Základy ekonomie 2011 ‹#› 6 CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 2 Maximalizace zisku nMax. rozdíl TR a TC: n nMR = MC n nMezní příjem = přírůstek celkového příjmu dosažený prodáním další jednotky produkce (MR) nMezní náklady = přírůstek celkových nákladů spojený s vyprodukováním další jednotky produkce (MC) Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 3 Příklad – maximalizace zisku Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 4 1. Dokonalá konkurence nNa trhu mnoho prodávajících a kupujících n→ zanedbatelný dopad na tržní cenu n= cena je pro prodávající i kupující daná nProdukce je identická nVolný vstup do a výstup z odvětví Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 5 DOKO - příklad nDodavatel pšenice – podíl 1/1000 trhu nPšenice obchodována na plodinové burze = 1 trh nZa jakou cenu prodávat, když na trhu obchodována tuna za 3000 Kč? n3001 Kč X n2999 Kč X n3000 Kč n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 6 Individuální poptávka v DOKO cena množství D pšenice Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 7 Ukončení činnosti n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 8 Příčiny nedokonalosti trhů 1)Nedokonalá informovanost prodávajících a kupujících (rozptýlené trhy) 2)Náklady na změnu dodavatele 3)Nehomogenní produkt 4)Malý počet prodávajících Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 9 NEDOKO – příklad nProdejce guláše v restauraci (1 z desítek restaurací ve městě) nZa 35 Kč prodá 30 gulášů nKdyž cena 40 Kč – ztratí pár zákazníků, ale ne všechny n= Hospodský má manévrovací prostor pro tvorbu ceny nD není dokonale elastická n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 10 Individuální poptávka v NEDOKO cena množství D trh gulášů Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 11 Počet firem? jedna hodně několik MONOPOL OLIGOPOL Produkce? diferencovaná identická MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE DOKONALÁ KONKURENCE Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 12 2. Monopol nJediný prodejce na trhu nJeho produkce nemá blízké substituty na trhu n→ cenový tvůrce (cena je vyšší než v DOKO) nExistují bariéry vstupu do odvětví n→ vlastnictví přírodního zdroje (zřídka) n→ státem udělená licence n→ firma má nižší výrobní náklady nProdukuje menší množství než by bylo společensky žádoucí (= ztráty mrtvé váhy) Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 13 Státní řešení monopolů 1.Zavedení konkurence do monopolních odvětví 2.Regulace chování monopolů 3.Převedení soukromých monopolů na státní podniky 4.Žádný zásah Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 14 Regulace n nRegulace cen monopolu = stanovení maximální ceny státem (co nejblíže DOKO) nProblém: Jak pozná stát náklady monopolu? n n n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 15 Antidumpingová politika nDumping = výrobce prodá za cenu nižší, než jsou jeho náklady nKořistnický dumping nBěžný argument protekcionistů nVyspělé země n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 16 Cenová diskriminace n= prodej určitého produktu různým zákazníkům za různé ceny nPříklady: nCeny vstupenek do kina nCeny letenek nMnožstevní slevy ... Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 17 Cenová diskriminace nPodmínky: nTrh musí být NEDOKO nNa trhu musí být odlišitelné skupiny zákazníků nFirmy musí být schopny účtovat dvojí ceny Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 18 Jak časté jsou problémy s monopoly? nMonopol je běžný nVětšina firem má nějakou kontrolu nad cenou své produkce (je diferencovaná) nFirem se značnou monopolní silou je málo nVelmi málo produktů je jedinečných Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 19 3. Oligopol nNěkolik prodávajících n→ možnost spolupráce X vlastní zájmy firmy n→ kartel nProdukce identická nebo podobná nDuopol = oligopol se 2 firmami nCena je vyšší než by byla v DOKO, ale nižší než u monopolu nProdukce je menší než by byla v DOKO, ale větší než u monopolu Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 20 Teorie her nJak se lidé chovají ve strategických situacích n(při rozhodování musí uvažovat rozhodnutí jiného subjektu) nOligopolní trh je malý = nutnost zohlednit chování ostatních = zisk firmy závisí nejen na tom, kolik sama vyprodukuje, ale i na tom, kolik ostatní firmy n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 21 Vězňovo dilema nProč je těžké spolupracovat n n PŘIZNÁ SE NEPŘIZNÁ SE PŘIZNÁ SE NEPŘIZNÁ SE Vězeň Karel Vězeň Petr 8 let 8 let 20 let 20 let svoboda svoboda 1 rok 1 rok Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 22 Antikartelové zákonodárství nZabránit spojení firem nRozdělit firmy nBránit firmám v nekonkurenčních aktivitách n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 23 Příklad ze života n Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 24 Protikartelové zákonodárství nUdržování maloobchodních cen nCenové predátorství nVázané obchody n nALE: to může být přínosné ?! Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 25 Monopolistická konkurence nMnoho firem na trhu nProdukce je diferencovaná nVolný vstup a výstup z odvětví n= Něco z monopolu + něco z DOKO nPříklady: nCD, filmy, nábytek ... n= významná role reklamy Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 26 Reklama nManipulace se zákazníkem nOmezuje konkurenci zvýrazňováním rozdílů mezi produkcí nX nZdroj informací pro zákazníka nPodporuje konkurenci nabízením větší množství variant produktu a cen nZnámka kvality Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 27 ČETBA n n nRoste cenová diskriminace s regulací? http://ekonomika.ihned.cz/c1-16300330 n j0299125 Základy ekonomie 2011 ‹#› Základy ekonomie 2011 28 n n n n nkonec