Public Private Partnerships Poskytování veřejných služeb Definice PPP •Neexistuje úplná shoda o tom, co PPP představuje. Podle Evropské Komise (2003) je PPP definováno jako převod investičních projektů, které tradičně zajišťoval a financoval veřejný sektor na soukromého partnera. Kromě toho má ale PPP další dvě velmi významné charakteristiky: Za prvé, soukromá produkce a zapojení soukromých investic a za druhé převod významných rizik spojených s poskytováním na soukromý subjekt. …Ačkoliv veřejně soukromá partnerství nabývají odlišných podob, pro PPP jsou specifické dvě formy, a to: koncese a leasing., tedy ty formy, které se vyznačují zapojením soukromých investic. (International Monetary Fund, 2006, str. 4) Formy PPP •jako dlouhodobou spolupráci subjektů veřejného a soukromého sektoru, jejíž výsledkem je výstavba (modernizace) a následný provoz infrastruktury či poskytování služeb. V rámci které jsou na soukromý subjekt převeda některá rizika spojená s provozem, údržbou, financováním infrastruktury či poskytováním služeb (nikoliv však nutně všechna současně). Za plnění předem definovaného výstupu inkasuje soukromý subjekt úhradu ve formě pravidelných plateb z veřejných zdrojů nebo se sám na financování podílí. A kde vlastnictví aktiv potřebných k zajištění veřejných služeb je na straně veřejného subjektu nebo dočasně na straně soukromého sektoru. PPP v systému poskytování VS • Rizika PPP •Výnosové (příjmové) riziko. •Výběr soukromého partnera. •Stavební riziko. •Finanční riziko.. •Regulatorní a smluvní riziko. •Politické riziko Přínosy (principy) PPP •Hodnota za peníze (value for money) •Specifikace výstupu veřejné služby •Zajištění inovace a konkurence •Užitky (efekty) - •Rychlejší realizaci projektu – •Možnost rozložení plateb z veřejných zdrojů na delší časové období. •Dodatečné zdroje. Legislativní úprava •Zákon o veřejných zakázkách •Koncesní zákon • •Podle koncesního zákona, který upravuje PPP projekty jsou za PPP považovány (Jurčík, online): •koncese na služby a na stavební práce, •nadlimitní veřejné zakázky s přenesenými riziky podle § 156 ZVZ a § 1 odst. 2 KZ (kvazikoncese, či kvazikoncesní veřejné zakázky). • Úprava koncesí Institucionální zázemí •Oddělení pro metodiku a regulaci projektů PPP (MF ČR) •PPP Centrum •Asociace PPP •Dohled: •MF ČR •ÚOHS Pilotní PPP ÚVN Praha – ubytovna personálu ÚVN, ubytovna hotelového typu a parkoviště Ústřední vojenská nemocnice Praha, p.o. 1 mld. Kč (očekávané) DBFO, 25 let. Od počátku bude infrastruktura vlastněna zadavatelem. Výstavba a provoz věznice typu s ostrahou Ministerstvo spravedlnosti, Vězeňská služba Investiční náklady 1,1 mld. Kč. DBFO s převodem do majetku státu, 25 let Optimalizace provozu nemovitostí vlastněných ČR – projekt „Kulový blesk“ Ministerstvo průmyslu x DBFO, koncese na dobu 30 let Výstavba Justičního areálu v Ústí nad Labem Ministerstvo spravedlnosti Předpokládané investiční náklady 1,4 mld. Kč. DBFO, na konci převod do vlastnictví státu. Délka 25-30 let. Revitalizace autobusového nádraží Třebíč Město Třebíč 349 mil Kč DBFO, 25 let Centrální zásobování teplem v Kopřivnici Město Kopřivnice Investiční náklady 250 mil Kč. Spolufinancování z EU, 40 mil Kč DBFO, 15 let. Rekonstrukce a zajištění provozu sportovně-rekreačního areálu „Pod Červeným kamenem Město Kopřivnice Investiční náklady 150 – 400 mil Kč podle zvažovaných variant. DBFO, 25- 30 let. Faktory (ne)úspěchu PPP projektu •Specifikace projektu •Alokace rizik •Poptávka •Konkurence •Ostatní Míra vlivu faktorů (ne)úspěchu Bariéry v současném systému VZ •Nedostatečně konkurenční prostředí v poskytování veřejných služeb a následný netransparentní výběr producenta služby – přímé zadávání preferovanému soukromému subjektu nebo organizaci vlastněné veřejným zadavatelem. • •Nesledování reálně vynaložených nákladů na službu v případě interní produkce, která znemožňuje porovnání jednotlivých možných způsobů poskytování a následný výběr optimální varianty. • •Nabídkově orientovaný přístup v systému veřejných služeb, který abstrahuje od potřeb a požadavků spotřebitelů. • •Neuspokojivé institucionální zázemí pro PPP, nedostatečná informovanost veřejných zadavatelů a nejasnosti v aplikaci legislativních předpisů upravujících oblast PPP projektů. Typy PPP projektů v oblasti školství •Výstavba škol a doplňkových školních zařízení a služeb •Renovace/přestavba škol, doplňkových zařízení •Outsourcing podpůrných služeb v oblasti facility management, stravování, apod. •Kombinace •Formy: BOT, BTO, DBFO, apod. Zahraniční zkušenosti (vzdělávání ) PPP projekty v zahraničí •VB - Prostřednictvím PPP postavena většina nových škol a institucí. Podepsáno 100 projektů v hodnotě 3,5 mld. GBP •Austrálie – příslib využití PPP pro všechny budoucí školní budovy. Připravují se projekty v hodnotě 3,7 mld AUD •X •Nova Scotia (Kanada) – využito pro 39 škol (na konci 20 stol.) z původně plánovaných 55 – předražené, problémy se smluvními podmínkami, politické riziko Ukázky projektů •Sanierung Berufsschulzentrum, Německo •Návrh, financování, renovace, servisní práce a údržba učňovského střediska ve městě Leverkusen •Investiční náklady •70 mil Euro •Smlouva • na provoz 29 let Modernizace a výstavba školy, Oslo •První pilotní PPP projekt v Oslu v oblasti vzdělávání •Skanska – odpovědnost za výstavbu, modernizaci, údržbu a provoz 2 školských zařízení po dobu 24 let. •Financování a dočasné vlastnictví – SO •Celkové náklady 64 mil EUR •Forma: DBFMO Montaigne secondary scholl (Nizozemí) •Začátek 2002, zadavatel: Ministerstvo financí •Předmět projektu: vybudování nové střední školy pro 1200 studentů. •DBFO, na dobu 28 let (možnost prodloužit o 10 let) •Investiční náklady 17 mil EUR •Realizace 22 měsíců Zahraniční PPP projekty PPP projekty v ČR •Původně plánovaný pilotní PPP projekt (2006) •Projekt přehodnocen a přepracován •Ukončení výstavby plánováno na rok 2013 •Koncesní projekt • • •(Projekt PONAVA) • Děkuji za pozornost J