SYSTÉMY ŘÍZENÍ OKRUHY OTÁZEK KE ZKOUŠCE Z PŘEDMĚTU MKH_SYRP v kombinovaném studiu 2010 - 2011 1. Historické příčiny vzniku systémového přístupu k zobrazování a analýze reálných objektů. Podstata a základní znaky systémového přístupu. 2. Co je podstatou definování systému na objektu? Kdo je to konceptor a jakou má v tomto procesu úlohu? 3. Základní pojmy a vlastnosti systému. Struktura a chování systému. Co je to nestrukturovaný a strukturovaný systém? Čím se od sebe odlišují? 4. Co je obecná teorie systémů? Co zkoumá kybernetika? Ze kterých součástí sestává. 5. Definice stacionárního systému. V čem se liší stacionární a dynamický systém? 6. Regulace systému. Princip zpětné vazby a její funkce v systému. Vlastnosti složitých zpětnovazebních systémů. 7. Řízení systému. Rozdíl mezi projektováním a řízením systému. 8. Informatika a informace, formalizované pojetí informace, pojem entropie. 9. Významové pojetí informace, data a informace. 10. Systémová dynamika. Rozdíl mezi lineárními a nelineárními systémy. Význam charakteru zpětné vazby pro chování systému. Atraktory. Příklady. 11. Otevřené a uzavřené systémy. Měkké systémy a problémy jejich studia. Ekonomika jako dynamický systém – vlastnosti. 12. Pojmy model a originál. Systémové modelování a jeho využití. Simulace. 13. Typologie systémů (objektů). Příčiny vzniku typologií a jejich využití pro modelování. 14. Specifika sociálních systémů. Dvě pojetí podniku podle W.R.Scotta a význam tohoto rozlišení pro management. 15. Produkt a potenciál – dvě složky bohatství. Užití obou pojmů pro konstrukci modelu podniku (podle A. Kopčaje). Souvislost úspěšnosti podniku s úrovní jeho organizovanosti. 16. Technický (technologický) subsystém podniku (podle A. Kopčaje). Pět stupňů technické vyzrálosti managementu a princip jejich stanovení. 17. Sociální subsystém podniku (podle A. Kopčaje). Podniková kultura. Principy, determinanty, charakteristiky, funkce a typy podnikové kultury. Pět stupňů vyzrálosti sociálního subsystému podniku a energetizační strategie, užité pro jeho rozvoj. 18. Historické etapy rozvoje informačních technologií v podnicích. Přínosy IT pro současnou podnikovou praxi. Vztah informačního systému podniku a účetnictví. 19. Vývojové tendence podnikových informačních technologií v poslední dekádě 20.století. 20. Business inteligence. Obsah pojmu a příklady rozhodovacích úloh, které napomáhají tyto systémy řešit. 21. Tři typy analytických instrumentů využívaných v informačních systémech (v systémech business inteligence). Jejich určení a význam pro management. 22. Požadavky, kladené na informační systémy podniků. Funkční vymezení IS podniku. Příklad. 23. Funkční a procesní architektura informačních systémů. Aplikační architektura IS - přehled informačních systémů pro jednotlivé stupně řízení. 24. Executive Information System. Nedostatky v řízení podniku, které tento systém odstraňuje. Předpoklady, které musí EIS mít, aby tuto funkci plnil. Kdo systém EIS používá? 25. Enterprise Resources Planning. Komu je ERP určen a jaké úlohy podporuje? Vazby na CAD, CAE, CAM, Manufacturing Execution System. 26. Systémy horizontální integrace podniku SCM/APS a CRM. Jejich určení, funkce a přínosy. Kdo systémy SCM/APS a CRM v podniku používá? 27. Co je to projekt, projektové řízení a jaké vlastnosti musí být splněny při jeho realizaci? 28. V čem spočívá příprava projektu? Kdo ji provádí? 29. V čem spočívá řízení projektu? Co je to životní cyklus projektu. 30. Co je podstatou modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku? 31. Popište význam vitálního znaku „užitečnost“ v modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku a jeho význam pro úspěšnou činnost podniku. 32. Popište obsah znaku „efektivita“ v modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku a jeho význam pro úspěšnou činnost podniku. 33. Popište obsah znaku „stabilita“ v modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku a jeho význam pro úspěšnou činnost podniku. 34. Popište obsah znaku „dynamika“ v modelu založeném na čtyřech vitálních znacích podniku a jeho význam pro úspěšnou činnost podniku. 35. Popište zásady důležité pro vedení sebe sama, jako manažera organizace. 36. Popište postup při poznávání jednotlivých spolupracovníků s ohledem na zjištění pracovního potenciálu pracovní skupiny, kterou máte řídit. (Jak budete provádět diagnózu potenciálu členů pracovní skupiny?) 37. Popište pořadí postupových kroků při zvyšování efektivnosti pracovní skupiny. (Popište strategii a taktiku změn loajality a schopností spoluporacovníků.) 38. Popište postup při poznávání motivačního založení lidí v pracovní skupině a jeho využití při zvyšování motivace spolupracovníků. 39. Jaké druhy informací musí mít pracovník pro kvalitní výkon pracovních povinností? 40. Jaké máte jako manažer možnosti při zvyšování pracovních schopností svých podřízených spolupracovníků? (Popište možnosti profesního vzdělávání pracovníků). 41. Systém mezilidských vztahů v pracovní skupině a jeho využití pro zvýšení efektivity pracovních výsledků. 42. Popište svůj postup, jako manažera, při zvládání konfliktního chování spolupracovníků. 43. Popište svůj postup při ovlivňování svých podřízených spolupracovníků při změně stylu řízení od direktivního k delegativnímu stylu řízení. 44. Jaké znaky má týmová spolupráce, a jak se liší od spolupráce v pracovní skupině? 45. V čem spočívá interpretativní paradigma a kdy se objevuje v myšlení a v praxi managementu? Povinná literatura Základní literaturou k tomuto kurzu je text sylabu „Systémy řízení“, ve které jsou rozebrány tematické okruhy, tvořící náplň předmětu. Text je umístěn na ISu ve studijních materiálech. V tomto adresáři naleznete i další doplňující texty. Povinná literatura nad rámec sylabu: PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: GRADA Publishing, a.s., 2002. ISBN 80-247-0403-X. Str.13-55, 57-99, 101-143. PLAMÍNEK, J. Synergický management. Praha:Argo. 2000. 328 str. ISBN 80-7203-258- 5. Zejména kapitoly: Úvodní kapitola, str. 147-160, str. 249-264 ŘEPA,V. Analýza a návrh informačních systémů. Ekopress, Praha 1999. 403 stran. ISBN 80-86119-13-0 – strana 266-277 Rozšiřující doporučená literatura BASL, J. Podnikové informační systémy. Grada, Praha 2002. 142 stran. ISBN 80-274-0214-2. DOHNAL, J., POUR,J. Architektury informačních systémů. Praha: Ekopress, 1997. VODÁČEK, L. ROSICKÝ, A. Informační management.Pojetí, poslání a aplikace.1.vyd. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-35-2