Regionální školství, veřejná správa, financování (státní maturitní zkoušky) Veřejná správa ve školství MŠMT • Řídí výkon státní správy • Připravuje legislativní normy, odpovídá za koncepci, stav a rozvoj vzdělávací soustavy jako celku • Určuje centrální vzdělávací politiku a celkovou strategii (Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy) • Předkládá výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy. • Určuje obsah vzdělávání (RVP) – národní program vzdělávání (politický dokument) • Pravomoce v oblasti pracovněprávní (vyučovací povinnosti, předpoklady pro odbornou a pedagogickou způsobilost, ředitelé institucí, ústřední školní inspektor..) • Vede rejstřík škol a školských zařízení Působnost ÚSC • Územní samosprávu ve školství vykonávají: obec, kraj. • Při zajišťování vzdělávání a školských služeb, zejména při zřizování a zrušování škol a školských zařízení dbá obec a kraj zejména: • Soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem a rozvojem svého území. • Dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek. Ředitel školy • Rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb • Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň • Vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti • Zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán • Stanovuje organizaci a podmínky provozu • Odpovídá za použití finančních prostředků • Předkládá rozbor hospodaření Školská rada • Zřizuje zřizovatel (počet členů, jmenování 1/3) • Funkční období – 3 roky, zasedá 2 x ročně • Vyjadřuje se k návrhům ŠVP • Schvaluje výroční zprávu • Schvaluje školní řád • Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání • Spolupracuje na tvorbě koncepčních záměrů rozvoje • Projednává návrh rozpočtu • Projednává inspekční zprávy Autonomie škol • Rozdílný vývoj • Rozšíření spojeno s politickou otázkou demokratické participace, efektivita správy veřejných prostředků. • „nová veřejná správa“ • Autonomie škol – nástroj pro zlepšování kvality vzdělávání (pedagogická autonomie) • Oblasti: výuka, lidské zdroje, správa majetku a finančních prostředků. • Míra autonomie: 4 stupně Využívání veřejných prostředků • Autonomie závislá na kategorii výdajů – provozní x kapitálové • Školy mají plnou autonomii – Belgie, Lotyšsko, Švédsko (Nizozemsko, Dánsko) • Školy nemají autonomii – Bulharsko, Irsko, Kypr, Rumunsko,.. Získávání prostředků ze soukromých zdrojů • Autonomní v získávání, omezená volba využití… • Autonomní – Belgie, Itálie – dary, příjmy z pronájmu, půjčky; Irsko, UK – mimo půjčky • Není povoleno – Island • Neautonomní – Německo,, Irsko (1), Francie (1), Kypr, Lucembursko, Lidské zdroje • Autonomie vůči pedagogickým x nepedagogickým pracovníkům.. • Důsledné vymezení autonomie vůči ředitelům škol • Ředitelé – Belgie, Slovinsko – plná autonomie • PP – Kypr, Malta, Irsko (1) žádná autonomie • NP – žádná - Slovinsko Kdo ve školách rozhoduje? • 3 hlavní rozhodovací instance: ředitelé škol, učitelé, řídící orgán školy • Oblast financování – ředitelé + řídící orgán • Rozdíl v povaze výdajů, zdroje prostředků. Odpovědnost za výsledky • Svěřeno nadřízeným orgánům – nejčastěji prostřednictvím inspekce (dodržování hospodaření, ale i kurikulární reformy). • Odpovědnost orgánům místní správy Organizace regionálního školství Příspěvková organizace x školská právnická osoba • Rejstřík škol a školských zařízení x rejstřík školských právnických osob • Hospodaření • Majetek • Tvorba fondů Preprimární vzdělávání „Všechno, co opravdu potřebuji znát o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec být, jsem se naučil v mateřské škole.“ (Fulghum, 1991, s. 9) • Zařazení do školské soustavy od roku 1948, poslání výchovné a sociální • Zařazení mateřských škol mezi školy od roku 2005 (předškolní zařízení) • Zřizovatel • Přípravné třídy (2001) • Jesle (MZ ČR) • Vytvoření RVP v roce 2001, účinnost 1.3.2005, povinné zohlednění od 1.9.2007 Dostupnost předškolního vzdělávání • Nejpočetnější typ školské instituce • 1990 – 95 redukce, prudké snížení 2002/03 • Výrazné snížení jeslí, v roce 2007 – 49 v celé ČR. • Poslední předškolní rok x přípravné třídy Dostupnost • Výrazný převis poptávky nad nabídkou (15 % Praha) • Lepší příprava pro zahájení docházky. Podíl soukromých poskytovatelů Základní vzdělávání • Primární a nižší sekundární vzdělávání • Plní výchovné i sociální funkce: mimovyučovací aktivity ve školních družinách a klubech - zájmové vzdělávání, výchovné poradenství, školní stravování. • Většinou zřizovatel obec, svazky obcí (soukromý subjekt). Obecné cíle • Cíle: • Umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení • Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů • Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci, • Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých • Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti • Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi………. Klíčové kompetence - Souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. • Kompetence k učení • Kompetence k řešení problémů • Kompetence komunikativní • Kompetence sociální a personální • Kompetence občanské • Kompetence pracovní Geografická dostupnost • Velký počet malých škol (31 % méně než 50 žáků). • (37, 6 % škol tvořena pouze prvním stupněm) • Malotřídky • Limit min (17) a max (30) žáků ve škole. V průměru min 10 – 15 žáků na třídu, pokud škola tvoří pouze 1. stupeň Statistiky • 1,6 % tvoří školy soukromé, 1 % školy církevní • 11,04 % žáků plní PŠD na víceletých gymnázií • 21,9 % dětí nastupuje na PŠD později než v 6 letech • Předčasně 1,3 % dětí • 3,6 % neukončí PŠD • 433 je vzděláváno v rámci domácího vzdělávání. Vyšší sekundární vzdělávání • Odborné vzdělávání převažuje nad všeobecným • Střední vzdělání (1-2 roky,denní forma, 2C, 3C) • Střední vzdělání s výučním listem (2-3 let, denní forma, zaměřeno především na praxi, 3C, 30 % populace středních škol • Střední vzdělání s maturitní zkouškou (4 roky, denní forma, 3A, 70 % absolventů středních škol) • Konzervatoře – 6 a 8 leté (5B, 3A) • Postsekundární vzdělávání – nástavbové studium – střední vzdělání s maturitní zkouškou – 2 roky; zkrácené studium – 1-2 roky denní forma; zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem - 1-1,5 Rámcové vzdělávací programy a vývoj • 2009/10 – RVP G, RVP GSP • Od ledna 2009 – projekt „Kurikulum G“ (www.pilotg-gp.cz, www.rvp.cz) • Střední odborné vzdělávání – ŠVP nejpozději od září 2011 • Redukce oborů (Ekonomika a podnikání) • Příprava RVP (NUV) pro konzervatoře • Projekt Kvalita I – nová podoba maturitní zkoušky (2010/2011). Dostupnost • Přesun od oborů učňovských ke středoškolským oborům maturitním • 1989/90 – 1996/97 – nárůst o 854 škol (2100) • 1997 optimalizace – 1766 • 2006/07 - 1340 Soukromé školy • Nerovnoměrně zastoupeny (geografické rozmístění, druh školy, obor vzdělání) • Nejvyšší podíl u vyššího odborného vzdělávání • Ve středním vzdělávání – ݙ 1990 – novela předchozího školského zákona, od roku 1995 možnost ops jako právní formy, 2005 šps • Zákon o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. Struktura žáků Úspěšnost v přijetí Vyšší odborné školy • Poskytují nevysokoškolské terciální vzdělávání • Vysoká profesní specializace absolventů a dobré uplatnění na trhu práce • VOŠ realizují veřejné, soukromé a církevní instituce. • 3/3,5 leté studium • Studium na všech typech VOŠ je placené • Ukončení absolutoriem, vyšší odborné vzdělání (DiS.) Financování regionálního školství • V převážné míře z veřejných rozpočtů, snaha o vícezdrojové financování • Kapitola 333 – 11-12 % celkových výdajů státního rozpočtu • Výdaje regionálního školství – 65 – 67 % kapitoly, 2010 - snížení • Normativní financování – jednotkové neinvestiční výdaje (normativy), menší část účelově • Investiční výdaje nenormativně (vždy zřizovateli) • Závazné limity objemu mzdových prostředků a limity pro počet zaměstnanců Neinvestiční výdaje na Rgš Republikové normativy (2010) Republikové normativy Krajské normativy • Vyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech • Vlastní soustava normativů NV/1 výkon v jednotlivých oborech, typech, druzích škol…(vyhláška MŠMT) • Soukromé školy – stanoveno MŠMT Krajské normativy • Jednotka výkonu • Ukazatele rozhodné pro stanovení krajských normativů - průměrný počet jednotek připadajícího na 1 pedagogického pracovníka (Np) - průměrný počet jednotek připadajícího na nepedagogického pracovníka (No) - Průměrné měsíční výše platu pedagogického pracovníka (Pp) - Průměrné měsíční výše platu nepedagogického pracovníka (Po) - Průměrné roční výše ostatních neinvestičních výdajů ze státního rozpočtu připadající na jednotku výkonu (ONIV) Financování soukromých škol • Školský zákon neobsahuje pojem soukromá škola • Právní formy (1995 ops, 2004 špo) • Zařazení do školského rejstříku! • Financování neinvestičních výdajů + běžných provozních neinvestičních výdajů x Investiční výdaje – zřizovatel • Smlouvy s KÚ, čtvrtletně • Normativy stanoveny MŠMT (+ příplatky na žáky se SVP) • Zákon o poskytování dotací soukromým školám (Zákon 306/1999 Sb.) • Základní x zvýšená dotace • http://www.msmt.cz/uploads/soubory/Normativy_soukromych_skol/Priloha_Normativy_soukromych_skol_na_r ok_2010.pdf Finanční podpora rodin • Zdravotní pojištění do 26 let hrazeno státem. • Přídavky na dítě – na základě příjmové situace a věku dítěte. • Sleva na dani • Slevy na žákovském (studentském) jízdném (6-15 let 37,5 %, 15 – 26 let nejvýše 75 %. • Žákům prvních ročníků – základní školní potřeby v hodnotě 200 Kč (žákům se spec potřebami) • Bezplatné poskytování učebnic (Seznam učebnic). Děkuji za pozornost.