Základy ekonomie 2011 ‹#› 5 FIRMA A SPOTŘEBITEL Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 2 Firmy nZákon nabídky: n Firmy jsou ochotny vyrábět a prodávat větší množství, když je cena jejich produkce vysoká n= rostoucí křivka S Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 3 Cíl firem nEkonomický cíl: maximalizace zisku n+ růst podílu na trhu nJiné? n money Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 4 Celkový příjem, celkové náklady nCelkové příjmy = suma toho, co firma dostane za prodej své produkce nCelkové náklady = suma toho, co firma musí dát za vstupy potřebné pro vlastní výrobu n nZisk = celkové příjmy – celkové náklady Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 5 Náklady nNáklady firmy zahrnují všechny náklady obětované příležitosti související se zaměřením na určitou produkci a)Explicitní – přímý peněžní výdaj b)Implicitní n nUtopené náklady = jsou neseny bez ohledu na zvolenou možnost nNáklady obětované příležitosti Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 6 Příklad nNakoupím zralé ananasy za 40 Kč/ks nDlouho nevydrží nMám je prodat za 15 Kč/ks - „pod náklady“? n nANO! 40 Kč = utopené náklady nRozhoduji se 0 vs. 15 Kč Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 7 ??? nProč výrobce raději zničí zboží, které se neprodalo, než aby je prodal za nižší cenu? n n→ NERACIONÁLNÍ (viz příklad) j0299171 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 8 Ekonomický zisk X účetní zisk nEkonomický zisk = celkové příjmy – celkové náklady (explicitní i implicitní) nÚčetní zisk = celkové příjmy – explicitní náklady n nCelkové příjmy > explicitní + implicitní náklady = ekonomický zisk n(je menší než účetní zisk) Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 9 Ekonomický zisk X účetní zisk nPohled ekonoma: účetního: Ekonomický zisk Účetní zisk Implicitní náklady Explicitní náklady Explicitní náklady příjem příjem Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 10 Náklady nFixní = náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce nemění nVariabilní = náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce mění n nCelkové náklady = celkové fixní + celkové variabilní náklady Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 11 Průměrné a mezní náklady nPrůměrné náklady = celkové náklady / množství vyprodukované produkce nMezní náklady = měří přírůstek celkových nákladů vzniklý vyprodukováním dodatečného 1 kusu produkce n = kolik nás stojí vyprodukovat další jednotku výrobku? nMezní náklady rostou, protože se projevuje zákon klesajícího mezního produktu Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 12 Náklady Počet upečených rohlíků Fixní náklady Variabilní náklady Celkové náklady Mezní náklady Průměrné náklady 0 1000 1000 1 1000 100 1100 1100 2 1000 120 1120 560 3 1000 140 1140 380 100 20 20 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 13 Zákon klesajícího mezního produktu nPřírůstek produktu klesá s tím, jak roste množství zapojeného výrobního faktoru n nPř.: jak firma najímá stále více nových dělníků, každý z nich vyprodukuje čím dál míň, protože firma má omezené výrobní zařízení Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 14 Zákon klesajícího mezního produktu nPočet pekařů n n0 n1 n2 n3 nPočet upečených rohlíků n0 n100 n160 n180 n Celkový produkt Mezní produkt nPřírůstek počtu upečených rohlíků n 100 60 20 VEN11a1ca_pecivot VEN11a1ca_pecivot Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 15 Spotřebitel nZákon poptávky n? Cena benzínu začne růst – lidé začnou nakupovat víc, když budou očekávat další růst ceny – je to proti zákonu poptávky? n= lidé nakupují víc kvůli tomu, že se změnilo očekávání, ne ceny! n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 16 Poptávka X poptávané množství nZvýšení poptávky: nFaktory vedoucí k tomu, že lidé kupují více při KAŽDÉ jednotlivé ceně n= posun křivky doprava nahoru n cena množství D0 D1 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 17 Zákon klesající poptávky nDůchodový efekt n = při vyšší ceně kupuji méně, protože mi původní důchod nestačí na nákup stejného množství nSubstituční efekt n = při zvýšení ceny nakupuji méně určitého statku, protože jej nahrazuji (substituuji) jiným Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 18 Spotřebitelská volba nVětšina statků není zdarma a může být získána pouze tak, že se člověk vzdá něčeho jiného (jiného statku) nKe všemu lze najít substitut (náhradu) nRozumný výběr mezi substituty spočívá v porovnání dodatečných nákladů a dodatečného přínosu n? kolik určitého produkt koupit a jak rozdělit svůj důchod mezi různé statky Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 19 Spotřebitelská volba nRozpočtové omezení – co si spotřebitel může dovolit? nLidí spotřebovávají méně, než by chtěli, protože jsou omezeni výší svého příjmu nPřínos – míra uspokojení = užitek n n= lidé se snaží maximalizovat své uspokojení v rámci svého příjmu Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 20 Celkový a mezní užitek nCelkový užitek = uspokojení z celkového množství statků n nMezní užitek = přírůstek uspokojení z další jednotky statku nKlesá s rostoucí spotřebou Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 21 Zákon klesajícího mezního užitku nPočet piv n n0 n1 n2 n3 n n n0 n10 n16 n18 n Celkový užitek Mezní užitek n n n 10 6 2 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 22 Kolik statku koupit? nZáleží na ceně nRacionální spotřebitel není ochoten platit vyšší cenu než jaká odpovídá jeho meznímu užitku ntj. nakupuje, dokud MU ≥ P Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 23 Kolik koupit? nPočet piv n 0 1 2 3 nMezní užitek n n 10 6 2 nCena piva = 6 n n MU > P MU = P MU < P n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 24 Příklad spotřebitelské volby nKoupě minerálky: PET (10 Kč) X sklo (8 Kč + 3 Kč záloha) nCo si vybrat? Co je levnější? nZáleží na nákladech: náklad = cena + „náklady“ na skladování a vrácení nCo ekologické cítění? = změna nákladů („náklady“ špatného svědomí) Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 25 Elasticita (citlivost) poptávky nCenová = změna Q/změna P nNepružná (nezbytné) X pružná (luxusní) nDeterminanty: nezbytnost, dostupnost substitutů, časové období … nDůchodová = změna Q/změna důchodu nNepružná X pružná nDůležitá pro firmy a jejich cenovou politiku!! n„lidé nebudou kupovat víc, i když dojde ke snížení ceny“ – pak nemá smysl cenu snižovat n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 26 Příklad ze života Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 27 n n n nKonecJ