Některá fakta 2 Populace (mil.) členských států EU a uchazečů 82,3 65 59,9 59 57,8 40,1 38,6 22,4 16 10,6 10,3 10,3 10,3 10,2 8,9 8,1 8,1 5,4 5,3 5,2 3,8 3,7 2,4 2 1,4 0,8 0,4 0,4 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 Německo Turecko VelkáBritánie Francie Itálie Španělsko Polsko Rumunsko Holandsko Řecko Belgie Portugalsko ČeskáRepublika Maďarsko Švédsko Rakousko Bulharsko Slovensko Dánsko Finsko Irsko Litva Lotyšsko Slovinsko Estonsko Kypr Lucembursko Malta velké státyvelké státy nezařazenonezařazeno malé státymalé státy malinké státymalinké státy 3 Rozdělení podle populace velké státyvelké státy ­ nad 35 mil. obyvatelnad 35 mil. obyvatel ­ populace EU (453 mil.) populace EU (453 mil.) ­ SRN, UK, Francie, Španělsko, Polsko, ItálieSRN, UK, Francie, Španělsko, Polsko, Itálie mezi ­ nezařazené státymezi ­ nezařazené státy ­ Nizozemí, RumunskoNizozemí, Rumunsko malé státymalé státy ­ 8 ­ 11 mil. obyvatel8 ­ 11 mil. obyvatel ­ Řecko, Belgie, Portug., ČR, Maď., Švédsko, Rakousko,Řecko, Belgie, Portug., ČR, Maď., Švédsko, Rakousko, BulharskoBulharsko malinké státymalinké státy ­ ani 5 % populace EUani 5 % populace EU ­ SR, Dánsko, Finsko, Irsko, Litva, Lotyšsko, Slovinsko,SR, Dánsko, Finsko, Irsko, Litva, Lotyšsko, Slovinsko, Estonsko, Kypr, Lucembursko, MaltaEstonsko, Kypr, Lucembursko, Malta 4 HDP na obyvatele v PPS v EU27 (2007) Lucembursko 65 700 Řecko 22 900 Irsko 34 200 Kypr 21 600 Nizozemsko 30 700 Slovinsko 20 700 Rakousko 30 000 Česká republika 18 500 Dánsko 29 600 Malta 18 100 Švédsko 29 300 Portugalsko 17 500 Belgie 28 200 Estonsko 16 100 UK 27 800 Maďarsko 15 300 Finsko 27 500 Slovensko 15 000 Německo 26 900 Litva 13 200 Francie 26 300 Lotyšsko 12 600 Španělsko 24 700 Polsko 12 300 Itálie 24 300 Rumunsko 9 100 EU - 27 23 500 Bulharsko 8 600 http://europa.eu/abc/keyfigures/qualityoflife/wealthy/index_cs.htm#chart10http://europa.eu/abc/keyfigures/qualityoflife/wealthy/index_cs.htm#chart10 5 Rozdělení podle HDP/obyvatele super vysoká úroveňsuper vysoká úroveň ­ LucemburskoLucembursko vysoká úroveň (nad průměrem)vysoká úroveň (nad průměrem) ­ Irsko, Nizozemsko, Rakousko, Dánsko, Belgie, UK, Švédsko,Irsko, Nizozemsko, Rakousko, Dánsko, Belgie, UK, Švédsko, Finsko, SRN, Francie, Itálie, ŠpanělskoFinsko, SRN, Francie, Itálie, Španělsko střední úroveň (60 ­ 100 % průměru EU)střední úroveň (60 ­ 100 % průměru EU) ­ Kypr, Řecko, Slovinsko, ČR, Portugalsko, Malta, Maďarsko,Kypr, Řecko, Slovinsko, ČR, Portugalsko, Malta, Maďarsko, Estonsko, SlovenskoEstonsko, Slovensko nízká úroveň (pod 60 % průměru EU)nízká úroveň (pod 60 % průměru EU) ­ Litva, Polsko, Lotyšsko, Rumunsko, Bulharsko 6 Instituce: Rada EU složenísložení ­ zástupci členského státuzástupci členského státu ­ příslušní resortní ministřipříslušní resortní ministři úkolyúkoly ­ schvaluje nová právní ustanovení EUschvaluje nová právní ustanovení EU ­ schvaluje mezinárodní smlouvy, kde EU je celekschvaluje mezinárodní smlouvy, kde EU je celek ­ koordinuje HoPokoordinuje HoPo schvalováníschvalování ­ jednomyslnostijednomyslnosti ­ kvalifikovanou většinoukvalifikovanou většinou 7 Počet hlasůPočet hlasů Populace (mil)Populace (mil) MaltaMalta 33 0,40,4 LucemburskoLucembursko 44 0,40,4 KyprKypr 44 0,80,8 EstonskoEstonsko 44 1,41,4 SlovinskoSlovinsko 44 2,02,0 LotyšskoLotyšsko 44 2,42,4 LitvaLitva 77 3,73,7 IrskoIrsko 77 3,73,7 FinskoFinsko 77 5,25,2 DánskoDánsko 77 5,35,3 SlovenskoSlovensko 77 5,45,4 BulharskoBulharsko 1010 8,18,1 Hlasování kvalifikovanou většinou 8 RakouskoRakousko 1010 8,18,1 ŠvédskoŠvédsko 1010 8,98,9 PortugalskoPortugalsko 1212 10,010,0 MaďarskoMaďarsko 1212 10,110,1 BelgieBelgie 1212 10,210,2 ČRČR 1212 10,310,3 ŘeckoŘecko 1212 10,610,6 NizozemíNizozemí 1313 15,815,8 RumunskoRumunsko 1414 22,422,4 PolskoPolsko 2727 38,738,7 ŠpanělskoŠpanělsko 2727 39,439,4 ItálieItálie 2929 57,657,6 FrancieFrancie 2929 59,059,0 Velká BritánieVelká Británie 2929 59,259,2 NěmeckoNěmecko 2929 82,082,0 9 * celkem 345 hlasů (rozložení viz předchozícelkem 345 hlasů (rozložení viz předchozí tabulka)tabulka) * pokud souhlasí většina členských státůpokud souhlasí většina členských států (výjimečně 2/3) a pokud je minimálně 255(výjimečně 2/3) a pokud je minimálně 255 hlasůhlasů * členský stát může požadovat ověření, zdačlenský stát může požadovat ověření, zda "pro" bylo alespoň 62 % obyvatel Unie, pokud"pro" bylo alespoň 62 % obyvatel Unie, pokud ne, pak není návrh přijatne, pak není návrh přijat Hlasování kvalifikovanou většinouHlasování kvalifikovanou většinou 10 Instituce: Evropská Rada složenísložení ­ vedoucí představitelé (premiér popř. prezident)vedoucí představitelé (premiér popř. prezident) ­ předseda komisepředseda komise úkolyúkoly ­ zhodnocuje předsednictví daného státuzhodnocuje předsednictví daného státu ­ neplní žádnou legislativní funkcineplní žádnou legislativní funkci ­ má velký politický vlivmá velký politický vliv 11 Instituce: Komise složenísložení ­ každý stát poskytne jednoho komisařekaždý stát poskytne jednoho komisaře ­ není zástupcem členského státunení zástupcem členského státu úkolyúkoly ­ předkládá legislativu ke schválení Radě a EPpředkládá legislativu ke schválení Radě a EP ­ zavádí a vykonává společné politiky EUzavádí a vykonává společné politiky EU ­ dohlíží a vynucuje dodržování legislativy EUdohlíží a vynucuje dodržování legislativy EU schvalováníschvalování ­ prostou většinouprostou většinou 12 Instituce: Evropský parlament složenísložení ­ volení zástupci státůvolení zástupci států úkolyúkoly ­ dohlíží na instituce EU, zejména Komisidohlíží na instituce EU, zejména Komisi ­ podílí se na legislativním procesu EUpodílí se na legislativním procesu EU ­ vydává nezávazné rezoluce, kde prezentujevydává nezávazné rezoluce, kde prezentuje názory EUnázory EU schvalováníschvalování ­ většinovým hlasovánímvětšinovým hlasováním 13 Počet zástupců států v EP StátStát ZástupciZástupci MaltaMalta 55 LucemburskoLucembursko 66 KyprKypr 66 EstonskoEstonsko 66 SlovinskoSlovinsko 77 LotyšskoLotyšsko 88 LitvaLitva 1212 IrskoIrsko 1212 FinskoFinsko 1313 DánskoDánsko 1313 SlovenskoSlovensko 1313 BulharskoBulharsko 1717 RakouskoRakousko 1717 ŠvédskoŠvédsko 1818 StátStát ZástupciZástupci PortugalskoPortugalsko 2222 MaďarskoMaďarsko 2222 BelgieBelgie 2222 ČRČR 2222 ŘeckoŘecko 2222 NizozemskoNizozemsko 2525 RumunskoRumunsko 3333 PolskoPolsko 5050 ŠpanělskoŠpanělsko 5050 ItálieItálie 7272 FrancieFrancie 7272 Velká BritánieVelká Británie 7272 NěmeckoNěmecko 9999 C E L K E MC E L K E M 736736 14 Instituce: Evropský soudní dvůr složenísložení ­ každý stát jeden soudcekaždý stát jeden soudce ­ 8 generálních advokátů8 generálních advokátů úkolyúkoly ­ provádí výklad právních ustanovení EUprovádí výklad právních ustanovení EU ­ přezkoumává právo členských států, zda nenípřezkoumává právo členských států, zda není v rozporu s právem EUv rozporu s právem EU schvalováníschvalování ­ většinovým hlasovánímvětšinovým hlasováním 15 Legislativa komise téměř monopol na tvorbu novékomise téměř monopol na tvorbu nové legislativylegislativy schvalování Radou a EPschvalování Radou a EP různé procedury schvalovánírůzné procedury schvalování 16 Procedury schvalování spolurozhodováníspolurozhodování ­ v 80 % ze všech schvalovánív 80 % ze všech schvalování ­ nutné schválení Radou i EPnutné schválení Radou i EP konzultacekonzultace ­ vyjádření EP ještě před předložením návrhu Komisívyjádření EP ještě před předložením návrhu Komisí ­ schvalováno Radouschvalováno Radou vyjádření souhlasuvyjádření souhlasu ­ EP může návrh vetovat, nemůže měnitEP může návrh vetovat, nemůže měnit ­ schvalováno Radouschvalováno Radou kooperace (nahrazováno spolurozhodováním)kooperace (nahrazováno spolurozhodováním) ­ EP může návrhy měnit před předložením KomisíEP může návrhy měnit před předložením Komisí ­ schvalováno Radouschvalováno Radou 17 Těsnější koordinace vícerychlostní EU umožňuje vytvářet celky těsnější integraceumožňuje vytvářet celky těsnější integrace povolení vydává Komisepovolení vydává Komise může znamenat problémymůže znamenat problémy ­ politická fragmentace uniepolitická fragmentace unie ­ může docházet k narušení již integrovanýchmůže docházet k narušení již integrovaných oblastíoblastí 18 Rozpočet: příjmy 1. tradiční vlastní zdroje (v roce 2010: 11,6 %)1. tradiční vlastní zdroje (v roce 2010: 11,6 %) - cla a zemědělské poplatky- cla a zemědělské poplatky 2. podíl na DPH (v roce 2010: 11,3 %)2. podíl na DPH (v roce 2010: 11,3 %) 3. podíl na HNP (v roce 2010: 75,9 %)3. podíl na HNP (v roce 2010: 75,9 %) 4. ostatní4. ostatní - přebytky za minulé roky- přebytky za minulé roky - daně zaměstnanců institucí EU atd.- daně zaměstnanců institucí EU atd. 19 Rozpočet: výdajeRozpočet: výdaje 1. udržitelný růst (v roce 2010: 45,4 %)1. udržitelný růst (v roce 2010: 45,4 %) - vzdělání, výzkum, inovace, doprava, energetické sítě- vzdělání, výzkum, inovace, doprava, energetické sítě 2. ochrana a správné hospodaření s přírodními zdroji2. ochrana a správné hospodaření s přírodními zdroji (v roce 2010: 42,1 %)(v roce 2010: 42,1 %) - zemědělství- zemědělství 3. občanství, svoboda, bezpečnost a právo (v roce3. občanství, svoboda, bezpečnost a právo (v roce 2010: 1,2 %)2010: 1,2 %) - migrace, boj proti terorismu, lidská práva- migrace, boj proti terorismu, lidská práva 20 Rozpočet: výdajeRozpočet: výdaje 4. EU jako globální partner (v roce 2010: 5,7 %)4. EU jako globální partner (v roce 2010: 5,7 %) - pomoc nečlenským zemím- pomoc nečlenským zemím 5. administrativa (v roce 2010: 5,6 %)5. administrativa (v roce 2010: 5,6 %) 21 Vývoj rozpočtu 22 23 Rozpočtový proces roční rozpočet je podřízen šestileté finančníroční rozpočet je podřízen šestileté finanční perspektivěperspektivě roční rozpočet musí být schválen jako vyrovnanýroční rozpočet musí být schválen jako vyrovnaný rozpočet připravuje Komiserozpočet připravuje Komise rozpočet musí schválit Rada a EProzpočet musí schválit Rada a EP