1.téma: Co je sociologie? 23. 2. 2011 Durkheim2.jpg HISTORICKÝ EXKURZ: BOJ O SAMOSTATNOST SOCIOLOGICKÉ DISCIPLÍNY. boj o definici předmětu sociologie boj o definici metody sociologické analýzy É. Durkheim (1858 – 1917) - Společnost je syntézou sui generis, je to něco víc než pouhá suma jednotlivců. - Sociologie se zabývá sociálními fakty, která a) jsou vůči člověku vnější b) vyvíjí na jedince tlak. - Metoda sociologie je především kvantitativní povahy, tlak sociálních faktů nejlépe vystihneme analýzou statistik. G. Tarde – Společnost je abstrakce, sociální jednání lze vysvětlit v termínech individuálních psychických hnutí. M. Weber - Sociální jednání jako předmět sociologie, když porozumíme smyslu a významu jednání člověka, tak porozumíme sociální realitě Weber.jpg Předmět zkoumání sociologie podle Durkheima a Webera DEDUKCE INDUKCE Sociální problém Situace ve společnosti, kterou určitá část populace považuje za problematickou. Jak říká americký sociolog Peter Berger*, lidé obvykle mluví o sociálních problémech, když něco ve společnosti nefunguje adekvátním způsobem. Sociální problémy pak vyžadují určité terapeutické řešení. Sociální problém versus sociologický problém * Berger, P. 2003. Pozvání do sociologie. Brno. Sociologický problém •Věda je řeší proto, aby posunovala hranice svého poznání. Sociologický problém není zaměřen na otázku, proč některé věci jdou špatně z určitého hlediska, nýbrž jak daný systém funguje. •Jaké jsou jeho předpoklady a jakými prostředky je udržován. • Rozdíl sociologické perspektivy a perspektivy tzv. „zdravého rozumu“ podle Z. Baumana * 1)pro sociologii platí přísná pravidla „zodpovědného diskursu“, tj. vědeckého diskursu 2)rozsah horizontu zkušenosti 3)způsob udělování smyslu a významu k jednotlivým událostem 4)tzv. „oddůvěrnění důvěrného“ * Bauman, Z. 1996. Myslet Sociologicky. Praha: SLON. MODEL EMPIRICKÉ VĚDY Základní pozice v otázce hodnotící kompetence sociologie utvářené v průběhu sociologické tradice • •1) Max Weber (přelom 19. a 20. století) • vymezení základní metodologické zásady tzv. „nehodnotící sociologie“ – jde o to zamezit proniknutí subj. soudů do vědeckých výpovědí. • 2)Kritická škola (či radikální sociologie) čerpající z marxistických tradic: •‘Sociologie má být nástrojem kritiky, nikoli součástí systému.’ •Z její poválečných představitelů např. Ch.W. Mills: ‘Sociologie pod rouškou hodnotové neutrality podporuje mocenskou elitu.’ • …pokračování •3) Širší spor neutrální vs. angažované sociologie ( druhá polovina 20. století) • (viz Frankfurtská škola, L. Althusser, P. Bourdieu, • feministické směry ad.) • •4) Postmodernismus (konec 20. století) – přináší silný relativizující prvek; • argumentace, dle které hodnotových soudů se v principu nelze v sociální vědě zbavit, badatel samotný není schopen vystoupit mimo svou sociální pozici, která jeho pohled nutně zkresluje. Literatura •Berger, P. L.: Pozvání do sociologie. • 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, • 2007 (či starší vydání). • •Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Praha: SLON, 2004. • • titulní Berger.jpg titulní Bauman.gif