LIDSKÝ KAPITÁL Podíl dospělých s VŠ vzděláním (země OECD v roce 2007) Průměrná mzda vysokoškoláka (země OECD v roce 2007) Hrubé nástupní platy podle fakult MU Zdroj: Nekuda (2009) Lidský kapitál Lidský kapitál je akumulace investic do pracovní síly. Jakákoliv činnost, která zvyšuje produktivitu práce, může být chápána jako investice do lidského kapitálu. Investice do lidského kapitálu nezahrnují jen investice do formálního vzdělání nebo školení, ale také do zdraví, migrace, hledání pracovního místa.. Investice do lidského kapitálu Investice do lidského kapitálu (stejně jako jakákoli jiná investice) vyžaduje vynaložení určitých nákladů v současnosti (nebo blízké budoucnosti), zatímco výnosy jsou inkasovány v budoucnosti. Racionální člověk porovnává výnosy a náklady spojené s dalším stupněm vzdělání. Náklady mají tuto podobu:  přímé výdaje (na nákup knih, školné, atd.)  náklady příležitosti (ušlý výdělek) Očekávané výnosy mají podobu vyšších budoucích výdělků, většího uspokojení z práce v průběhu života. Diskontování a současná hodnota Investiční výdaje jsou realizovány v jiném časovém horizontu než jsou inkasovány očekávané výnosy z investice. Je třeba srovnávat současnou hodnotu očekávaných výnosů a výdajů. Příklad. Máme 1000 Kč, uvažujeme 2 období (teď a za rok), úroková míra je 5 %. Budoucí hodnota 1000 Kč je 1050 Kč. Současná hodnota (Vp) 1050 Kč je 1000 Kč. Obecně (v případě jednoho roku): Vp = V1 / (1+r), kde r je úroková nebo diskontní míra V případě n let: Vp = V0 + V1/(1+r) + V2/(1+r)2 + V3/(1+r)3+ … + Vn/(1+r)n Kdy se vyplatí investice do vzdělání? Investice do vzdělání bude atraktivní, pokud současná hodnota budoucích výnosů převýší náklady (C) (resp. současnou hodnotu budoucích nákladů): Vp > C Příklad. Adam se rozhoduje, zda absolvovat další stupeň vzdělání. Vyšší vzdělání by pro něj bylo v dalším období spojeno s nárůstem mzdy o 150 tisíc, ale musel by vynaložit náklady 135 tisíc. Vyplatí se mu to, když bude diskontní míra 5 %? Vp = 150000/1,05 = 142857 => Vp > C, další vzdělání se vyplatí Jak by se situace změnila, kdyby byla diskontní míra 15 %? Vp = 150000/1,15 = 130435 => Vp < C, další vzdělání se nevyplatí Klíčovou roli hraje diskontní míra. Čím více lidé diskontují budoucnost (upřednostňují přítomnost), tím menší ochota investovat do dalšího vzdělávání. v Vnitřní míra výnosu Alternativní možností, jak posoudit výhodnost investice do lidského kapitálu je metoda vnitřního výnosového procenta. Vnitřní výnosové procento je taková míra výnosu, při které se čistá současná hodnota výnosu investice do lidského kapitálu rovná nule. V0 + V1/(1+r) + V2/(1+r)2 + V3/(1+r)3+ … + Vn/(1+r)n – C = 0, kde r je vnitřní výnosové procento. Vnitřní míru výnosu pak porovnáváme s mírou výnosu z ostatních investic. Potenciální výdělkové toky (věkově-výdělkové profily) dle vzdělání llllllllll Důsledky základního modelu lidského kapitálu Jaké jsou hlavní důsledky modelu nákladů a výnosů z investice do lidského kapitálu?  Čím delší je tok očekávaných budoucích výdělků po realizaci investice, tím pravděpodobnější je, že čistá současná hodnota investice bude kladná (za jinak stejných okolností).  Lidé orientovaní na přítomnost budou pravděpodobně méně ochotni absolvovat VŠ vzdělání než lidé uvažující v delším časovém horizontu.  Čím nižší budou náklady na investici do lidského kapitálu, tím bude ziskovější (za jinak stejných okolností).  Čím vyšší jsou rozdíly ve výdělcích mezi středoškoláky a vysokoškoláky, tím více lidí bude chtít investovat do VŠ vzdělání (za jinak stejných okolností). Průměrné příjmy a vzdělání  Průměrné příjmy pracovníků na plný úvazek s vyšším vzděláním rostou.  Věkově-výdělkové profily jsou konkávní.  Věkově výdělkové profily se rozevírají.  Předchozí dva body se týkají více mužů než žen. Optimální délka (výše) vzdělání V jakém okamžiku by měl člověk opustit vzdělávací proces? Mezní míra výnosu ze vzdělání (MRR) představuje procentní zvýšení výdělku v důsledku dalšího vzdělávání. Předpokládáme:  diskontní míra se nemění  mezní míra výnosu z lidského kapitálu (MRR) se snižuje (každý další rok vzdělávání přináší nižší přírůstek znalostí a menší nárůst příjmů) Optimální délka (výše) vzdělání (grafické znázornění) Člověk ukončí proces vzdělání v okamžiku, kdy se mezní míra výnosu vyrovná s diskontní mírou. Vzdělání a výdělky a různé diskontní míry Příklad. Adam má vyšší diskontní míru (rA) než Béďa (rB), ale oba mají stejné schopnosti. Adam nedokončí střední školu a na trhu práce dosáhne na nižší mzdu. Vzdělání a výdělky a různé schopnosti Příklad. Adam má stejnou diskontní míru jako Béďa, ale Adamovi se ve škole daří méně. Mzdový rozdíl mezi oběma vznikne proto, že Béďa má vyšší vzdělání a je schopnější. Neříká nám však, jak by vzrostla mzda Adama, pokud by dokončil SŠ. Je vzdělání dobrou investicí? Empirické studie odhadují míry výnosu z VŠ vzdělání v rozmezí 5-12 % ročně. Empirické odhady těchto výnosů komplikuje fakt, že lidé mají různé schopnosti a různou diskontní míru. Signální teorie vzdělání Podle signální teorie vzdělání přímo nezvyšuje produktivitu práce. Pokud má firma za to, že vysokoškoláci jsou v průměru schopnější než středoškoláci, může se při najímání pracovníků či jejich odměnování řídit podle vzdělanostního standardu. Signální model - příklad Zaměstnavatelé budou předpokládat, že pokud pracovník absolvoval alespon e* let VŠ vzdělání, bude mít produktivitu 2, ostatní budou mít produktivitu nižší. Může signál e* skutečně rozpoznat schopnější (produktivnější) pracovníky? Pracovníci si vyberou stupeň vzdělání, kde je rozdíl mezi jejich diskontovanými celoživotními výdělky a náklady na vzdělání maximální. V tomto případě dosažené vzdělání signalizuje produktivitu. Signál e* může být pro zaměstnavatele vodítkem, pokud psychické a intelektuální zatížení jsou inverzní schopnostem pracovníka. Srovnání signální teorie a teorie lidského kapitálu Podle obou přístupů mají lidé s vyšším vzděláním vyšší mzdy. Podle teorie lidského kapitálu vzdělání zvyšuje produktivitu, podle signální teorie nikoliv. Pro jednotlivce je výhodné investovat do vzdělanostních signálů. Je otázkou, zda to platí i pro společnosti jako celek - hospodářskopolitická doporučení těchto přístupů v oblasti vzdělání se liší. Pracovní příprava Část schopností a dovedností pracovníci získávají v rámci pracovní přípravy (on-the-job training). Všeobecná pracovní příprava (general training) vytváří takové dovednosti, které jsou přenositelné do jiné firmy (např. práce s PC, řidičák atd..) Speciální příprava (specific training) zajišťuje takové schopnosti, které jsou uplatnitelné pouze v určité firmě (např. práce se specifickým IS, řízení tanku v armádě atd.). V realitě je pracovní příprava kombinací všeobecné a specifické pracovní přípravy. Náklady a výnosy všeobecné pracovní přípravy wu a MRPu je mzda a příjem z mezního produktu netrénovaného pracovníka Konkurenční firmy nebudou nést náklady spojené se všeobecnou přípravou. Náklady a výnosy speciální přípravy Na nákladech speciální přípravy se budou spolupodílet firmy i pracovníci. Literatura povinná:  Ehrenberg a Smith (2009): kapitola 9, str. 279-278 doporučená:  Borjas (2010), kapitola 6, str. 237-286