2. téma: Vznik sociologie 2. 3. 2011 Obecná charakteristika tradiční a moderní společnosti §Omezené zdroje tradiční moci § => není možná systematická kontrola celého území §malý bezprostředný vliv, nejasné hranice §Mocenský rámec je vytvářen moderním § národním státem, který je schopen § kontrolovat každodenní život svých občanů §jasné hranice 1. ZPŮSOB USPOŘÁDÁNÍ MOCI A SPRÁVY Tradiční společnost Moderní společnost 2. TYP EKONOMIKY nzákladní výrobní jednotka = domácnost, nnízká směna, hospodářská soběstačnost. nTěžiště ekonomiky: zemědělství a řemeslná výroba. nDomácnost ztrácí své postavení soběstačné jednotky sociální reprodukce. nJejí jednotlivé funkce přecházejí na vznikající formální organizace, které zajišťují chod celé společnosti. nTěžiště ekonomiky: průmyslová výroba. Tradiční společnost Moderní společnost 3. TYP SOCIÁLNÍ STRUKTURY nStavovská struktura. nStatus (společenská pozice) je dán příslušností k jisté stavovské vrstvě. nNamísto stavů vystupují třídy. nStatus je dán postavením na trhu (vlastník kapitálu nebo vlastník pouhé pracovní síly). Tradiční společnost Moderní společnost 4. ZPŮSOB VÝKLADU SVĚTA nMytologická, náboženská podoba, nCyklické chápání času, stálost myšlení - stálá a definitivní totožnost jedinců. nPřevládá vědecký výklad světa, nLineární chápání času, dynamičnost (pohyblivost) myšlení - např. častá změna povolání, bydliště apod. Tradiční společnost Moderní společnost Vznik sociologické vědy jako reakce na krizi §Podle některých sociologů je krize tradiční společnosti na přelomu 18. a 19. století podobná situaci, která zavládla na prahu století 21. § §krize v oblasti regulace světa práce §dříve rozpad cechů – dnes krize odborů a dlouhodobého zaměstnání § §krize rodiny §dříve rozpad tzv. obrněné domácnosti – dnes krize nukleární rodiny a rozšíření subkultury singles § §krize moci §dříve konec monarchie a nastolení demokratického systému na občanském principu - dnes krize státu resp. sociálního státu § §krize náboženství §dříve sekularizace světového názoru a eroze jednotného náboženského výkladu světa – dnes ztráta legitimity „velkých vyprávění“ (např. o pokroku, národu, rase, směřování dějin, atd.) Zákl. teoretické směry sociologie 9. 3. 2011 ZÁKLADNÍ PARADIGMATA V SOCIOLOGII (Pro podrobnější výklad viz učebnice J. Kellera): n1) TEORIE KONSENSUÁLNÍ n*strukturní funkcionalismus jako nejvýraznější směr a jeho nejvýznamnější představitelé: n Talcott Parsons (1902-1979) – Sociologie zkoumá n sociální systém a jeho funkce n n n Robert. K. Merton (1910-2003) latentní a manifestní n funkce, teorie středního dosahu a jiné koncepty n n n*teorie sociální směny n Parsons Merton Strategie adaptace lidí dle Mertona Způsoby adaptace: I. KONFORMITA II. INOVACE III. RITUALISMUS IV. ÚNIK V. REBELIE Společensky schvalované kulturní cíle Legitimní prostředky + + + + - - - - + -- + -- + přijetí - odmítnutí + -- odmítnutí panujících hodnot a dosazení nových 2) TEORIE KONFLIKTU: nCh. W. Mills (kritická sociologie n (The Power of Elite, 1956) n n R. Dahrendorf n R. Collins aj. Mills Dahrendorf Collins ZÁKLADNÍ PARADIGMATA V SOCIOLOGII (podrobněji opět J. Keller) n3) INTERPRETATIVNÍ SOCIOLOGIE: nHlavní směry: n*symbolický interakcionismus n W.I. Thomas (Thomasův teorém) n G. H. Mead (teorie Self = sociálního Já na bázi komunikace, teorie rolí, teorie socializace) n n*dramaturgická sociologie nE. Goffman –(„Všichni hrajeme divadlo“) n n* etnometodologie nH. Garfinkel (výzkumy tzv. „zdravého rozumu“ ) n n* fenomenologická sociologie nA. Schutz ( možnosti introspektivní metody pro poznání sociálních vztahů) nP. Berger, , T. Luckmann – („Sociální konstrukce reality“) n Mead Berger —Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. — Praha: SLON, 2004. — —Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie. — Praha: SLON, 2000. — —Mills, Ch. W.: Mocenská elita. Praha: Orbis, 1966. — —Goffman, E.: Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1999. — — — —