Poradenství v obecném řízení MPH_EOPO 12.4.2010Ing. Alena Drášilová Obsah  Vymezení problematiky  Jednotlivé problémové oblasti poradenství v obecném řízení 1. Politika a strategie 2. Základní vize a cíle 3. Struktura a restrukturalizace 4. Plánování a rozhodování 5. Podniková kultura 6. Management a styly vedení  Případová studie „Restrukturalizace České televize“ (2002, KPMG) Generalisté vs. specialisté  Podnik jako celek x Jednotlivé procesy  Komplexní řešení x Dílčí řešení  Řešení příčin x Řešení následků ═►generalista musí mít  Znalosti napříč odvětvími  Schopnost analyzovat příčiny problémů  Schopnost propojit více funkcí v podniku Kdy volat obecného poradce  Když podnik ztratí cíle a vizi  Když je nezbytné změnit od základů přístup  Když je v krizi odvětví  Když se současně objevují problémy ve více různých oblastech v podniku (např. nespokojení zaměstnanci, upadající kvalita, nízké tržby a konflikty pravomocí) Postup práce  Předběžná analýza před přijetím zakázky  Stanovení přibližných nákladů, nebo stanovení metody jejich výpočtu  Velmi důkladná analýza společnosti  Odhalení hlavní/ch příčin/y  Návrh a rozpracování intervencí (změn)  Určení organizační úrovně a harmonogramu intervencí (vrcholové vedení vs. řadoví zaměstnanci) Co tedy řeší generalisté?  Politiku a strategii  Základní vize a cíle  Strukturu a restrukturalizaci  Plánování a rozhodování  Podnikovou kulturu  Management (řízení) a styly vedení 1. Politika a strategie  stanovení dlouhodoběji udržitelné konkurenční výhody  výběr strategie, která ji bude respektovat a bude v souladu s podnikatelským okolím  začlenění moderních technologií do realizace strategie  čím více jsou do formulace strategie zapojeni řadoví zaměstnanci, tím větší je naděje, že se ji podaří naplnit Základní konkurenční strategie Specializace výrobku Nízké náklady Celý trh DIFERENTIATION COST LEADERSHIP Specializovaný segment DIFERENTIATION FOCUS COST FOCUS LEADERSHIP 2. Základní vize a cíle  Vlastnosti strategické vize  hodnotí typ a účel existence organizace  je zaměřena do budoucnosti  je realistická a naplnitelná  je v rozumné míře ambiciózní  je v souladu se smýšlením a chováním managementu Příklady vizí  http://www.znovin.cz/Data/files/poslani_vize.pdf  http://www.qualityaustria.cz/vize-spolecnosti/  http://www.best-one-service.cz/vize-spolecnosti.html  „Naší vizí je stát se respektovanou a moderní jazykovou agenturou, silnou a známou společností, která bude přinášet nejkvalitnější jazykové služby na trhu.“  „Společnost chce do budoucna dosáhnout parametrů dobrých a úspěšných evropských firem, chce dosahovat a prosazovat vyšší kvalitu v oblasti prodeje, výstavby a servisu radiokomunikačních systémů a s tím souvisejících aktivit včetně trvalého vyhodnocování potřeb zákazníků a jejich spokojenosti.  jaká by mohla být vize ESF? Základní vize a cíle  Cíle organizace  jsou v souladu s vizí a vycházejí z ní  jsou rozděleny do více úrovní, které mají logickou návaznost  mají měřitelné výsledky  mají určenou odpovědnost  zohledňují různé možnosti vývoje prostředí Základní vize a cíle  Cíle organizace  jsou v souladu s vizí a vycházejí z ní  jsou rozděleny do více úrovní, které mají logickou návaznost  mají měřitelné výsledky  mají určenou odpovědnost  zohledňují různé možnosti vývoje prostředí  Organizační struktura  vnitřní uspořádání organizace, které vychází z procesů a řeší rozdělení úkolů a odpovědností, tok informací, formální vztahy mezi zaměstnanci, ...  je rámcem pro účinné fungování organizace  ale formální organizační struktura zpravidla neodráží celou síť vztahů uvnitř organizace, měla by však být v souladu s neformálními vztahy 3. Struktura a restrukturalizace Struktura a restrukturalizace  Důvody k restrukturalizaci  změny ve výrobním programu vyvolané odvětvím, konkurencí, zákazníky,...  akvizice, fúze, joint venture,...  změna managementu společnosti  příchod nového vlastníka  stará struktura neodpovídající procesům  přechod na nový informační systém / technologický postup a další... Struktura a restrukturalizace  Důsledky špatné (neopodstatněné) restrukturalizace  paralyzují podniky, které přestanou vykonávat svou činnost  někdy neřeší skutečnou příčinu problému  vede k demotivaci zaměstnanců  je finančně náročná bez adekvátních výsledků Struktura a restrukturalizace  Předpokládané výsledky úspěšné restrukturalizace  zvýšená efektivnost  vyjasněné kompetence, pravomoci, vztahy nadřízenosti a podřízenosti  usnadnění komunikace mezi zaměstnanci, vyšší propustnost informačních kanálů ═►snížení nákladů 4. Plánování a rozhodování  jsou výsledkem zpracování relevantních informací a proto často souvisejí s manažerskými informačními systémy  problémy řešené poradcem  analýza stávajícího systému  vymezení informací klíčových pro strategické a operativní rozhodování  slaďování a integrování různých systémů v rámci podniku  výběr a zavádění nových systémů Typy klíčových informací  vnější  konkurence  dodavatelé  zákazníci  legislativa  státní správa  komunita  ...  vnitřní  zdroje  procesy  zaměstnanci  technologie  produkty  finance  ... 5. Podniková kultura  „jemná a nehmatatelná“ stránka organizace  specifická pro každou organizaci  je velmi těžko ovlivnitelná  je klíčem k pochopení chodu organizace  je doplňujícím prostředkem k uskutečnění změn a zvýšení výkonnosti  může být hlavní příčinou problémů Kdy se zabývat kulturou?  když je podnik v problémech  když se podnik rychle rozrostl  když je v plánu velká technologická a/nebo strukturální změna  když je kultura v konfliktu s hodnotami v okolí  když dochází k internacionalizaci a střetu různých kultur Změna podnikové kultury  vychází z poslání, vize a cílů organizace  příklady činností poradce při změně  stanovení hodnot a norem, které působí pozitivně na výkonnost společnosti  vyřazení nebo změna těch, které působí negativně  modifikace symbolů a artefaktů užívaných k dosažení kulturní soudržnosti  změna orientace systému odměňování  stanovení hodnotového systému např. formou kodexů  při chybějící podnikové kultuře její zesílení tak, aby byla v souladu s cíli podniku a další... 6. Management a styly vedení  někdy dochází ke střetu stylu vedení řídících pracovníků a podnikové kultury  příklady situací  zaměstnanci chtějí vedoucího podporovat, ale chybí jim dostatečně jasně formulované myšlenky a cíle  autoritářský styl vedení vylučuje diskusi o problémech a jejich řešení, chybí objasnění rozhodnutí  ačkoliv vedoucí hovoří o prioritách, zabývá se banalitami a podřízení jsou zmatení  na papíře jsou inovace podporované, ale v realitě se jimi vedoucí nijak nezabývá, nechválí, neodměňuje  vedoucí řeší odlišné situace se stále stejným přístupem  vedoucí upřednostňuje podřízené se stejným stylem, což vede k napodobování navzdory osobnosti podřízeného Případová studie: Restrukturalizace České televize  skutečný průběh zakázky jaro 2001 – vypsáno výběrové řízení (vyhrála KPMG) červen 2002 – zahájena spolupráce 2.1.2003 – zahájena implementace  cíle restrukturalizace  zlepšit služby veřejnosti  zvýšit spokojenost, sledovanost, zasažení cílové skupiny  zkvalitnit programovou nabídku  transparentně hospodařit s veřejnými prostředky  zabezpečit investice do nových technologií  v dlouhodobém horizontu dosáhnout vyrovnaného hospodářského výsledku  zlepšit image ČT Fáze projektu  1. fáze  rozdílová analýza s obdobnými veřejnoprávními médii • procesy • strategie • měření a řízení výkonnosti  vyhodnocení významu procesů na základě jejich vlivu na služby veřejnosti, spokojenost, zasažení cílové skupiny, sledovanost, náklady, výnosy a rizika plynoucí ze zabezpečení programu Fáze projektu  1. fáze (pokračování)  porovnání procesů ČT s business modelem veřejnoprávních televizí a identifikace rozdílů  párové srovnání silných/slabých stránek, příležitostí a hrozeb s ostatními médii  sestavení pořadí procesů z hlediska jejich významu a potenciálního přínosu jejich změny na základě bodového ohodnocení Fáze projektu  2. fáze  návrh klíčových změn a rozpracování plánu implementace, tzv. „Aktualizovaná strategie ČT pro období digitalizace“  vytvoření 15 akčních plánů pro zlepšení současné situace ČT • cíle • podrobná specifikace navrhovaného opatření • věcný a časový horizont • finanční a nefinanční přínosy • měřítka výkonnosti implementace • požadavky na IT, sponzora a manažera projektu • priorita řešení • možné konflikty s ostatními projekty • omezení / rizika realizace Fáze projektu  2. fáze (pokračování)  zpracování celkového finančního modelu nákladů a přínosů všech akčních plánů  zpracování celkového plánu / programu projektu restrukturalizace Oblasti akčních plánů  dopracování strategie ČT a implementace procesu strategického řízení  segmentace pořadů – vytvoření skupin pořadů podobných dramaturgií, časovým pásmem, spokojeností, sledovaností, cílovou skupinou a náklady  optimalizace procesu řízení lidských zdrojů  vytvoření útvaru vnitřní komunikace  změna procesu tvorby programového schématu – oddělení výrobce a vysílatele a tím zvýšení tlaku na kvalitu a efektivnost výroby  optimalizace nákupu materiálu a služeb  outsourcing vybraných činností Oblasti akčních plánů (pokračování)  vytvoření obchodního útvaru a pozice obchodního ředitele – soustředění všech příjmů do jednoho místa a stanovení jednoznačné odpovědnosti za dosahování příjmů  maximální využití reklamního času, které umožňuje zákon  vybudování systému měření a řízení výkonnosti (spokojenost, sledovanost, zasažení cílové skupiny, nákladovost atd.) včetně controllingu (zvýšení transparentnosti hospodaření s veřejnými prostředky)  akční plán řízení hotovostních toků  reengineering procesu výběru televizních poplatků změnou způsobu vybírání, zlepšením práce s pohledávkami apod.  změna zpracovávání dokladů a vytvoření projektové kanceláře pro řízení programu restrukturalizace Výsledek projektu Zdroj: http://www.ceskatelevize.cz/ct/hospodareni/index.php ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?? ? ? Děkuji za pozornost