Státní maturity Podoba MZ • Upravena školským zákonem § 77 – 80, Vyhláška č. 177 ze dne 10. června 2009 • Společná a profilová část • Společná část – 3 povinné zkoušky + max 3 nepovinné • Profilová část 2 nebo 3 povinných zkoušek + max 2 nepovinné (RVP) • Úrovně obtížnosti (možnost volby) • Forma: ústní zkouška, písemná práce a didaktický test • Kdo bude SMZ absolvovat: • Ukázka: www.novamaturita.cz • http://www.novamaturita.cz/ilustracni-testy-a-zadani-1404033125.html Orgány zajišťující maturitní zkoušku • MŠMT Odpovídá za přípravu a metodické řízení společné části MZ, Za vedení evidence přihlášek a evidence výsledků, Určuje obsah společné části MZ…….. • CERMAT – centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání Zajišťuje v souladu s § 80 ods. 2 zákona 561/2004 Sb. společnou část maturitní zkoušky, Připravuje katalogy požadavků k maturitní zkoušce, Zajišťuje odbornou přípravu pedagogických pracovníků k výkonu funkcí školních maturitních komisařů a hodnotitelů, Zajišťuje výrobu a rozeslání zadání zkoušek krajským úřadům Termín státních maturit • 2009/2010 plánovaný termín, přesunut na 2011 (náběhová fáze), 2012 • (podzim 2010 – generální zkouška) • V dubnu a květnu se uskutečnila její první část (velké rozdíly mezi jednotlivými typy středních škol) – jedna ze tří plánovaných • Školy mohou maturovat podle nové metodiky už letos (ústní zkouška CJL/CJ) http://www.novamaturita.cz/cesky-jazyk-a-literatura-1404034170.html Současný průběh • Výdaje - 342 mil. Kč (285 mil Kč), provoz ročně cca 250 mil…. • Zpochybnění připravenosti maturity • Ne všichni pedagogové jsou proškoleni „Do startu státní maturity zbývá 15 měsíců, je tedy přirozené, že zatím nejsou proškoleni úplně všichni….“ (Kopicová 2/2010) • SM – politická otázka nebo prospěch studentů? • Podpora MŠMT a Cermatu x Nesouhlas pedagogů, ředitelů škol a studentů • Učitel SOŠ: „Líbilo by se mi, kdyby se navrhlo, že státní maturity začnou fungovat třeba v roce 2015 a všichni studenti, kteří v roce 2011 nastoupí do prvního ročníku, budou studovat s jasným cílem. Pedagogové budou mít dostatek materiálů, aby studenty mohli pořádně připravit.“ Priority pro rok 2010 • Maturitní generálka • Vzdělávání pedagogických pracovníků – maturitních funkcionářů a vedení škol • Zajištění informací a intenzivní dialog se všemi, kterých se maturitní zkouška týká • Intenzivní dialog s vysokými školami o využití výsledků maturity pro přijímací řízení. PRO/PROTI • Optimální alokace veřejných zdrojů (výdaje) • Společenský koncensus (podpora) • Implementace (příprava MZ) • Benefity (?) - (kvalita vzdělávání, význam státní vzdělávací zkoušky – uznatelnost, přijímací zk na VŠ, dopad na obsah vzdělávání Odpovědi? SM a VŠ • Odmítání SM VŠ ? • „Tyto nepravdy se objevily paradoxně vzápětí poté, co jsem s vysokými školami absolvovala velice úspěšné jednání, jehož základní výstup zněl: většina vysokých škol státní maturitu podporuje a některé z nich jsou připraveny ji okamžitě využít jako doplňkové kritérium…“ (Kopicová 2/2010) • „Mluvil jsem s více než 110 představiteli vysokých škol a jen málo z nich s využitím (SM) počítá…..“ (Šteffl, Státní maturita ano či ne..) Kvalita I (Pro) • současná úroveň nevypovídá o skutečné kvalitě Kvalita II (proti) • Kvalita výstupu x kvalita vstupu • TIMSS a PISA , Projekt Vektor (testování žáků na začátku a konci studia), testování online, Výstupy testu: zpráva pro každého žáka, analytická zpráva • Gymnázia versus SOŠ – přizpůsobení obsahu výuky a co kurikulární reforma? • Opravdu sjednocení/objektivita hodnocení? – oprava písemných prací, ústní zkouška… „Z praxe při opravách certifikačních testů budoucích hodnotitelů ČJL znám případ, kdy učitel neopravil v písemné práci 9 hrubých gramatických chyb. To se samozřejmě muselo promítnout na konečném bodovém hodnocení práce.“ (Dadková, 2010)