Základy ekonomie 2011 ‹#› 2 JAK FUNGUJE TRH Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 2 Ekonomika nEkonomika – sledování vlastních zájmů = systém nInformace – ceny, fce: nInformační nMotivační nAlokační nZákladní předpoklad: racionální chování člověka nHomo oeconomicus n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 3 Tržní síly nNabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik nModerní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní rovnováze nTrh = skupina prodávajících a kupujících určitého produktu/služby nNabídka a poptávka odpovídají chování lidí a jejich vzájemné interakci na trhu Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 4 Trhy a konkurence nNabídka = prodávající nPoptávka = kupující nKonkurenční trh = trh, kde je hodně prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu (DOKO) Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 5 Konkurence nDokonalá konkurence: nprodukce je identická nmnoho prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu nkupující a prodávající jsou cenoví příjemci nMonopol: n= jeden prodávající = cenový tvůrce nOligopol n= několik prodávajících nne příliš agresivní konkurence nMonopolistická konkurence n= mnoho prodávajících nodlišitelná produkce nkaždý prodávající může stanovit cenu svého produktu Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 6 Poptávka (demand, D) nPoptávané množství = množství určitého produktu, které jsou poptávající ochotni a schopni koupit nZákon poptávky = ceteris paribus, poptávané množství klesá s rostoucí cenou daného produktu nPoptávková křivka = vztah mezi množstvím (Q) a cenou (P) Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 7 Příklad Karel a rohlíky nCena rohlíku (v Kč) n0 n0,5 n1 n1,5 n2 n2,5 n3 n nPoptávané množství (ks) n12 n10 n8 n6 n4 n2 n0 VEN11a1ca_pecivot Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 8 Karlova (= individuální) poptávková křivka 2 4 10 8 6 12 1,5 0,5 2,5 1 3 2 cena množství D Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 9 Tržní X individuální poptávka nTržní poptávka = souhrn všech individuálních poptávek po určitém zboží/službě nGraficky: horizontální součet individuálních poptávkových křivek Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 10 Posun poptávkové křivky cena množství D2 D0 růst poptávky pokles poptávky D1 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 11 Co ovlivňuje kupujícího? nDůchod spotřebitele nnormální X podřadná produkce nCeny příbuzné produkce nsubstituty X komplementy nChutě nOčekávání nPočet spotřebitelů n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 12 Změna ceny dané produkce? nVyvolá změna poptávaného množství n= posun po křivce n D množství cena 8 1 2 4 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 13 Závisí D na P nebo P na D? nPř. zemědělec očekává velkou úrodu: jaký to bude mít vliv na jeho příjmy? nVíc řepky = pokles její ceny nKdyž klesne cena = růst poptávky po řepce = růst její ceny n VYSOKÁ ÚRODA a zároveň VYSOKÁ CENA? repka_ozima_1 repka_ozima_1 repka_ozima_1 repka_ozima_1 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 14 Příklad ze života http://jindrichohradecky.denik.cz/podnikani/pivo-zdrazi-hospodsti-se-boji-o-zakazniky20091004.html Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 15 Nabídka (supply, S) nNabízené množství = množství produkce, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat nZákon nabídky = ceteris paribus, nabízené množství roste s rostoucí cenou daného produktu nNabídková křivka = vztah mezi množstvím (Q) a cenou (P) Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 16 Příklad: Nabídka pekaře Housky nCena rohlíku (v Kč) n0 n0,5 n1 n1,5 n2 n2,5 n3 nNabízené množství (ks) n0 n0 n1 n2 n3 n4 n5 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 17 Houskova (= individuální) nabídková křivka 2 4 3 1 6 5 1,5 0,5 2,5 1 3 2 cena množství S Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 18 Tržní X individuální nabídková křivka nTržní nabídka = souhrn všech individuálních nabídek určité produkce/služeb nGraficky: horizontální součet individuálních nabídkových křivek Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 19 Posun nabídkové křivky cena množství S0 S2 S1 pokles nabídky růst nabídky Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 20 Co ovlivňuje prodávající? nCena vstupů nTechnologie nOčekávání nPočet prodávajících Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 21 Změna nabízeného množství nPosun po nabídkové křivce nVyvoláno vším, nco mění nabízené nmnožství n S množství cena 5 1 3 3 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 22 Příklad ze života http://www.podnikatel.cz/clanky/rekordni-ceny-nafty-cesti-dopravci-zdrazi/ Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 23 Trh nRovnováha = situace, kdy cena dosáhla úrovně, kde jsou se poptávané a nabízené množství rovná nRovnovážná cena – odpovídá průsečíku S a D nRovnovážné množství – odpovídá průsečíku S a D Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 24 Nabídka a poptávka Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 nCena rohlíku n (v Kč) n0 n0,5 n1 n1,5 n2 n2,5 n3 Nabízené množství (ks) 0 0 1 4 7 10 13 Poptávané množství (ks) 19 16 13 10 7 4 1 za cenu 2 Kč se poptávané a nabízené množství rovná Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 25 Trh v rovnováze cena množství S E D rovnovážná cena rovnovážné množství 2 7 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 26 Nerovnováha trhu nPřebytek: nCena je vyšší než rovnovážná nNabízené množství je vyšší než poptávané nProdávající sníží cenu, aby víc prodali nNedostatek: nCena je nižší než rovnovážná nPoptávané množství je vyšší než nabízené nProdávající zvýší cenu, protože si to mohou dovolit n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 27 Trh v nerovnováze cena množství S E D poptávané množství nabízené množství 2 7 4 10 2,5 přebytek Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 28 Zákon nabídky a poptávky nCena produkce se přizpůsobuje, čímž srovnává nabízené a poptávané množství n nNutná podmínka: neregulovaný trh Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 29 Vliv státu n„nespravedlivé ceny“ nCenový strop = max. cena, za kterou může být prodáváno nMin. cena = nejnižší cena, za kterou může být prodáváno nDůsledek: přebytek X nedostatek n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 30 Cenový strop cena množství S E D 2 7 4 10 2,5 nedostatek STROP Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 31 Subvence k ceně nMléko – rovnováha 6 Kč – 2000 ks nStát chce zajistit zemědělcům 6,50 Kč nZnamená to připlacení 0,50 Kč na kus? nNE!!!: nza vyšší cenu – nižší poptávané množství n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 32 Subvence k ceně cena množství S0 S1 D 6,50 2200 2000 6 5 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 33 ČETBA n n nKHOREL, T.: Chcete vidět neviditelnou ruku trhu? nhttp://www.libinst.cz/clanky.php?id=860 n j0299125