Regionální školství Preprimární vzdělávání • Zařazení do školské soustavy od roku 1948, poslání výchovné a sociální • Zařazení mateřských škol mezi školy od roku 2005 (předškolní zařízení) • Zřizovatel především obec, popř. svazek obcí • Přípravné třídy (2001) • Jesle (MZ ČR) • Vytvoření RVP v roce 2001, účinnost 1.3.2005, povinné zohlednění od 1.9.2007 Legislativní rámec • Školský zákon (cíle a organizaci, zřizování, správní náležitosti, požadavky na zřízení přípravné třídy). • Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání (podmínky provozu a organizace školy, max. a min. počty dětí ve třídách, způsob úplaty za předškolní vzdělávání • Vyhlášky o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádně nadaných • Zákon o péči a zdraví lidu + předpisy MZ ČR Obecné cíle • Školský zákon • Cíle RVP: rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání, osvojení základních hodnot, na nichž je založena naše společnost, získání osobní samostatnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí. • Klíčové kompetence: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, činností a občanské. Dostupnost předškolního vzdělávání • Nejpočetnější typ školské instituce • 1990 – 95 redukce, prudké snížení 2002/03 • Výrazné snížení jeslí, v roce 2007 – 49 v celé ČR. Podíl soukromých poskytovatelů Mezinárodní srovnání • Různá tradice preprimárního vzdělávání • Vztah preprimárního vzdělání k primárnímu, pojetí a délka, míry účasti dětí, kvalifikace pedagogů, očekávání rodičů • Instituce poskytující převážně péči • Instituce neškolského typu • Školy • Povinná účast v Lucembursku (od 4 let) • Instituce obvykle fungují max 5 hodin Základní vzdělávání • Primární a nižší sekundární vzdělávání • Plní výchovné i sociální funkce: mimovyučovací aktivity ve školních družinách a klubech - zájmové vzdělávání, výchovné poradenství, školní stravování. • Většinou zřizovatel obec, svazky obcí (soukromý subjekt). Změny • Vývoj povinné školní docházky (1774 – 6 let). • Vyšší dotace počtu hodin na 2. stupni ZŠ, RVP 2007/08 • 2006/07 – povinná výuka cizího jazyka od 3. ročníku • Preference integrovaného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • Umožnění domácího vzdělávání. Obecné cíle • Cíle: • Umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení • Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů • Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci, • Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých • Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti • Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi………. Klíčové kompetence - Souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. • Kompetence k učení • Kompetence k řešení problémů • Kompetence komunikativní • Kompetence sociální a personální • Kompetence občanské • Kompetence pracovní Geografická dostupnost • Velký počet malých škol (31 % méně než 50 žáků). • (37, 6 % škol tvořena pouze prvním stupněm) • Malotřídky • Limit min (17) a max (30) žáků ve škole. V průměru min 10 – 15 žáků na třídu, pokud škola tvoří pouze 1. stupeň Statistiky • 1,6 % tvoří školy soukromé, 1 % školy církevní • 11,04 % žáků plní PŠD na víceletých gymnázií • 21,9 % dětí nastupuje na PŠD později než v 6 letech • Předčasně 1,3 % dětí • 3,6 % neukončí PŠD • 433 je vzděláváno v rámci domácího vzdělávání. Finanční podpora rodin • Zdravotní pojištění do 26 let hrazeno státem. • Přídavky na dítě – na základě příjmové situace a věku dítěte. • Sleva na dani • Slevy na žákovském (studentském) jízdném (6-15 let 37,5 %, 15 – 26 let nejvýše 75 %. • Žákům prvních ročníků – základní školní potřeby v hodnotě 200 Kč (žákům se spec potřebami) • Bezplatné poskytování učebnic (Seznam učebnic). Mezinárodní srovnání • Věk pro zahájení 5-7 let (Nizozemsko, anglosaské země. Irsko – 4 roky) x Pozdější – skandinávské země, Polsko • Většina 6 let • Uzavřené vzdělání (elementární škola) – Nizozemsko, Německo • Tři stupně – Portugalsko, Slovinsko • Délka primárního vzdělávání (6 let), 3-4 ročníky – Polsko, Německo, Rakousko x Finsko, Švédsko, Dánsko • Odlišnosti u výuky cizích jazyků – nepovinný – Francie, Řecko • Náboženství Nižší sekundární vzdělávání • Různá délka – Belgie -2 x 6 let Německo, nemusí být zároveň ukončení PŠD • Převažuje všeobecné vzdělávání • Rozdílná hodinová dotace – 983 Nizozemsko x 700 Finsko • Způsob ukončení: závěrečná zkouška (Německo, Irsko), známky o celoroční práci, závěrečná zkouška s přihlédnutím k celoroční práci. Vyšší sekundární vzdělávání • Odborné vzdělávání převažuje nad všeobecným • Střední vzdělání (1-2 roky,denní forma, 2C, 3C) • Střední vzdělání s výučním listem (2-3 let, denní forma, zaměřeno především na praxi, 3C, 30 % populace středních škol • Střední vzdělání s maturitní zkouškou (4 roky, denní forma, 3A, 70 % absolventů středních škol) • Všeobecné obory – 1/5 populace středních škol • Konzervatoře – 6 a 8 leté (5B, 3A) • Postsekundární vzdělávání – nástavbové studium – střední vzdělání s maturitní zkouškou – 2 roky; zkrácené studium – 1-2 roky denní forma; zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem - 1-1,5 Rámcové vzdělávací programy a vývoj • 2009/10 – RVP G, RVP GSP • Pilotní projekt (Pilot G) – 2004-2008 – 16 škol ze všech krajů • Od ledna 2009 – projekt „Kurikulum G“ (www.pilotg-gp.cz, www.rvp.cz) • Střední odborné vzdělávání – ŠVP nejpozději od září 2011 • Pilot S – 2005-2008 • Koordinátor S1 – další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ŠVP • Redukce oborů (Ekonomika a podnikání) • Příprava RVP (NUV) pro konzervatoře • Projekt Kvalita I – nová podoba maturitní zkoušky (od 1999, 2009/10 – český jazyk + volitelný předmět (cizí jazyk/matematika), 2011/12 – všechny tři zkoušky. • „závěrečná zkouška s výučním listem Obecné cíle • „Střední vzdělávání rozvíjí vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty získané v základním vzdělávání důležité pro osobní rozvoj jedince. Poskytuje žákům širší všeobecné vzdělání nebo odborné vzdělání spojené se všeobecným vzděláním a upevňuje jejich hodnotovou orientaci. Střední vzdělávání dále vytváří předpoklady pro plnoprávný osobní a občanský život, samostatné získávání informací a celoživotní učení, pokračování v navazujícím vzdělávání a přípravu pro výkon povolání nebo pracovní činnosti“. Dostupnost • Přesun od oborů učňovských ke středoškolským oborům maturitním • Vznik nových škol navzdory demografickému vývoji • 1989/90 – 1996/97 – nárůst o 854 škol (2100) • 1997 optimalizace – 1766 • 2006/07 - 1340 Soukromé školy • Nerovnoměrně zastoupeny (geografické rozmístění, druh školy, obor vzdělání) • Nejvyšší podíl u vyššího odborného vzdělávání • Ve středním vzdělávání – ݙ 1990 – novela předchozího školského zákona, od roku 1995 možnost ops jako právní formy, 2005 školská právnická osoba • Zákon o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. Struktura žáků Vyšší sekundární vzdělávání • Obvykle po ukončení PŠD • Délka 2 (Španělsko) – 5 let (Itálie) • Konečná fáze x tranzitivní fáze • Všeobecné x profesní vzdělávání • Střední škola nemá v zahraničí ekvivalent, stejně tak odborné vzdělávání Změny ve vzdělávacím systému - struktura • Pokles žáků základních škol – 6 % • Nárůst podílu studentů VŠ – 7 % • Nárůst počtu dětí připadajících na MŠ • Výrazný pokles počtu studentů připadajících na VOŠ16 % (2003-2008) Předškolní vzdělávání • Výrazný převis poptávky nad nabídkou (15 % Praha) • Lepší příprava pro zahájení docházky. Základní vzdělávání • Nárůst počtu vyučovacích hodin x počet hodin v mez. srovnání. • Snížení počtu dětí ve třídě • Snížení počtu dětí s odloženou školní docházkou • pokles integrace dětí se ZP Střední vzdělávání • Pokles počtu žáků, učitelů • Počet žáků na učitele klesá (pozitivum nebo negativum? ) • 2006-2008 – pokles o 44 škol (1438) • Nezbytnost pro uplatnění na TP • Růst poptávky po oborech ukončených maturitní zkouškou. • Nejsnazší přístup – střední vzdělání bez maturity, (nejtěžší – církevní, nejsnazší – soukromé) Úspěšnost v přijetí Míra nezaměstnanosti absolventů Jednotkové výdaje