Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Týden 3

Přednáška dne 8. 3. 2010

Základní komunikační dovednosti - kladení otázek (typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek, volba otázek ve vztahu k cíli rozhovoru), účinná argumentace (volba argumentů, formulace argumentů, výstavba přesvědčivé argumentace).

Asertivita - úvod.  Asertivní, agresivní a pasivní jednání - charakteristika, důsledky. Význam asertivity pro řídící práci.

 

Cvičení dne 9. 3. 2010

Kladení otázek - nácvik prostřednictvím modelové situace.

Výukový videofilm "Komunikační inteligence" -  účelem je prostřednictvím  praktických situací demonstrovat asertivní, agresivní a pasivní typ jednání, skupinová diskuse k filmu.  Nácvik vybraných asertivních dovedností (asertivní pochvala, asertivní kritika).

 

Základní studijní literatura

1. GODEFROY, CH. H., ROBERT, L.  Nauč se přesvědčovat. Praha: Alternativa 1994. 

2. O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery . Praha: Management Press, 1996.

3.  LUKÁŠOVÁ, R. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Pomocný studijní text vystavený v materiálech ke studiu.  

Další doporučená literatura

4.  MEDZIHORSKÝ, Š. Asertivita. Praha: Elfa, 1991. ISBN 80-900197-1-4.

5. NOVÁK, T., POKORNÁ, A. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích . Praha: C. H. Beck, 2003. ISBN 80- 7179-354-X.

 

 Doporučené samostudium

Pro doplnění  poznatků týkajících se  kladení otázek a naslouchání,  získaných na

přednášce, prostudujte následující části textu z literatury 1:

 

     a)  Důležitost zpětné vazby, typy zpětných vazeb:  str. 261 - 264

     b)  Osmnáct pravidel aktivního poslouchání:  str. 271 – 273