Fiskální politika a PaktFiskální politika a Pakt stabilitystability 2 Fiskální politika v rámci EMUFiskální politika v rámci EMU  připojením k EMU se země vzdalypřipojením k EMU se země vzdaly monetární politikymonetární politiky  došlo ke zdvojení úlohy fiskální politiky?došlo ke zdvojení úlohy fiskální politiky?  odpověď nejednoznačná, fiskální aodpověď nejednoznačná, fiskální a monetární politika nejsou úplnémonetární politika nejsou úplné substitutysubstituty 3 Externality fiskální politikyExternality fiskální politiky  externalitami (přeléváním) rozumíme situaci,externalitami (přeléváním) rozumíme situaci, kdy vedlejším efektem fiskální politiky jednékdy vedlejším efektem fiskální politiky jedné země je zlepšení nebo zhoršenízemě je zlepšení nebo zhoršení ekonomických pozic jiných zemíekonomických pozic jiných zemí  existence efektů přelévání vede k tlakům naexistence efektů přelévání vede k tlakům na koordinaci fiskální politiky v rámci EMU,koordinaci fiskální politiky v rámci EMU, koordinace ale znamená omezení suverenitykoordinace ale znamená omezení suverenity státůstátů diskuze⇒ diskuze⇒ 4 Externality v rámci EMUExternality v rámci EMU  cyklický příjmový efekt přelévánícyklický příjmový efekt přelévání  výpůjční nákladový efekt přelévánívýpůjční nákladový efekt přelévání  efekt přelévání z neudržitelného deficituefekt přelévání z neudržitelného deficitu 5 Cyklický příjmový efektCyklický příjmový efekt přelévánípřelévání  cykly jsou přenášeny importy a exportycykly jsou přenášeny importy a exporty – ↑↑HDPHDPSRNSRN ⇒⇒ ↑D↑DSRNSRN ↑Ex⇒ ↑Ex⇒ AUSAUS ↑HDP⇒↑HDP⇒ AUSAUS  fiskální restrikce resp. expanze jedné zeměfiskální restrikce resp. expanze jedné země se promítne do výkonu ostatních zemíse promítne do výkonu ostatních zemí  efekt roste s velikostí země původu a sefekt roste s velikostí země původu a s velikostí obchodu fiskální politika Německa⇒velikostí obchodu fiskální politika Německa⇒ je ostře sledovánaje ostře sledována 6 Synchronizace cyklůSynchronizace cyklů  země kopírují německý hospodářský cykluszemě kopírují německý hospodářský cyklus 7 Důsledky pro monetární uniiDůsledky pro monetární unii  synchronizovaný cyklussynchronizovaný cyklus – země v recesi provádějí fiskální expanzizemě v recesi provádějí fiskální expanzi ⇒⇒ díky efektu přelévání stačí menší expanzedíky efektu přelévání stačí menší expanze ⇒⇒ koordinace politiky znamená pokleskoordinace politiky znamená pokles nákladů na její prováděnínákladů na její provádění  nesynchronizovaný cyklusnesynchronizovaný cyklus – fiskální expanze v zemi postižené recesífiskální expanze v zemi postižené recesí zvýší celkové výdaje v zemi, která procházízvýší celkové výdaje v zemi, která prochází boomem a naopakboomem a naopak ⇒⇒ jakékoliv politickéjakékoliv politické akce jsou riskantníakce jsou riskantní 8 Výpůjční nákladový efekt přeléváníVýpůjční nákladový efekt přelévání  velký rozpočtový deficit země může způsobitvelký rozpočtový deficit země může způsobit vyšší úrokovou míru v celé euro zóně (efektvyšší úrokovou míru v celé euro zóně (efekt vytěsnění)vytěsnění)  vysoká úroková míra znamená poklesvysoká úroková míra znamená pokles investic, což má negativní vliv na dlouhodobýinvestic, což má negativní vliv na dlouhodobý růstrůst  efektefekt roste s velikostí země a s velikostíroste s velikostí země a s velikostí deficitudeficitu ⇒⇒ fiskální politika Německa je ostřefiskální politika Německa je ostře sledovánasledována 9 Efekt přelévání zEfekt přelévání z neudržitelného deficituneudržitelného deficitu [A][A]  vláda ve finanční tísni vyžaduje po CBvláda ve finanční tísni vyžaduje po CB zafinancování deficituzafinancování deficitu ⇒⇒ inflace v zemiinflace v zemi  země EMU požaduje po ECB zafinancovánízemě EMU požaduje po ECB zafinancování deficitudeficitu ⇒⇒ inflace v celé eurozóněinflace v celé eurozóně  přímé podporování vlád eurosystémempřímé podporování vlád eurosystémem zakázáno maastrichtskou smlouvouzakázáno maastrichtskou smlouvou ⇒⇒ tentotento efekt přelévání neumožněn (Řecko...)efekt přelévání neumožněn (Řecko...) 10 Efekt přelévání zEfekt přelévání z neudržitelného deficituneudržitelného deficitu [B][B]  silné zadlužování jedné země znamená, žesilné zadlužování jedné země znamená, že fiskální nedisciplína je v rámci eurozónyfiskální nedisciplína je v rámci eurozóny možnámožná ⇒⇒ nedůvěra vnedůvěra v EMU na mezinárodnímEMU na mezinárodním finančním trhufinančním trhu ⇒⇒ odliv kapitálu a oslabeníodliv kapitálu a oslabení euraeura 11 Efekt přelévání zEfekt přelévání z neudržitelného deficituneudržitelného deficitu [[CC]]  vláda nakumuluje takový dluh, že jižvláda nakumuluje takový dluh, že již nedokáže plnit své závazkynedokáže plnit své závazky ⇒⇒ masivní odlivmasivní odliv kapitálu, kolaps směnného kurzu a akciovéhokapitálu, kolaps směnného kurzu a akciového trhutrhu ⇒⇒ vypuknutí krizevypuknutí krize  u zemí EMU se objektem tržní reakce stáváu zemí EMU se objektem tržní reakce stává společný směnný kurzspolečný směnný kurz 12 Křivka veřejného zadlužení vKřivka veřejného zadlužení v eurozóněeurozóně  eurozóně potenciálně hrozí negativní efektyeurozóně potenciálně hrozí negativní efekty plynoucí z nadměrného zadlužováníplynoucí z nadměrného zadlužování 13 Klausule o neposkytnutí pomociKlausule o neposkytnutí pomoci  strach z následků bankrotu jedné zestrach z následků bankrotu jedné ze zemí může vést ostatní zemězemí může vést ostatní země k poskytnutí pomocik poskytnutí pomoci ⇒⇒ země by mohlyzemě by mohly na tento princip spoléhatna tento princip spoléhat  riziko bylo vyřešeno v maastrichtskériziko bylo vyřešeno v maastrichtské smlouvě, kde je klausule, že postiženésmlouvě, kde je klausule, že postižené zemi nebude poskytnut žádný oficiálnízemi nebude poskytnut žádný oficiální úvěr z jiné členské zeměúvěr z jiné členské země 14 Řešení navzdory klausuliŘešení navzdory klausuli  zůstávají možnosti, jak bankrotující zemizůstávají možnosti, jak bankrotující zemi pomocipomoci  například ECB „neformálně„ uvolní svou MPnapříklad ECB „neformálně„ uvolní svou MP ⇒⇒ ↑↑ počtu úvěrůpočtu úvěrů ⇒⇒ ↓↓ nákladů na úvěrynákladů na úvěry (cenou je inflace)(cenou je inflace)  ECB by tak učinila ze strachu, že bankrotECB by tak učinila ze strachu, že bankrot některé ze zemí zasáhne celou eurozónu aněkteré ze zemí zasáhne celou eurozónu a podlomí její kredibilitupodlomí její kredibilitu ⇒⇒ negativní vliv nanegativní vliv na euroeuro 15 Proč vlády tíhnout k deficitůmProč vlády tíhnout k deficitům  vlády si deficity kupují voliče, náklady platí ažvlády si deficity kupují voliče, náklady platí až příští vládypříští vlády  odlišnosti mezi zeměmi podle preferencíodlišnosti mezi zeměmi podle preferencí voličů a podle síly nátlakových skupinvoličů a podle síly nátlakových skupin veřejné zadlužení zemí (2002)veřejné zadlužení zemí (2002) 16 Kolektivní disciplína jakoKolektivní disciplína jako možné řešenímožné řešení  pokud je fiskální disciplína diktovánapokud je fiskální disciplína diktována institucemi EUinstitucemi EU ⇒⇒ vlády ji musí plnitvlády ji musí plnit ⇒⇒ argument pro nátlakové skupinyargument pro nátlakové skupiny ⇒⇒ vláda v pozici „obětního beránka“vláda v pozici „obětního beránka“⇒⇒ některé vlády si přejí kolektivníněkteré vlády si přejí kolektivní disciplínu nejen kvůli efektům přelévánídisciplínu nejen kvůli efektům přelévání 17 Pro a proti centralizaciPro a proti centralizaci  pro centralizované rozhodovánípro centralizované rozhodování – externality (země nesplácí dluhy)externality (země nesplácí dluhy) – úspory z rozsahu (výdaje na armádu)úspory z rozsahu (výdaje na armádu)  proti centralizovanému rozhodováníproti centralizovanému rozhodování – heterogenita preferencí (např. sociálníheterogenita preferencí (např. sociální výdaje)výdaje) – informační asymetrieinformační asymetrie – jurisdikční konkurence - právo exitujurisdikční konkurence - právo exitu 18 Pro a proti centralizaciPro a proti centralizaci ekonomickyekonomicky  pro centralizované rozhodovánípro centralizované rozhodování – cyklický příjmový efekt přelévánícyklický příjmový efekt přelévání – výpůjční nákladový efekt přelévánívýpůjční nákladový efekt přelévání – efekt přelévání z neudržitelného deficituefekt přelévání z neudržitelného deficitu  proti centralizovanému rozhodováníproti centralizovanému rozhodování – makro heterogenita (asymetrické šoky)makro heterogenita (asymetrické šoky) – heterogenita v HoPo (MP x FP)heterogenita v HoPo (MP x FP) – heterogenita politických procesůheterogenita politických procesů – volební informační asymetrie (různévolební informační asymetrie (různé zájmové skupiny)zájmové skupiny) 19 Aplikace teorií na fiskálníAplikace teorií na fiskální politikupolitiku  společná fiskální politika je kvůli heterogenitěspolečná fiskální politika je kvůli heterogenitě a asymetrii nepřípustnáa asymetrii nepřípustná  na základě principu subsidiarity má býtna základě principu subsidiarity má být fiskální politika ponechána plně v kompetencifiskální politika ponechána plně v kompetenci národních státůnárodních států  efekty přelévání jsou vážným důvodem proefekty přelévání jsou vážným důvodem pro omezení výhradní kompetence národníchomezení výhradní kompetence národních státůstátů ⇒⇒ Pakt stability a růstuPakt stability a růstu 20 Kdo má provádět fiskálníKdo má provádět fiskální politiku?politiku?  existují relevantní důvody pro koordinaciexistují relevantní důvody pro koordinaci fiskální politikyfiskální politiky  existují relevantní důvody protiexistují relevantní důvody proti koordinaci fiskální politikykoordinaci fiskální politiky  v současné době je prostor pro dalšív současné době je prostor pro další transfer suverenity malý, Pakt stability atransfer suverenity malý, Pakt stability a růstu je v současnosti maximumrůstu je v současnosti maximum 21 Fiskální disciplína v EMUFiskální disciplína v EMU  před vstupempřed vstupem do EMU jsou zemědo EMU jsou země nuceny k fiskální disciplíněnuceny k fiskální disciplíně maastrichtskými kritériimaastrichtskými kritérii  po vstupupo vstupu do EMU fiskální disciplínudo EMU fiskální disciplínu vynucujevynucuje Pakt stability a růstuPakt stability a růstu 22 Pakt stability a růstuPakt stability a růstu  země nesmí překročit 3% deficitzemě nesmí překročit 3% deficit – pokudpokud ↓↓ HDP alespoň o 2 %HDP alespoň o 2 % ⇒⇒ neplatíneplatí povinnost max. 3% deficitu, restrikcepovinnost max. 3% deficitu, restrikce znamená prohloubení receseznamená prohloubení recese – pokudpokud ↓↓ HDP o 2 % - 0,75 %HDP o 2 % - 0,75 % ⇒⇒ může býtmůže být upuštěno od povinnosti max. 3% deficituupuštěno od povinnosti max. 3% deficitu  ve středně-dlouhém období musí zeměve středně-dlouhém období musí země dosáhnout téměř vyrovnaný nebodosáhnout téměř vyrovnaný nebo přebytkový rozpočetpřebytkový rozpočet 23 VarováníVarování  země překračuje limitzemě překračuje limit ⇒⇒ Komise vydá oKomise vydá o tomto zprávu, kterou postoupí Radětomto zprávu, kterou postoupí Radě ⇒⇒ Rada posoudí, zda má země skutečněRada posoudí, zda má země skutečně nadměrný deficitnadměrný deficit ⇒⇒ pokud ano, dostanepokud ano, dostane země termín do kdy uvede situaci dozemě termín do kdy uvede situaci do pořádkupořádku 24 Opravná opatřeníOpravná opatření  země musí provést opravná opatřenízemě musí provést opravná opatření „tak rychle, jak je to jen možné“„tak rychle, jak je to jen možné“ ⇒⇒ fiskální politiku nelze změnit hned,fiskální politiku nelze změnit hned, Komise potřebuje čas na to, abyKomise potřebuje čas na to, aby identifikovala zemi porušující pravidlaidentifikovala zemi porušující pravidla ⇒⇒ stát může bez nebezpečí sankcístát může bez nebezpečí sankcí překračovat hranici deficitu ve výši 3 %překračovat hranici deficitu ve výši 3 % HDP i dva roky po soběHDP i dva roky po sobě 25 SankceSankce  země neprovede dostatečná opravnázemě neprovede dostatečná opravná opatření do termínuopatření do termínu ⇒⇒ sankcesankce  sankce formou neúročených deposit,sankce formou neúročených deposit, jsou složena u institucí Společenstvíjsou složena u institucí Společenství  depozita uvalována každoročně dodepozita uvalována každoročně do doby, než je situace vyřešenadoby, než je situace vyřešena  situace není vyřešena do dvou letsituace není vyřešena do dvou let ⇒⇒ depozita se změní v pokutudepozita se změní v pokutu 26 SankceSankce  depozita začínají na 0,2 % HDP adepozita začínají na 0,2 % HDP a rostou o 0,1 % podle výše deficiturostou o 0,1 % podle výše deficitu maximálně do 0,5 % HDPmaximálně do 0,5 % HDP 27 Důležité aspekty PaktuDůležité aspekty Paktu  Pakt neodstraňuje suverenitu fiskálníPakt neodstraňuje suverenitu fiskální HoPo, vlády jen navíc souhlasily, žeHoPo, vlády jen navíc souhlasily, že ponesou odpovědnost za svá konáníponesou odpovědnost za svá konání  doba, mezi označením deficitu zadoba, mezi označením deficitu za nadměrný a případným uvalenímnadměrný a případným uvalením depozit, je dostatečně dlouhá ke změnědepozit, je dostatečně dlouhá ke změně politikypolitiky 28 Důležité aspekty PaktuDůležité aspekty Paktu  samotná deklarace, že země porušilasamotná deklarace, že země porušila Pakt, vyvolává rychlé snahy o nápravuPakt, vyvolává rychlé snahy o nápravu  všechna rozhodnutí jsou v rukou Radyvšechna rozhodnutí jsou v rukou Rady – politické organizace, která se snaží– politické organizace, která se snaží oo „politickou korektnost“„politickou korektnost“ 29 Stabilizační programStabilizační program  preventivní opatření, má zabránitpreventivní opatření, má zabránit nadměrným deficitůmnadměrným deficitům  každý členský stát předkládá co tři rokykaždý členský stát předkládá co tři roky svůj rozpočet Radě a každoročněsvůj rozpočet Radě a každoročně KomisiKomisi  pokud fiskální politika státu je shledánapokud fiskální politika státu je shledána jako nekompatibilní s Paktem, je vydánojako nekompatibilní s Paktem, je vydáno varovánívarování