Nadnárodní podniky Cíle přednášky 1. Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh 2. Pochopit význam vhodné organizační struktury vzhledem k efektivní implementaci strategie. 3. Seznámit se s typy organizačních struktur vhodných pro danou úroveň a rozsah internacionalizace firmy 4. Rozpoznat, proč a kdy je potřeba změna organizační struktury. 5. Zdůraznit roli kontrolních a monitorovacích systémů vhodných pro specifické situace v mezinárodních podmínkách Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh Nalezení konkurenční výhody podniku Analýza trhů a nalezení lokální výhody (výhody místa) Výběr formy vstupu na zahraniční trh Výběr optimální organizační struktury 1 4 2 3 Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh Rozšířená Dunningova teorie Nemá prediktivní charakter, spíše popisná Seznam důležitých bodů Zaměřuje se na tři hlavní otázky: 1. Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) 2. Kam chce podnik expandovat? (výhoda místa) 3. Jak chce podnik expandovat? (forma vstupu, strategie) 1. Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) monopolní výhody vlastnictví přírodních zdrojů, patentových práv technologie, znalosti úspory z rozsahu, značka organizační struktura 2. Kam chce podnik expandovat regionální komparativní výhody bariéry mezi zeměmi (realizace 4 svobod (EU),…) vztahy mezi obchodními bloky politické faktory sociální kulturní aspekty … STRENTHS Labor cost Experienced specialists Infrastructure IT development Growing market Price competition Natural resources WEAKNESSES Political history Competitor s (ALCOA) Sales Infrastructure Low Profit Price competition Current criminal situation OPPORTUNITIES Open a new market Products/services Close with customer Natural resources Geographic location THREATS Cost of gas Political changes every 6 years Complicated tax form Working Method STRENTHS Comparatively cheap electricity Cheap working resources Substantial deposits of bauxite, or aluminum ore Developed technological environment (road network, railways, sea ports) WEAKNESSES Budget gap 9,4% GDP in 2010 Governmental loan 330 billion € (142,5% GDP) OPPORTUNITIES New Investment Law for supporting Private Investment, Feb. 2011 New Fast Track Legislation Investment potential of second sector Possibility of extending the EU credit line for Greece THREATS Possibility of further decrease in economic Planned increase in governmental loan till 348,5 billion € (152,6% GDP) in 2011 Unstable economic situation and high risks •Low-cost manufacturing and vast potential domestic demand are offset by uncertainty in regulatory and infrastructure capacity => a potentially higher-risk, higherreward investment destination Mexico •International money flows to Greece because political risks are lower within it’s established democracy with predictable regulatory and political processes. Greece CHOICE OF GREECE AS THE HOST COUNTRY 3a. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Formy vstupu Bezkapitálové způsoby Kapitálové způsoby •Joint ventures Plně vlastněné podniky • Brownfield • Greenfield • Akvizice • Fúze Export • Přímý export • Nepřímý export Smlouvy • Licence • R a D smlouvy • Aliance • Franchising • Ostatní 3b. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Minimalizace nákladů Výhody místa Výhody internalizace 3b. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Strategie vstupu Typologie strategií vstupu na trh: Zaměřené na domácí trh Hledající příležitosti Zaměřené na hodnotový řetězec Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh Nalezení konkurenční výhody podniku Analýza trhů a nalezení lokální výhody (výhody místa) Výběr formy vstupu na zahraniční trh Výběr optimální organizační struktury 1 4 2 3 Opening Profile: Samsung Electronics Recognizes to Fight Downturn Zasažen ekonomickou krizí Radikální reorganizace 2009 Vytvoření dvou divizí Změna na postech vedoucích pracovníků – 5 z 8 Organizační struktura nadnárodních podniků Index transnacionality Kritika Index internacionalizace Company Home country TNI Rio Tinto United Kingdom 98.2 The Thomson Corporation Canada 95.3 ABB Switzerland 94.9 Nestlé Switzerland 94.7 BAT United Kingdom 94.7 Electrolux Sweden 93.2 Interbrew Belgium 90.2 Anglo American United Kingdom 88.4 AstraZeneca United Kingdom 86.9 Philips Electronics The Netherlands 85.7 Vztah centrála-pobočka Nadnárodní firma se angažuje v přímých zahraničních investicích a vlastní nebo kontroluje aktivity tvořící přidanou hodnotu ve více než jedné zemi. Často je spojena se zemí původu, kterému je přisuzován specifický význam (řídící mechanismy, preference trhů atd.) Nadnárodní firmy jsou definované komplexní vazbou mezi centrálou a pobočkou. Centrála tedy řídí a vykonává správu svých zdrojů, umístěných v zahraničí. Pobočka (zahraniční pobočka) je části centrály (mateřské společnosti) s omezenou rozhodovací pravomocí. Nese obvykle název centrály a rozvaha je součásti celkové rozvahy firmy. Vztah centrála-pobočka Tyto vazby mají těsnou či volnou povahu k centrále a determinují přístup nadnárodní firmy k: Centralizaci Nezávislosti Kontrole Investičním rozhodnutím Případně k různým dalším funkcím jako je marketing apod. Vztah centrála-pobočka Internacionální (typická pro evropské MNCs): Centrála není obvykle zastoupena ve všech hlavních regionech. Vztah má charakter hlavně finančních toků s jednoduchou kontrolou Jedná se o silně decentralizovanou vazbu mezi centrálou a pobočkou. Toky zboží a znalostí mají jednostranný charakter. Vztah centrála-pobočka Internacionální: Centrála Pobočka1 Pobočka3Pobočka2 Vztah centrála-pobočka Multidomestic (typická pro evropské MNCs): Vytváří relativně více nezávislých poboček ve více zemích sledující svou vlastní strategii v odděleních. Finanční výkonnost je základním parametrem úspěšnosti. Pobočky mohou rozvíjet své vlastní značky Vazby jsou těsně provázány na centrálu z každé pobočky. Jednotlivé pobočky jsou propojeny volným vztahem pokrývající tok znalostí. Vztah centrála-pobočka Multidomestic: Centrála Pobočka1 Pobočka3Pobočka2 Vztah centrála-pobočka Globální (typická pro americké MNCs): Představuje pevně vazbové propojení s centrálou. Převažuje centralizace v oblasti korporátních aktivit. Je prováděn silný dohled a kontrola poboček. Ve vztahu centrály a pobočky jsou realizovány znalostní a kapitálové toky. Pobočky nerozhodují o produktech a výrobkovém portfoliu Vazby mezi pobočkami téměř neexistují, jedná se o pouze vzájemné a komplexní toky zboží. Cílem je zprostředkování standardizovaného globálního produktu zákazníkům po celém světě. Někdy je tato forma charakterizovaná křížovým vlastnictvím s kapitálovou participací mezi centrálou a pobočkou. Vztah centrála-pobočka Globální: Centrála Pobočka1 Pobočka3Pobočka2 Vztah centrála-pobočka Transnacionální (typická pro japonské MNCs): Je typický pro diverzifikovanou síť poboček s přiřazením strategické úlohy. Pevná vazba je charakteristická pro vznik a udržování vztahů mezi pobočkami navzájem. Dochází ke jak ke zbožovým, tak i znalostním a kapitálovým tokům. . Pobočka může být zdrojem znalostí s dopadem na vývojové úsilí a inovace. Vztah centrála-pobočka Transnacionální: Centrála Pobočka1 Pobočka3Pobočka2 Organizační struktura Organizational Structure Must evolve to accommodate internationalization Should be contingency based Must “fit” with strategy Organizační struktura nadnárodních podniků Alcoa Menší organizační jednotky Propojila geograficky vzdálené pobočky, ale se stejným zaměřením (Brazílie, Australia) Organizační struktura nadnárodních podniků * Domestic structure plus export department * Domestic structure plus foreign subsidiary * Global functional structure *International division * Global product structure * Matrix structure Typical ways to structure international activities Organizační struktura nadnárodních podniků Organizační struktura nadnárodních podniků Model Stopford a Wells Počáteční fáze Regionální divize Výrobkové divize Maticová organizační struktura Počáteční fáze - Zahraniční pobočka Mezinárodní divize Funkční divize Organizována podle funkčně, dle produktu nebo geograficky IBM World Trade Pepsi Cola International Vytvořeny na základě společných funkcí Umožňuje funkční specializaci a úspory z rozsahu Výrobkové divize Regionální divize Maticová organizační struktura Výhody Nevýhody Generální ředitel Obchodní oddělení Výroba Finance Výzkum a vývoj Manažer projektu 1 Manažer projektu 2 Manažer projektu 3 Manažer projektu 4 Organizační struktura Differentiation • Focusing on and specializing in specific markets Integration • Coordinating those same markets ROA • Moved away from its traditional geographic structure to a global structure • ABB is legendary in changing its organizational structure to fit its new strategic directions and its competitive environment. • Responding to local market structures and consumer preferences, along the globalizationregionalization continuum Be Global— Act Local • Allows managers to act independently • Keeps some centralized control, but decentralizes control of foreign subsidiaries Struktura společnosti Proctor & Gamble “Myslet globálně – jednat lokálně” P&G’P&G’P&G’P&G’ strukturastrukturastrukturastruktura FilosofieFilosofieFilosofieFilosofie Global business units Market Development Organizations Global Business Services (GBS) Corporate functions Myslet globálně Jednat lokálně Zajistit konkurenční výhodu Být nejlepší Organizační struktura nadnárodních podniků Bartlett – Ghoshall Mezinárodní podniky Mezinárodní podniky Z počátku divize či oddělení, později pobočky v zahraničí Centralizace „core competence“ Nevhodné při velkém množství produktů nebo velkému objemu tržeb v zahraničí Mezinárodní podniky Lepší využívání znalostí a schopností mateřské společnosti Nižší úspory z rozsahu Méně reflektují místní poptávku GlobálníGlobální podniky Globální podniky pobočky v zahraničí koordinované z centrály centrální nákup, integrace vývoje, … standardizovaný globální produkt zákazníkům na celém světě Globální podniky úspory z rozsahu inovativní nejsou volné zdroje ani motivace zohledňovat lokální poptávku „Everywhere everything gets more and more like everything else.“ Multinacionální podniky Multinacionální podniky relativně více nezávislých poboček ve více zemích slabá globální integrace silná lokální odpovědnost Multinacionální podniky Nestlé Založen 1866 Pobočky v Anglii, Německu, Španělsku, US 18 R&D, 100 IT 230 000 zaměstnanců, pouze 1600 ve Vevey 1998 nové vedení Snaha o dosažení úspor z rozsahu Multinacionální podniky Nestlé Peter Brabeck (Chief Executive of Nestlé): „Propojení s místními konzumenty je pro nás velmi důležité.Proto náš podnik zůstává fragmentovaný a proto se snažíme zůstat tak blízko k zákazníkovi,jak jen to jde.“ (FinancialTimes, 13 March 2000) Transnacionální podniky Transnacionální podniky diverzifikovaná síť poboček s různou strategickou úlohou toky zboží i znalostní a kapitálové toky v rámci celé sítě síťová struktura vysoká vzájemná závislost všech subjektů vysoký stupeň modifikace výrobků vysoký stupeň adaptace marketingu Transnacionální podniky ABB vznik 1988 1300 poboček, v každé front-line operating manager country manager business area manager Transnacionální podniky Country manager •Lidé •Zákazníci •Individuální lokální potřeby Business area manager •Product •Technology •Front-line operating manager Transnacionální podniky 11 Executive vice presidents (Executive comittee) Executive Comittee Busines Area manager Country manager Front line operating manager Transnacionální podniky hledá rovnováhu mezi dříve zmíněnými typy organizačních struktur kde je to možné – globální produkt (využívá úspory z rozsahu jako globální společnost) kde je třeba – lokální přizpůsobení, lokální služby Lokální odpovědnost a stupeň integrace Výběr organizační struktury EXHIBIT 8-8 Organizational Alternatives and Development for Global Companies Změna organizační struktury Clashes among divisions, subsidiaries, or individuals over territories or customers Duplication of administrative or personnel services, sales offices, account executives An increase in overseas customer service complaints A shift in operational scope Conflict between overseas and domestic staff Centralization leads to excessive and, thus, misused or misunderstood data Unclear reporting relationships Rozhodování v nadnárodní společnosti EXHIBIT 8-11 Locus of Decision Making in an International Organization Kontrola v nadnárodních společnostech PřímáPřímáPřímáPřímá NepřímáNepřímáNepřímáNepřímá McDonald’s v Moskvě Problém: kontrola kvality Řešení: výstavba dodavatelské pobočky, trénink manažerů Další možnosti: osobní návštěvy, pravidelné schůzky Příklady: rozpočet, reporty Finanční výkazy: Účetní standardy země pobočky Účetní standardy země centrály Konsolidační Děkuji za pozornost