1. Definice projektu - SBĚRNÝ DVŮR Záměrem Obce Lysice je vybudovat sběrný dvůr odpadů v obci. Nově vybudovaný sběrný dvůr zlepší kvalitu v odpadovém hospodářství obce a bude doplňovat celý systém odděleného sběru a svozu odpadů v Lysicích. Sběrný dvůr je navržen v prostoru bývalých skladů, které jsou v majetku obce. Menší sklad 3,8 x 6,5 m bude po úpravě využit jako provozní objekt se sociálním zázemím pro obsluhu. Druhý objekt o velikosti 11,4 x 44,2 bude využit jako sklad objemného odpadu. V tomto objektu bude zřízen i sklad některých druhů nebezpečných odpadů a především elektroodpadů, obecně odpadů, které je potřebné chránit před povětrnostními vlivy. Dále budou vybudovány zpevněné plochy v celém areálu sběrného dvora. Na zpevněných plochách budou umístěny velkoobjemové kontejnery pro odpady skupiny „O“ – ostatní. Nebezpečné odpady budou skladovány rovněž v mobilním ekoskladu. Dále bude vybudována přípojka vody a kanalizace, přípojka NN a přípojka plynu. Celý areál sběrného dvora bude oplocen. Cílovými skupinami projektu jsou především občané z Lysic (2100 obyvatel), sběrný dvůr tak umožní zintenzívnit oddělený sběr využitelných složek komunálních odpadů v regionu. Na sběrném dvoře nebudou shromažďovány stavební odpady, protože na katastru obce je zřízena deponie pro stavební odpady. Sběrný dvůr tak bude doplňovat systém odpadového hospodářství obce. Strategií obce je (v souladu s trendy v nakládání s odpady) utlumit skládkování materiálově i energeticky využitelných odpadů. Proto se zaměřila na rozvoj odděleného sběru a třídění odpadů a jejich další využívání a recyklaci. Pro další rozvoj komfortních služeb poskytovaných občanům v odpadovém hospodářství je neexistence sběrného dvora odpadů v Lysicích velmi omezující. Obec se rozhodla lokalizovat sběrný dvůr v lokalitě, která se jeví jako velmi výhodná z hlediska dopravní obslužnosti. Realizace projektu bude mít výrazné pozitivní dopady na životní prostředí. Odpady budou shromažďovány v k tomu určených kontejnerech a nádobách. Nebezpečné odpady budou skladovány v mobilní sběrně – eko skladu s roštovou záchytnou vanou. Veškerý provoz bude uzpůsoben tak, aby nedošlo k ohrožení životního prostředí. Pro provoz sběrného dvora bude zpracován provozní řád a havarijní plán. Tyto dokumenty budou schváleny příslušnými správními úřady. Součástí provozního řádu bude seznam přijímaných odpadů. O dovážených i odvážených odpadech bude vedena průběžná evidence dle vyhlášky MŽP č. 383/2001. Veškeré odpady budou předávány oprávněným firmám k využití nebo odstranění. Maximální možné množství bude předáváno na využití, především to budou odděleně sbírané složky komunálních odpadů papír, sklo (bílé, barevné), plasty, nápojové kartony (tetrapack) a kovy. Rovněž budou k materiálovému využití předávány biologicky rozložitelné komunální odpady (BRKO) a dřevo. Objemný odpad bude tříděn na spalitelný a nespalitelný. U spalitelného odpadu se uvažuje s předáním na energetické využití. Z nebezpečného odpadu budou na materiálové využití předávány především akumulátory a baterie. Sběrný dvůr bude rovněž místem zpětného odběru vyřazených elektrických a elektronických zařízení. Tyto zařízení budou skladovány na paletách ve skladu. Dlouhodobou strategií ČR a Jihomoravského kraje vyjádřenou v Plánech odpadového hospodářství ČR a Jihomoravského kraje je zvýšení materiálového využití komunálních odpadů na 50% do roku 2010. K realizaci tohoto ambiciózního cíle je dle POH Jihomoravského kraje nutné vybudovat v obcích nad 2000 obyvatel sběrné dvory. Obec Lysice je v seznamu těchto obcí uvedena (Směrná část POH JmK), má tedy v rámci Jihomoravského kraje jednu z nejvyšších priorit. Předkládaný projekt je tak plně v souladu s Plánem odpadového hospodářství ČR a Jihomoravského kraje. Projekt je rovněž v souladu územním plánem obce a Programem rozvoje Jihomoravského kraje. Projekt má pozitivní dopady na životní prostředí. Zvýší se materiálové využití a recyklace odpadů, tím dojde k úspoře primárních surovin (neobnovitelných zdrojů) a energie. Sníží se množství odpadů ukládaných na skládky, tím dojde ke snížení záboru území a snížení zátěže životního prostředí. Sníží se množství odpadů na nelegálních skládkách a volně v životním prostředí (finanční úspora za odstranění tzv. „černých“ skládek), tím dojde ke snížení zátěže životního prostředí (především vody a půdy). Sníží se pálení biologicky rozložitelných odpadů (tráva, listí), tím dojde ke zlepšení ovzduší v obci. Sníží se neekonomické převozy odpadů (např. při mobilních sběrech odpadů), tím dojde ke snížení negativních vlivů dopravy na životní prostředí (především ovzduší). 2. Vstupy pro finanční analýzu 2.1. Investiční náklady Investiční náklady vychází z technické projektové dokumentace, která je součástí projektového návrhu. Tab.: Položkový rozpočet stavební části Objekt Název Náklady (v Kč) SO 01 Přestavba hygienického zařízení 460 672 SO 02 Přípojka vody 33 956 SO 03 Přípojka NN a VO 94 173 SO 04 Přístřešek 670 701 SO 05 Komunikace a zpevněné plochy 3 069 654 SO 06 Dešťová kanalizace 267 235 SO 07 Sklad odpadů 2 983 801 SO 08 Oplocení 182 871 SO 06 Technologie a kontejnery 2 061 500 CELKEM bez DPH 9 824 564 DPH 19% 1 866 667 CELKEM s DPH 11 691 231 Zdroj: technická projektová dokumentace a rozpočet Tab.: Položkový rozpočet technologické vybavenosti ks jednotková cena bez DPH celkem bez DPH Velkoobjemový kontejner 3 85 000 255 000 Velkoobjemový kontejner 1 80 000 80 000 Velkoobjemový kontejner 1 105 000 105 000 Velkoobjemový kontejner 1 60 000 60 000 Kontejnery sklolaminátové zvony 2 11 000 22 000 Kontejner NO 1 150 000 150 000 Paletové boxy 5 6 500 32 500 Sudy 200 l 4 1 000 4 000 Popelnice 240 l 2 1 000 2 000 Plastová vana na AKU 1 5 000 5 000 Nízkozdvižný vozík (paleťák) 1 20 000 20 000 Rudl 2 3 000 6 000 Motorová pila 1 20 000 20 000 Štěpkovač mobilní 1 100 000 100 000 Čelní kolový nakladač (UNC) 1 1 200 000 1 200 000 Žebřík Alu 1 2 000 2 000 CELKEM bez DPH 2 061 500 DPH 19% 391 685 CELKEM s DPH 2 453 185 V souladu s vymezením uznatelných nákladů pro OPŽP jsou vedle nákladů stavební a technologické části přijatelné pro financování v rámci projektového návrhu i náklady na přípravu projektu. Náklady na projektovou dokumentaci byly v roce 2005, proto jsou již nerelevantní. Náklady na administraci nejsou uvažovány. Rekapitulaci nákladů v investiční fázi shrnuje následující tabulka, součástí přehledu je i indikativní plán realizace jednotlivých aktivit, harmonogram čerpání je uveden za předpokladu zahájení realizace stavební části projektu v roce 2008. Tab.: Rekapitulace nákladů v investiční fázi(bez DPH) Rozpočtové položky 2007 2008 projektová dokumentace finanční analýza 50 000 výběrové řízení 60 000 propagace (billboard) 15 000 stavební dozor 180 000 stavební náklady 7 763 063 technologie 2 063 500 rezerva (nepředvídané události) 200 000 uznatelné náklady celkem 10 281 563 nezpůsobilé investiční náklady 50 000 náklady celkem 50 000 10 281 563 Podle pravidel pro poskytování finančních prostředků v rámci OPŽP, žádá Obec Lysice o podporu ve formě dotace. Obec Lysice nežádá o půjčku ze SFŽP. 2.2. Kalkulace provozních nákladů Kapacita sběrného dvora je projektovaná až na 950 t/rok a 5 t nebezpečných odpadů za rok. Po náběhu provozu (v roce 2010) lze v prvních letech provozu reálně uvažovat s cca 250 t/rok a 4 t nebezpečných odpadů za rok. Tab.: Kalkulace nákladů na svoz a odstranění nebo využití odpadů ze sběrného dvora (cenové údaje včetně DPH) Kat. Název odpadu Odpady na SD [t/rok[2010]] Způsob nakládání Náklady na odstranění/využití včetně dopravy a manipulace [Kč/t] O Objemný odpad (+ část SKO) 66 odstranění (část výhledově energetické využití) Cena skládkového včetně dopravy O BRKO 21 využití 800 O Papír 57 využití Příjem, náklad jen cena za dopravu O Sklo 36 využití Příjem, náklad jen cena za dopravu O Plasty 30 využití 200 N Nebezpečný odpad 4 odstranění, menší část využití Cena skládkového včetně dopravy O/N Elektroodpady* 4 využití (částečně) 0 O Kovy 36 využití Příjem, náklad jen cena za dopravu CELKEM 254 § Spotřeba elektrické energie je uvažovaná především s ohledem na osvětlení sběrného dvora, spotřebu provozní budovy a el. nářadí, není tedy vzhledem k povaze investice tak závislá na množství odpadů na SD. Z těchto důvodů jsou ceny nastaveny na celé hodnotící období jako u fixních nákladů, Předpokládaná spotřeba 2000 kWh § Spotřeba vody je kalkulována pro dva pracovníky, 120 l/osobu a den. § Náklady na PHM jsou kalkulovány pro čelní kolový nakladač, který je určen pro manipulaci především se stavebními a objemnými odpady. spotřeba paliva 2,5 l/h, údržba 20 tis. Kč/rok § Mzdové náklady jsou uvažovány pro 2 nová pracovní místa – pracovníky pro zajištění provozu sběrného dvora. § Náklady na údržbu a opravy 15 tis. Kč ročně § Pojištění § Ostatní provozní náklad, Položka zahrnuje zejména oděvy, ochranné pomůcky, hygienické potřeby, rozbory, analýzy, apod. Kalkulace příjmů Kalkulace příjmů je založena především na příjmech z poplatku, který občané platí za provoz systému nakládání s odpady. V současné době je místní poplatek stanoven ve výši 400 Kč na obyvatele a rok. Protože výnosy z tohoto poplatku nekryjí pouze náklady na sběrném dvoře, ale především svoz SKO a separovaného sběru s barevných kontejnerů, je do výpočtu FA kalkulována adekvátní část poplatku. Poměr odpadů na SD k celkové produkci odpadů je 0,174. Dalším zdrojem příjmů bude prodej kovového šrotu, který předpokládáme v objemu cca 36 t za rok. Vedle výše uvedených příjmů, bude obec realizovat příjmy i z obalových odpadů (papír, plasty, sklo), které budou odevzdány na sběrném dvoře. Jedná se o příspěvek EKO-KOMu. Z tohoto příjmu je opět do FA uvažována poměrná část k odpadům, které budou na sběrném dvoře. Tab.: Kalkulace příjmů EKO-KOM Položka Sazba EKO-KOM Kč / t Objem celkem Objem na SD Příjem z SD plasty (+nápojové kartony) 60 t 30 t 35 780 Kč karton a papír 95 t 57 t sklo 89 t 36 t Celkem EKO-KOM 104 t 34 t