MODEL EMPIRICKÉ VĚDY LOGIKA POZNÁVACÍHO PROCESU V KVANTITATIVNÍM A KVALITATIVNÍM VÝZKUMU DEDUKCE INDUKCE Teorie ▼ Hypotézy ▼ Pozorování ▼ Přijaté/zamítnuté hypotézy Pozorování ▼ Nalezené pravidelnosti ▼ Předběžné závěry ▼ Teorie KVANTITATIVNÍ PŘÍSTUP (paradigma) KVALITATIVNÍ PŘÍSTUP (paradigma) viz Disman (2009, str. 77) TECHNIKY SBĚRU DAT ¢KVANTITATIVNÍ ¢VÝZKUM ¢standardizované techniky §Dotazník §standardizovaný rozhovor §standardizované pozorování §sekundární analýza dat §kvantitativní obsahová analýza (dokumentů, tisku apod.) ¢KVALITATIVNÍ VÝZKUM §nestandardizované pozorování ¢ (zejména participativní) §nestandardizovaný rozhovor (hloubkový, etnometodologický, atp.) §biografické metody §textuální obsahová analýza Zamlčené předpoklady kvantitativního šetření Zdroj: Petrusek, M., Teorie a metoda v moderní sociologii. •(1) Tentýž stimul má pro každého respondenta tentýž význam. •(2) Otázka výzkumníka je zajímavá nebo relevantní pro toho, kdo odpovídá. •(3) To, co respondent vypovídá, odpovídá jeho názoru a pak i jeho následnému chování. •(4) Výzkumník spoléhá na to, že dotazovaný rozumí situaci, na níž je dotazován. pokr. •(5) Předpoklad, že verbální vyjádření respondenta lze přepsat do podoby jiného znaku bez ztráty informace. •(6) Předpoklad, že zkoumanou realitu lze uchopit v těch parametrech, proměnných, které jsou dány na počátku výzkumu. Základní a nejpodstatnější omezení kvantitativního výzkumu: •SOCIÁLNÍ REALITA JE REDUKOVÁNA NA SOUBOR STATISTICKY OVĚŘITELNÝCH VZTAHŮ MEZI OPERACIONÁLNĚ DEFINOVANÝMI PROMĚNNÝMI. Co je to hypotéza •Definice: Předběžné tvrzení o vztahu mezi zkoumanými proměnnými. •Má formu oznamovací věty, příklad: • „Čím vyšší je nespokojenost, tím vyšší je fluktuace zaměstnanců.“ • • teoretické •Rozlišujeme hypotézy • pracovní • •Hypotéza musí být ověřitelná, tj. u všech zahrnutých proměnných musí být jasně určeno, jak se budou měřit*. •V hypotézách se vyhýbáme osobním a kulturním hodnotícím soudům. • •Pramen: Surynek, Komárková, Kašparová, 2001 Příklad operacionalizace proměnných vlastnost znak/ukazatel varianty znaku věk rok narození 1989 vzdělání stupeň dosaženého vzdělání 1.ZŠ 2.vyučen/a 3.SŠ s maturitou 4.VŠ ZÁKLADNÍ POJMY VÝBĚROVÉHO ŠETŘENÍ ¢Populace/ Základní soubor = soubor jedinců/jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj naše závěry platné. ¢Vzorek = skupina jedinců/jednotek, které skutečně pozorujeme. ¢Reprezentativnost = vlastnost vzorku imitovat strukturu populace. Metody výběru vzorku: ¢ ¢(1) Výběr založený na pravděpodobnosti ¢(2) Záměrný výběr ¢(3) Výběry nezaložené na pravděpodobnosti ¢ Výběr založený na pravděpodobnosti - typy: pprostý náhodný výběr psystematický výběr pvícestupňový výběr…..® skupinkový výběr pstratifikovaný výběr ® proporční p ® disproporční ppanel Záměrný výběr: p pkvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr Výběry nezaložené na pravděpodobnosti: pnahodilý výběr pvýběr soudců (expertů) přetězový výběr (tzv. sněhová koule) psamovýběr p Použité zdroje p pDisman, Miloslav: p Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2009 (či starší vydání). p pSurynek, A., Komárková, R., Kašparová, E.: p Základy sociologického výzkumu. Management Press, Praha 2001. p p