Týden 3
Přednáška dne 8. 3. 2010
Základní komunikační dovednosti - kladení otázek (typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek, volba otázek ve vztahu k cíli rozhovoru), účinná argumentace (volba argumentů, formulace argumentů, výstavba přesvědčivé argumentace).
Asertivita - úvod. Asertivní, agresivní a pasivní jednání - charakteristika, důsledky. Význam asertivity pro řídící práci.
Cvičení dne 9. 3. 2010
Kladení otázek - nácvik prostřednictvím modelové situace.
Výukový videofilm "Komunikační inteligence" - účelem je prostřednictvím praktických situací demonstrovat asertivní, agresivní a pasivní typ jednání, skupinová diskuse k filmu. Nácvik vybraných asertivních dovedností (asertivní pochvala, asertivní kritika).
Základní studijní literatura
1. GODEFROY, CH. H., ROBERT, L. Nauč se přesvědčovat. Praha: Alternativa 1994.
2. O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery . Praha: Management Press, 1996.
3. LUKÁŠOVÁ, R. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Pomocný studijní text vystavený v materiálech ke studiu.
Další doporučená literatura
4. MEDZIHORSKÝ, Š. Asertivita. Praha: Elfa, 1991. ISBN 80-900197-1-4.
5. NOVÁK, T., POKORNÁ, A. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích . Praha: C. H. Beck, 2003. ISBN 80- 7179-354-X.
Doporučené samostudium
Pro doplnění poznatků týkajících se kladení otázek a naslouchání, získaných na
přednášce, prostudujte následující části textu z literatury 1:
a) Důležitost zpětné vazby, typy zpětných vazeb: str. 261 - 264
b) Osmnáct pravidel aktivního poslouchání: str. 271 – 273