Účetní systémy na PC

OSNOVA PŘEDMĚTU

 

Tématický plán obsahu předmětu MKF_USPC Účetní systémy na PC
 
Téma 1   Úvod do předmětu
Základní struktura modulárních  programů a principy práce při zpracování ekonomických a účetních agend na počítačích. Přehled postupu prací s těmito programovými prostředky
v jednotlivých seminářích po dobu celého semestru.
 
Téma 2   Nastavení systémového prostředí programu
Globální nastavení systému pro všechny uživatele, založení firem - účetních jednotek. Nastavení loga, adresářů odběratelů a dodavatelů a ostatních agend. Uživatelské nastavení systému: zavedení nebo aktualizace účtové osnovy, nejpoužívanějších číselných řad, předkontací a členění DPH včetně textů v daných agendách (pokladna, banka, interní doklady). Úprava seznamů středisek, činností, zakázek.
 
Téma 3   Základní funkce a ovládání programu
Ovládání formulářů a tabulek, procházení záznamy. Vkládání, úpravy, mazání, třídění, výběr a tisk záznamů na příkladech.
 
Téma 4   Zahájení práce v účetní agendě firmy
Zpracování jednoduchých účetních operací – zaúčtování počátečních stavů (výchozích stavů) účtů. Finanční agendy – založení pokladny a bankovních účtů.
 
Téma 5   Personalistika a mzdy
Přijetí zaměstnanců do pracovního poměru, pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti a provedení práce. Postup při výpočtu mezd, úhrady a výpočet odvodu pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Zálohy na mzdu a daň z příjmů.
 
Téma 6   Dlouhodobý majetek
Možné způsoby pořízení dlouhodobého majetku, jeho evidence, zařazení do užívání, odpisování, vyřazování dlouhodobého majetku (prodejem, likvidací, darováním nebo převodem). Finanční leasing.
 
Téma 7   Cyklus nákup a zásoby
Postup vystavení objednávek přes účtování přijatých faktur, zálohových faktur, ostatních závazků až po příkazy k úhradě. Práce se zásobami, sklady, rozúčtování dokladů, prodejní ceny, cenové skupiny, pohyby, příjemky, výdejky, převodky.
 
Téma 8   Prodej výrobků, služeb a zboží
Příjem objednávek, vystavení faktur, zálohové faktury, ostatní pohledávky. Saldokonto odběratelů. Speciální předkontace a funkce likvidace z agendy banka resp. pokladna. Daň z přidané hodnoty, sestavení přiznání k DPH.
 
Téma 9   Uzávěrkové práce
Zaúčtování odpisů, rezerv a časového rozlišení. Zjištění a zaúčtování inventarizačních rozdílů.
 
Téma 10
Srovnání možností softwaru používaného ve výuce se srovnatelným programovým produktem.