Marketing v EU Ing. Alena Klapalová, Ph.D. albra@seznam.cz č.d.634 • seminář úvod do problematiky „povinnosti“ k zápočtu zdroje informací brainstorming ? Témata: v 1. Mezinárodní marketing a MKT v EU (JVT) v 2. Prostředí EU – analýzy v 3. Kultura, prvky kultury v 4. Kultura a chování zákazníků v 5. Mezinárodní marketingový výzkum a MIS v 6. MKT strategie v mezinárodním prostředí v 7. Segmentace a positioning v 8. Produkt v 9. Cena v 10. Distribuce v 11. Komunikace v 12. Veletrhy a výstavy v povinnosti k zápočtu - úkoly: Pasivní účast (méně než 6 přítomností – celých – na seminářích): prezentace 1 sem. práce v daném týdnu v Power Pointu + 1 seminární práce ve Wordu (odevzdaná kdykoliv) + závěrečný test (20 bodů max., 11 bodů min.) – poslední týden výuky nebo dle dohody Aktivní účast (více než 6 přítomností na seminářích): prezentace 1 sem. práce v daném týdnu + test – 13. týden (dle účasti a aktivity a kvality seminární práce) Bodové vyjádření podmínek k zápočtu v Pasivní účast: prezentovaná seminární práce 0 až 7 bodů 2. seminární práce 0 až 10 bodů závěrečný test 11 až 20 bodů v Aktivní účast účast na seminářích 6 až 12 bodů aktivita na seminářích 6 až 12 bodů prezentovaná seminární práce 0 až 7 bodů body z testu minimálně 10 Hodnocení seminární práce v Dodržení tématu - 1 bod v Dodržení zadání - 1 bod v Práce s literaturou - 1-2 body v Kreativita - 1 bod v Prezentace (grafická úroveň) - 1 bod v Složitost - 1 body v Přínos - 1 body téma seminární práce: Podmínky vstupu na vybrané 2 trhy EU (případně i mimo EU, jako jeden z trhů může být i ČR) pro určitý produkt/podnik v rámci odvětví komparace podmínek (+ bariér a pobídek) + analýza konkurence + analýza zákazníků + návrh distribuční strategie + návrh komunikační strategie Zpracování SP a prezentace v jednotlivec v Prezentace od 5. týdne výuky (lze i dříve) – PREZENTACE NUTNÁ v Rozsah – délka prezentace – 20 – 40 minut v Diskuse k problémům zpracování literatura v KLAPALOVÁ, A. Marketing v EU. Brno: Masarykova univerzita, 2003 anebo 2004 (DSO) v SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. v USUNIER, J.C. Marketing across culture. Harlow: Prentice Hall, 2000….. v HOLLENSEN S. Global marketing. Harlow: Prentice Hall, 2007….. v de MOOIJ, M. Consumer behaviour and culture. Thousand Oaks: Sage Publications, 2004. v BRIDGEWATER, S., EGAN, C. International Marketing Relationships. Basingstoke: Palgrave, 2002. v Czinkota, Ronkainen, Schlegemilch, Onkvisit v ………………. zdroje informací o EU: v http://www.komora.cz v http://www.businessinfo.cz v http://www.europa.eu.int v http://www.evropska-unie.cz v http://exporter.ihned.cz v http://www.ihned.cz v http://www.profit.cz v http://www.mam.cz v http://www.czechtourism.cz v http://www.czechtrade.cz v http://www.czechinvest.cz v http://www.mpo.cz v http://www.mze.cz v http://www.researchandmarkets.com v http://www.spcr.cz/cz/ri/index.htm v http://www.econ.muni.cz/stredisko-vedeckych-informaci/infozdroje/informacni-zdroje-v-knihovne/ v http://www.pearsoned.co.uk/hollensen Nike (4. kap.) v http://epubl.luth.se v http://www.essays.se/about/online+marketing+thesis/ MKT v EU – co je stejné a co jiné? ü principy ü pojmy ü metody ü techniky o nástroje o podmínky (prostředí) o konkurence o zákazníci o marketingové praktiky Rozdíly mezi „domácím“ MKT a MKT v EU v kultura: chování, zvyky, rutiny…. business + zákazníci v Data: přístup, spolehlivost v Politiky: zájmy, orientace v Stakeholdeři: business + nonbusiness (primární + sekundární) v makroekonomika v kontrola: možnost kontroly a koordinace/spolupráce Proč firmy vstupují na zahraniční trhy ? DŮVODY: v Ekonomické v Neekonomické v Ofenzivní v Defenzivní v Týkající se získání vstupů v Týkající se produkce v Týkající se prodeje ZÁKLADNÍ ORIENTACE: (způsob marketingového zpracování zahraničních trhů) „koncept EPRG“ Ø Etnocentrická (extenze domácího trhu – exportní marketing) Ø Polycentrická (multinacionální marketing) Ø Regiocentrická (několik zemí – společný trh – EU) Ø Geocentrická (globální marketing) Ø Glokální marketing Ø Interkulturální marketing