Základy ekonomie 2011 ‹#› 3 EFEKTIVNOST TRHU Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 2 Koordinace ekonomiky 1.příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2.trh – TE: směna, soukromé vlastnictví, horizontální struktura 3. lSmíšená ekonomika n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 3 Tržní rovnováha nMaximalizuje rovnovážná cena blahobyt prodávajících a kupujících? nTržní rovnováha – odráží, jak trhy alokují vzácné zdroje nNa otázku, zda je tržní alokace žádoucí odpovídá ekonomie blahobytu Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 4 Ekonomie blahobytu n= studium, jak alokace zdrojů ovlivňuje ekonomický blahobyt nnakupující i prodávající na trhu získávají nrovnováha na trhu maximalizuje celkový blahobyt prodávajících a kupujících Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 5 Přebytek spotřebitele, přebytek výrobce nPřebytek spotřebitele = rozdíl mezi tím, co je kupující ochoten zaplatit a tím, co skutečně zaplatí nPřebytek výrobce = rozdíl mezi cenou, kterou prodávající skutečně dostane a cenou, za kterou by byl ještě ochoten prodat Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 6 Přebytek spotřebitele n n D množství cena Přebytek spotřebitele Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 7 Změna přebytku spotřebitele Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 8 Přebytek výrobce S množství cena Přebytek výrobce Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 9 Změna přebytku výrobce Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 10 Celkový přebytek a efektivnost n= npřebytek spotřebitele n+ npřebytek výrobce n nefektivnost = taková alokace zdrojů, kdy je celkový přebytek všech členů společnosti maximální nX rovnost = „spravedlivé“ rozdělení blahobytu mezi všechny členy společnosti Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 11 Efektivnost trhu nSvobodné trhy: n „přidělují“ statky kupujícím, kteří si jich nejvíce cení (ochota platit) n„přiřazují“ poptávku po statcích prodávajícím, kteří jsou schopni vyrábět s nejnižšími náklady n n… je produkováno takové množství statků, které maximalizuje přebytek spotřebitele a výrobce Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 12 Přebytky při tržní rovnováze cena množství S E D Přebytek výrobce Přebytek spotřebitele Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 13 Efektivnost rovnovážného množství Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 14 Pavučinový model trhu Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 15 Příklad ze života Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 16 Příklad: Náklady zdanění nJak ovlivňují daně ekonomický blahobyt? n= cena placená kupujícími se zvýší, cena, kterou dostanou prodávající, klesne nZtráty mrtvé váhy = snížení celkového přebytku vyvolané narušením trhu Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 17 Dopad daně cena množství S E D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající daň Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 18 Daňový příjem nT = výše daně nQ = prodané množství produktu n nDaňový příjem státu = T * Q Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 19 Daňový příjem cena množství S E D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající daň (T) Q Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 20 Dopad daně cena množství S D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající B D C E A F C+E .... ztráty mrtvé váhy Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 21 Dopad daně nZměna přebytku spotřebitele nZměna přebytku výrobce nZměna daňového příjmu nZtráty spotřebitele a výrobce převýší příjem státu z daně n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 22 nKonec J