Úvod do ekonomiky vzdělávání Předmět zkoumání • Vnitřní ekonomika školství – zkoumá mikroekonomické aspekty výchovy a vzdělávání (plánování počtu učitelů, žáků, odměňování..) • Vnější ekonomika školství – zkoumá makroekonomické aspekty vzdělávání (vliv vzdělávání na ekonomický růst, celkové náklady..) Okruhy problémů, které EŠ zkoumá n Vzájemný vztah vzdělání a vědecko-technického pokroku n Financování školství n Prognózování školství n Veřejná správa ve školství n Odměňování pedagogických a nepedagogických pracovníků n Terciární vzdělávání n Vyhodnocení nákladů na vzdělání n Hmotné zabezpečování žáků a studentů Harmonogram přednášek n Teorie lidského kapitálu, investiční přístup k vzdělávání. Vztah mezi kvalifikací a trhem práce. Uplatnění absolventů a problém nezaměstnanosti. Efektivní využití lidského kapitálu. n Veřejná správa ve školství, právní subjektivita škol. Vývoj a principy reformy. Právnické formy škol a školských zařízení. Struktura vzdělávací soustavy. n Regionální školství. Předškolní, základní a střední školství. Obsahový rámec vzdělávání (kurikulum). n Alternativní školství. Soukromé a církevní školy a jejich financování, vyšší odborné školy, jejich místo ve vzdělávacím systému a perspektiva n Financování regionálního školství. Normativy ve školství. Rozpočtové ukazatele. Tvorba rozpočtu školy a financování. n Odměňování ve školství. Pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci. Postavení učitelů ve společnosti, odměňování ve školství. n Terciární vzdělávání v ČR. Veřejné, soukromé a státní vysoké školy. Samospráva VŠ. Systém financování. n Problematika zavedení školného v ČR jako alternativní způsob financování vysokých škol. Modely finanční spoluúčasti studentů na studiu. n Public-private Partnerships. Spolupráce veřejného a soukromého sektoru a její možnosti v oblasti vzdělávání. n Kvalita ve vzdělávání. Hodnocení, sebehodnocení, evaluace. Autoevaluace. Akreditační komise ČR, Česká školní inspekce. n Celoživotní vzdělávání. Vzdělávací politika a Evropská unie. Nástroje evropské vzdělávací politiky. Mezinárodní srovnání. Základní úprava oblasti školství n Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) n Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů n Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů n Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením n Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (2007) n Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách ISCED - Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED 0 pre-primární vzdělávání ISCED 1 primární vzdělávání ISCED 2 nižší sekundární vzdělávání ISCED 3 vyšší sekundární vzdělávání ISCED 4 postsekundární vzdělávání nikoli terciární ISCED 5 první stupeň terciárního vzdělávání ISCED 6 druhý stupeň terciárního vzdělávání http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/mezinarodni_standardni_klasifikace_vzdelavani_isced_ Školy n Mateřské školy – od 3 do 6 let, v posledním roce musí být bezplatná docházka umožněna všem dětem, neposkytuje stupeň vzdělání, ISCED 0 n ZŠ – primární a nižší sekundární vzdělávání (ISCED 1 + 2);9 let, absolvováním dosáhne ISCED 2A, speciální škola ISCED 2C n SŠ – vyšší sekundární (ISCED 3) + postsekundární vzdělání ISCED 4 – nádstavbové studium; 3A maturitní zkouška n Konzervatoře (ISCED 2, 3A, 5B) 5B – vyšší odborné vzdělání, 3A – maturitní zkouška n VOŠ – vyšší odborné vzdělání, terciární vzdělávání (ISCED 5B) n VŠ – ISCED 5A – bakalářské, magistercké;ISCED 6 doktorské. Školská zařízení n Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, n Školská poradenská zařízení, n Školská výchovná a ubytovací zařízení, n Školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání, n Zařízení školního stravování, n Školská účelová zařízení, n Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a pro preventivně výchovnou péči. Všeobecná správa n Státní správa – MŠMT, Česká školní inspekce, krajské úřady, obecní úřady, obce s rozšířenou působností, ředitelé škol a školských zařízení n Samospráva – kraje, obce, školské rady, vysoká stupeň autonomie vysokého školství MŠMT n Výkon dle oblastí – skupiny (7) n Zřizuje účelová odborná zařízení: n Výzkumný ústav pedagogický, http://www.vuppraha.cz/ n Národní ústav odborného vzdělávání, www.nuov.cz http://www.narodni-kvalifikace.cz/ n Centrum pro studium vysokého školství, http://www.csvs.cz/ n Národní institut dětí a mládeže, www.nidm.cz n Institut pedagogicko-psychologického poradenství, www.ippp.cz n Národní institut pro další vzdělávání, http://www.nidv.cz/cs/ n Ústav pro informace ve vzdělávání, www.uiv.cz n Centrum pro hodnocení výsledků vzdělávání , http://www.cermat.cz/ Funkce ministerstva n Stanovuje základní principy financování škol a školských zařízení n Podklady pro sestavování návrhu státního rozpočtu n Zásady pro příděl finančních prostředků n Přímo přiděluje prostředky školám, které zřizuje, církevním školám, veřejným vysokým školám a v nepatrné míře soukromým vysokým školám n Přiděluje prostředky krajům n Stanovuje podmínky poskytování dotací soukromým školám a školským zařízením n Kontroluje využití přidělených prostředků Financování školství n V rozhodující míře z veřejných rozpočtů (státního, ÚSC) n Normativní financování (1992) x financování na instituci – financování neinvestičních výdajů (investiční výdaje nenormativně) Financování Probíhající diskuse a další vývoj n Rámcové vzdělávací programy (kurikulární reforma) n Státní maturity, www.novamaturita.cz n Reforma terciárního vzdělávání, http://www.reformy-msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/ n Reforma veřejné správy – zřizovatelské a správní kompetence v působnosti krajů a obcí x koncepční kompetence, rozhodující kompetence finanční => problémy s financováním regionálního školství n Optimalizace škol n Další vzdělávání (celoživotní vzdělávání)