Lidský kapitál Vzdělávání a trh práce Lidský kapitál n Různé formy investic do lidí: školní a další vzdělávání, výdaje na zdravotní péči a výživu (zejména v rozvojových zemích). „souhrn znalostí a dovedností člověka, které jsou vytvářeny školním vzděláváním, dalším vzděláváním v průběhu života a praxí“. Lidský kapitál v ekonomické teorii - Termín pro označení znalostí a schopností pracovníka. - Merkantelisté, William Pety – vzdělání za jeden z důležitých faktorů pro ekonomický rozvoj - Adam Smith – vzdělání – investice, která zvyšuje produktivní schopnost člověka a jeho celoživotní příjem. - John Stuart Mill – vzdělání jednotlivců zvyšuje produktivitu práce a přináší kompenzaci za investice do vzdělání. - Schultz a Becker – první pokus o změření míry návratnosti investic do vzdělání. - Gary Becker – nejen na trhu, ale ve všech oblastech člověk porovnává výnosy a náklady každého rozhodnutí Původní teorie lidského kapitálu n Výška příjmů jednotlivce se odvíjí výhradně od jeho schopností a dovedností, ty zase od výše dosaženého vzdělání. n Kritika:Schopnosti a dovednosti – vliv genetiky, kulturních a sociálních faktorů. Vzdělání + další faktory – lepší schopnosti a dovednosti – vyšší příjmy (koeficient alfa 0,6 – 0,8) Třídící hypotéza: Vzdělání nezvyšuje produktivitu jednotlivce n Ale: formálně označuje již dané rozdíly mezi lidmi. n Vzdělání – prostředek k třídění a filtrování lidí. Výše mzdy podle dosaženého vzdělání n příjmy rostou spolu s dosaženým vzděláním n muži s terciárním vzděláním vydělávají v zemích OECD o 56 % více než muži s vyšším sekundárním vzděláním, v ČR se jedná o rozdíl 92 % n ženy s terciárním vzděláním vydělávají v zemích OECD o 53 % více než ženy s vyšším sekundárním vzděláním, v ČR se jedná o rozdíl 65 % n příjmy rostou spolu s věkem – (odměňování ve školství) n příjmy žen jsou nižší než příjmy stejně vzdělaných mužů n ženy s vyšším sekundárním vzděláním vydělávají v ČR o 21 % méně než muži, n ženy s terciárním vzděláním vydělávají v ČR o 32 % méně než muži Výše mezd podle vzdělání n http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/t/C10035FA92/$File/310909C06.pdf n http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/p/3109-09 (podle KZAM) Kvantifikovatelnost LK –přístupy n 1) nejvyšší dokončené vzdělání (ISCED) (osoby ve věku 25-64 let, kteří dosáhli vyšší střední nebo vysokoškolské vzdělání/celkový počet osob ekonomicky aktivního věku) n Nevýhody: n Délka vzdělávání je v jednotlivých zemích různá n Neměří žádné specifické znalosti a dovednosti – nezaměřuje se na obsah vzdělání Někdy: počet let studia (Průměrná délka studia) ISCED - Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED 0 pre-primární vzdělávání ISCED 1 primární vzdělávání ISCED 2 nižší sekundární vzdělávání ISCED 3 vyšší sekundární vzdělávání ISCED 4 postsekundární vzdělávání nikoli terciární ISCED 5 první stupeň terciárního vzdělávání ISCED 6 druhý stupeň terciárního vzdělávání http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/mezinarodni_standardni_klasifikace_vzdelavani_isced_ Školy n Mateřské školy – od 3 do 6 let, v posledním roce musí být bezplatná docházka umožněna všem dětem, neposkytuje stupeň vzdělání, ISCED 0 n ZŠ – primární a nižší sekundární vzdělávání (ISCED 1 + 2);9 let, absolvováním dosáhne ISCED 2A, speciální škola ISCED 2C n SŠ – vyšší sekundární (ISCED 3) + postsekundární vzdělání ISCED 4 – nádstavbové studium; 3A maturitní zkouška n Konzervatoře (ISCED 2, 3A, 5B) 5B – vyšší odborné vzdělání, 3A – maturitní zkouška n VOŠ – vyšší odborné vzdělání, terciární vzdělávání (ISCED 5B) n VŠ – ISCED 5A – bakalářské, magistercké;ISCED 6 doktorské. Omezení prvního přístupu n Požadavky na dosažení určitého stupně vzdělání se v jednotlivých zemích liší, není tedy zaručena totožná úroveň LK n Nezahrnuje neformální formy vzdělání, kurzy, školení, atd. n Nebere v úvahu opotřebení lidského kapitálu Podíly obyvatel podle nejvyššího dosaženého vzdělání v letech 1997–2007 n v zemích OECD poklesl podíl obyvatel s nižším než vyšším sekundárním vzděláním o 7 procentních bodů (z 37 % na 30 %) n v zemích EU19 se jednalo o pokles ve výši 7 p.b. (z 36 % na 29 %) a v ČR o 6 p.b. (z 15 % na 9 %) n v zemích OECD je podíl obyvatel s vyšším sekundárním vzděláním stabilní (43 %) n v zemích EU19 došlo k nárůstu o 1 p.b. (na 47 %) a v ČR k nárůstu o 3 p.b. (na 77 %) n v zemích OECD vzrostl podíl obyvatel s terciárním vzděláním o 7 procentních bodů (na 27 %) n v zemích EU19 se jednalo o nárůst výši 6 p.b. (na 24 %) a v ČR o 3 p.b. (na 14 %) 2. Přístup – přímé testování dovedností n IALS (International Adult Literacy Survey) n Interview, testování je rozděleno na 3 části: literární gramotnost, dokumentová gramotnost, numerická gramotnost n Alternativa PISA (Programme for International IALS Úroveň 1: schopen zjistit jednoduché a jednoznačné informace z jednoduchých písemných materiálů. Úroveň 2: schopen nalézt informace založené na jednoduchém přirovnání vyžadující nízkou úroveň dedukce Úroveň 3: schopen použít psané materiály k odvozování závěrů s ohledem na četné množství informací Úroveň 4: schopen vyřešit mnohoznačné nebo nejednoznačné úkoly využitím komplexních informací Úroveň 5: schopen řešit komplexní úkoly kombinující různé informace, které musejí být vyhledány v psaných materiálech Přístupy.. n 3. Přístup - Ocenění schopností a dovedností na trhu práce prostřednictvím mzdy, umožňuje vypočítat průměrnou zásobu lidského kapitálu n 4. Přístup – náklad na vytvoření lidského kapitálu Investice do vzdělání n Optimální investice –cost-benefit analýza n Individuální/společenská návratnost investic do vzdělání n Srovnání návratnosti investic do různých typů vzdělání, v různém čase, v různých zemích.. Faktory ovlivňující financování vzdělávání/účast na vzdělávání n Společenská x individuální míra návratnosti investic do vzdělání n Individuální užitky (výše mzdy, míra nezaměstnanosti, prestiž…) SMN - Mezinárodní srovnání – obecné závěry (Psacharopoulos a Woodhall 1985, Psacharopoulos 1994, Woodhall 2001) n Individuální míra návratnosti do vzdělání je vyšší než společenská míra návratnosti, zejména u terciárního vzdělávání n Ze všech vzdělávacích stupňů je nejvyšší míra návratnosti do základního školství n Míra návratnosti do vzdělání je vyšší v rozvojových zemích n Míra návratnosti do lidského kapitálu je v rozvojových zemích, nikoli však nutně v zemích rozvinutých, vyšší než průměrná míra návratnosti do fyzického kapitálu Faktory ovlivňující účast na vzdělání n Výše mzdy n Míra (ne)zaměstnanosti Nezaměstnanost – doplnit!! Míra zaměstnanosti a dosažené vzdělání Výpočet individuální míry návratnosti n Mincerova rovnice n Proměnné: náklady (přímé, ušlé příjmy), výnosy, věk (délka ekonomické aktivity), doba studia Předpoklady efektivního využití LK n Flexibilní trh práce n Flexibilní školství n Celoživotní vzdělávání Flexibilní trh práce n Rychlost s jakou se dokáže přizpůsobit ekonomickým šokům (strukturální nezaměstnanost) n Ukazatelé institucionálního prostředí, ovlivňující utváření S a D n FTP – přizpůsobení, které zajistí vysokou zam., nízkou u, nízkou i, plynulý růst důchodů. Charakteristiky TP n Mzdová flexibilita n Flexibilní pracovní doba n Mobilita pracovní síly (geografické + APZ) n Indikátory: ukazatel míry dlouhodobé nezaměstnanosti Flexibilní školství n Odpovídá potřebám a požadavkům trhu práce (včetně absolventům) n Opatření: n Makro úroveň – strategie+ koncepce (PISA, Lisabonská strategie) n Mikro – spolupráce vzdělávacích institucí a zaměstnavatelů – strukturální u n Indikátory: míra nezaměstnanosti absolventů, podíl absolventů na rekvalifikaci, vykonání profese absolventa neodpovídající kvalifikaci. Úplná shoda Hrubá neshoda Studie n Doležalová, Vojtěch, Shoda dosaženého vzdělání a vykonávaného zaměstnání (2005) Celoživotní vzdělávání n Nutnost CŽV n Formální, neformální n Strukturální nezaměstnanost, umocněno demografickým vývojem n Indikátory: podíl osob účastnících se CŽV, kvalitativní hodnotící úrovně dosažených znalostí a dovedností (počítačové dovednosti)