Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Plán studia

 

 

Anotace

Efektivní komunikace má v práci vedoucího pracovníka organizace veřejného sektoru mimořádný význam, neboť zásadním způsobem ovlivňuje efektivnost organizace a kvalitu služeb, které organizace poskytuje. Zdokonalování a rozvoj komunikačních dovedností, na něž je předmět zaměřen, je proto důležitou součástí přípravy studentů na budoucí praxi. 

Úvodní studijní bloky  předmětu  jsou zaměřeny na základní  komunikační dovednosti (kladení otázek, aktivní naslouchání, účinná argumentace apod.), potřebné pro úspěch v jakémkoli jednání, navazující bloky směřují k rozvoji  vybraných manažerských dovedností (prezentační dovednosti, vedení výběrového rozhovoru, vedení hodnotícího pohovoru, vyjednávání). Vybrány byly ty manažerské dovednosti, u kterých se dá předpokládat, že je  budou  pracovníci na vedoucích pozicích veřejného sektoru potřebovat nejčastěji. 

 

Cíl výukového předmětu klade specifické nároky  na charakter předmětu a způsob výuky. Zdokonalit své komunikační dovednosti  neznamená jen získat potřebné znalosti, tj. porozumět komunikačnímu procesu a jeho zákonitostem, ale především „natrénovat“ relevantní dovednosti. Výuka je proto realizována prostřednictvím následujících metod: 

  • přednáška, jejímž účelem je poskytnutí vstupních teoretických poznatků, potřebných pro rozvoj dovedností
  • nácvik dovedností prostřednictvím praktických modelových situací a hraní rolí
  • skupinové řešení problémů, řízená diskuse
  • výukové videofilmy, poskytující zprostředkovaný zážitek konkrétní situace z praxe (zahrnující ukázky chybné a správné komunikace v typických situacích, s nimiž se lze setkat v manažerské a organizační praxi)
  • individuální samostudium, jehož cílem je prohloubení poznatků získaných v rámci přednášek.

 

Cíl

Cílem předmětu je poskytnout  studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout  jejich komunikační a manažerské dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci.

 

Organizace výuky

 

Přednášky (rozsah 1 vyučovací hodina týdně, tj. celkem 13 hodin ) se  konají v blocích: první týden 1 hodina, v následujících šesti týdnech 2 vyučovací hodiny.  Semináře (rozsah 2 vyučovací hodiny týdně, celkem 26 hodin) se konají v blocích:  v prvním týdnu 2 vyučovací hodiny, v následujících 6 týdnech  4 vyučovací hodiny.

 

Požadavky

  • povinná účast na cvičeních
  • příprava a předvedení prezentace
  • úspěšné absolvování závěrečného testu 

 

Ověřování znalostí, ukončení předmětu

 

Vzhledem k tomu, že se jedná o předmět zaměřený na rozvoj dovedností, založený na nácviku dovedností prostřednictvím tréninkových metod, budou znalosti studentů  neformálním způsobem prověřovány průběžně na všech seminářích. Formální prověření znalostí bude realizováno prostřednictvím kvality provedení zadaného praktického úkolu (prezentace na zvolené téma) a prostřednictvím závěrečného testu, který bude zaměřen především na schopnost aplikace znalostí v konkrétních  situacích. Podmínkou udělení zápočtu  bude přítomnost a aktivní participace na seminářích, úspěšná realizace připravené prezentace na zvolené téma a  úspěšné absolvování zápočtového testu.

Temata prezentace (s možností volby): 1. prezentace výsledků diplomové práce, 2. prezentace na téma dle vlastní volby (v rámci studovaného oboru), a to buď s cílem informovat nebo s cílem přesvědčit (nutno zvolit jeden z uvedených cílů). Způsob hodnocení:  A  - zvládnuto na vynikající úrovni , B - zvládnuto be zásadních výhard, C - zvládnuto s výhradami, D - nezvládnuto, nutno opakovat.

Kritéria hodnocení závěrečného testu (minimální úspěšnost 60%):

  • rozsah a kvalita znalostí, porozumění výchozí teorii
  • schopnost aplikace osvojených znalostí
  • míra osvojení příslušných dovedností.