Instituce EvropskInstituce Evropskéé unieunie nadstátnost a její projevy v organizační struktuře EU charakteristika orgánů EU a vztahů mezi nimi Zápatí prezentace 1 RozdRozděělenleníí funkcfunkcíí (d(děělba moci)lba moci) • rozdělení fci: – horizontální • v rámci EU – vertikální • čl. státy – EU (viz. soudnictví) • nutnost reflexe: – nadstátní povahy – faktu, že EU není státem, ale MO – s nutností zajistit rovnováhu s národními zájmy Zápatí prezentace 2 NadstNadstáátnosttnost -->> tandem Komise + Radatandem Komise + Rada • Komise: – reprezentuje zájmy EU – povinně předkládá návrhy opatření (rozhodnutí, právních aktů) • Rada: – reprezentuje zájmy čl. st. – rozhoduje o jejich (ne)přijetí • srovnejte s dělbou moci obecně ve státech RovnovRovnovááha pha přři tvorbi tvorběě rozhodnutrozhodnutíí • Proces tvorby rozhodnutí • Pozn. Zde je vyjádřeno jen schematické vyjádření principu nadstátnosti – dnes je uvedené schéma do značné míry modifikováno, při rozhodování totiž spolupůsobí i Evropský parlament • vada na kráse? Rada (členské státy) Komise (EU) RovnovRovnovááha pha přři tvorbi tvorběě rozhodnutrozhodnutíí dnesdnes • Proces tvorby rozhodnutí Rada (členské státy) Komise (EU) Evropský parl. (lid EU) ++++ PPřřehled orgehled orgáánnůů • Hlavními orgány EU jsou: – Evropský parlament, – Evropská rada, – Rada, – Evropská komise, – Soudní dvůr Evropské unie, – Evropská centrální banka, – Účetní dvůr. • Dalšími orgány jsou: – Hospodářský a sociální výbor – Výbor Regionů Zápatí prezentace 6 EvropskEvropskáá komisekomise • Charakteristika: – permanentní (5 let); – kolektivní (27); – nezávislý; – kolegiální – orgán hájící zájmy EU jako celku • Pravomoci – iniciativní, výkonný a kontrolní orgán (vláda EU) UstavenUstaveníí komisekomise • Postup ustavení: 1. Evropská rada designuje KV bud. předsedu 2. designaci schválí EP 3. Evropská rada po dohodě s DPK schválí KV seznam komisařů 4. EP en bloc (ne)schválí soubor komisařů 5. Rada KV jmenuje celou Komisi + Evropská rada jmenuje se souhlasem předsedy Komise KV vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku. • Zánik fce: – Individuálně: – smrtí, odstoupením, odvoláním (SD) – Vysoký představitel odvoláním ER – kolektivně: – EP vysloví nedůvěru (2/3 hlasů) KomiseKomise –– ččinnost a aparinnost a aparáátt • Vertikální struktury: – 26 generálních ředitelství (DG) – „ministerstva“ – v čele DG generální ředitel – podřízeno Komisaři • Horizontální struktury – specializované služby (např. právní služba) • Další úřady: – Úřad mluvčího, statistický úřad • cca 25.000 zaměstnanců Pravomoci KomisePravomoci Komise • Kontrolní - „hlídací pes smluv“, • legislativní – iniciativní pravomoc („motor Společenství“) – delegovaná pravomoc; • výkonná – zejména v oblasti hospodářské soutěže; • a pravomoci ve vnějších vztazích (na základě pověření sjednává MS a zastupuje EU mimo SZBP) GGŘŘ pro jednotlivpro jednotlivéé politikypolitiky • Doprava a energie • Hospodářská soutěž • Hospodářské a finanční věci • Informační společnost a média • Podniky a průmysl • Regionální politika • Rybářství a námořní záležitosti • Společné výzkumné středisko • Spravedlnost, svoboda a bezpečnost • Vnitřní trh a služby • Výkonné agentury • Výzkum • Vzdělávání a kultura • Zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti • Zdraví a ochrana spotřebitele • Zemědělství a rozvoj venkova • Životní prostředí • Daně a cla Rada EURada EU • Rada = Rada EU = Rada ES = Rada ministrů • Pozor: Rada EU ≠ Rada Evropy ≠ Evropská Rada! • Kolektivní orgán, reprezentuje zájmy členských států • Složení: zástupci vlád čl.st., oprávnění zavazovat svůj stát • různé formace (variabilní složení: všeobecná rada vs. technické rady) – Rada pro všeobecné záležitosti; Rada pro vnější vztahy; Hospodářství a finance; Justice a vnitřní věci; Zaměstnanost, sociální politika, zdraví a záležitosti spotřebitelů; Konkurenceschopnost; Doprava, telekomunikace a energie; Zemědělství a rybolov; Životní prostředí; Vzdělávání, mládež a kultura) COREPER • = Výbor stálých zástupců • aparát permanentního charakteru • připravuje a koordinuje činnost Rady a usiluje o dosažení předběžné shody, zastřešuje systém výborů a pracovních skupin – COREPER I: je tvořen zástupci stálých zástupců a jeho úkolem je příprava Rady pro zaměstnanost, sociální politiku a zdraví, Rady pro konkurenční politiku, Rady pro dopravu a telekomunikace, částečně Rady pro zemědělství a rybolov, Rady pro životní prostředí a Rady pro vzdělání a kulturu (hospodářsko-technické otázky). – COREPER II: je tvořen stálými zástupci (velvyslanci) osobně a řeší především politické otázky, připravuje činnost Rady pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy, ECOFIN a Rady pro spravedlnost a vnitro • A věci (90%) a B věci (politicky citlivé) ÚÚřřednický aparednický aparáát Radyt Rady • Sekretariát Rady • Příprava materiálů po technické a jazykové stránce • Eliminace diskontinuity (volby v čl. st.…) PPřředsednictvedsednictvíí RadyRady Výkon Vysoký představitel Unie pro SZBP předsedá Radě pro zahraniční věci Ostatním Radám předsedá čl. st., rotace po 6 měsících Možnost: ovlivňovat činnost EU prostřednictvím vytváření podnětů pro nová politická a legislativní rozhodnutí (ČR – jaro 2009 a 3E – Ekonomika, Energetika, Evropa ve světě). pořádá a řídí pracovních schůzek zprostředkování kompromisy Pravomoci RadyPravomoci Rady • legislativní orgán • přijímá (často společně s Evropským parlamentem) akty sekundárního práva • uděluje Komisi pravomoc k vydávání prováděcích aktů • pravomoci ve vnějších vztazích – uzavírání mez. smluv jménem EU • přijímání rozpočtu EU (společně s EP) Rada EURada EU -- rozhodovrozhodováánníí • nadstátnost (!) – derogace principu svrchované rovnosti států • Vnitřní jednací mechanismy: – Některá jednání veřejná – Důležitá je úloha předsedy – Kulatý stůl – Indikační hlasování – Zpověď – Prodloužení zasedání • hlasování – v závislosti na řešené otázce: – Prostou většinou (1 stát = 1 hlas) • procedurální věci; – Kvalifikovanou většinou (tzv. vážené) • vnitřní trhu a obchodu. – Jednomyslné – bez hlasů proti – • v oblasti zahraniční politiky, a otázkách daňových • POZOR: změny Lisabonskou smlouvou! SystSystéém vm váážženenéého hlasovho hlasováánníí Německo, Francie, Itálie, Velká Británie 29 Polsko, Španělsko 27 Rumunsko 14 Nizozemsko 13 Belgie, Česko, Maďarsko, Portugalsko, Řecko 12 Rakousko, Švédsko , Bulharsko 10 Dánsko, Finsko, Irsko, Litva, Slovensko 7 Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Lucembursko, Slovinsko 4 Malta 3 CELKEM 345 velké státy (oranžová): 170 hlasů vs. malé státy (modrá): 175 hlasů Kvalifikovaná většina: 255 + demografické kritérium (62%): fakultativně kumulativní + nad 1/2 většina všech států: obligatorně kumulativní Změna hlasování v Radě • Od 1.11.2014 • Nová KV, již ne vážené hlasování – Návrh Komise: • Min. 55% členů Rady, kteří zastupují min. 65% obyvatelstva zúčastněných států • Blokační menšina – členové, kteří zastupují min. 35% obyvatelstva zúčastněných států plus 1 stát navíc – Rozhodování bez návrhu Komise/vysokého představitele pak: • Min. 72% členů Rady, kteří zastupují min. 65% obyvatelstva zúčastněných států • Do 31.3.2017 lze jet podle starých pravidel EvropskEvropskáá radarada Vrcholný orgán EU Složení : hlavy států/předsedové vlád Předsednictví – dříve rotace, nyní stálý předseda „evropský prezident“ • Pravomoc: – Základní politické otázky – Podněty pro další vývoj – Obecné politické směry Evropský parlamentEvropský parlament • není vrcholným mocenským a legislativním orgánem (srov. s národními P!) • zástupce lidu a národů EU • permanentní orgán složený ze 736 členů • funkční období 5 let (srov. Komisi) • volby – všeobecné, přímé (poslanec = reprezentant lidu EU), dle různých volebních systémů – hlasovací právo od 18 let, rovnost mužů a žen a tajné hlasování. Ad EPAd EP –– pravomoci + legislativnpravomoci + legislativníí proceduryprocedury 1. kontrolní - vůči Komisi – možnost interpelací, vyslovení nedůvěry; možnost klást otázky i jiným orgánům i Radě, zřizovat vyšetřovací výbory atd. 2. legislativní - sám neschvaluje právní předpisy, účastní se dle legislativní procedury 1. Omezená účast - konzultace 2. Plná účast - řádná legislativní procedura (spolurozhodování EP a Rady) 3. rozpočtové – navrhuje změny u povinných výdajů, provádí změny u výdajů nepovinných – jedná se o výdaje orgánů EU – do jejich fondů; může zamítnout návrh rozpočtu; EvropskýEvropský úúččetnetníí dvdvůůrr • 27 členů (za ČR Jan Kinšt) • Kontrolní orgán, nezávislé postavení • Přezkum hospodaření s financemi EU • Nemá rozhodovací pravomoci • Výsledky své činnosti publikuje ve výroční zprávě zveřejňované v Úředním věstníku HospodHospodáářřský a sociský a sociáálnlníí výborvýbor • Poradní orgán • Složen z 344 poradců reprezentujících nejrůznější zájmové skupiny • Jeho stanoviska mají značný politický význam – syntetizují rozporné výchozí zájmy Výbor regionVýbor regionůů • Poradní orgán • Složen ze zástupců místních a regionálních samospráv – 344 členů • Poskytuje konzultace: – povinné - v oblasti vzdělání, kultury, zdravotnictví, budování transevropských sítí, dopravní, telekomunikační a energetické infrastruktury, hospodářské a sociální soudržnosti, politiky zaměstnanosti a sociální legislativy – Fakultativní – i u jiných legislativních záměrů