Památková péče a venkov Rozvoj venkova Předpoklady efektivní ochrany památky lVlastník ochranu zajišťovat –může lhospodářské hledisko – tržní mechanismus –a –chce lmotivační hledisko – netržní a nestátní instituce –nebo –musí lprávní hledisko – legislativní rámec Hodnota kulturních památek lEkonomie –rakouská škola ekonomického myšlení –Užitná hodnota - přímé uspokojení –(naší potřeby prostřednictvím daného statku) –Směnná hodnota - nepřímé uspokojení lDějiny umění a památková péče –vídeňská škola dějin umění (Alois Riegl) –Subjektivně-užitečnostní přístup Počátky památkové péče lModerní kult památek – jeho podstata a vývoj –1903 –Alois Riegl –-> návrh rakouského památkového zákona Památka a kulturní dědictví lPamátky záměrné –vytvořeno s cílem zachovat ve vědomí dalších generací jednotlivé skutky či osudy lPamátky nezáměrné –vznikaly za účelem uspokojení praktických potřeb jedné či několika málo generací l lPamátka - subjektivní úsudek nás a naší doby Subjektivní hodnota l„Subjective value is defined as the importance which a good or a complex of goods has for the welfare of a person.“ l E. Böhm-Bawerk l l„Value is thus nothing inherent in goods, no property of them, nor an independent thing existing by itself. It is a judgement economizing men make about the importance of the goods at their disposal for the maintenance of their lives and well-being. Hence value does not exist outside the consciousness of men“ l Carl Menger – Památka historická vs. umělecká lkaždá umělecká památka je zároveň historická a každá historická památka je zároveň umělecká (Riegl) l luměleckohistorická hodnota lčistě umělecká hodnota –nezávislá na historickém vývoji –subjektivní (do 19. století platila teze, že existuje umělecký kánon, jeden absolutně platný objektivní umělecký ideál) Rieglova hodnota památky lpamětní hodnota –hodnota stáří - nesoučasnost –hodnota historická - celistvost lúdaje, které nám památka o době svého vzniku sděluje –záměrná pamětní hodnota lpřítomnostní hodnota –vychází z potřeb přítomnosti lsmyslové potřeby – užitná hodnota lduchovní potřeby – umělecká hodnota –hodnota novosti –relativní umělecká hodnota Hodnota kulturního dědictví lFrancois Benham –tržní hodnota –vypovídací hodnota –existenční hodnota lArjo Klamer –Ekonomická hodnota –Společenská hodnota lNárodní identita apod. –Kulturní hodnota Zapojení jednotlivců do památkové péče ljednotlivec v rámci tržního mechanismu lkolektivní akce lidí bez nároku na odměnu lorganizace památkové péče l lPozorovatel lVlastník Instituce památkové péče lveřejné vlastnictví a provoz památky lregulace, právní nařízení a předpisy lustavení, přiřazení a posílení vlastnických práv lmotivace a pobídky lšíření informací a posilování racionality Vlastnictví lTypy –Soukromé –Veřejné lStátní lSamosprávné –Společenské – lStupně –Usus lprávo užívat danou věc –Usus fructus lprávo užívat danou věc i užívat plody, které přináší –Abusus lvlastník může věc prodat, darovat, opustit či zničit Historie památkové péče l70. léta –Dlouhodobá koncepce rozvoje státní památkové péče l1972 – 1973 –zřízení nové kategorie tzv. památkových zón Restituční zákony l90. léta –zákon 298/1990 Sb. lo úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého –zákon 338/1991 Sb. lkterým bylo obnoveno vlastnické právo mužských i ženských řeholních řádů a kongregací –zákon č. 403/1990 Sb. lo zmírnění následků některých majetkových křivd –zákon 87/1991 Sb. lo mimosoudních rehabilitacích –zákon č. 229/1991 lo úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku Změny vlastnické struktury po roce 1989 Podíl kulturních památek Předchozí stav v % Po roce 1989 v % V majetku státu 45 10 V majetku církví 15 16,9 Ve vlastnictví obcí 4 24 Ve vlastnictví soukromých osob 36 49,1 Odcizené předměty sakrální povahy v brněnské diecézi (1990-2002) Formální instituce a organizace lprincip koordinace lprincip alokace Organizační schéma památkové péče Motivace l„Žádný příkaz, žádný zákon, žádný trest a byť nejlépe a nejostřeji byl k veřejnosti pronesen, nepomůže ochrániti ani stébla trávy v pažitu, není-li především v lidech samých oněch citů, jež působí, že člověk v úctě zastaví svou hrabivost a své osobní zájmy u pomníků minulosti.“ l Josef Švehla, Ochrana památek, 1924 Mikroekonomická ohrožení památek lnedostatečná poptávka po tomto druhu bydlení –chátrání nebo využívání nevhodným způsobem lvlastník nepociťuje užitek a nechce platit zvýšené náklady na památkově vhodné opravy –nechává dům chátrat či jej opravuje zcela nevhodným způsobem –preferuje vlastní potřeby a provádí nevratné změny, které kulturně-historickou hodnotu snižují či zcela ničí lMajitel preferuje novostavbu, která lépe vyhovuje jeho potřebám –rozhodne se pro demolici staré budovy l Programy památkové péče po roce 1989 lHavarijní program (od r. 1992) lProgram regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón (od 1992) lProgram záchrany architektonického dědictví (od 1995) lProgram péče o vesnické památkové rezervace, vesnické památkové zóny a krajinné památkové zóny (od 1999) lProgram restaurování movitých kulturních památek (od 1997) Instituce památkové péče lCírkve a náboženské společnosti lŠlechta –„Noblesse oblige“ lStátní památková péče Mezinárodní organizace posilující racionalitu ve společnosti lUNESCO –United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization –Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví l1972 lVýbor pro světové dědictví lFond světového dědictví lSeznam světového dědictví lOSN –nevládní organizace ICOMOS lInternational Council on Monuments and Sites Organizace posilující racionalitu ve společnosti v Evropě a jejich motivační programy lRada Evropy –Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy (č. 73/2000 Sb.) –Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy (č. 99/2000 Sb.) lEU –Integrovaný operační program (IOP) lOblast intervence 5.1: „Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví“ –Regionální operační programy (ROP) –Programy přeshraniční spolupráce –Program rozvoje venkova (2007-2013) lOsa III – Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářského venkova lOsa IV – Leader –Komunitární programy lCulture 2007-2013 lProgramy Finančních mechanismů EHP a Norska lProgram švýcarsko-české spolupráce Nástroje ochrany historického kulturního dědictví v ČR lObecné nástroje lInstitucionálně-organizační nástroje lLegislativní nástroje lEkonomické nástroje Obecné nástroje lÚstava České republiky –Preambule Ústavy obsahuje odhodlání občanů společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství lListina základních práv a svobod –v článku 34 zaručuje přístup ke kulturnímu bohatství za podmínek stanovených zákonem –v článku 35 lnikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem Institucionálně-organizační nástroje lÚstřední orgány –Ministerstvo kultury –Národní památkový ústav –Ministerstvo pro místní rozvoj lzabezpečení trvalého souladu všech přírodních, civilizačních a kulturních hodnot v území lOrgány na samosprávné úrovni –Krajské úřady –Obce Legislativní nástroje lObecně závazné předpisy –zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů –zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů –zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů –zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovením obcí s rozšířenou působností –Evropská charta místní samosprávy ze dne 15. října 1985 Legislativní nástroje lLegislativa v oblasti movitého kulturního dědictví –zákon č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty –zákon č. 214/2002 Sb., o vývozu některých kulturních statků z celního území Evropských společenství –vyhláška č. 15/1980 Sb., o Úmluvě o opatřeních k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu, vývozu a převodu vlastnictví kulturních statků –zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů –vyhláška č. 275/2000 Sb., kterou se provádí zákon č. 122/2000 Sb. –zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisovém řádu Legislativní nástroje lLegislativa v oblasti památkové péče –zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů –prováděcí vyhláška zákona o státní památkové péči č. 66/1998 Sb., ve znění vyhlášky č. 139/1999 Sb., a vyhlášky č. 538/2002 Sb. –Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy –Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy Ekonomické nástroje lPřímá veřejná finanční podpora –fakultativní charakter lNepřímá veřejná finanční podpora –obligatorní charakter –daňové úlevy a zvýhodnění, případně bezplatné poradenství Charakteristika památkového fondu ČR lKulturní památky (KP) –prohlašuje Ministerstvo kultury České republiky lNárodní kulturní památky (NKP) –prohlašuje vláda České republiky nařízením lPamátkové rezervace –nejvyšší stupeň územní ochrany –prohlašuje vláda České republiky nařízením lměstské památkové rezervace (MPR) lvesnické památkové rezervace (VPR) ltechnické památkové rezervace (TPR) larcheologické památkové rezervace (APR) Památkové rezervace l„Z hlediska památkových hodnot jde o území homogenní, vyžadující přísnou ochranu. Jednotlivé historické stavby v rezervaci mají dochován svůj původní objem, včetně tvaru střechy, a zejména mají zachované původní ztvárnění průčelí včetně architektonických detailů, řešení oken a dveří apod. a obvykle též vnitřní dispozici a prvky interiéru.“ Charakteristika památkového fondu ČR lPamátkové zóny –Prohlašuje MK ČR po projednání s krajským úřadem za památkovou zónu lMěstské památkové zóny lVesnické památkové zóny lKrajinné památkové zóny lOchranné pásmo –územní rozhodnutí obce s rozšířenou působností –vyjádření odborné organizace státní památkové péče lArcheologický nález –věc nebo soubor věcí, které jsou dokladem nebo pozůstatkem života člověka a jeho činností od počátku jeho vývoje až do novověku –automaticky Charakteristika památkového fondu ČR KP PR PR PZ PZ Kraj celk. MPR VPR APR ost. celk. MPZ VPZ KPZ Hl. město Praha 2 080 3 1 2 - - 17 10 7 - Středočeský kraj 4 321 15 2 10 3 - 62 34 26 2 Jihočeský kraj 5 507 24 7 16 1 - 85 25 55 5 Plzeňský kraj 3 170 8 3 5 - - 67 21 44 2 Karlovarský kraj 1 381 6 3 2 1 - 20 11 8 1 Ústecký kraj 3 512 9 5 3 1 - 31 17 13 1 Liberecký kraj 2 245 8 - 8 - - 27 15 10 2 Královéhradecký 2 998 7 4 2 - 1 34 20 13 1 Pardubický kraj 2 105 5 3 1 1 - 23 19 3 1 Vysočina 3 036 6 3 3 - - 28 22 5 1 Jihomoravský k. 4 253 9 3 3 2 1 24 12 9 3 Olomoucký kraj 2 201 4 2 1 - - 17 15 9 - Zlínský kraj 1 432 3 1 3 - - 24 14 3 - Moravskoslezský 2 058 6 3 2 1 - 24 18 6 - Celkem 40 229 113 40 61 10 2 483 253 211 19 Možnosti financování památkové péče Programy na úrovni MK ČR lHavarijní program lProgram regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón lProgram záchrany architektonického dědictví lProgram péče o vesnické památkové rezervace a zóny a krajinné památkové zóny lProgram restaurování movitých kulturních památek lPodpora obnovy kulturních památek prostřednictvím obcí s rozšířenou působností lPodpora záchranných archeologických průzkumů lPodpora pro památky UNESCO lProgram podpory občanských sdružení v památkové péči Vývoj financování programů MK ČR v oblasti památkové péče 2002-2010 (v mil. Kč) Vývoj financování Havarijního programu z rozpočtu MK ČR v letech 2002 – 2010 (v mil. Kč) Vývoj financování Programu regenerace MPR a MPZ v letech 2002 – 2010 z rozpočtu MK ČR (v mil. Kč) Vývoj financování Programu záchrany architektonického dědictví z rozpočtu MK ČR 2002 – 2010 (v mil. Kč) Vývoj financování Programu péče o vesnické památkové rezervace a zóny a krajinné památkové zóny z rozpočtu MK ČR v letech 2002 – 2010 (v mil. Kč) Vývoj financování Programu restaurování movitých kulturních památek z rozpočtu MK ČR v letech 2002 – 2010 (v mil. Kč) Vývoj financování dalších programů z rozpočtu MK ČR v letech 2002 – 2010 (v tis. Kč) Program 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Podpora záchranných archeologických výzkumů 10 000 10 000 17 000 9 000 4 000 4 000 4 340 5 000 4 000 Podpora pro památky UNESCO 0 0 0 0 0 0 18 000 11 000 7 000 Program podpory občanských sdružení v památkové péči 300 417 300 840 2 530 1 200 2 359 0 0 Nepřímá finanční podpora lzákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitosti –osvobození od daně z nemovitosti pro kulturní památky lzákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí lzákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů –zvýhodňuje odpisy na nemovitých kulturních památkách lzákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty –snížená sazba DPH Výdaje krajů na památkovou péči (v tis. Kč) Porovnání vývoje výdajů na památkovou péči z programů MK ČR a programového financování z rozpočtů krajů v letech 2002-2010 (v mil. Kč) Vysočina vs. JMK Hlavní zásady programů financujících památkovou péči v kraji Vysočina a v Jihomoravském kraji Kraj Program Výše podpory Způsob vyplacení podpory Doba realizace projektu Výše dotací r. 2010 (v tis. Kč) Počet projektů r. 2010 (v tis. Kč) Vysočina Obnova pam. chráněných území 10-100 zpětně 18 měsíců 1 500 21 Vysočina Zásady Zastup. kraje Vysočina max. 300 zpětně kalendářní rok 9 999 68 Jihomoravský Dotační program JM kraje X.00 dopředu kalendářní rok 7 360 91