HANDOUT U 14 1. Answer the questions based on article of U 14. a) What were Brutus’s good and bad traits? b) Why has Shakespeare been studied recently? c) How is Shakespeare used by the Adelmans? d) What do the seminars look like? e) What are the Adelmans´ qualifications for the job? f) Give examples of how studying Shakespeare’s characters can improve management skills? 2. Translate the following expressions programy, které budou vyhovovat firemním požadavkům výcvik šitý na míru a vyhovující jakémukoliv rozpočtu praktická zkušenost speciální podnikové slevy na pravidelné týdenní kurzy vyrovnat se se stresem mezinárodně uznávaná výcviková metoda účastnit se semináře o plánování nástupnictví zapsat se na kurz vnitropodnikového vzdělávání 3. Fill in the gaps with appropriate prepositions. to have an impact _____ sales to become more competent _____ your job a dramatic drop ____ the share price an increase _____ the value insist ____ participation ____ the course a programme conforming ____ basic rules to be trained _____ mathematics to make one´s mind _____ about a dilemma to comply _____ regulations of the state 4. Use appropriate form of the expressions in brackets. 1. Brutus was not a ____________ man, he was a traitor. (HONOUR) 2. Your _______________ in the training is required. (PARTICIPATE) 3. He applied his ______________ to the solution and was rewarded afterwards. (WISE) 4. The CEO made a ________________ speech announcing the need to increase sales. (PERSUADE) 5. The training will _________________ you to manage pressure effectively. ( POWER) 6. It was quite an ______________ event. Something you should try as well. (FORGET) 7. Our ___________ training will provide you with the experience you need. (CUSTOM) 8. The bank damaged the client by comparing them ____________ with their biggest rival. (FAVOUR) 9. Market ____________ of the retailer suffered a slump due to their rating. (CREDIT) 10. Who is responsible for the ____________ of the report? (ACCURATE) 11. It was hard work dealing with the ___________ of fraud. (ACCUSE) 12. ______________ learn to issue programming commands. (TRAIN) 13. After the ____________ of the course I might go on another one. (COMPLETE) 14. All _______________ customers find it difficult to access finance. (ADVANTAGE) 15. Thanks to his _______________ spirit he managed to get on with the plan. (ENTERPRISE) 5. Translate the sentences into English. 1. Jelikož jsou jejich dodávky velmi nespolehlivé, nebudeme s nimi dále spolupracovat. 2. Dostali jsme se do finančních obtíží, stejně jako ostatní firmy poskytující podobné služby. 3. Navzdory tomu, že se zúčastnil kurzu manažerských schopností, se jeho přístup k podřízeným nezměnil. 4. Ačkoli půjčka nebyla jištěna zárukou, byla včas splacena. 5. Splníme všechny vaše požadavky, jakmile potvrdíte parametry zakázky. 6. Rozhodli jsme se počkat, abyste měli čas rozmyslet si, co uděláte. 7. Odložil schůzku o několik dní, aby se na ni mohl lépe připravit. 8. Chovají se, jako by to zakázku již vyhráli.