Ekonomika vzdělávání

Studijní plán

 

Cíl

 

Cílem kurzu je prohloubit Vaše znalosti týkající se ekonomiky vzdělávání. Po absolvování tohoto kurzu získáte teoretické znalosti, které budete moci uplatnit v praxi, např. v některém z orgánů veřejné správy ve školství. Budete znát pravidla řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR. Budete rozumět stavu i trendům vývoje odvětví školství jako celku i jeho jednotlivých oblastí. Budete znát přincipy řízení, financování a kontroly celého systému vzdělávání. Budete schopni posoudit kvalitu jednotlivých stupňů vzdělávací soustavy v ČR i odvětví jako celku. Budete mít znalosti o "vzdělávací politice" EU i o jednotlivých systémech ve vybraných zemích tak, abyste tyto systémy byli schopni komparovat.

 

Časový plán

 

Aktivity

Počet hodin

prezenční část

12 (3x4)

samostudium

24

příprava a zpracování semestrálního POTu

30

příprava na písemný test

30

příprava na zkoušku

20

Celkový studijní čas

116

Celkový studijní čas: 116 hodin

Harmonogram 2011, obsah studijních bloků 

Přibližný harmonogram je následující:

1. studijní blok

Přednáška (3 hodiny); Tutoriál (1 hodina)

·        Konkretizace požadavků na zpracování a odevzdání POTů, podmínek ukončení předmětu.

·        Úvod do ekonomiky vzdělávání,

·        ekonomická podstata vzdělávacích služeb.

·        Vzdělávání a trh práce.

Termín – dle aktuálního akademického roku

Samostudium 14 h - nastudování probrané látky ze základní a doporučené literatury

+ příprava na další studijní bloky

 

příprava a zpracování semestrálního POTu (10 hodin)

2. studijní blok

Přednáška (3 hodiny); Tutoriál (1 hodina)

·        Regionální školství

·        Financování regionálního školství

·        Terciární vzdělávání – veřejné, soukromé a státní vysoké školy.

·        Problematika zavedení školného v ČR jako alternativní způsob financování vysokých škol

·        Modely finanční spoluúčasti studentů na studiu

Termín – dle aktuálního akademického roku

Samostudium (5 hodin)

 

Zpracování semestrálního POTu (10 hodin)

Odevzdání POTu 15.5.2011

3. studijní blok

Přednáška (3 hodiny); Tutoriál (1 hodina)

  • Celoživotní vzdělávání
  • Vzdělávací politika a Evropská unie
  • Mezinárodní srovnání
  • Kvalita ve vzdělávání  

 

Tutoriál - konzultace

Termín – dle aktuálního akademického roku

Samostudium (5hodin)

Prosinec (4. týden)

Příprava na závěrečný test (30 hodin)

Prosinec (průběžně)

Závěrečný test (on-line)

 10. – 15.5.2011, náhradní termín 20. – 22.5.2011

Příprava na zkoušku (20 hodin)

Průběžně (zkouškové období 23.5 – 1.7.2011)

 

Způsob studia 

 

Způsob studia

Studijní pomůcky:

Studijní literatura:

·        Benčo, J.: Ekonomka vzdelávania. Bratislava: IRIS, 2002. ISBN 80-89018-41-6. Kapitola 4 a 6. V knihovně.

·        Brdek, M., Vychová, H.: Evropská vzdělávací politika: programy, principy, cíle. Praha: ASPI, 2004, 168 s. ISBN 80-86395-96-0., Evropská unie a vzdělávání: Příloha Učitelských novin 22-23/2003.

·        Education at a Glance 2009, OECD

·        Organizace vzdělávací soustavy České republiky 2008/09

  • Matějů, P.: České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi / Natalie Simonová (ed.) ; Petr Matějů (vedoucí projektu) ; Nicholas Barr ... [et al.].. -- Praha : Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005.. -- 263 s. : il. ; 24 cm.

·        (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice / Petr Matějů, Jana Straková [editoři] et al. ; Josef Basl ... [et al.].. -- Vyd. 1.. -- Praha : Academia, 2006.. -- 411 s. : tab., grafy + 1 CD-ROM.

·        Lidský kapitál a investice do vzdělání : sborník z 8. ročníku mezinárodní vědecké konference 20.-21.září 2005 / kolektiv autorů.. -- 1. vyd.. -- Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2005.. -- 184 s.

·        Neziskové organizace ve veřejných službách / Vladimír Hyánek, Zuzana Prouzová, Simona Škarabelová a kolektiv.. -- 1. vyd.. -- Brno : Masarykova univerzita, 2007. -- 293 s.

·        Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění / Konrad Paul Liessmann ; [z německého originálu ... přeložila Jana Zoubková].. -- Vyd. 1.. -- Praha : Academia, 2008.. -- 125 s.

·        Vzdělání a trh : sborník textů / [Tereza Urbanová (editor)].. -- Praha : Liberální institut, 2003.. -- 39 s.

·        legislativa viz prezentace úvodní hodina

·        www.msmt.cz

·        www.uiv.cz

·        učitelské listy

·        www.nuov.cz

Vybavení:

  • PC připojené k internetu, vybavené programem MS EXCEL, MS WORD

Návod:

Výuka je rozčleněna – dle výše uvedené tabulky časového plánu – na část přímé výuky (9 hodin přednášek + 3 hodiny tutoriálů) a na část samostudia (cca 24 hodin nutného průběžného studia/příprava na přednášky + 30 hodin na vypracování POTu + 30 hodin přípravy na závěrečný test + 20hodin přípravy na zkoušku)

Přímá výuka je dále rozdělena do tří studijních bloků (sestává vždy z přednášky a tutoriálu). Přednášky slouží k základnímu představení problematiky, jež je obsahem daného bloku. Obvykle se zaměříme na dvě či tři problémové oblasti (odpovídající příslušným kapitolám v základní povinné literatuře).

Přednášky jsou v daném bloku doplněny tutoriály, které mají především dva účely:

  1. V rámci tutoriálu je možno konzultovat nejasnosti, či problémy, na které narazíte během samostudia již odpřednášené, či zadané látky. Stejně tak je zde možnost konzultovat problémy při vypracování POTů.
  2. Tutoriál může mít formu cvičení, či konzultace látky představené v rámci přednášky v daném studijním bloku. V tomto případě se očekává Vaše aktivní účast (a je také nezbytná pro úspěšné absolvování předmětu).

Účast na přednáškách a tutoriálech není povinná, nicméně vysoce doporučená. Domníváme se, že žádný studijní text nemůže nahradit interakci s vyučujícím. Dalším důvodem je také to, že některé části předmětu se opírají o znalosti základních mikro a makroekonomických mechanismů. Tyto je evidentně nutno dokonale procvičit a porozumět jim.

Pro samostudium Vám ponecháváme k nastudování zejména rozšiřující látku, ať již ze základní povinné literatury, tak i z jiných (zejména internetových) zdrojů. Mějte na paměti, že časová zátěž uváděná u samostudia je pouze orientační, každý z Vás má jiné tempo studia, které Vám doporučujeme respektovat. Naopak harmonogram studia považujeme za poměrně závazný. Smysl tutoriálů je zejména v konzultaci problémů vzniklých při samostudiu.

POT (práce opravená tutorem) je samostatnou prací, která prověří Vaši schopnost praktické aplikace probrané látky. POT bude mít podobu odborné strukturované eseje na téma odpovídající vyučované problematice (viz příslušný balík – POTy). Téma si může rovněž student zvolit sám z okruhu všech tří studijních bloků. Takto zvolené téma však musí být odsouhlaseno garantem.

Podmínkou připuštění ke zkoušce je úspěšné absolvování závěrečného testu (min nutno získat 60 %) a odevzdání vyhovujícího POTu (min. 60% z celkového počtu bodů, tedy ohodnocení E). Student, který neuspěje v písemném testu, má možnost druhého pokusu v náhradním termínu.

Hodnocení:

Výsledná známka = 40% seminární práce + 25% test + 35% ústní zkouška

Výsledné hodnocení = 0,4 * (klasifikace POTu) + 0,25 * (klasifikace testu) + 0,35 * (klasifikace ústní zkoušky)

Podmínkou je získání 60% -  E z každé povinné části (POTu, testu, ústní zkoušky)!

Bodování

POT – celkem možno získat 30 bodů, nutno obdržet min 18 bodů

Test – celkem možno získat 50 bodů, nutno obdržet min  30 bodů

Klasifikační stupnice

A

91 – 100 %

D

68 – 75 %

B

84 – 90 %

E

60 – 67 %

C

76 – 83 %

F

méně než 60 %

Hodnocení POTu

POT bude zpracován formou eseje na vybrané téma v rozsahu max 10 normostran a odevzdán v odevzdárně v ISU nejpozději do 15.5.2011.

Téma je možné vybírat z navržených, případně po konzultaci s tutorem vytvořit vlastní téma. K tématu je nutné se přihlásit (Balíky).

Témata: 

Státní maturity; cesta k vyšší kvalitě sekundárního vzdělávání?

Školné na veřejných vysokých školách; nutnost či móda?

Spolupráce veřejného a soukromého sektoru ve vzdělávání - nástroj efektivnosti?

Systém odměňování pedagogických pracovníků: zásluhovost, motivace, kvalita?

Optimalizace sítě škol: zrcadlo demografického vývoje?

Možné získat max 30 bodů celkem.

Úvod + závěr – max 5 bodů

Formální náležitosti – max 7 bodů (např. správnost po formální stránce, dodržení citační normy, formální úprava, existence grafů a tabulek, popř. příloh)

Věcná správnost a struktura práce – max 8 bodů

Vlastní přínos, způsob zpracování – max 10 bodů (např. bude hodnoceno, zda se jedná o kompilát, autorův přínos, apod..)