Ekonomicko-organizační poradenství Plánování akce, implementace, ukončení poradenského procesu Švandová Eva MCj01557170000[1] Odměňování poradce nSmlouva s pevnou cenou – kalkulace na základě nákladů (klientovi není představována), jednorázové nsmlouva s cenou na základě nákladů – pevná částka (prémie ) plus náklady nsmlouva s cenou na základě výkonu – honoráře podmíněné výsledky tzv. kontingenční honorář n n Ceny vybraných organizačních poradců - národní registr Kalkulační metoda – podniková ekonomika nfirma musí stanovit průměrnou míru zisku, kterou přičte ke kalkulaci vlastních nákladů = kalkulace ceny nového výrobku nVýhoda - je zaručená míra zisku, jednoduchost, transparentnost nNevýhoda - neodráží reálnou situaci na trhu (nebere ohled na poptávku a konkurenci n n •přímý materiál •přímé mzdy •ostatní přímé náklady •výrobní režie --------------------------- = vlastní náklady výroby •správní režie •zásobovací režie ------------------------------ = vlastní náklady výkonu •odbytové náklady ------------------------------ = úplné vlastní náklady výkonu •zisk ------------------------------------- = výrobní cena •obchodní a odbytové přirážky ------------------------------------------ = prodejní cena bez DPH •DPH ------------------------------------------- Prodejní cena s DPH Plánování akce nVypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému nVolba z alternativních šetření nPředložení návrhů klientovi nPříprava na implementaci řešení nDiagnostika X plánování akce → systematické vyhledávání faktů X inovace a tvořivost Úloha klienta nDůležité aktivnější zapojení klienta než v diagnostické fázi nDůvody: qJedná se o rozsáhlou činnost, klient musí být seznámený s přístupem a souhlasit s ním qNutná mobilizace schopných lidí v podniku qMožnost zaměstnanců podílet se na projektování a plánování práce qVytváří se angažovaný přístup nutný k implementaci qMožnost získání nových vědomostí zákazníkem Orientace přípustných řešení Prednaska2 Zdroje zkušeností nPředešlé zakázky nPoradcovy záznamy a dokumentace o organizaci nOdborná literatura nKolegové nZaměstnanci zadavatelské organizace Tvůrčí myšlení nVzájemné propojení věcí a myšlenek dříve navzájem nesouvisejících nFáze tvůrčího myšlení: qPříprava qÚsilí qInkubace qProniknutí do podstaty qVyhodnocení n První dvě fáze vyžadují analytické myšlení. Tři poslední fáze vyžadují odklad úsudku a volný chod myšlenek. Dobrá je budjná fantazie. Důležitá je kvantita ne kvalita. Techniky tvůrčího myšlení nBrainstorming nSynektika nSoupis atributů nNucené vztahy nMorfologická analýza nLaterální myšlení nSeznamy Překážky tvůrčího myšlení ndobrovolné – úcta k autoritě npřesvědčení existence jedné správné odpovědi nkonformita nposkytnutí očekávané odpovědi nnedostatek úsilí pochybovat o evidentním nunáhlené hodnocení nobavy ze zesměšnění Vypracování a hodnocení alternativ nproblém – existence dvou alternativ → fázovaný přístup njedná se o klasický rozhodovací problém nvolba kritérií qúplnost qoperacionalita qměřitelnost qneredundance qa minimálnírozsahu n Rozhodovací problém V1 V2 K1 H11 H12 K2 H21 H22 K3 H31 H32 S nvšechny varianty odpovídají minimálním hodnotám kritérií nje možné ohodnotit kritéria vahami n n Předložení návrhu akce klientovi nkombinace písemné a ústní prezentace nnezahltit klienta nobjasnit rizika nobjasnit podmínky, které musí klient vytvořit a udržet nnejen co, ale jak implementovat Zde může úloha poradce skončit Ovlivňování novlivňovat??? ANO ve smyslu ═> zaktivizovat zákazníka v jeho vlastním zájmu - ne manipulovat v zájmu poradce nprokázat technickou kvalifikovanost nprojevovat profesionální integritu při práci nužívat logického argumentu (důrazné přesvědčování nrozvíjet společné vize nvyužívat účast a důvěru nvyužívat odměn a trestů nvyužívat nervozity a stresů Implementace nPro zopakování: Jaké fáze předcházeli? nČtvrtá fáze poradenského procesu nImplementace změn, které znamenají skutečné zlepšení nKrajní situace: qK implementaci nedojde qPoradce nenajde řešení nKognitivní disonance q n Role poradce při implementaci nZodpovědnost za implementaci – klient nPři rostoucí komplexnosti problému je vhodná spolupráce poradce nPoradce nemusí být pokud: qJednoznačný problém qKlient chápe problém nKlientovo vnímání poradce ve fázi implementace (nejen v této fázi) → další náklady – jak je minimalizovat? q n Plánování a sledování implementace nČasový plán nVymezení odpovědnosti nRychlá změna nStanovení metrik implementace nPružnost nSledování implementace nPravidelné hodnocení postupu implementace n n Udržování a kontrola nI bez přítomnosti poradce nNebezpečí recidivy nCo má být kontrolováno a v jaký časový okamžik (třeba stanovení poradcem) nKontrola nejen skrz uzávěrky ! n Ukončení nPoslední fáze poradenského procesu nVymezeno poradenskou smlouvou nNutnost vyhodnotit zakázku qPřínos pro klienta qPoradenský proces nPoradcovu práci hodnotí klient i poradce sám nZávěrečná zpráva Hodnocení přínosu nNové schopnosti nNové systémy a chování nNová výkonnost Schopnosti Systémy Výkonnost Hodnocení procesu nProjekt zakázky nKvantita a kvalita vstupů nPoužitý poradenský styl nŘízení zakázky poradcem a klientem Závěrečná zpráva nOdkazy na předcházející zprávy nUcelený přehled vykonané práce nSkutečný přínos nDoporučení do budoucna Děkuji za pozornost