistý zisk vlastní kapitál Rentabilita celkových aktiv (ROA) = EBIT aktiva Rentabilita tržeb = čistý zisk tržby Příklad oS využitím přílohy č. 1 vyberte a zkonstruujte poměrové ukazatele a na jejich základě zhodnoťte finanční situaci podniku. Oblasti finančního poradenství oFinanční poradenství podniků lze rozčlenit dle ospecifického okruhu problémů do šesti ucelených oblastí: oOperační cyklus oŘízení hotovosti oFinancování podniku oFůze a akvizice oInvestiční rozhodování oÚčetní a rozpočtový systém. o oTyto oblasti pokrývají široké spektrum problémů, se okterými se poradce může setkat ve finanční oblasti opodniku. Operační cyklus oOperační cyklus lze definovat jako nákup materiálu, jeho skladování, přeměnu v nedokončené výrobky, event. polotovary, hotové výrobky (služby) a prodej (ať už v hotovosti nebo na fakturu) oTento cyklus je v každém podniku jedinečný oPoradce pomáhá klientovi pochopit operační cyklus v jeho vlastním podniku a najít způsoby, jak zvýšit efektivnost provozní činnosti oPraxe ukázala, že ve většině podniků lze zvýšit využití hotových peněz o 25 až 40 procent (často jen pečlivou analýzou a použitím zdravého rozumu) Příklad oDenně vynaloženo……………………50 000 Kč na: materiál, mzdy zaměstnanců, služby oDoba: skladování materiálu ………………………………………………..…………8 dnů o výroby………………………………………………………………………………..…1 den o skladování hotových výrobků………………………………………..……12 dnů o požadavky zákazníků na úvěr (doba splatnosti faktur)……..30 dnů o Celkem…………………………………………………………………………………………………..………..51 dnů o oUrčete, kdy může podnik očekávat zisk likvidních prostředků. Určete, jaká je potřeba kapitálu v oběžném majetku podniku. Určete kde a jak by bylo možno zkrátit operační cyklus a k jakým úsporám by to až mohlo vést. o oŘešení oZískání likvidních prostředků lze očekávat po 51 dnech. oPotřeba kapitálu v oběžném majetku = 50 000 Kč* 51 dnů = 2 550 000 Kč. oDélku operačního cyklu by bylo možné krátit zejména při skladování materiálu před výrobou (vhodnějším výběrem dodavatelů, event. domluvou s dodavatelem), při skladování hotových výrobků (lepší koordinací výroby a distribuce) a zkrácením požadavků zákazníků na úvěr oPokud by se podařilo zkrátit dobu skladování materiálu a hotových výrobků na polovinu (tj. 4, resp. 6 dní), a dobu splatnosti faktur by se podařilo zkrátit o týden (tj. 7 dní), vedlo by to k úspoře: o Úspora = 2 550 000 – (50 000 * 34) = 2 550 000 – 1 700 000 = 850 000 Kč (33%). Řízení hotovosti oŘízení hotovosti velmi úzce souvisí s řízením, resp. zajištěním provozního kapitálu a likvidity podniku oProvozní kapitál je rozdíl mezi oběžnými aktivy a krátkodobými pasivy oLikviditu lze definovat jako schopnost plnit závazky a platit účty (viz výše) oLikvidita na rozdíl od provozního kapitálu pracuje s hotovostí Þ podnik může mít značný provozní kapitál v účetním slova smyslu (např. díky vysokým zásobám), ale malou nebo žádnou hotovost, díky čemuž se může dostat do platební neschopnosti oPoradce by měl naučit klienta myslet a plánovat v peněžních tocích podniku a ne pouze v nákladech a výnosech Příklad Na základě uvedené rozvahy zhodnoťte likviditu podniku. Jak se toto hodnocení změní pokud víte, že bankovní úvěr je krátkodobý a jeho splatnost končí v následujících několik dnech? Řešení oV případě, že se jedná o dlouhodobý úvěr, je likvidita podniku ovelmi dobrá. Běžná i krátkodobá likvidita se nachází v rámci odoporučených hodnot, pouze dlouhodobá likvidita je o něco málo nižší: oBěžná likvidita = 120 / 300 = 0,4 oKrátkodobá likvidita = (120 + 350) / 300 = 1,57 oDlouhodobá likvidita = (120 + 350 + 80) / 300 = 1,83 oProvozní kapitál = 550 – 300 = 250 o oV případě, že bankovní úvěr bude krátkodobý se však situace odiametrálně mění a likvidita je podprůměrná: oBěžná likvidita = 120 / 1300 = 0,09 oKrátkodobá likvidita = (120 + 350) / 1300 = 0,36 oDlouhodobá likvidita = (120 + 350 + 80) / 1300 = 0,42 oProvozní kapitál = 550 – 1300 = - 750 Financování podniku oKaždý podnik potřebuje přiměřené množství a strukturu kapitálu pro zajištění své (podnikatelské) činnosti, jinak může snadno zbankrotovat o oŘízení kapitálové struktury podniku obvykle probíhá ve dvou krocích: oPrvním krokem je analýza současné kapitálové struktury v rámci strategie podniku (poměr vlastního a cizího kapitálu, tržní podmínky, očekávání ohledně tvorby a využití hotovosti v průběhu následujících let apod.) oDruhým krokem je určení přesného typu cenných papírů, které se mají vydat, výběr ručitelů, stanovení ceny a termínu emise, event určení přesného typu úvěru, banky nebo dodavatele se kterým se bude podnik jednat o oPodnik je zpravidla financován vlastními i cizími zdroji zároveň oCenou za používání cizího kapitálu je úrok (event. další výdaje), přičemž cizí kapitál působí jako páka (finanční), kterou management podniku zvedá výnosnost vlastního kapitálu (zvyšuje však současně i jeho riziko) oFinanční páka je založena na principu, že je cizí kapitál je levnější než vlastní kapitál oFinanční páka zvyšuje míru výnosnosti vlastního kapitálu (za předpokladu, že míra zhodnocení vloženého kapitálu podnikem je vyšší než úroková míra z cizího kapitálu, která je zmírněná úsporou na dani Financování podniku oPro stanovení optimálního poměru vlastních a cizích zdrojů (kapitálové struktury) lze využít pravidel financování o oDůležité jsou zejména následující pravidla: oKrátkodobý kapitál je levnější než dlouhodobý oCizí kapitál je (většinou) levnější než kapitál vlastní oZlaté poměrové pravidlo, které říká, že tempo růstu investic by v zájmu udržení dlouhodobé finanční rovnováhy nemělo předstihovat tempo růstu tržeb oPravidlo vertikální kapitálové struktury, které říká, že poměr vlastního a cizího kapitálu by měl být 1:1. oPravidlo horizontální struktury (pasiva - aktiva) se týká vztahu mezi kapitálem a majetkem resp. mezi dobou vázanosti kapitálu v majetku a dobou, po níž je kapitál k dispozici. Toto pravidlo je tvořeno dvěma dílčími pravidly: nZlaté pravidlo financování, které říká, že mezi dobou, po kterou je kapitál vázán v majetku, a dobou, po níž je tento kapitál k dispozici, musí být shoda. nZlaté bilanční pravidlo, které říká, že dlouhodobý majetek má být financován dlouhodobým (vlastním a dlouhodobým cizím) kapitálem. Financování podniku oKe stanovení optimální kapitálové struktury lze využít veličinu průměrných vážených nákladů kapitálu (WACC) oWACC lze definovat jako diskontovanou sazbu nebo časovou hodnotu peněz, používanou k přepočtu očekávaného budoucího příjmu na současnou hodnotu všech investorů oWACC lze konstruovat takto: Příklad oPodnik (společnost s ručením omezeným) má bilanční sumu 1 mil. Kč. Vlastníci požadují úročení svých vkladů ve výši 10%. Sazba daně z příjmů právnických osob činí 21%, sazba daně z příjmů fyzických osob 15%. oJaké bude nejoptimálnější složení vlastních a cizích zdrojů jestliže si můžete od banky vzít úvěr ve výši 800 tis. Kč za 13%, 500 tis. Kč za 12% nebo 200 tis. Kč za 11%? Řešení oNejprve je nutné spočítat průměrné vážené náklady jednotlivých variant a posléze vybrat tu, kde budou WACC nejnižší. o Z výpočtů v tabulce plyne, že nejoptimálnější variantou financování podniku bude buď úvěr ve výši 200 tis. nebo 500 tis. Kč, přičemž zbytek finančních zdrojů seženou vlastníci podniku. Při výběru konkrétní varianty tak bude záležet na přístupu vlastníku k riziku (vyšší úvěr = vyšší riziko), na schopnosti vlastníků sehnat zbylý vlastní kapitál, event. na dalších okolnostech. Fůze a akvizice oPoradce lze využít zpravidla před samotnou fůzí nebo akvizicí pro stanovení (spravedlivé) hodnoty jednoho nebo obou příslušných podniků, pro doporučení platební metody, apod. oKe zjištění hodnoty fungujícího podniku existují v zásadě čtyři přístupy: nZjištění současné tržní ceny akcií podniku (pokud jsou akcie kotovány na burze a pokud se s nimi aktivně obchoduje), nZjištění tržní hodnoty aktiv, nZjištění budoucích kapitálových příjmů, nZjištění reprodukční hodnoty, jejíž součástí je odhad nákladů na vybudování stejného podniku na zelené louce. oV zahraničí je hojně používaný první přístup, v ČR je použití této metody problematické (málo aktivně obchodovaných podniků). Zbývající tři přístupy stanovují hodnotu podniku na základě objektivizovaného hodnocení (odhadem) oVýběr platební metody má zpravidla velký dopad na cash-flow podniku, způsoby plateb jsou různé (zejména s ohledem na jejich rozložení v čase): o - Prostá platba v hotovosti o - Výměna (např. akcie za akcii) o - Využití obligací nebo peněžních poukázek, o - Využití preferenčních akcií, apod. oTransakce může být uskutečněna za fixní (předem dohodnutou) cenu, nebo se platby mohou lišit s ohledem na budoucí chod podniku oPlatba může být provedena najednou, na splátky, uvažovat lze o záloze, apod. Investiční rozhodování oPrvním úkolem poradce je přesvědčit klienta, že jednoduché metody hodnocení investic, které neberou v potaz faktor času (např. analýza míry zisku, výpočet dobry návratnosti v letech apod.), vedou k nepřesným a zavádějícím výsledkům oDruhým úkolem poradce je přesvědčit klienta, aby využil některou z metod založených na časové hodnotě peněz, i když jejich použití také není samospasitelné nebo bez problémů (viz např. problém stanovení diskontní míry nebo peněžních toků směrem do vzdálené budoucnosti). oMezi nejvíce používané metody hodnocení investic slouží výpočty založené na diskontovaných peněžních tocích (tzv. DFC), které vedou k výpočtu čisté současné hodnoty investice: o oNPV = Příklad oPodnik má na výběr ze dvou investičních variant (A a B), u nichž se předpokládá stejný kapitálový výdaj 1 000 tis. Kč, ale různé rozložení ročních čistých peněžních toků (viz tabulka č. 3). WACC činí 10 %, doba životnosti je pro obě varianty stejná (5 let). Porovnejte uvedené varianty s využitím metody čisté současné hodnoty. NPVa = - 1 000 000 + 300 000 * 0,909 + 600 000 * 0,826 + 400 000 * 0,751 + 100 000 * 0,683 + 100 000 * 0,62 = 199 000 NPVb = - 1 000 000+ 100 000 * 0,909 + 300 000 * 0,826 + 500 000 * 0,751 + 200 000 * 0,683 + 400 000 * 0,62 = 98 800 Obě varianty dosahují kladné čisté současné hodnoty, nicméně varianta A je o 100 200 Kč výhodnější než varianta B. Účetní a rozpočtový systém oKlient potřebuje informace rychle, aby jimi podložil své rozhodnutí, takže přibližná (ale včasná) informace má pro něj mnohem větší význam než informace sice přesná, ale opožděná oRozpočtový a kontrolní systém se buď musí vypracovat pro konkrétní podnik zvlášť nebo se musí univerzální systém implementovat oPřes dílčí rozdílnosti systémů my mezi prvky neměly chybět moduly pro: nplán zisku, nrozpočet kapitálových investic, nrozpočet mezd a platů, nrozpočet nákupu a postupy řízení stavu zásob (u výrobních a obchodních podniků), nrozpočty přímých výrobních nákladů (u výrobních podniků), nvšeobecné režijní rozpočty, nrozpočty pro odbyt, marketing a propagaci, nrozpočty na nábor pracovníků a průpravu (zejména u velkých a středních podniků), ncelkový rozpočet Účetní a rozpočtový systém oPoradce musí sledovat více cílů, mezi něž patří především: nsledování kapitálových výdajů a vázání zdrojů tak, aby nedosáhly úhrnu, který bude představovat nepřiměřený tlak na finanční strukturu a zdroje podniku, nplánování a koordinování všech důchodových a nákladových položek tak, aby byl zajištěn pozitivní cash-flow a garantována likvidita podniku, nsledovat skutečné důchodové, nákladové a výdajové položky a porovnávat je s položkami rozpočtu a v případě potřeby korigovat odchylky. oJe nezbytné navrhnout postupy pro sběr a přenos údajů k rozpracování a kontrole rozpočtů a stanovení nápravné akce oJe nutné vést konzultace ve všech etapách zavádění systému s nižším event. středním managementem tak, aby dokončený systém splňoval všechny její požadavky oJe vhodné, aby se poradci aktivně účastnili průpravy zaměstnanců při práci s novým systémem a jeho jednotlivými postupy, přičemž by měli podniku zůstat k dispozici tak dlouho, dokud systém nebude úspěšně a kompletně implementován.