BAKALÁŘSKÝ SEMINÁŘ BPH_BAS2 PŘÍLEŽITOST, JAK VYTVOŘIT KVALITNÍ BAKALÁŘSKOU PRÁCI POSLÁNÍ SEMINÁŘE •PŘÍLEŽITOST SEZNÁMIT SE S TÍM, JAK • •PŘISTOUPIT KE ZPRACOVÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE JAKO ODBORNÉ PRÁCE •VHODNĚ POJMOUT TÉMA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE •ZVOLIT SPRÁVNOU STRATEGII A TAKTIKU PSANÍ ODBORNÉHO TEXTU – JAK ZPRACOVAT PROJEKT SVÉ BP •ČÍST A ZPRACOVÁVAT INFORMAČNÍ ZDROJE •POSTUPOVAT V DUCHU ZÁSAD PUBLIKAČNÍ ETIKY •ZÍSKAT ODBORNÝ STYL PSANÉHO TEXTU •ZALOŽIT, REALIZOVAT A VYHODNOTIT EMPIRICKÁ ŠETŘENÍ •UZAVŘÍT BAKALÁŘSKOU PRÁCI A FORMULOVAT DOPORUČENÍ A •JAK ÚSPĚŠNĚ OBHÁJIT BAKALÁŘSKOU PRÁCI • • • • FORMA SEMINÁŘE • • ÚVODNÍ INFORMATIVNÍ PŘEDNÁŠKA • PRŮVODCE STUDIEM • • SAMOSTATNÉ STUDIUM • DOPORUČENÉ LITERATURY • • ZPRACOVÁNÍ POTu, • JAKO METODICKÉHO PŘÍSTUPU K ŘEŠENÍ VLASTNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE A JEHO PREZENTACI NEBO VLOŽENÍ DO IS • • • • STUDIJNÍ LITERATURA • •POVINNÁ: • Manuál studenta . In: www.econ.muni.cz • •DOPORUČENÁ: • ŠANDEROVÁ, J.Jak číst a psát odborný text. 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ISBN 80-86429-40-7. • GERŠLOVÁ,J. Vádemékum vědecké a odborné práce. 1.vyd. Šenov:Professional Publisging,2009. 150 s.ISBN 978-80-7431-0027. • JAK PSÁT ODBORNÝ TEXT •Projekt BP •Projekt empirického šetření •Maketa textu •Pracovní text •Editace textu – jazyková úprava •Abstrakt – anotace (DL str. 41-43) • (DL str. 107-138) TÉMA pracovní formulace předmětu a cíle BP • Původní téma v zadání je příliš široké, je třeba je •zúžit,konkretizovat a vyjádřit jako •řešení manažérského problému- •cílem nesmí být pouhý popis, objasnění, vysvětlení !! •V jaké oblasti chceme problém řešit- předmět řešení •Na jakou otázku chceme odpovědět –pracovní cíl •Uvědomit si užitečnost pro praxi, aktuálnost, váš vztah k problému DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ v teorii •Rozšířit výchozí informační zdroje uvedené v zadání •Co je o problému napsáno •Z čeho je možno vycházet • (DL str.21-40) •Rešerše literatury a dalších pramenů •Od shrnujících ke specializovaným •Pozor na internet- zaměřit se na texty, které mají znaky teorie DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ metoda studia pramenů • Jak číst odborný text •Jak číst aktivně a efektivně • (DL str.22-32, 37-39) •Jak vést o přečteném dokumentaci • (DL str.32-36) • Jak se rychle orientovat v odborné literatuře •Abstrakt (resumé) •Anotace • (DL str. 41-44) • • DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ v praxi •Výběr podniku podle řešeného problému !! •Výběr podniku podle vstřícnosti managementu •Studium základních materiálů z praxe •Co je o řešení problému k dispozici v praxi? •Jak byl dosud problém řešen? UPŘESNĚNÍ FORMULACE CÍLE •Uvážit možnosti teorie přispět k řešení ekonomického problému praxe •Posoudit řešitelnost původního problému v rámci diplomové práce •Přesvědčit se, že cíl BP obsahuje ekonomické kriterium • • • •Uvést do souladu teoretické koncepty s řešeným problémem •Provést výběr teorie umožňující posuzovat a vysvětlovat řešený problém z ekonomického hlediska •Cíl i teorie musí mít souladná ekonomická kriteria • VOLBA METODY I • Metoda řešení je podřízena cíli zkoumání, charakteru objektu - podniku a teoriím, zvoleným k vysvětlení procesů, v nichž problém vznikl. •Metodu je proto třeba volit tak, aby obsahovala •Vstupní analýzu předmětu výzkumného zájmu (Popis objektu, procesů, podmínek a omezení a hodnocení výchozího stavu – vše z hlediska zvolené teorie) •Analýzu zaměřenou na stanovení příčin problému (opět z hlediska zvolené teorie) •Syntézu – návrh doporučení se záměrem odstranit problém a zlepšit činnost objektu-podniku, ve smyslu stanoveného kriteria • VOLBA METODY II • Když je k dispozici teorie, která obsahuje analytický aparát, který je přímo použitelný pro uvedené procesy, potom: •V projektu uvedeme použití hotového analytického aparátu • Pro syntézu nemáme nikdy žádný koncept – optimální situace nastane, když naše doporučení nevybočí z podmínek platnosti zvolené teorie. • Když není k dispozici teorie, která obsahuje dostatečně rozpracovaný analytický aparát,potom: •Pro vstupní analýzu použijeme popisné prostředky vhodné teorie z oblasti podnikového hospodářství •Pro analýzu příčin použijeme empirický výzkum EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ • Empirické šetření (výzkum) je analytická metoda, která obsahuje: • (DL str. 59-61) • •Přípravnou fázi – stanovení cíle, hypotéz, objektu a technik šetření •Terénní fázi – provedení sběru dat •Interpretační fázi – vyhodnocení poznatků potvrzením nebo vyvrácením hypotéz a doporučení EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Přípravná fáze • • Cíl empirického šetření vychází ze specifikace problémů, které chceme řešit a obsahuje zpravidla stav, kterého máme řešením dosáhnout (zpravidla se odvozuje z hlavního cíle BP) Hypotéza – je tvrzení o pravděpodobných příčinách problémů, překážkách, které brání dosažení cíle, nebo o podmínkách dosažení optimálního výsledku řešení – splnění cíle EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Přípravná fáze •Techniky šetření jsou způsoby získání a záznamu dat z terénu (studium podkladů, strukturované dotazování, řízený rozhovor) •Výzkumné nástroje jsou prostředky výzkumných technik (dotazníky, osnovy rozhovorů, záznamové archy) •Operacionalizace hypotéz je převedení výzkumných otázek do konkrétně měřitelných znaků - otázek které pokládáme respondentům šetření v terénu • EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Terénní fáze a interpretace •V terénní fázi jsou uplatněny techniky sběru dat tím, že tazatel(é) zaznamenávají odpovědi respondentů. •V interpretaci se vracíme opačným postupem přes operacionalizaci k hypotézám a dílčí odpovědi integrujeme do celkové odpovědi potvrzující nebo vyvracející tvrzení hypotézy. •Následuje zamyšlení výzkumníka nad příčinami výsledku a návrhy a doporučení k odstarnění problémů a zlepšení činnosti objektu - podniku REALIZACE TEXTU BP • Obsahová struktura BP • •Teoretická část – obsahuje teoretické koncepty využité v praktické části BP •Praktická část – obsahuje obě analytické části, založené na zvolených teoretických konceptech, výsledky a syntézu • Časový harmonogram • Pozor na možná překvapení při spolupráci s vybraným podnikem •Pozor na možné a někdy nutné změny zaměření práce během řešení • Proto je nezbytné počítat s časovými rezervami ! •Stanovit kontrolní body, • konzultace s ved.BP • MAKETA TEXTU • PROJEKT UMOŽŇUJE ZAHÁJIT PRÁCE.VZNIKÁ HESLOVITÁ VARIANTA PLÁNOVANÉHO TEXTU • DL str.( 126-128) • V souvislosti s tím je prospěšné si prostudovat: • • CO JE TO ODBORNÝ STYL (DL str.56-59) • CO JSOU HLAVNÍ ZÁSADY PUBLIKAČNÍ ETIKY (DL str.85-90) •Co jsou všeobecně známá fakta a co je původní myšlenka • V ČEM SPOČÍVÁ „ŘEMESLO“ PSANÍ ODBORNÉHO TEXTU • (DL str. 90-107) •V čem spočívá přesnost citace •Co patří a nepatří do seznamu literatury •Jak se správně vede poznámkový a odkazový aparát PRACOVNÍ TEXT • ZAČÍNÁME PSÁT OD KAPITOLY – TEZE, O KTERÉ SE NÁM NEJLÉPE PÍŠE • ROZMYSLÍME SI, VE KTERÉ MLUVNICKÉ OSOBĚ BUDEME PSÁT •První osoba jedn.č., první osoba množ. č. nebo neosobně • PROVEDEME REVIZI TEXTU •Postup a způsob výkladu přizpůsobíme úrovni čtenáře, pro kterého je text určen •Logiku svých úvah musíme otočit tak, aby problém i jeho řešení byly podány co nejjednodušeji •Užitečné je text vytisknout a dát jej někomu přečíst •Vyslechnout připomínky a po opadnutí emocí je uvážit – snažit se pochopit proč jsou vaše myšlenky špatně pochopeny • EDITACE TEXTU • VE SPOLEČENSKÝCH VĚDÁCH SE PŘEDPOKLÁDÁ, ŽE ODBORNÝ TEXT BUDE •Na vysoké jazykové úrovni – pozor na pravopisné chyby, hovorové nebo slangové výrazy •Nespoléhejte na opravy automaticky prováděné textovými editory počítače • FORMÁLNÍ ÚPRAVY PRÁCE (PL str. 273-285) •Strukturace textu – odstavce, víceúrovňové členění •Odkazový aparát – odkazy pouze k textu na příslušné straně •Nezasahovat již do editovaného textu po obsahové stránce ABSTRAKT - ANOTACE •ABSTRAKT •Stručná informace o cílech- problémech a závěrech práce •Obsahuje pouze nové přínosy autora, neopakovat známé věci •Délka nepřesáhuje 10, výjimečně 15 řádků •Abstrakty jsou většinou popisné, stručně a výstižně informují o všem, co je v práci pojednáno a v tomtéž pořadí. •ANOTACE •Stručná charakteristika díla – textu, s údaji o obsahu, zaměření, významu, autorovi, úpravě, určení apod. •PRO BP JE POD ANOTACÍ MÍNĚN SPÍŠE ABSTRAKT PRÁCE