Ochrana spotřebitele v právu EU Ochrana spotřebitele obecně • •ochrana trhu – USA 60. let •EHS: počátky v 70. letech •pojem spotřebitele •spotřebitelská smlouva •Maastricht (1993) – nová politika ochrany spotřebitele v ES •dnes: čl. 169 Smlouvy o fungování EU Složky ochrany spotřebitele •ochrana bezpečnosti a zdraví •ochrana ekonomických zájmů •informovanost - právo na informace •právo sdružovat se na ochranu svých zájmů • •Právní metoda: harmonizace vnitrostátních předpisů pomocí směrnic Předmět ochrany podrobněji •zdraví spotřebitele •pozice spotřebitele v právním vztahu (zneužívání postavení silnějšího) •kvalita, cena poskytovaného zboží, služeb •distribuční praktiky (nabídka, forma prodeje, reklama) •informace všeho druhu •finanční toky (úvěry, leasing) •nestandardní situace na straně poskytovatele (úpadek CK) Nástroje veřejnoprávní regulace •1. licence (zajištění kvality) •2. pokuty - bez přímého užitku pro spotřebitele •3. trestně právní sankce - závažné poškození spotřebitele •4. občanskoprávní sankce – odpovědnost, náhrada škody Nástroje soukromoprávní regulace •1. kogentní ustanovení - omezení smluvní svobody •2. neplatnost smlouvy, odstoupení od smlouvy •3. odpovědnost •4. důkazní břemeno – (objektivní odpovědnost) • • procesní: •1. pravomoc, příslušnost •2. aktivní legitimace spotřebitelských organizací Stadia ochrany spotřebitele • • A A A • předsmluvní kontraktace posmluvní •Předsmluvní •Proces uzavírání smlouvy •Po uzavření smlouvy • •Předsmluvní: –informovanost (rozhodování spotřebitele) –zdraví –reklama