Poradenství v oblasti řízení kvality Ing. Vladimír Fuchs, MBA GRIA, s.r.o. •Milan Kubr a kol.: Poradenství pro podnikatele a manažery, •CAPA Poradenská agentura, a.s., Praha. 1991 • •Poradenským procesem je jakýkoli způsob poskytování •pomoci zaměřený na obsah, proces nebo strukturu úkolu •anebo řady úkolů, kde poradce nenese skutečnou •odpovědnost za provedení samotného úkolu, nýbrž •pomáhá těm, kteří tuto odpovědnost mají. (Fritz Steele) • • •Člověk se radí, kdykoli se snaží změnit nebo zlepšit určitý •stav, avšak nemá přitom přímý vliv na implementaci těchto •snah .... Většina lidí v štábních rolích v organizaci je ve •skutečnosti poradci, byť si tak oficiálně neříkají. (Peter Block) •Poradenství pro řízení je poradenská •služba, smluvně zajišťovaná a poskytovaná •organizaci zákazníka na základě požadavku a •zadání speciálně vyškolenými a kvalifikovanými •osobami, které objektivním a nezávislým •způsobem pomáhají zákazníkovi identifikovat a •analyzovat problémy v řízení, doporučují řešení •těchto problémů a pomáhají, jsou-li o to požádáni, •při implementaci řešení. (L. Greiner, R. Metzger) •ČSN EN ISO 9001:2009 Systém managementu kvality – Požadavky •ČSN EN ISO 14001:2005 Systémy environmentálního managementu – Požadavky s návodem pro použití •ČSN OHSAS 18001:2008 Systémy managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – Požadavky • •ČSN P ISO/TS 16949Systémy managementu kvality - Zvláštní požadavky na používání ISO 9001:2008 v organizacích zajišťujících sériovou výrobu a výrobu náhradních dílů v automobilovém průmyslu •CFCS 1004:2006 Spotřebitelský řetězec lesních produktů – Požadavky •ČSN ISO/IEC 27001 - Informační technologie - Bezpečnostní techniky - Systémy managementu bezpečnosti informací - Požadavky ISO (Mezinárodní organizace pro normalizaci) •je celosvětovou federací národních normalizačních orgánů (členů ISO) •mezinárodní normy připravují technické komise ISO •tvorby norem se zúčastňují také vládní i nevládní mezinárodní organizace, se kterými ISO navázala pracovní vztah Předmět ISO 9001 a aplikace •ISO 9001 specifikuje požadavky na QMS v případech, kdy organizace: • •a) potřebuje prokázat svoji schopnost poskytovat produkt, který splňuje požadavky zákazníka a příslušné požadavky předpisů, • •b) má v úmyslu zvyšovat spokojenost zákazníka. • •Požadavky ISO 9001 jsou aplikovatelné ve všech organizacích bez •ohledu na jejich typ, velikost a poskytované produkty. • •Normu mohou používat interní a externí strany, včetně •certifikačních orgánů při posuzování schopnosti organizace plnit •požadavky zákazníka, požadavky zákonů a předpisů •aplikovatelných na produkt a vlastní požadavky organizace. • Proč mít certifikované systémy řízení? • •a) vnitřní důvody (potřeba zlepšování systému organizace a řízení, potřeba vyšší výkonnosti a efektivnosti, zvyšování kvality výsledků práce), •b)reakce na vnější tlaky - trh, zákazníci, instituce (prokazování schopnosti, konkurenční výhoda, trend v EU), •c) současné výrobky a služby se stávají náročnějšími a složitějšími, požadavky současných zákazníků se zvyšují. Termíny a definice dle ISO 9000. •kvalita, jakost – stupeň splnění požadavků souborem inherentních charakteristik •inherentní znamená existující v něčem, zejména jako trvalá charakteristika • •požadavek – potřeba nebo očekávání, které jsou stanoveny, obecně se předpokládají, nebo •jsou závazné • •produkt – výsledek procesu („produkt“ může znamenat také „službu“), • •spokojenost zákazníka – vnímání zákazníka týkající se stupně splnění jeho požadavků • •systém managementu – systém pro stanovení politik a cílů a k dosažení těchto cílů • •systém managementu kvality – systém managementu pro vedení a řízení organizace •pokud se týče kvality • •management – koordinované činnosti k vedení a řízení organizace • •proces – soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně působících činností, které •přeměňují vstupy na výstupy, • •dodavatel - organizace nebo osoba, která poskytuje produkt, • •zákazník – organizace nebo osoba, která přijímá produkt, • Kvalita nemusí být to, co si o tom myslíme my. Důležité je, jak kvalitu vnímá zákazník. pět ukazatelů kvality ve službách: hmatatelnost, spolehlivost, schopnost reagovat, důvěryhodnost a empatie Osm zásad managementu kvality •1. Zaměření na zákazníka •2. Vedení a řízení zaměstnanců (vůdčí role) •3. Zapojení zaměstnanců •4. Procesní přístup •5. Systémový přístup managementu •6. Neustálé zlepšování 7.Přístup k rozhodování zakládající se na • faktech •8. Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy • POŽADAVKY NA ORGANIZACI (čl. 4.1) Organizace musí •určovat procesy potřebné pro QMS a stanovit, jak jsou tyto procesy v organizaci aplikovány •určovat posloupnost a vzájemné působení procesů, •určovat kritéria a metody potřebné pro zajištění efektivního fungování a řízení procesů, •zajišťovat dostupnost zdrojů a informací pro podporu fungování a pro jejich monitorování, •monitorovat, měřit a analyzovat procesy, •uplatňovat opatření nezbytná pro dosažení plánovaných výsledků a pro neustálé zlepšování procesů, •určit typ a rozsah řízení procesů, pro které používá externí zdroje BD05299_ Procesní mapa Proc_map NEOCORK •RÁMEC PRO KLASIFIKACI PROCESŮ (PROCESS CLASSIFICATION •FRAMEWORK) (American Produktivity & Quality Center, 1991) •http://www.docstoc.com • • •1. POROZUMĚNÍ TRHŮM A ZÁKAZNÍKŮM • •2. VYTVÁŘENÍ VIZE A STRATEGIE • •3. NAVRHOVÁNÍ PRODUKTŮ A SLUŽEB • •4. TRH A PRODEJ • •5. VÝROBA A DODÁVÁNÍ ZBOŽÍ (pro výrobní organizace) • •6. VÝROBA A DODÁVÁNÍ SLUŽEB • •7. FAKTUROVÁNÍ A POSKYTOVÁNÍ SERVISU ZÁKAZNÍKŮM • •8. ROZVÍJENÍ A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ • •9. ŘÍZENÍ INFORMAČNÍCH ZDROJŮ • •10. ŘÍZENÍ FINANČNÍCH A HMOTNÝCH (FYZICKÝCH)ZDROJŮ • •11. PROVÁDĚNÍ PROGRAMU ENVIRONMENTÁLNÍHO ŘÍZENÍ • •12. ŘÍZENÍ EXTERNÍCH VZTAHŮ • •13. ŘÍZENÍ ZMĚNY A ZDOKONALOVÁNÍ Řídící a realizační procesy „Štábní„ a podpůrné procesy Znázornenie postupnosti a vzájomného pôsobenia procesov SM RIADENIE EXTERNÝCH VZŤAHOV Sledovanie externého prostredia Zameranie na zákazníka VYTVÁRANIE VÍZIE A STRATÉGIE Definovanie podnikateľskej koncepcie a stratégie Vytváranie stratégie zdrojov Navrhovanie organizačnej štruktúry a vzťahov medzi organizačnými jednotkami a úrovňami PLÁNOVANIE REALIZÁCIE PRODUKTU Určovanie potreby tvorby procesov, dokumentov, záznamov a zdrojov špecifických pre produkt Určenie činností overovania, validácie, monitorovania, merania, kontroly a skúšania TRH A PREDAJ (PROCESY TÝKAJÚCE SA ZÁKAZNÍKA) Uvádzanie produktu na trh Komunikácia so zákazníkom Určovanie požiadavok týkajúcich sa produktu Preskúmavanie požiadaviek zákazníka týkajúcich sa produktu Zariaďovanie objednávok do výroby a procesov dodávania Riadenie spätnej väzby od zákazníka, vrátane vyriešenia jeho sťažností NÁKUP PRE REALIZÁCIU PRODUKTU Určovanie a preskúmavanie požiadavkou na nakupovaný produkt Identifikácia, hodnotení, overovanie a výber dodávateľa produktu Vysporiadavanie zmlúv a objednávok Overovaní nakupovaného produktu Zabezpečenie ochrany nakúpeného produktu Uvoľnenie a predávanie pre použitie VÝROBA A DODÁVANIE PRODUKTU Príprava výroby (realizácia) Riadenie výroby alebo poskytovanie služieb Výrobné, technické alebo technologické procesy, činnosti alebo operácie Dodávanie (predávanie) Vyúčtovanie so zákazníkom KONTROLA, MONITOROVANIE, MERANIE A ANALÝZA Riadenie nezhodného produktu Monitorovanie spokojnosti zákazníka Vykonávanie opatrení k náprave nezhôd Určovanie a vykonávanie preventívnych opatrení ZLEPŠOVANIE A RIADENIE ZMENY Zdokonaľovanie a zlepšovanie procesov a systémov Zlepšovanie existujúcich produktov/služieb RIADENIE INFORMAČNÝCH ZDROJOV Tvorba a rozvoj podnikových informačných systémov Riadenie dokumentov a záznamov URČOVANIE A POSKYTOVANIE ZDROJOV Riadenie finančných zdrojov Riadenie hmotných zdrojov ROZVÍJANIE A RIADENIE ĽUDSKÝCH ZDROJOV Metodika realizace procesního přístupu •Identifikace a popis procesů •Definování cílů a užitku •Stanovení výsledků procesů a jejich kvantifikace (stanovení opatření a měřených veličin) •Analýza dosahovaných hodnot •Změna opatření, popř. i měřených veličin •Zlepšování procesu Registr procesů a určení odpovědností Procesy a subprocesy Odpovědnost 1. VYTVÁŘENÍ VIZE A STRATEGIE SO-PP GŘ-PM OŘ TŘ MAP VEDS VEDK VEDP VEDM EX 1.1 Sledování vnějšího (externího) prostředí 1.1.1 Identifikování a analyzování potřeb trhu 1.1.2 Předvídání vývoje odvětví 1.1.3 Porozumění trhům a zákazníkům 1.1.4 Analyzování konkurence a porozumění konkurenci 1.1.5 Analyzování dodavatelů a porozumění dodavatelům 1.1.6 Identifikování ekonomických trendů 1.1.7 Identifikování zákonných požadavků, požadavků předpisů a ostatních požadavků 1.1.8 Porozumění ekologickým zájmům POŽADAVKY NA DOKUMENTACI (čl. 4.2) Dokumentace SMJ musí zahrnovat: •prohlášení o politice a cílech kvality, •příručku kvality, •dokumentované postupy, •dokumenty pro plánování, fungování a řízení procesů •požadované záznamy. PE01616_ pozn. 1: „Dokumentovaný postup“ tj. postup je vytvořen, dokumentován, uplatněn a udržován. pozn. 2: Rozsah dokumentace s ohledem na a) velikost organizace a druh činnosti, b) složitost procesů a jejich vzájemné působení, c) odbornou způsobilost zaměstnanců. Pozn. 3: D může mít jakoukoli formu nebo může být na jakémkoli typu média. Znázornění struktury jednotlivých úrovní dokumentace Příručka kvality (čl. 4.2) •Organizace musí vytvořit a udržovat příručku kvality, •která obsahuje: • a)předmět a rozsah QMS, včetně zdůvodnění případného vyloučení některého z požadavků normy, b)dokumentované postupy v QMS nebo odkazy na tyto postupy, c)popis vzájemného působení mezi procesy QMS d) • Řízení dokumentů (čl. 4.2) •Dokumenty SM musí být řízeny. •Musí být vytvořen postup pro: •schvalování dokumentů z hlediska přiměřenosti před vydáním •přezkoumávání, příp. aktualizace a opakované schvalování, •identifikace změn a aktuálních verzí dokumentů, •zajištění dostupnosti příslušných verzí aplikovatelných dokumentů v místech jejich používání, •zajištění trvalé čitelnosti a snadné identifikace dokumentů, •zajištění identifikace a distribuce dokumentů externího původu, •zabránění neúmyslného používání zastaralých dokumentů. • • • Řízení záznamů (odst. 4.2.4) Povinné záznamy o jakosti: kap. 5: Odpovědnost vedení: • výsledky přezkoumání SJ vedením kap. 6: Řízení zdrojů: • o vzdělání, výcviku a kvalifikaci zaměstnanců kap. 7: Realizace produktu: • přezkoumání požadavků na produkt • vstupy pro návrh a vývoj • výsledky verifikace návrhu a vývoje a následných činností • změny návrhu a vývoje • výsledky přezkoumání změn návrhu a vývoje • výsledky hodnocení dodavatelů • identifikace produktu za účelem sledování (pokud je vyžadováno) • o poškození/zmizení vlastnictví zákazníka • z validace procesů • z báze pro kalibraci měřidel • z kalibrací měřicích a monitorovacích zařízení • o předchozích měřeních, pokud se zjistí nezpůsobilost měřicího zařízení kap. 8: Měření, analýzy, zlepšování: • o shodě produktu s přejímajícími kritérii • o řízení neshodných produktů • • • o výsledcích nápravných opatření • o výsledcích preventivních opatření Odpovědnost managementu (čl. 5.1) •Vrcholové vedení musí poskytovat důkazy o •své angažovanosti a aktivitě při vytváření a •implementaci QMS a při jeho zlepšování •prostřednictvím • a)komunikace o tom, jak je důležité plnit požadavky zákazníka, zákonné požadavky a požadavky předpisů, b)stanovování politiky kvality, c)zajišťování, že jsou stanoveny cíle kvality, d)prováděním přezkoumání SM, e)zajišťováním dostupnosti zdrojů. BD04972_ Zaměření na zákazníka (čl. 5.2) –Vrcholové vedení musí zajistit, aby byly –stanovovány požadavky zákazníka a aby –byly plněny s cílem zvyšovat jeho –spokojenost. – a)systematické zkoumání požadavků zákazníka, b)rychlé a efektivní uspokojování těchto požadavků, c)monitorování a měření spokojenosti zákazníka, d)zkoumání požadavků jiných zainteresovaných stran. – –ZÁKAZNICKY ORIENTOVANÁ ORGANIZACE BD05584_ Politika kvality (čl. 5.3) •Celkové záměry a zaměření organizace ve vztahu •ke kvalitě oficiálně vyjádřené vrcholovým •vedením. •Politika kvality musí a)odpovídat záměrům organizace, b)obsahovat závazek k plnění požadavků a k neustálému zvyšování efektivnosti QMS, c)poskytovat rámec pro stanovování a přezkoumávání cílů kvality, d)být v organizaci sdělována a pochopena a e)být přezkoumávána z hlediska neustálé vhodnosti. • Plánování (čl. 5.4) Cíle kvality –Vrcholové vedení musí zajistit, –aby pro příslušné organizační –jednotky a úrovně v organizaci –byly stanoveny cíle kvality včetně –cílů potřebných pro splnění –požadavků na produkt. Cíle kvality –musí být měřitelné a musí být v –souladu s politikou kvality. – –Při stanovení cílů jakosti bere vedení v úvahu: -současné a budoucí potřeby organizace a trhu, -sladění cílů se strategií organizace, -zjištění z přezkoumání managementu, -současné provedení produktu a výkonnost procesů, -výsledky měření spokojenosti zákazníků a ostatních zainteresovaných stran, -analýzu konkurence a příležitosti ke zlepšování, -potřebné zdroje. BD05515_ PROCES QUALITY MANAGEMENT (PQM) •IDENTIFIKUJEME CÍLE A ČINNOSTI, KTERÉ JSOU KRITICKÉ PRO JEJICH •DOSAŽENÍ A POSKYTNEME ZPŮSOB MĚŘENÍ ÚSPĚŠNOSTI. • •SHROMÁŽDĚNÍ CÍLŮ •POROZUMĚNÍ POSLÁNÍ •KRITICKÉ FAKTORY ÚSPĚŠNOSTI (KFÚ) – věci, které je třeba udělat, aby •tým dosáhl úspěchu, nejdůležitější dílčí cíle. •NA ČEM NEJVÍCE ZÁLEŽÍ •PRIORITY •DOKUMENT •NEJKRITIČTĚJŠÍ PROCESY • A – vynikající výkonnost • B – dobrá výkonnost • C – slabší výkonnost • D – špatná výkonnost • E – žádná nebo velmi špatná výkonnost nebo proces neexistuje • Plánování QMS (čl. 5.4.2) TERMÍN (měsíc/rok) AKCE POPIS ZDROJE ODPOVÍDÁ 01/2010 Interní audit EMS a hodnocení souladu Bude proveden ve shodě s požadavky čl. 4.5.5 normy ISO 14001 postupem dle čl. 11.3 Příručky kvality. Předmětem auditu budou všechny prvky v rozsahu EMS.Hodnocení souladu bude provedeno ve shodě s požadavky čl. 4.5.2 normy ISO 14001 jako součást interního auditu postupem dle čl. 11.2 Příručky kvality 10 tis. Kč PM 01/2010 Přezkoumání EMS vedením společnosti Bude provedeno v souladu s požadavky čl. 4.6 normy ISO 14001 a čl. 11.4 Příručky kvality na základě zprávy PM o výkonnosti EMS v roce 2008 a o stavu přípravy společnosti na certifikaci EMS. 5 tis. Kč PM 02/2010 Certifikační audit EMS Bude proveden vybraným certifikačním orgánem za účelem prokázání shody EMS LogiPark, a.s., s požadavky normy ISO 14001. 50 tis. Kč PM 10/2010 Interní audit QMS a EMS a hodnocení souladu Bude proveden ve shodě s požadavky čl. 8.2.2 normy ISO 9001 a čl. 4.5.5 normy ISO 14001 postupem dle čl. 11.3 Příručky kvality. Předmětem auditu budou všechny prvky v oblasti použití QMS a EMS.Hodnocení souladu bude provedeno ve shodě s požadavky čl. 4.5.2 normy ISO 14001 jako součást interního auditu postupem dle čl. 11.2 Příručky kvality 15 tis. Kč PM 11/2010 2. dozorový audit QMS a 1. dozorový audit EMS Dozorové audity budou provedeny vybraným certifikačním orgánem za účelem prokázání schopnosti uplatňovat, udržovat a zlepšovat QMS a EMS ve shodě s požadavky norem ISO 9001 a ISO 14001. 50 tis. Kč PM 02/2011 Přezkoumání systému managementu (QMS- EMS) vedením společnosti Bude provedeno v souladu s požadavky čl. 5.6 normy ISO 9001 a čl. 4.6 normy ISO 14001 a čl. 11.4 Příručky kvality na základě zprávy PM o výkonnosti SM (QMS-EMS) v roce 2010. 5 tis. Kč PM Předpokládané požadavky na zdroje pro vytvoření, zavedení a udržování certifikovaného systému managementu v roce 2010 135 tis. Kč PŘ a GŘ Povinnost, pravomoc a komunikace (čl. 5.5) •Povinnost a pravomoc •Vrcholové vedení musí zajistit, aby povinnosti a pravomoci byly v organizaci •stanoveny a sdělovány. • •Představitel managementu •Vrcholové vedení musí jmenovat člena managementu, který bez ohledu na jiné •povinnosti musí mít povinnost a pravomoc k řízení, monitorování, hodnocení a •koordinování QMS a příp. k dalším činnostem, které se týkají QMS. • •Interní komunikace •Vrcholové vedení musí zajistit vytvoření vhodných komunikačních cest v •organizaci a fungování komunikace týkající se QMS. •Např.: řízená komunikace na pracovištích, pracovní porady, nástěnky, interní zpravodaj, •intranet, e-mail a internetové stránky, pohovory s pracovníky, řešitelské, zlepšovatelské n. •projektové týmy, kroužky jakosti apod. Přezkoumání managementu (čl. 5.6) –Vrcholové vedení musí v plánovaných –intervalech přezkoumávat QMS, aby –byla zajištěna jeho neustálá vhodnost, –přiměřenosti a efektivnosti. – –Přezkoumání musí zahrnovat posouzení –příležitostí pro zlepšování a potřebu –změn, včetně politiky a cílů kvality. – –Musí se udržovat záznamy z –přezkoumání. – –Pozn.: Doporučený interval přezkoumání –stanovený na jeden rok může být ve –specifických případech prodloužen nebo –zkrácen. • PE01460_ •Vstup pro přezkoumání (odst. 5.6.2) •musí zahrnovat informace o: •výsledcích auditů, •zpětné vazbě od zákazníka, •výkonnosti procesů a shodě produktu, •stavu preventivních opatření a opatření k nápravě, •opatřeních z předchozích přezkoumání managementu, •změnách, které by mohly ovlivnit QMS •doporučeních pro zlepšování. • •Výstup z přezkoumání (odst. 5.6.3) •musí zahrnovat rozhodnutí a opatření vztahující se: •ke zlepšování QMS a jeho procesů, •ke zlepšování produktu ve vztahu k požadavkům zákazníka, •k potřebám zdrojů. • • Monitorování a měření (čl. 8.2) •Organizace musí plánovat a uplatňovat procesy monitorování, •měření, analýzy a zlepšování, které jsou potřebné a)pro prokázání shody produktu, b)pro zajištění shody QMS, c)pro neustálé zlepšování efektivnosti QMS • •8.2.1 Spokojenost zákazníka •8.2.2 Interní audit •8.2.3 Monitorování a měření procesů •8.2.4 Monitorování a měření produktu • Spokojenost zákazníka •Jako jeden ze způsobů měření výkonnosti QMS je ve společnosti uplatňováno •monitorování informací týkajících se toho, jak zákazník vnímá způsob (kvalitu) plnění •jeho požadavků. • •Přímé metody, např. •dotazováním zákazníka, jak je společnost hodnocena jako dodavatel pokud zákazník provádí hodnocení dodavatelů dle čl. 7.4.1 ISO 9001, •při vyřizování záležitostí zpětné vazby od zákazníka, včetně stížností zákazníka (metoda kritických událostí - řešení a vyhodnocování stížností, reklamací, námětů apod.),. •dotazováním zákazníka (zjišťováním) na důvody případného vyřazení nebo neúspěchu ve výběrovém řízení pro zadanou zakázku, •dotazování na spokojenost s úrovní poskytovaných poskytnutých služeb, např. při vyřizování objednávky, při předávání a přebírání hotového díla apod., •požádáním zákazníka o vyplnění dotazníku nebo účastí v anketě spokojenosti • •Nepřímé metody, např. •vývoje celkového obratu a hospodářských výsledků, případně i vývoje obratu jednotlivých zákazníků, se kterými společnost spolupracuje dlouhodoběji, •vývoje počtu a objemu zakázek, •úspěšnosti ve výběrových řízeních pro zadanou zakázku, Audit SM •a) interní audit •Interní audit, je audit prováděný tzv. první stranou. To znamená, že tento audit provádí společnost •sama, vlastními zaměstnanci, nebo externím specialistou jako sebekontrolu a sebehodnocení. • •b) zákaznický audit •Zákaznický audit je tzv. audit prováděný druhou stranou. Audit je prováděn na základě dohody mezi •společností a zákazníkem dohodnuto, a to na základě požadavku zákazníka, který má zájem prověřit, •zda je společnost schopna poskytovat produkt nebo služby, které splňují jeho požadavky. Audit •provádí určení zaměstnanci zákazníka, nebo externí specialista (specialisté) z pověření zákazníka. • •c) certifikační a dozorový audit •Jedná o audit prováděný tzv. třetí stranou. Třetí stranou může být vybraná osoba, splňující určené •požadavky, zejména akreditaci pro příslušný obor a nezávislost. Na základě úspěšného absolvování •certifikačního auditu vydá externí organizace auditované společnosti certifikát, kterým potvrzuje, že •systém managementu je ve shodě s požadavky příslušné kriteriální normy. • •d) mimořádný audit QMS •Mimořádný audit QMS, nebo některého z jeho prvků je prováděn mimo plán na základě a to obvykle •v následujících případech: •došlo, ke změnám, které by mohly ovlivnit QMS, •byly zjištěny závažné systémové neshody v QMS, •byl zjištěn výskyt odchylek, nehod a/nebo nedostatků v některém z procesů QMS, činností nebo neshod produktu, •jako součást plánování a přípravy nového produktu, nebo náročné zakázky apod.. Monitorování a měření procesů •Aplikace vhodných metod monitorování a •podle okolností měření procesů QMS. Tyto •metody musí prokazovat schopnost procesů •dosahovat plánované výsledky. Nejsou-li •plánované výsledky dosaženy, musí být •učiněna vhodná náprava a provedeno •nápravné opatření. Monitorování a měření produktu (čl. 8.2.4) •Charakteristiky produktu musí být monitorovány a •měřeny v příslušných etapách procesu realizace •produktu v souladu s plánovaným uspořádáním •činností (např. pracovní a technologické postupy, •kontrolní a zkušební plány). • •Musí být udržovány důkazy o shodě s přejímacími •kritérii. • •Produkt nesmí být uvolněn a dodán zákazníkovi, •dokud nejsou uspokojivě dokončeny plánované •činnosti. Řízení neshodného produktu (čl. 8.3) •Organizace musí zabránit nezamýšlenému •použití nebo dodání produktu, který není ve •shodě s požadavky. • •Musí se udržovat záznamy o povaze neshod •a všech provedených opatření. • •Je-li produkt opraven, musí být podroben •opakovanému ověřování. • •Zjistí-li se neshodný produkt až po dodání •nebo po zahájení jeho používání, musí •organizace provést opatření odpovídající •důsledkům neshody, nebo možným •důsledkům. PE01605_ Analýza dat (čl. 8.4) •Organizace musí určovat, •shromažďovat a analyzovat •vhodné údaje získané z •monitorování a měření a jiných •odpovídajících zdrojů. • •Analýza musí poskytnout •informace týkající se a)spokojenosti zákazníků, b)shody s požadavky na produkt, c)charakteristik a trendů procesů a produktů, včetně příležitostí pro preventivní opatření d)dodavatelů. BS00580_ Zlepšování (čl. 8.5) •Organizace musí neustále zlepšovat efektivnost QMS a to využíváním •politiky kvality, •cílů kvality, •výsledků auditů, •analýzy údajů, •opatření k nápravě, •preventivních opatření a •přezkoumání managementu. • •Nápravná opatření – opatření k odstranění příčiny zjištěné •neshody nebo jiné nežádoucí situace. • •Preventivní opatření – opatření k odstranění příčiny potenciální •neshody nebo jiné nežádoucí potenciální situace. Postup provádění nápravného opatření •A) přezkoumání neshody •Výstupem přezkoumání neshody by měla být identifikace a určení jejího obsahu, rozsahu a dopadu, zejména •v případě významných neshod a neshod, o jejichž zjištění je pořízen a společnosti předán písemný záznam •(stížnost, reklamace, zpráva o výsledku interního auditu, zpráva o výsledku kontrolní akce úřadu nebo organu •apod.), jejich písemný popis. •B) určení příčiny neshody •Způsobů, jak stanovit příčiny neshody je více, od analýzy provedené samotným zaměstnancem (např. u •malých neshod produktu, viz výše) až po analýzu provedenou pracovním týmem sestaveným jednatelem, •PV, příslušným VED, nebo vyšetřovacím orgánem. •Příčiny neshod lze obvykle přiřadit některému z následujících faktorů: •návrh a vývoj, příprava realizace (chyby dokumentace, postupů, požadavků, konstrukce, technologie nebo metod atd.), •chyby v organizaci, v systému nebo ve způsobilosti procesů, např. chyby ve struktuře a designu systému nebo jeho procesů (např. nízká efektivita nebo výkonnost procesů, nadbytečné procesy, zbytečná složitost), nadměrná byrokracie, formalismus, nebo zkostnatělost, nebo naopak nestabilita systému nebo procesů, nejasně vymezené působnosti, odpovědnosti a pravomoci, nedostatek kontroly (příp. bezvládí až chaos), absence plánování nebo nekvalitní plánování (přemíra operativních řešení, intuitivního rozhodování apod.), •lidský faktor, např. vědomé chyby (záměrné chyby, chyby z nedbalosti, chyby zatajované), chyby z nedostatku znalostí (nedostatečná odborná způsobilost, nedostatky ve výcviku), chyby z nedostatku soustředění, pozornosti (pracovník je vyrušován, pracovník je pod časovým tlakem, práce je stereotypní),sociální a psychologické faktory (špatné sociální klima, špatné mezilidské vztahy, málo motivující prostředí, diskriminace, šikana apod.). •chyby v určování, poskytování nebo v údržbě strojů, technických zařízení, přístrojů nebo nástrojů, •chyby, vady a nedostatky výstupů uvolněných z předchozích procesů, činností nebo operací (chybná data nebo informace, vady materiálů nebo produktů apod.), •nevyhovující prostory a pracovní prostředí - fyzikální a mechanické faktory (nedostatek místa, nedostatek osvětlení, nevyhovující umístění nebo vybavení pracoviště, hluk, teplota, náročné klimatické podmínky, prašnost, působení chemických látek apod.), •C) vyhodnocování potřeb opatření, kterým se zajistí, že se neshody znovu nevyskytnou •D) určování a implementace potřebných opatření, včetně zadání a specifikace požadovaného cílového •stavu (hodnoty), odpovědnosti za provedení opatření a sjednání nápravy (dosažení požadovaného stavu), •určení prostředků a časového rámce, ve kterém má být opatření provedeno. •E) zaznamenávání výsledků provedených opatření, •F) přezkoumání efektivnosti provedených nápravných opatření