DODAVATELE Čeští i evropští spotřebitelé by upřednostnili mléko ve skleněných lahvích Kdyby bylo v obchodě k dispozici, upřednostnilo by mléko v skleněných lahvích 41 procent českých spotřebitelů. Jogurtům ve skle by dalo přednost dokonce 46 procent spotřebitelů. V segmentu jogurtů je sklo nejvíce preferovaným obalovým materiálem a to jak mezi českými, tak i evropskými spotřebiteli. Vyplynulo to z exkluzivního průzkumu, který pro Evropskou federaci výrobců obalového skla (FEVE) provedla agentura InSites. Tento rozsáhlý průzkum, kterého se zúčastnilo 6 200 evropských domácností, je jedním z nejkomplexnějších, jaký kdy v obalovém průmyslu proběhl. Uskutečnil se ve dvanácti evropských státech, včetně České republiky. „Evropané považují sklo za nejlépe recyklovatelný obalový materiál a věří, že je také nejšetrnější k životnímu prostředí. Dávají přednost sklu, protože zachovává chut a chrání proti kontaminaci," uvedl prezident FEVE Dominique Tombeur. „Tento průzkum je důležitým potvrzením toho, že spotřebitelé vnímají sklo jako obalový materiál, který více než jiné materiály zhodnocuje balený výrobek." K největším příznivcům mléka ve skle patří Italové, kde je preferuje 57 procent spotřebitelů, nejmenší zájem mají naopak Portugalci (10 procent). Situace u našich nejbližších souseduje podobná jako v ČR, např. v Rakousku by mléko ve skle upřednostnilo 47, v Německu 41 a v Polsku dokonce 52 procent spotřebitelů. V Evropě by mléko ve skle upřednostnilo 40 procent spotřebitelů. Obdobná situace jako u mléka je u jogurtů. Mezi největší zastánce jogurtů ve skle patří Italové (50 % preferujících spotřebitelů) a Turci (dokonce 58 %). Na druhé straně pomyslného žebříčku jsou opět Portugalci (18 %). Ze sousedních států jsou na tom Německo (42 %) a Rakousko (48 %) podobně jako Česká republika, v Polsku preferuje jogurty ve skle 34 % spotřebitelů. V celé Evropě jogurty ve skle preferuje 38 procent spotřebitelů a sklo je tak nejpreferovanějším obalem v tomto segmentu (následují plastové obaly preferované 34 % a kartónové obaly upřednostňované 22 % spotřebitelů). Dejte spotřebitelům vybrat Průzkum ukázal, že ačkoliv velká část spotřebitelů preferuje koupi mléka a jogurtů v ekologických skleněných obalech, je nabídka těchto výrobků ve většině obchodů omezená a spotřebitelé tak mají jen omezenou možnost volby. Dominique Tombeur k tomu říká: „Spotřebitelé mají rádi sklo, cenísi ho, a kde mohou, dávají mu přednost. Cílem naší nové kampaně ,Sklo je jasná volba'je apelovat na značkové výrobce a prodejce, aby nabízeli více produktů balených ve skle, a uspokojili tak lépe potřeby spotřebitelů." Kdyby byl v nabídce vašeho obchodu, který z obalových materiálů byste upřednostnili při nákupu následujících produktů? (sklo) Země Mléko Jogurty Evropa 40 % 38 % Česká republika 41 % 46 % UK 37 % 17 % Nizozemí 33 % 29 % Německo 41 % 42 % Francie 31 % 36 % Polsko 52 % 34 % Rakousko 47 % 48 % Portugalsko 10% 18% Španělsko 38 % 45 % Itálie 57 % 50 % Řecko 39 % 30 % Turecko 54 % 58 % Zelená volba Polovina dotazovaných věří, že sklo má větší pozitivní dopad na životní pro- středí než ostatní obalové materiály, jako jsou plasty, plechovky a kartony. Sklo hodnotili jako obalový materiál nejšetrnější k životnímu prostředí, protože je stoprocentně recyklovatelný a znovu použitelný. Devět z deseti Evropanů ví, že sklo může být znovu a znovu recyklováno, aniž by se tím snížila jeho kvalita nebo vlastnosti: 82% spotřebitelů uvedlo, že recyklují a jsou přesvědčení, že recyklace má smysl. V čele žebříčku je Německo a Rakousko, tedy země, ve kterých 90 % domácností vrací své lahve a sklenice k recyklaci. METODOLOGIE PRŮZKUMU Kvantitativní průzkum byl provedený nezávislou společností InSites prostřednictvím on-line dotazníků. Cílem bylo získat přehled o znalostech, postojích a chování spotřebitelů ohledně obalového skla ve vztahu k ostatním obalovým materiálům. Účastníci srovnávali následující obalové materiály: sklo, plasty, nápojový karton, plechovky a plechové konzervy. Průzkumu se účastnilo 6 200 spotřebitelů z 12 evropských zemí (více než 500 respondentů z každé země): Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Rakousko, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Francie, Polsko, Česká republika, Řecko, Turecko. Věk respondentů se pohyboval mezi 18 a 54 lety, sběr dat probíhal od 4. do 14. září 2008. Více o spotřebitelském průzkumu na www.feve.org. Vytištěno na papíru Novatech 130 g/m2, obálka Novatech 250 g/m2 dodávaném společností antalis® FEVE (Federation Européenne du Verre d'Emballage) je Federace evropských výrobců obalového skla a strojově vyráběného stolního skla. Členské společnosti vyrábějí v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku a v Turecku skleněné láhve, sklenice a/nebo stolní sklo, jako jsou skleničky. Evropa je největším výrobcem obalového skla na světě. Federace zastupuje výrobce obalového skla na mezinárodní a zejména na evropské úrovni a slouží jako fórum pro diskusi o společných otázkách. FEVE vede dialog s evropskými institucemi a agenturami o životním prostředí, obchodu a dalších důležitých otázkách. Federace podporuje používání obalového skla a jeho recyklaci a organizuje akce na propagaci obalového skla na národní úrovni. Více na www.feve.org Společnost O-l Miliónkrát za den lidé z celého světa používají skleněné obaly společnosti 0-1, aby si vychutnali ty nejznámější výrobky na světě. 0-1 zaujímá přední postavení na trhu v Evropě, Severní Americe, v asijsko-pacifickém regionu nebo v Latinské Americe. Vyrábí oblíbené, stoprocentně recyklovatelné skleněné obaly, které zachovávají prvotřídní chuf a čistotu obsahu a výrobkům našich zákazníků dodávají vizuální působivost a hodnotu. Společnost, založená v roce 1903, zaměstnává v 80 výrobních závodech ve 22 zemích více než 23 000 lidí. V roce 2008 dosáhly čisté tržby společnosti 7,9 mld. USD. V České republice má O-l (dříve Avi-runion/O-l) dva výrobní závody, jeden v Dubí u Teplic a druhýv Novém Sedle u Karlových Varů. Více na www.o-i.com VETROPACK MORAVIA GLASS (VMG) je přední český výrobce skleněných obalů pro nápoje a potravinářský průmysl. Tržby v roce 2007 dosáhly 2,246 miliardy korun a společnost prodala téměř 900 milionů kusů skleněných obalů. Vetropack Moravia Glass se sídlem v Kyjově a 460 zaměstnanci je dceřinou společností švýcarské skupiny Vetropack Holding AG, předního výrobce skleněných obalů v Evropě. Obrat celé skupiny dosáhl v roce 2007 téměř 700 milionů švýcarských franků a prodej 4,3 miliardy kusů skleněných obalů. Kromě České republiky má Vetropack sklárny také ve Švýcarsku, Rakousku, Chorvatsku, na Slovensku a na Ukrajině. Více na www.vetropack.cz NOKDKID A PASSION for wireless ETIGRAF autorizovaný prodejce TOSHIBA TEC Europe PROFESIONÁLNÍ ŘEŠENI BEZ KOMPROMISU Společnosti TOSHIBA TEC Europe a Nordic ID oznámily Evropské strategické partnerství v oblasti bezdrátových technologií a řešení pro maloobchod, výrobu, zdravotní péči, průmysl, logistiku a bezpečnost. Spojení významných společností s bohatými zkušenostmi otevírá i ŕ našim partnerům nový prostor pro inovace a optimalizace podnikových řešení. NOVÁ ŘADA PŘENOSNÝCH TISKÁREN B-EP Nové tiskárny řady B-EP jsou konstruovány tak, aby odolaly nástrahám každodenního používání v náročných mobilních aplikacích. Odolná konstrukce ochránítiskárnu před pádem z výšky na zem (testováno l,8m). Tiskárna je dodávána ve verzi s maximálníšířkou tisku 2" a 4". Bezdrátové při pojenítiskárny e možné pomocí WiFi, IrDAa Bluetooth technologie, drátové připojeníje realizováno pomocíUSB 2.0 . Tiskárna podporuje standard MicrosoftPOSfor.NET KOMPLETNÍ ŘADA TERMINÁLŮ Nordic ID Všechna zařízení Nordic ID nabízejí svým uživatelům špičkový ergonomický design, vysoký výkon kvalitní evropské zpracování (terminály jsou vyráběny ve Finsku) a mnoho dalších vlastností, pro které by neměla chybět v žádné Vaší aplikaci. Ověřená kvalita a špičkový servis minimalizují náklady na pořízení záložních zařízení, systém pro centrální správu pak snižuje náklady na administraci a snižuje čas potřebný pro implementaci nových aplikací. Nevšední možností je také možnost přizpůsobit barvu plastů u některých zařízení a využít tuto vlastnost například pro rozlišení terminálů podle použití nainstalovaných aplikací. Příjemně Vás překvapí příznivý poměr ceny a výkonu produktů Nordic ID. ETIGRAF, s.r.o. Riegrova 327, 544 01 Dvůr Králové nad Labem, Česká republika Tel.: +420 499 621123, Fax: +420 499 621186, GSM: +420 603 818 136 http://www.etigraf.eu, mail: info@etigraf.eu