Rozvoj venkova v EU Rozvoj venkova Venkov v EU l87 % území –stanovení oblastí, v nichž použití podpory EU na rozvoj venkova vytvoří nejvyšší přidanou hodnotu na úrovni EU –vytvoření spojení s hlavními prioritami EU –zajištění souladu s ostatními politikami EU lhospodářská soudržnost a životní prostředí –napomáhat provádění tržně orientované společné zemědělské politiky a zajištění potřebné restrukturalizace Dokumenty lCorkská deklarace lSalcburská deklarace lDeklarace z Cáceres l Corkská deklarace lListopad 1996 lKonference „Živý venkov“ lIntegrovaný přístup –Přizpůsobení a rozvoj zemědělství –Diversifikace činností –Řízení přírodních zdrojů –Posílení ekologických funkcí –Rozvoj kultury –Rozvoj cestovního ruchu a rekreace lPrincipy –Trvalá udržitelnost –Decentralizace –Subsidiarita Lisabonská strategie l2000 lPřijetí Lisabonské strategie Evropskou radou lObdobí 2000 až 2010 lCíl: –EU nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou, schopnou udržitelného hospodářského růstu s více lepšími pracovními místy a s větší sociální soudržností l2001 – Stockholm, Göteborg –Ekologická dimenze – trvale udržitelný rozvoj lRozvoj venkova klíčovým nástrojem restrukturalizace zemědělského sektoru Salcburská deklarace l2003 Salzburg l2. evropská konference o rozvoji venkova lHodnocení přijetí Agendy 2000 lZachování rozmanitosti evropského venkova lNejen princip PPP –Ale partnerství organizací veřejných a soukromých i občanské společnosti lVyužití principu subsidiarity a nástroje Leader lZjednodušení finančního a kontrolního systému Deklarace z Cáceres l2004 lPožadavek vytvoření Evropské politiky rozvoje venkova lZavedení indikátorů rozvoje venkova lNová typologie venkovských oblastí lVyužití: EAFRD, CAP, strukturální fondy, Fond soudržnosti, národní programy, krajské programy, rozpočty obcí lPodpora iniciativy Leader lCertifikace místních partnerství LEADER lPodpora rozvoje venkova v minulosti –Společná zemědělská politika –Operační program Zemědělství lLEADER+ –Iniciativa Společenství zaměřená na rozvoj venkova –Do roku 2006 se jí ČR přímo neúčastnila lNepřímo zahrnuta ve SROPu –Financování ze strukturálních fondů lEvropský zemědělský orientační a záruční fond – orientační sekce Principy iniciativy lPodpora vzniku integrovaných strategií pro rozvoj venkovských regionů lSilný důraz na spolupráci a vytváření sítí mezi venkovskými regiony lPodpora dlouhodobých rozvojových záměrů Příjemci lLAG nebo MAS –Local Action Groups –Místní akční skupiny lReprezentace nejrůznějších sektorů daného regionu lZodpovědnost za vypracování rozvojových strategií –Implementace –Realizace Aktivity lStrategie integrovaného rozvoje venkova –Princip bottom-up –Vazba na Natura 2000 –Konkurenceschopnost místních výrobků lSpolupráce mezi venkovskými oblastmi –Podpora MAS lVytváření sítí venkovských oblastí napříč EU –Příjemci, kteří nejsou zahrnuti v aktivitě 1 a 2 Souhrnné údaje za MAS l2008 - Počet MAS 160 160 regionů Nezam. (%) Počet obyvatel Výměra (ha) Hustota (obyv./ km2) Celkem 11,00 4 388 103 5 831 441 75,25 Průměrný region 27 426,00 36 447,00 Česká republika 11,70 10 463 052 7 883 157 132,73 Regiony Leader v % v ČR 42,00 73,97 Obce <= 25000 obyv. 11,10 6 244 102 7 513 983 83,10 Regiony Leader v % do 25 000 obyv. 70,00 77,61 l2011 - Počet MAS 112 Místní akční skupiny (MAS) lSpolečenství lidí, kteří chtějí aktivně přispívat k rozvoji území, na kterém žijí –Region, mikroregion lSdružení partnerů –Min. 50 % soukromý sektor lObčané, firmy, podnikatelé, sdružení, spolky, neziskové organizace –Max. 50 % veřejný sektor Partneři lHospodářské a obchodní komory lAgrární komora lDružstva pro společné užívání zemědělského majetku lJiná družstva lObchodní společnosti lPodniky lJednotlivci lStátní organizace –Lesy ČR, Správa NP, Správa CHKO, Národní památkový ústav, OSS lObce lDSO lKraje lOrganizace s podílem veřejných financí nad 50 % lSdružení složené z více než 50 % ze zástupců místních samospráv lUniverzity, školy Činnosti MAS lDotační tituly lŠkolení členů MAS lVýběr projektů lHodnocení přijatelnosti žadatele lKontrola realizace projektů lSchvaluje projekty na úrovni vlastního řídícího orgánu a na úrovni veřejného projednání Legislativní status lPrávní subjektivita –Obecně prospěšná společnost –Občanské sdružení l Vymezení cílových území lSubregionální venkovské území l10 až 100 tis. Obyvatel lMimo města nad 25 tis. obyvatel lVymezeno katastrálním územím všech okrajových obcí Mikroregiony vs. MAS lZdroj výzkumu –střední Morava, střední Čechy a Severozápad l lMAS –2005 – 2007 –Počet obyvatel lPrůměr 33,5 tis. lMaximum 50 tis. –Počet obcí lPrůměr 11 – 20 lMaximum 50 –Nižší hustota osídlení l92 obyv/km Mikroregiony a MAS lpůsobí na stejném území lbývají propojeny společnou strukturou managementu –Organizační –Funkční lPůvodně 1/2 subjektů zakládána monotematicky –Např. ČOV, kanalizace, plynofikace Rozvojový management lZastoupení l lMikroregiony –20 % bez zaměstnanců l l l lMAS –60 % interní zaměstnanci – Funkce rozvojového managementu lZaměstnanci –Účetní –Předseda –Manažer –Koordinátor –Administrativní pracovník lFunkce –příprava projektové dokumentace –zajištění běžného chodu –komunikace s veřejností –propagace a koordinace činností s místními: lpodnikateli lneziskovými organizacemi lspolky projektová dokumentace projektové žádosti strategické dokumenty realizace projektů jiná osoba 6,10% 11,17% 16,59% 17,95% nikdo 11,59% 5,32% 5,21% 6,15% externí poradce 57,32% 30,85% 20,85% 17,95% manažer 17,07% 37,23% 27,96% 32,31% předseda 7,93% 15,43% 29,38% 25,64% Zajištění projektových činností Problémy a otázky lstrategie „živý“ či „mrtvý“ dokument lzapojování veřejnosti do procesu tvorby strategií –Mikroregiony 12 % –MAS 14 % lPřevaha záměrů strategických plánů se zaměřením na –„tvrdé“ investiční záměry typu rekonstrukce –méně je „měkkých“ neinvestičních opatření lVágní formulace nebo konstatování rozvoje cestovního ruchu Financování lMikroregiony –Vyšší četnost využití členských příspěvků lOkolo 80 % –Vyšší členské příspěvky –Stanovení výše příspěvku lPaušál + počet obyvatel lMAS –Nižší četnost využití členských příspěvků lOkolo 60 % –Nižší členské příspěvky –Stanovení výše příspěvku lPočet obyvatel lPaušál Zkušenosti s čerpáním různých finančních zdrojů v % SF EU Státní rozpočet Rozpočty krajů Leader Rozpočty měst a obcí Nadační zdroje Členské příspěvky Vlastní činnost Sponzoring Ostatní zdroje MAS 33 27 86 52 52 2 50 17 36 19 Mikroregiony 40 45 68 22 71 8 72 14 15 16 Politika rozvoje venkova v EU lPřed 2007 –Součást politiky soudržnosti EU lPo roce 2007 –Součást Společné zemědělské politiky Fondové financování lEvropský zemědělský garanční fond lEvropský zemědělský fond pro rozvoj venkova lEvropský rybářský fond –Evropský fond pro regionální rozvoj –Evropský sociální fond –Fond soudržnosti Evropský fond pro rozvoj venkova lCíle –Zlepšení a zvýšení konkurenceschopnosti agrárního sektoru podporou restrukturalizace –Ochrana přírody a krajiny prostřednictvím podpory péče o krajinu (včetně Natura 2000) –Zlepšení kvality života ve venkovských oblastech a podpora ekonomické diverzifikace Prioritní osy EAFRD lZlepšení konkurenceschopnosti zemědělství lZlepšování životního prostředí a krajiny lKvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova lLeader lTechnická pomoc Rozložení prostředků EAFRD Aktivita Název % z osy % z ERDF Osa I Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství 22,39 Priorita 1.1 Modernizace, inovace a kvalita 92,18 20,64 Priorita 1.2 Přenos znalostí 7,82 1,75 Osa II Zlepšování životního prostředí a krajiny 55,20 Priorita 2.1 Biologická rozmanitost, tradiční zem. krajina 80,10 44,22 Priorita 2.2 Ochrana vody a půdy 14,76 8,15 Priorita 2.3 Zmírňování klimatických změn 5,14 2,84 Osa III Kvalita života ve venkovských oblastech a div. 16,93 Priorita 3.1 Tvorba pracovních příležitostí a podpora využívání OZE 50,00 8,47 Priorita 3.2 Podmínky růstu a kvalita života na venkově 48,00 8,13 Priorita 3.3 Vzdělávání 2,00 0,34 Osa IV Leader - Zlepšení řízení a vnitřního potenciálu venkova 5,48 Priorita 4.1.1 MAS 18,00 0,99 Priorita 4.1.2 Realizace místní rozvojové strategie 72,00 3,95 Priorita 4.2.1 Realizace projektů spolupráce 10,00 0,55 Politika rozvoje venkova v EU lSpolečná zemědělská politika CAF lPolitika rozvoje venkova EU lStrategické zásady rozvoje venkova na období 2007 až 2013 lNařízení rady (ES) č. 1698/2005 o podpoře pro rozvoj venkova z EAFRD lNárodní strategický plán pro rozvoj venkova lProgram rozvoje venkova lRozvojové projekty Národní strategický plán rozvoje venkova ČR lpriority –zvyšování ekonomického růstu –vytváření nových pracovních příležitostí –udržitelný ekonomický rozvoj lrealizován prostřednictvím Programu rozvoje venkova lvazby mezi obecnými cíli rozvoje evropského venkova a cíli rozvoje venkova ČR Národní strategický plán rozvoje venkova ČR lStrategické osy –Konkurenceschopnost –ochrana přírody, životního prostředí a krajiny –rozvoj a diverzifikace venkovského života Program rozvoje venkova lOSA I –ZLEPŠENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNICTVÍ lOSA II –ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A KRAJINY lOSA III –KVALITA ŽIVOTA VE VENKOVSKÝCH OBLASTECH A DIVERZIFIKACE HOSPODÁŘSTVÍ VENKOVA lOSA IV –LEADER lTECHNICKÁ POMOC ZLEPŠENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNICTVÍ lOpatření I.1 – Opatření zaměřená na restrukturalizaci a rozvoj fyzického kapitálu a podporu inovací –I.1.1 Modernizace zemědělských podniků –I.1.1.1 Modernizace zemědělských podniků –I.1.1.2 Spolupráce při vývoji nových produktů, postupů a technologií (resp. –inovací) v zemědělství –I.1.1.3 Založení porostů rychle rostoucích dřevin pro energetické využití –I.1.2 Investice do lesů –I.1.2.1. Lesnická technika –I.1.2.2. Technické vybavení provozoven –I.1.2.3. Lesnická infrastruktura –I.1.3 Přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům –I.1.3.1. Přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům –I.1.3.2. Spolupráce při vývoji nových produktů, postupů a technologií (resp. –inovací) v potravinářství –I.1.4 Pozemkové úpravy lSkupina Opatření I.2 Opatření přechodná pro Českou republiku a ostatní –nové členské státy EU –I.2.1 Seskupení producentů lOpatření I.3 Opatření zaměřená na podporu vědomostí a zdokonalování lidského potenciálu –I.3.1 Další odborné vzdělávání a informační činnost –I.3.2 Zahájení činnosti mladých zemědělců –I.3.3 Předčasné ukončení zemědělské činnosti –I.3.4 Využívání poradenských služeb lOpatření zaměřená na udržitelné využívání zemědělské půdy –II.1.1 Platby za přírodní znevýhodnění poskytované v horských oblastech a platby poskytované v jiných znevýhodněných oblastech (LFA) – – – – –II.1.2. Platby v rámci oblastí NATURA 2000 a Rámcové směrnice pro vodní –polititku 2000/60/ES (WFD) –II.1.2.1. Platby v rámci NATURA 2000 na zemědělské půdě –II.1.2.2. Rámcová směrnice pro vodní politiku 2000/60/ES –II.1.3. Agroenvironmentální opatření –II.1.3.1. Podopatření postupy šetrné k životnímu prostředí –II.1.3.1.1. Titul ekologické zemědělství –II.1.3.1.2 Titul integrovaná produkce –II.1.3.1.2.1 Management integrovaná produkce ovoce –II.1.3.1.2.2 Management integrovaná produkce révy vinné –II.1.3.1.2.3 Management integrovaná produkce zeleniny –II.1.3.2. Podopatření ošetřování travních porostů –II.1.3.2.1. Louky –II.1.3.2.2. Pastviny –II.1.3.3. Podopatření péče o krajinu –II.1.3.3.1. Titul zatravňování orné půdy –II.1.3.3.2. Titul pěstování meziplodin –II.1.3.3.3 Titul biopásy – lOpatření zaměřená na udržitelné využívání lesní půdy –II.2.1. Zalesňování zemědělské půdy –II.2.1.1. První zalesnění zemědělské půdy –II.2.2. Platby v rámci NATURA 2000 v lesích –II.2.2.1. Zachování hospodářského souboru lesního porostu z předchozího –produkčního cyklu –II.2.3. Lesnicko-environmentální platby –II.2.3.1. Zlepšování druhové skladby lesních porostů –II.2.4. Obnova lesního potenciálu po kalamitách a podpora společenských funkcí lesů –II.2.4.1 Obnova lesního potenciálu po kalamitách a zavádění preventivních opatření –II.2.4.2. Neproduktivní investice v lesích ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A KRAJINY KVALITA ŽIVOTA VE VENKOVSKÝCH OBLASTECH A DIVERZIFIKACE HOSPODÁŘSTVÍ VENKOVA lSkupina opatření III.1 - Opatření k diverzifikaci hospodářství venkova lSkupina opatření III.2 - Opatření ke zlepšení kvality života ve venkovských oblastech lSkupina opatření III.3 - týkající se vzdělávání a informování hospodářských subjektů působících v oblastech, na něž se vztahuje osa III OSA IV - LEADER lIV.1.1. Místní akční skupina lIV.1.2. Realizace místní rozvojové strategie lIV.2.1. Realizace projektů spolupráce Finanční zdraví lMaximum 31 bodů lMinimum 15 bodů Definice ukazatelů Návaznost vzorců na výkazy do 2009 Návaznost vzorců na výkazy 2009